Теми статей
Обрати теми

Переводимо авто на газ: як показати в обліку

Пеклуха Юлія, головний редактор журналу «Бюджетна бухгалтерія»
Бюджетна установа придбала ГБО для встановлення на службовий автомобіль. Вартість обладнання становить 11000 грн., вартість робіт з установки — 3000 грн. На який субрахунок слід оприбуткувати придбане ГБО? Як правильно відобразити в бухобліку операцію з установки ГБО, якщо залишкова вартість автомобіля дорівнює нулю (на нього нараховано 100 % зносу)? За яким КЕКВ проводити видатки на переобладнання авто: за КЕКВ 3132 на загальну суму витрат (14000 грн.) чи окремо відображати видатки на придбання ГБО за КЕКВ 3110 (на суму 11000 грн.) та оплату робіт — за КЕКВ 2240 (3000 грн.)?

Встановлення ГБО на авто користується неабиякою популярністю серед автовласників. Це й не дивно. Адже перехід на газ дозволяє відчутно зекономити на пальному. Не секрет, що вартість 1 л бензину щонайменше удвічі перевищує ціну на газ. Натомість їсть газового пального «залізний кінь» не набагато більше, ніж рідкого (норма витрати в середньому відрізняється на 10 — 20 %). Плюс збільшення ресурсу двигуна автомобіля і зниження рівня забруднення довкілля. Отже, вигода від встановлення ГБО — очевидна.

Бухгалтеру ж потрібно знати, як правильно запланувати витрати на переобладнання авто, провести і показати їх у бухобліку. Але спочатку пригадаємо кілька організаційних моментів. Бо без них ніяк.

Переобладнання: оргмоменти

Так, правила переобладнання транспортних засобів для роботи на газовому моторному паливі прописано у Порядку № 607. Відповідно до абз. 2 п. 4 цього Порядку попередній огляд автівки та дозвіл територіального органу з надання сервісних послуг МВС (далі — сервісний центр МВС) не потрібні. Тож якщо маєте твердий намір і фінансову можливість — повний уперед.

Водночас існують обмеження щодо вибору виконавців робіт з переобладнання авто. Абихто займатися цим не може. Зокрема, проводити такі роботи мають право лише суб’єкти господарювання зі свідоцтвом про погодження конструкції транспортного засобу на відповідний вид переобладнання. Цього вимагає абз. 2 п. 3 Порядку № 607. Більше того, такі суб’єкти господарювання повинні здійснювати переобладнання п’яти і більше транспортних засобів протягом року. На це чітко вказує абз. 5 п. 37 Порядку № 1388.

Коли вибір виконавця позаду і ГБО вже встановлено на автомобіль, саме час зайнятися його перереєстрацією. Адже без цього експлуатувати такі транспортні засоби заборонено. Це чітко прописано в абз. 2 п. 7 Порядку № 1388, а також у п.п. 30.1 Правил дорожнього руху.

З огляду на це, все ж таки доведеться звернутися із заявою про перереєстрацію автомобіля до сервісного центру МВС або до центру надання адміністративних послуг (ЦНАП). До речі, реєстрація (перереєстрація) відповідно до п. 24 Порядку № 1388 проводиться за місцем звернення автовласника або уповноваженої ним особи. Жодної прив’язки до місця знаходження юридичної особи наразі немає. Тож обирайте сервісний центр або ЦНАП, який вам до вподоби.

Окрім заяви на перереєстрацію, вам потрібно подати такі документи:

1) свідоцтво про погодження конструкції транспортного засобу щодо забезпечення безпеки дорожнього руху, оформлене ДП «ДержавтотрансНДІпроект» або Головним сервісним центром МВС на відповідний вид переобладнання;

2) акт технічної експертизи про відповідність конструкції та технічного стану переобладнаного транспортного засобу вимогам безпеки дорожнього руху за формою, наведеною у додатку 5 до Порядку № 1388. Замінити цей акт може сертифікат відповідності, виданий уповноваженим суб’єктом (випробувальною лабораторією (центром), органом з оцінки відповідності тощо);

3) акт приймання-передачі транспортного засобу:

— за формою згідно з додатком 3 до Порядку № 1388 — якщо службове авто було переобладнано для роботи на зрідженому нафтовому газі (пропан-бутан);

— за формою згідно з додатком 4 до Порядку № 1388 — якщо авто переобладнано для роботи на стисненому природному газі (метан).

Вирушаючи до сервісного центру МВС чи ЦНАП також не забудьте захопити з собою свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу (техпаспорт). Замість нього видадуть нове з відміткою про оснащення автомобіля ГБО. Але для того щоб отримати новеньке свідоцтво про реєстрацію, доведеться спочатку заплатити (абз. 13 п. 8 Порядку № 1388). Бо огляд автомобіля експертом, послуги з перереєстрації, а також бланк техпаспорта — не безкоштовні. Розмір плати за послуги підрозділів МВС визначено Переліком № 795. Окрім того, і вартість послуг з перереєстрації, і вартість безпосередньо бланка свідоцтва указані на офіційному сайті Головного сервісного центру МВС.

Увага! На перереєстрацію відведено лише 10 діб з моменту встановлення ГБО та отримання документів від виконавця робіт (абз. 1 п. 7 Порядку № 1388).

А що як раптом забарилися із перереєстрацією чи взагалі відклали «до кращих часів»? У такому разі будьте готові понести адміністративну відповідальність. Причому покарання загрожує як посадовим особам, відповідальним за технічний стан, обладнання та експлуатацію транспортних засобів, так і водіям. Зокрема, для останнього за керування транспортним засобом, не перереєстрованим в установленому порядку, передбачено штраф у розмірі 10 НМДГ, тобто 170 грн. І це на перший раз. Якщо ж водія спіймають на гарячому вдруге за рік, йому загрожує вже штраф у розмірі 15 НМДГ (255 грн.). Такою є вимога ч. 6 ст. 121 КпАП. Натомість на посадових осіб, відповідальних за експлуатацію службового авто (інженер-механік, заступник керівника, керівник установи), чекає дещо серйозніший штраф (ст. 128 КпАП). Так, за випуск на лінію транспортних засобів, переобладнаних без відповідного погодження, не зареєстрованих у встановленому порядку, перебачено штраф у розмірі 40 НМДГ (680 грн.). Тоді як повторне протягом року порушення може коштувати вже 50 НМДГ (850 грн.).

Тож краще не порушувати законодавство і все робити вчасно.

Але для чого, власне, це потрібно знати бухгалтеру? Хоча б для того, щоб чітко розуміти, які саме витрати потрібно запланувати і провести у зв’язку з переобладнанням службового авто. Також ця інформація стане у пригоді при відображенні цих операцій у бухгалтерському обліку. Та спочатку про планування витрат.

Обираємо КЕКВ

Аби не схибити із застосуванням КЕКВ, плануючи видатки на встановлення ГБО на авто, насамперед треба з’ясувати суть цієї операції. Вочевидь, такі роботи слід розглядати як поліпшення (модернізацію) відповідного об’єкта основних засобів. Тут вам і майбутні економічні вигоди (у вигляді суттєвої економії бюджетних коштів на пальне), і можливість збільшення строку експлуатації транспортного засобу (за рахунок зменшення навантаження на циліндро-поршневу групу деталей). Але в будь-якому разі остаточне рішення — за керівником установи. Адже саме він вирішує, чи спрямовані роботи на підвищення техніко-економічних можливостей об’єкта чи лише на підтримання його в робочому стані. На це вказує п. 2 розд. VI Методрекомендації.

Отже, якщо керівник установи прийняв рішення про визнання робіт зі встановлення ГБО на авто його поліпшенням (модернізацією), саме час говорити про застосування КЕКВ. І тут все доволі просто.

Нормами Методрекомендацій чітко визначено, що роботи з поліпшення основних засобів здійснюються за рахунок капітальних витрат, передбачених у кошторисах (п. 2 розд. VI Методрекомендацій). У свою чергу, відповідно до п.п. 8 п.п. 3.1.3.2 Інструкції № 333 видатки на модернізацію (обладнання, устаткування тощо) слід проводити за КЕКВ 3132 «Капітальний ремонт інших об’єктів».

Увага! За КЕКВ 3132 варто планувати та здійснювати видатки і на придбання ГБО, і на його установку.

І хоча на практиці продавці ГБО здебільшого пропонують «у комплекті» його встановлення та налагодження, але трапляються випадки й окремого придбання ГБО. У такому разі установку проводять на підставі окремого договору і далеко не завжди ті, хто продав ГБО. Тож варто пам’ятати цей нюанс під час обрання КЕКВ.

Чому не можна роботи зі встановлення ГБО оплатити за КЕКВ 2240 «Оплата послуг (крім комунальних)»? Тому що за цим кодом проводять оплату послуг з поточного ремонту та техобслуговування транспортних засобів (п.п. 8 п.п. 2.2.4 Інструкції № 333). А роботи з переобладнання автомобіля не належать до ремонтних.

Натомість оплату послуг з перереєстрації автомобіля можна і треба здійснювати за КЕКВ 2240 «Оплата послуг (крім комунальних)». Цього вимагає п.п. 5 п.п. 2.2.4 Інструкції № 333.

Щодо видатків на придбання безпосередньо ГБО, то їх не варто проводити за КЕКВ 3110 «Придбання обладнання і предметів довгострокового користування». Річ у тім, що ГБО — це обладнання, яке підлягає обов’язковому установленню на автомобіль. Використовувати (за прямим призначенням) його окремо від транспортного засобу неможливо. З огляду на це, таке оснащення не є окремим об’єктом необоротних активів. Тоді як КЕКВ 3110 призначений для відображення видатків на придбання транспортних засобів, автомобілів, приладів, машин, механізмів, верстатів, виробничого обладнання тощо (п.п. 2 п.п. 3.1.1 Інструкції № 333).

Далі — про порядок обліку таких операцій.

Бухгалтерський облік встановлення ГБО

Передусім нагадаємо, що витрати на поліпшення основних засобів збільшують його первісну вартість протягом усього строку використання. Це прописано у п. 1 розд. ІІІ НП(С)БО 121 та в п. 3 розд. VI Методрекомендацій.

А що коли строк корисного використання закінчився? У такому разі його треба переглянути і встановити новий (продовжити). Звісно, це стосується лише об’єктів, придатних для подальшої експлуатації. Також не забудьте для таких активів визначити ліквідаційну вартість. Така вимога передбачена п. 5 розд. III НП(С)БО 121.

Ліквідаційна вартість — це сума коштів або вартість інших активів, яку установа очікує отримати від реалізації (ліквідації) необоротних активів після закінчення строку їх корисного використання, за вирахуванням витрат, пов’язаних з продажем (ліквідацією) (п. 4 розділу I НП(С)БО 121). Її визначає комісія, створена наказом керівника бюджетної установи, без залучення суб’єкта оціночної діяльності.

Таким чином, спочатку визначаємо ліквідаційну вартість авто і збільшуємо на цю суму його первісну вартість. Потім накопичуємо витрати на переобладнання (вартість ГБО + вартість установки + вартість перереєстрації) і відносимо їх також на збільшення первісної вартості транспортного засобу.

До речі, про накопичення витрат на поліпшення. Ці витрати належать до капітальних інвестицій, тому інформацію про них слід узагальнювати на субрахунку 1311 «Капітальні інвестиції в основні засоби». При цьому окремо придбане ГБО слід оприбуткувати до складу запасів на субрахунок 1515 «Запасні частини». Після установлення вартість цього обладнання включаємо до складу капітальних інвестицій, інакше кажучи, списуємо на поліпшення.

Також пам’ятайте про документальне оформлення такого поліпшення. Так, для оформлення передачі основних засобів на ремонт, реконструкцію чи модернізацію призначений Акт передачі на ремонт, реконструкцію та модернізацію основних засобів. А приймання основних засобів після ремонту, реконструкції, модернізації оформляють Актом приймання відремонтованих, реконструйованих та модернізованих основних засобів. На підставі останнього потрібно внести інформацію до Інвентарної картки обліку об’єкта основних засобів про зміни у характеристиці об’єкта. Типові форми зазначених документів затверджено наказом № 818.

А тепер давайте розглянемо приклад відображення в бухобліку операцій з переобладнання автомобіля для роботи на газовому пальному.

Приклад. Бюджетна установа використовує службовий автомобіль, строк служби якого закінчився, а залишкова вартість дорівнює нулю. У зв’язку з цим комісією установи було визначено ліквідаційну вартість такого автомобіля у сумі 3000 грн. та збільшено строк його експлуатації на 5 років. Рішення комісії оформлено актом довільної форми.

Окрім того, з метою економії бюджетних коштів було прийнято рішення про переобладнання службового автомобіля для роботи на зрідженому газі.

Вартість ГБО становить 11000 грн. (у тому числі ПДВ — 1833,33 грн.).

Для виконання робіт з установлення ГБО на автомобіль установа уклала договір з СТО. Передачу автомобіля для переобладнання оформлено Актом передачі на ремонт, реконструкцію та модернізацію основних засобів. Факт прийняття транспортного засобу після установлення ГБО зафіксовано в Акті приймання відремонтованих, реконструйованих та модернізованих основних засобів.

Вартість робіт з установки ГБО згідно з актом приймання-передачі виконаних робіт становить 3000 грн. (у тому числі ПДВ — 500 грн.).

Переобладнання автомобіля проведено за рахунок коштів загального фонду.

Для перереєстрації службового автомобіля у зв’язку з переобладнанням для роботи на газовому пальному установа звернулася до сервісного центру МВС. Вартість послуг з перереєстрації — 500 грн.

Керівником установи прийнято рішення про визнання робіт з переобладнання автомобіля його модернізацією. З огляду на це, первісну вартість автомобіля збільшено на суму витрат на придбання ГБО, робіт з його установлення та вартість послуг з перереєстрації.

Зміну технічних характеристик автомобіля та збільшення строку його експлуатації відображено в Інвентарній картці обліку об’єкта основних засобів.

У бухгалтерському обліку ці операції слід відображати так, як показано у таблиці.

№ з/п

Зміст господарської операції

Кореспонденція субрахунків

Сума, грн.

№ меморіального ордера

дебет

кредит

1

Збільшено первісну вартість автомобіля, який продовжує використовуватись, на суму ліквідаційної вартості (0 грн. + 3000 грн.)

1015

5111

3000

17*

2

Отримано фінансування для переобладнання службового автомобіля

2313

5411

14000

2

3

Перераховано кошти за ГБО постачальнику

2117

2313

11000

2, 4

4

Оприбутковано придбане ГБО

1515

2117

11000

4

5

Виконано роботи з переобладнання автомобіля згідно з актом приймання-передачі виконаних робіт

1311

6211

3000

6

6

Списано вартість встановленого ГБО

1311

1515

11000

13

7

Перераховано кошти СТО за виконані роботи з переобладнання автомобіля

6211

2313

3000

2, 6

8

Отримано фінансування для перереєстрації автомобіля

2313

7011

500

2

9

Перераховано кошти за послуги з перереєстрації автомобіля

2117

2313

500

2, 4

10

Проведено перереєстрацію автомобіля сервісним центром МВС

1311

2117

500

4

11

Вилучено з доходу звітного періоду асигнування у сумі поточних витрат на перереєстрацію автомобіля, що включаються до його первісної вартості

7011

5411

500

17*

12

Збільшено вартість автомобіля у зв’язку з переобладнанням (11000 грн. + 3000 грн. + 500 грн.)

1015

1311

14500

17*

Водночас зроблено другий запис

5411

5111

14500

17*

* Для відображення операцій, що не фіксуються в меморіальних ордерах № 1 — 16, слід застосовувати меморіальний ордер № 17 за формою, затвердженою наказом Мінфіну від 08.09.2017 р. № 755.

І на завершення невеличке нагадування про порядок нарахування амортизації.

Так, нараховувати амортизацію слід тільки на суму поліпшення (дообладнання, добудови, модернізації тощо) об’єктів основних засобів. Тоді як ліквідаційну вартість амортизувати не потрібно. На цьому свого часу наголосив і Мінфін у листі від 07.04.2015 р. № 31-11420-07-5/12145 (ср. ). І тут виникає запитання: як довго нараховувати амортизацію в такому випадку? Робити це треба протягом нового очікуваного строку експлуатації об’єкта, встановленого у зв’язку з його поліпшенням. Тобто якщо після модернізації ви продовжили строк служби основного засобу на п’ять років, то суму поліпшення слід амортизувати протягом п’яти років. Відповідно, якщо продовжили строк служби на десять років, то нараховуємо амортизацію ще десять років.

Нехай ваші «залізні коні» служать вам вірою і правдою та якомога довше. А як їх осучаснити і звести до мінімуму витрати на пальне, ви вже знаєте.

Нормативні документи та скорочення

КпАПКодекс України про адміністративні правопорушення від 07.12.84 р. № 8074-X.

Порядок № 607Порядок переобладнання транспортних засобів, затверджений постановою КМУ від 21.07.2010 р. № 607.

Порядок № 1388Порядок державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів, затверджений постановою КМУ від 07.09.98 р. № 1388.

Правила дорожнього рухуПравила дорожнього руху, затверджені постановою КМУ від10.10.2001 р. № 1306.

Перелік № 795Перелік платних послуг, які надаються підрозділами Міністерства внутрішніх справ та Державної міграційної служби, і розмір плати за їх надання, затверджений постановою КМУ від 04.06.2007 р. № 795.

Інструкція № 333Інструкція щодо застосування економічної класифікації видатків бюджету, затверджена наказом Мінфіну від 12.03.2012 р. № 333.

НП(С)БО 121Національне положення (стандарт) бухгалтерського обліку 121 «Основні засоби», затверджене наказом Мінфіну від 12.10.2010 р. № 1202.

Методрекомендації Методичні рекомендацій з бухгалтерського обліку основних засобів суб’єктів державного сектору, затверджені наказом Мінфіну від 23.01.2015 р. № 11.

Наказ № 818 наказ Мінфіну «Про затвердження типових форм з обліку та списання основних засобів суб’єктами державного сектору та порядку їх складання» від 13.09.2016 р. № 818.

ГБО — газобалонне обладнання.

НМДГ — неоподатковуваний мінімум доходів громадян.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі