Теми статей
Обрати теми

Оформлюємо відносини зі сторожем недобудованого об’єкту

Тетяна СТАНКУС, заступник головного редактора газети «Бюджетна бухгалтерія» Олена БОРИСОВА, юрист
На балансі сільської ради знаходиться недобудована будівля дитячого садка. Роботи виконані майже на 98 %, але проблема у тім, що ця будівля ніким не охороняється. Чи може сільрада на недобудований об’єкт взяти на роботу охоронників та запланувати їм зарплату? За яким КПКВК ці витрати слід запланувати? Чи підходить для цих цілей КПКВК 070101 «Дошкільні заклади освіти»? (запитання з електронної пошти редакції: bb@id.factor.ua)

Наскільки зрозуміло із запитання, дитячого садку як юридичної особи ще не існує. Натомість є об’єкт незавершеного капітального будівництва, який обліковується на балансі сільської ради. У зв’язку з цим всі відносини необхідно оформляти з сільською радою, яка є юридичною особою.

У цьому випадку можливі два варіанти оформлення трудових відносин зі сторожем. Зверніть увагу, що саме так слід правильно застосовувати професійну назву цієї посади. Так, відповідно до Державного класифікатора «Класифікатор професій ДК 003-2010», затвердженого наказом Держспоживстандарту від 28.07.2010 р. № 327 (далі — Класифікатор професій), професійна назва цієї посади визначається саме як «сторож» (код професії — 9152). Вживання на практиці, а особливо при оформленні трудових відносин, термінів «вахтер», «охоронник» тощо не відповідає чинному законодавству.

Згідно з п. 2.14 Інструкції про порядок ведення трудових книжок працівників, затвердженої спільним наказом Мінпраці, Мінюсту і Мінсоцзахисту від 29.07.93 р. № 58, записи у трудову книжку про назву роботи, професії або посади, на яку прийнято працівника, виконуються відповідно до назви професій і посад, зазначених у Класифікаторі професій (професійні назви зазначені у додатках «А» та «Б»).

Крім того, відповідно до ч. 1 ст. 1 и ч. 1 ст. 5 Закону України «Про охоронну діяльність» від 22.03.2012 р. № 4616-VI охоронна діяльність є ліцензованою діяльністю в Україні, тому послуги з охорони може надавати виключно суб’єкт господарювання будь-якої форми власності, що здійснює охоронну діяльність на підставі відповідної ліцензії.

Отже, розглянемо перший варіант оформлення відносин зі сторожами.

Для здійснення нагляду за об’єктом незавершеного капітального будівництва, який знаходиться на балансі сільської ради, така рада може оформити зі сторожем трудовий договір. Але, щоб оформити трудові відносини з сільською радою, необхідно посаду сторожа включити до штатного розпису виконавчого комітету сільської ради шляхом внесення змін до штатного розпису, які повинні бути затверджені рішенням ради. Право на затвердження загальної чисельності апарату ради та її виконавчих органів встановлено п. 5 ч. 1 ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.97 р. № 280/97-ВР.

Відповідно до зазначеної статті необхідно також ще затвердити витрати на утримання цих працівників (зарплату їм необхідно виплачувати в межах фонду оплати праці).

Таким чином, додаткові посади можна ввести до штатного розпису за наявності коштів на оплату праці працівників, які будуть їх обіймати.

При цьому видатки на заробітну плату сторожів слід проводити за КПКВК 010116 «Органи місцевого самоврядування».

За умови, якщо будівлю дитячого садка буде введено в експлуатацію, садок зареєстровано юридичною особою та необхідність в посаді сторожа не відпаде, таку посаду можна буде включити до штату дитсадка. За таких умов видатки на заробітну плату сторожа проводитимуться за КПКВК 070101 «Дошкільні заклади освіти».

Слід пам’ятати, що в цьому разі між працівником і роботодавцем встановлюються трудові відносини, і роботодавець зобов’язаний буде виконувати усі гарантії, передбачені трудовим законодавством (дотримуватися періодичності виплати заробітної плати, надання відпусток, оплачувати листки непрацездатності тощо).

Беручи до уваги, що потреба у нагляді за об’єктом капітального будівництва має строковий характер, і відповідно до ч. 2 ст. 23 Кодексу законів про працю України від 10.12.71 р. (далі — КЗпП) трудові відносини не можуть бути встановлені на невизначений строк, зі сторожами доцільно укласти строкові трудові договори — до введення об’єкта капітального будівництва в експлуатацію.

Але, як бачимо, це досить «тернистий» шлях, який, до речі, накладає на роботодавця певні зобов’язання перед працівником, встановлені трудовим законодавством. А якщо таких сторожів необхідно прийняти декілька (2—3 особи), щоб забезпечити постійний нагляд за об’єктом будівництва? Насправді не кожна сільська рада зможе дозволити собі такий «роздутий» штат. Що ж робити?

Зі сторожем можна укласти цивільно-правовий договір (далі — ЦПД). І в цьому разі ми можемо говорити про другий варіант оформлення відносин зі сторожем для нагляду за об’єктом незавершеного капітального будівництва, який знаходиться на балансі сільської ради.

При цьому при укладенні ЦПД необхідно дотримуватися вимог Цивільного кодексу України від 16.01.2003 р. № 435-IV.

Зокрема, договір з надання послуг регулюється гл. 63 (ст. 901 — 907) Кодексу, і він не повинен містити в собі ознак трудових відносин та посилань на норми КЗпП та Закону України «Про оплату праці» від 24.03.95 р. № 108/95-ВР.

Сторонами договору будуть в цьому разі не роботодавець і працівник, а замовник і виконавець.

На осіб, які надають послуги на підставі ЦПД, не поширюються норми трудового законодавства щодо порядку прийняття на роботу, підстав звільнення, встановлення робочого часу, оплати та охорони праці, гарантій та компенсацій тощо.

Виконавцю послуг за ЦПД запис до трудової книжки не вноситься, табель обліку робочого часу за ним не ведеться. Оплата послуг здійснюється на підставі акта приймання-здачі виконаних робіт. При цьому порядок оплати наданих послуг встановлюється в договорі. Виконавцю виплачується не заробітна плата, а винагорода, розмір якої може бути меншим від мінімальної заробітної плати на відміну від заробітної плати, що виплачується працівнику, з яким оформлено трудовий договір.

Також зазначимо, що видатки в обох випадках слід буде здійснювати за КЕКВ 2111 «Заробітна плата».

Отже, у вас є принаймні два варіанти оформлення відносин зі сторожем, який буде здійснювати нагляд (не охорону!) за об’єктом незавершеного капітального будівництва, тож обирайте, який вам найбільш прийнятний з огляду на оптимізацію видатків на оплату праці чи оформлення відносин.

Також зазначимо, що згідно з законодавством ви можете оформити договір про надання послуг з охорони майна із суб’єктом охоронної діяльності. Але, як правило, в таких випадках оплата послуг персоналу охорони значно вища, ніж оплата послуг сторожа, який здійснює нагляд за майном, проте і «спрос» з нього менший.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі