Наказом Мінекономрозвитку від 26.10.2017 р. № 1542 до Національного класифікатора України ДК 003:2010 «Класифікатор професій» (далі — ДК 003:2010) внесено ряд змін. Так, зокрема:
1) скасовано професії:
— «лікар-терапевт дільничний», «лікар-терапевт підлітковий», «лікар-терапевт цехової лікарської дільниці» (код 2221.2);
— «фельдшер з медицини невідкладних станів» (код 3221);
— «сестра медична з лікувальної фізкультури», «сестра медична з масажу» (код 3231);
2) додано професії:
— «парамедик» (код 3221);
— «інструктор з надання догоспітальної допомоги» (код 3229);
— «екстрений медичний технік» (код 5132);
3) назву професії «лікар-терапевт» змінено на «лікар внутрішньої медицини» (код 2221.2).
Зазначений наказ набрав чинності з 1 листопада 2017 року, тож роботодавці зобов’язані привести штатні розписи закладів охорони здоров’я та записи про професії працівників у відповідність із зазначеними змінами до ДК 003:2010.
Разом з тим не всі назви професій, що включені до ДК 003:2010, знайшли відображення в наказі МОЗ «Про внесення змін до Довідника кваліфікаційних характеристик професій працівників. Випуск 78 «Охорона здоров’я» від 09.08.2017 р. № 918.
Також не внесені нові посади до наказу МОЗ «Про затвердження переліків закладів охорони здоров’я, лікарських, провізорських посад та посад молодших спеціалістів з фармацевтичною освітою у закладах охорони здоров’я» від 28.10.2002 р. № 385 (ср. ).
При цьому відповідно до Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з медичної практики, затверджених постановою КМУ від 02.03.2016 р. № 285, до штатних розписів закладів охорони здоров’я не допускається введення посад, не передбачених у зазначеному переліку.
Крім цього, назви нових професій мають бути внесені ще до низки нормативно-правових актів, які регулюють професійні права та пільги працівників галузі, зокрема щодо права на:
— оплату праці;
— скорочений робочий день;
— додаткову оплачувану відпустку;
— пільгове пенсійне забезпечення тощо.
Наприклад, відсутність нових професійних назв в Умовах оплати праці працівників закладів охорони здоров’я та установ соціального захисту населення, затверджених спільним наказом Мінпраці та МОЗ від 05.10.2005 р. № 308/519, унеможливлює визначення розміру їх посадових окладів.
Відсутність таких змін у наказах МОЗ «Про подальше удосконалення атестації лікарів» від 19.12.97 р. № 359 та «Про атестацію молодших спеціалістів з медичною освітою» від 23.11.2007 р. № 742 (далі — наказ № 742) не дає відповіді щодо зарахування часу роботи на посадах, які скасовані, при проведенні атестації медичних працівників. Наприклад, сестра медична з лікувальної фізкультури не може працювати на посаді сестри медичної (п. 4.1 наказу № 742), але програма перенавчання таких працівників іншим спеціальностям також відсутня.
Необхідними є зміни і до законодавства, зокрема до п. «н» ст. 77 Основ законодавства України про охорону здоров’я від 19.11.92 р. № 2801-XII, щодо права працівників на додаткову оплачувану щорічну відпустку тривалістю три календарних дні.
Загалом з метою запобігання звуженню змісту і обсягу існуючих прав медичних працівників необхідно внести відповідні зміни щонайменше до 15 нормативно-правових актів. Тож компетентному відомству необхідно відпрацювати системний підхід при внесенні змін до галузевих нормативних актів, які стосуються соціально-економічних і трудових відносин, а наразі прискорити приведення нормативно-правових актів у відповідність із змінами до ДК 003:2010.