Теми статей
Обрати теми

Установи дві, а будівля одна: як оформити взаємовідносини та розмежувати видатки

Станкус Тетяна, заступник головного редактора газети «Бюджетна бухгалтерія»
Управління соціального захисту населення (головний розпорядник бюджетних коштів) та терцентр (розпорядник бюджетних коштів нижчого рівня) знаходяться в одній будівлі, яка обліковується на балансі управління. Чи потрібно управлінню соціального захисту населення укладати договір оренди із терцентром?

Перш за все слід чітко розуміти, що управління соцзахисту і терцентр — це дві окремі юридичні особи. І, звичайно, виходячи з цього одна юридична особа знаходитись у будівлі іншої юридичної особи просто так не може. Тож взаємовідносини між управлінням соцзахисту та терцентром потрібно узаконити.

Якщо перебування терцентру у будівлі управління соцзахисту буде безоплатним, то слід укласти договір позички, якщо платним — договір оренди.

Але така орендна плата не буде завеликою для терцентру, всього 1 грн. на рік — це випливає з п. 10 Методики розрахунку орендної плати за державне майно та пропорції її розподілу, затвердженої постановою КМУ від 04.10.95 р. № 78.

Форма Типового договору оренди індивідуально визначеного (нерухомого або іншого) майна затверджена наказом Фонду держмайна «Про затвердження договорів оренди» від 23.08.2000 р. № 1774 (далі — наказ № 1774).

Також нагадаємо, що слід розділяти видатки на комунальні послуги цих двох установ, на що ми неодноразово звертали увагу у наших консультаціях (наприклад, див. «Бюджетна бухгалтерія», 2014, № 10, с. 14).

Нагадаємо основні моменти з цього приводу.

Під час застосування кодів тимчасової класифікації видатків слід керуватися наказом Мінфіну «Про бюджетну класифікацію» від 14.01.2011 р. № 11.

Так, відповідно до Тимчасової класифікації видатків та кредитування місцевих бюджетів (з перехідною таблицею до функціональної класифікації видатків та кредитування бюджету), затвердженої зазначеним наказом, для терцентрів передбачено КТКВКБ 091204 «Територіальні центри соціального обслуговування (надання соціальних послуг)», а для управління соцзахисту — 010116 «Органи місцевого самоврядування» (у випадку, якщо управління створене відповідною радою та є окремою юридичною особою).

Якщо видатки на комунальні послуги усієї будівлі будуть плануватися за КТКВКБ 010116 «Органи місцевого самоврядування», то це буде порушенням, адже в такому випадку буде неправильно заплановано, а потім необґрунтовано профінансовано управління соцзахисту, бо за цим кодом мають бути передбачені видатки лише на утримання управління. Видатки ж на утримання терцентру, в тому числі і на оплату комунальних послуг, мають здійснюватися за КТКВКБ 091204 «Територіальні центри соціального обслуговування».

Звернемо особливу увагу на те, що при проведенні ревізії фінансово-господарської діяльності фахівці Держаудитслужби будуть трактувати такі дії як порушення бюджетного законодавства, а саме — нецільове використання бюджетних коштів. Пояснимо чому.

Статтею 119 Бюджетного кодексу України від 08.07.2010 р. № 2456-VI (далі — БКУ) нецільовим використанням бюджетних коштів є їх витрачання на цілі, що не відповідають:

— бюджетним призначенням, установленим законом про Державний бюджет України (рішенням про місцевий бюджет);

— напрямам використання бюджетних коштів, визначеним у паспорті бюджетної програми (у разі застосування програмно-цільового методу у бюджетному процесі) або в порядку використання бюджетних коштів;

— бюджетним асигнуванням (розпису бюджету, кошторису, плану використання бюджетних коштів).

Якщо у кошторисі управління соцзахисту будуть за КТКВКБ 010116 передбачені кошти на утримання управління, а фактично частина цих коштів витрачатиметься на утримання терцентру, то це не буде відповідати цілям, установленим кошторисом.

Тож таке порушення фахівцями Держаудитслужби справедливо буде класифікуватися як нецільове використання бюджетних коштів.

Посадові особи, з вини яких допущено зазначене порушення бюджетного законодавства, несуть цивільну, дисциплінарну, адміністративну або кримінальну відповідальність згідно із законом ( ст. 121 БКУ).

Порушення бюджетного законодавства, вчинене розпорядником чи одержувачем бюджетних коштів, може бути підставою для притягнення до відповідальності згідно із законами України його керівника чи інших відповідальних посадових осіб залежно від характеру вчинених ними діянь.

Відповідно до ст. 16412 Кодексу України про адміністративні правопорушення від 07.12.84 р. № 8073-X нецільове використання бюджетних коштів тягне за собою накладення штрафу на посадових осіб від 70 до 85 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 1190 до 1445 грн.).

Порушення щодо нецільового використання бюджетних коштів, вчинене особою, яку протягом року було піддано адміністративному стягненню за таке ж порушення, тягне за собою накладення штрафу від 85 до 100 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 1445 до 1700 грн.).

Для оплати комунальних послуг, які фактично споживає терцентр, ідеальним варіантом є встановлення окремих лічильників та укладення окремих договорів з комунальними службами.

Якщо це зробити з якихось певних причин неможливо, то терцентр має відшкодовувати вартість спожитих ним комунальних послуг управлінню соцзахисту населення. Таке відшкодування повинне відбуватися відповідно до окремо укладеного договору про відшкодування витрат балансоутримувача на утримання орендованого нерухомого майна та надання комунальних послуг орендарю. Форма такого примірного договору затверджена наказом № 1774.

У своєму кошторисі терцентр має запланувати видатки на оплату комунальних послуг за відповідними КЕКВ: 2271 «Оплата теплопостачання», 2272 «Оплата водопостачання та водовідведення», 2273 «Оплата електроенергії», 2274 «Оплата природного газу» тощо.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі