Теми статей
Обрати теми

«Оплатні» умови для працівників держорганів-2018: що для держслужбовців

Будз Володимир, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»
Нарешті свого підвищення окладів у 2018 році дочекались і працівники держорганів. Нікого навіть не здивувало, що нормативне підґрунтя воно отримало майже із місячним запізненням. Така традиція має місце вже не перший рік. У рамках сьогоднішнього матеріалу ми поговоримо про умови оплати праці держслужбовців. На які нюанси слід звернути увагу при нарахуванні зарплати за посадами держслужби у 2018 році — читайте далі.

У ч. 3 ст. 51 Закону про держслужбу зазначено, що схема посадових окладів на посадах держслужби визначається щорічно Кабміном при підготовці проекту закону про держбюджет на відповідний рік. Для 2018 року (як і для 2017-го) таким нормативним документом є постанова № 15.

Постановою № 24 (набрала чинності 27.01.2018 р.*, але застосовується з 01.01.2018 р.) до постанови № 15 були внесені зміни, якими передбачається встановлення нових розмірів посадових окладів на 2018 рік для держслужбовців, працівників держорганів, які виконують функції з обслуговування, і працівників патронатних служб держорганів. У рамках цієї статті зосередимося на умовах оплати праці держслужбовців у 2018 році.

* Опублікована в газеті «Урядовий кур’єр» від 27.01.2018 р. № 19.

Для початку згадаємо про гарантію норми ст. 31 Закону про оплату праці: розмір зарплати працівника за повністю виконану місячну норму праці не може бути нижче розміру МЗП, тобто зараз — 3723 грн. Це означає: якщо нарахована зарплата держслужбовця (наприклад, посадовий оклад + надбавки + премія) менше 3723 грн., йому потрібно нарахувати доплату до МЗП. Хоча держслужбовців, яким слід нараховувати таку доплату, назбирається небагато.

Оплата праці держслужбовців

Як ми вже зазначили, у 2018 році при визначенні зарплати держслужбовцям, на яких поширюється дія Закону про держслужбу, слід враховувати норми постанови № 15 (з урахуванням норм постанови № 24). У цій постанові для держслужбовців визначено розміри посадових окладів (постановою № 24 схему посадових окладів на посадах держслужби викладено у новій редакції) і розподіл посад держслужби за групами оплати праці для 2018 року, розміри надбавки за ранг, порядок преміювання для держслужбовців категорії «А», положення про надання додаткових стимулюючих виплат.

Важливо! Незважаючи на те, що постанова № 24 має назву «Про впорядкування структури заробітної плати…», структура зарплати держслужбовців не змінилася.

Зарплатні складові залишилися незмінними, їх не додалося і не поменшало.

Далі розглянемо структуру зарплати держслужбовців з урахуванням особливостей її нарахування у 2018 році.

Посадовий оклад. Постановою № 24 для цього року затверджено Схему посадових окладів на посадах державної служби за групами оплати праці з урахуванням юрисдикції державних органів у 2018 році (далі — Схема посадових окладів — 2018).

Розміри посадових окладів для посад держслужби у 2018 році зросли порівняно з показниками минулого року. У цьому році мінімальний розмір посадового окладу складає 2643 грн., що повністю відповідає нормі п. 14 Прикінцевих та перехідних положень Закону про держслужбу. Нагадаємо: ця норма говорить про те, що мінімальний розмір посадового окладу групи 9 у держорганах, юрисдикція яких поширюється на територію одного або кількох районів, міст обласного значення, складає:

з 1 січня 2018 року — 1,5 розміру ПМПО, встановленого на 1 січня календарного року;

з 1 липня 2018 року — 1,75 розміру ПМПО, встановленого на 1 січня календарного року.

У результаті розрахунків (1762 грн. х 1,5) і отримуємо раніше згадану величину мінімального посадового окладу в 2643 грн.

Як бачимо, Закон про держслужбу протягом 2018 року обіцяє два підняття окладів для держслужбовців: з 01.01.2018 р. та з 01.07.2018 р. І якщо про підвищення з 01.01.2018 р. вже говоримо, як про доконаний факт, то підвищення з 01.07.2018 р. виглядає туманним. Чому? Зараз пояснимо.

Так, норми постанови № 24 передбачають підвищення окладів лише з 01.01.2018 р. До того ж п. 6 Прикінцевих положень Закону про держбюджет-2018 передбачено, що норми п. 14 Прикінцевих та перехідних положень Закону про держслужбу застосовуються в порядку та розмірах, встановлених КМУ з урахуванням наявних фінансових ресурсів.

Таким чином, поки що немає остаточної відповіді на запитання, чи буде зростання окладів держслужбовців з 01.07.2018 р. Якщо відповідне рішення буде прийнято і підвищення окладів з 01.07.2018 р. отримає нормативну підтримку, ми обов’язкове про це розповімо на сторінках нашого видання. Слідкуйте за публікаціями!

Що стосується максимального розміру посадового окладу за посадами держслужби, то у 2018 році його розмір дорівнює 18000 грн. Встановлюється такий оклад для посад держслужби групи 1 у держорганах, юрисдикція яких поширюється на всю територію України.

Нагадаємо, що групи оплати праці визначає Закон про держслужбу за посадами держоргану. Їх наразі усього 9. До кожної групи зараховують певні посади держслужби, а саме посади (ч. 1 ст. 51 Закону про держслужбу):

1) керівників держорганів і посади, що прирівнюються до них;

2) перших заступників керівників держорганів і посади, що прирівнюються до них;

3) заступників керівників держорганів і прирівняні до них посади;

4) керівників самостійних структурних підрозділів держорганів і посади, що до них прирівнюються;

5) заступників керівників самостійних структурних підрозділів держорганів і прирівняні до них посади;

6) керівників підрозділів у складі самостійних структурних підрозділів держорганів, їх заступників і прирівняні до них посади;

7) головних спеціалістів держорганів і прирівняні до них посади;

8) провідних спеціалістів держорганів і прирівняні до них посади;

9) спеціалістів державних органів і прирівняні до них посади.

Постановою № 24 не змінено Перелік посад державної служби, що прирівнюються до відповідних груп оплати праці, затверджений постановою № 15.

Надбавка за вислугу років. Як і раніше, для обчислення «вислужної» надбавки керуємося ч. 1 ст. 52 Закону про держслужбу, редакція якої не змінювалася. Тому, як і минулого року, надбавка за вислугу років на держслужбі встановлюється на рівні 3 % посадового окладу держслужбовця за кожний календарний рік стажу держслужби, а за наявності стажу держслужби більше 17 (і далі) років — у максимальному розмірі 50 % посадового окладу.

Зауважимо: розмір надбавки за вислугу років держслужбовцям збільшується з дня набуття права на таке підвищення або з дня виникнення права на таку надбавку (див. лист Мінсоцполітики від 29.05.2017 р. № 985/0/102-17/28).

Далі в таблиці наведемо процентний розмір надбавки за вислугу років залежно від наявного стажу держслужби у держслужбовця:

Стаж держслужби

% надбавки за вислугу років

Стаж держслужби

% надбавки за вислугу років

Більше 1 року

3 %

Більше 10 років

30 %

Більше 2 років

6 %

Більше 11 років

33 %

Більше 3 років

9 %

Більше 12 років

36 %

Більше 4 років

12 %

Більше 13 років

39 %

Більше 5 років

15 %

Більше 14 років

42 %

Більше 6 років

18 %

Більше 15 років

45 %

Більше 7 років

21 %

Більше 16 років

48 %

Більше 8 років

24 %

Більше 17 років і далі

50 %

Більше 9 років

27 %

Надбавка за ранг. Зауважимо: ч. 2 ст. 52 Закону про держслужбу передбачено, що розмір надбавки за ранг держслужбовця визначається КМУ при затвердженні схеми посадових окладів на посадах держслужби. По суті, в Уряду є право переглядати розміри надбавки за ранг на початок кожного року. Незважаючи на це, розмір надбавки за ранг у 2018 році залишився на рівні 2017 року:

Ранг держслужбовця

Розмір надбавки, грн.

1

1000

2

900

3

800

4

700

5

600

6

500

7

400

8

300

9

200

Премії. Змін у порядку виплати премій держслужбовцям у 2018 році не відбулося. Проте на офіційному сайті Нацагентства з питань держслужби (http://nads.gov.ua) говориться про те, що на засіданні Кабміну у рамках впровадження реформи державної служби розглянуте питання про зміну структури заробітної плати держслужбовців і зниження частки додаткових виплат, що в подальшому унеможливить нарахування надмірних премій. Але на сьогодні жодного нормативного акта, який би це підтверджував, не затверджено. Тому зараз (як і в минулому році) при виплаті премій держслужбовцям керуємося:

— для держслужбовців категорії «А» — Порядком преміювання державних службовців, які займають посади державної служби категорії «А», затвердженим постановою № 15;

— для держслужбовців категорій «Б» і «В» — Типовим положенням про преміювання державних службовців органів державної влади, інших державних органів, їх апаратів (секретаріатів), затвердженим наказом Мінсоцполітики від 13.06.2016 р. № 646 (ср. ). Нагадаємо, що для держслужбовців категорій «Б» і «В» передбачено виплату таких видів премій: премія за результатами щорічного оцінювання службової діяльності і місячна/квартальна премія відповідно до особистого внеску в загальний результат роботи держоргану. Рішення про виплату премії держслужбовцям категорій «Б» і «В» приймає керівник держслужби. Усі умови про преміальні виплати прописують у Положенні про преміювання держоргану.

Відзначимо: норми абз. 4 ч. 3 ст. 50 і ч. 6 ст. 52 Закону про держслужбу про обмеження максимального сукупного розміру місячної і квартальної премій, що виплачуються держслужбовцеві за рік, і про обмеження розміру фонду преміювання держоргану почнуть діяти тільки з 01.01.2019 р. (п. 1 Прикінцевих та перехідних положень Закону про держслужбу).

Додаткові стимулюючі виплати. З дати набрання чинності Законом про держслужбу (тобто з 01.05.2016 р.) керівникам державної служби надано право у межах економії фонду оплати праці встановлювати держслужбовцям додаткові стимулюючі виплати протягом двох років з дня набрання чинності цим Законом (абз. 8 п. 14 Прикінцевих та перехідних положень Закону про держслужбу). Тобто передбачалося, що держслужбовцям можуть виплачуватися додаткові стимулюючі виплати до 01.05.2018 р. Однак Законом про держбюджет-2018 цей строк подовжено до 31.12.2018 р.

Отже, протягом усього 2018 року держслужбовцям можна виплачувати додаткові стимулюючі виплати.

При цьому зазначимо, що протягом 2018 року такі виплати здійснюють згідно з Положенням про застосування стимулюючих виплат державним службовцям, затвердженим постановою № 15. Постановою № 24 зміни до вказаного Положення не вносилися.

Нагадаємо, що до додаткових стимулюючих виплат держслужбовцям належать:

— надбавка за інтенсивність праці;

— надбавка за виконання особливо важливої роботи.

Додаткові стимулюючі виплати встановлюються держслужбовцям у межах економії фонду оплати праці і в загальному випадку конкретними розмірами не обмежуються.

Виплати за додаткове навантаження. Такі виплати передбачено ч. 3 і 4 ст. 52 Закону про держслужбу, редакція яких не змінилася.

Виплату за додаткове навантаження у зв’язку з виконанням обов’язків тимчасово відсутнього держслужбовця здійснюють у розмірі 50 % посадового окладу тимчасово відсутнього держслужбовця.

Виплату за додаткове навантаження у зв’язку з виконанням обов’язків за вакантною посадою держслужби здійснюють держслужбовцям, між якими розподілені обов’язки за вакантною посадою держслужби, пропорційно додатковому навантаженню за рахунок коштів економії фонду посадового окладу за відповідною посадою.

Вказані виплати встановлює керівник держслужби за поданням безпосереднього керівника держслужбовця.

Допомога на оздоровлення. Грошова допомога у розмірі середньомісячної зарплати обов’язково виплачується держслужбовцям при наданні щорічної основної відпустки. Про це сказано у ст. 57 Закону про держслужбу.

Оскільки йдеться про законодавчу норму, редакція якої не змінилася, у 2018 році порядок і розмір виплати «оздоровчої» допомоги такі ж, як і в 2017-му. Нагадаємо, що розмір грошової допомоги визначається згідно з Порядком № 100.

Допомога на соцпобут. На сьогодні при виплаті такого виду допомоги використовуємо Порядок № 500. Зазначимо, що саме цей Порядок використовувався й у 2017 році. Чи буде ухвалений такий нормативний документ для 2018 року? Поки що не відомо, і офіційних роз’яснень з цього приводу немає. У будь-якому випадку його використання у 2018 році є правомірним, адже сам документ не містить жодних приписів щодо конкретного року його застосування.

Проводимо перерахунок зарплати «заднім числом»

Постанова № 24 уведена у дію «заднім числом» а саме з 1 січня 2018 року. Тож керівники держорганів повинні внести зміни до штатних розписів з 01.01.2018 р. за тими посадами держслужбовців, за якими посадові оклади підвищені. Зарплату таких працівників за січень 2018 року доведеться перерахувати і за необхідності нарахувати у лютому працівникам належні суми.

При цьому слід ураховувати: зарплата, нарахована у лютому 2018 року, включається до фонду оплати праці лютого, і відноситься до бази нарахування ЄСВ саме цього місяця.

Коригуємо середній заробіток

Як відомо, підвищення посадових окладів працівників на законодавчому рівні впливає на проведення коригування їх заробітної плати під час розрахунку середнього заробітку відповідно до Порядку № 100.

Так, згідно з абз. 1 п. 10 цього Порядку у випадках підвищення тарифних ставок і посадових окладів відповідно до актів законодавства як у розрахунковому періоді, так і в періоді, протягом якого за працівником зберігається середній заробіток, зарплата, включаючи премії та інші виплати, що враховуються при обчисленні середньої заробітної плати, за проміжок часу до підвищення коригуються на коефіцієнт їх підвищення.

Якщо законодавче підвищення окладів відбулося в період збереження середнього заробітку, за цим заробітком здійснюються нарахування тільки в частині, що стосується днів збереження середньої заробітної плати з дня підвищення тарифних ставок (окладів) (абз. 2 п. 10 Порядку № 100).

Таким чином, коригуванню підлягає середній заробіток для оплати як відпустки, так і матдопомоги (у розмірі середнього заробітку) та військової служби на особливий період (строкової та контрактної) тощо.

Коефіцієнт коригування (підвищення) при цьому визначається шляхом ділення окладу, встановленого працівникові після підвищення, на його оклад (тарифну ставку) до підвищення.

Важливо! Коригуванню підлягають усі виплати, що враховуються при обчисленні середнього заробітку.

Оскільки постанову № 24 оприлюднено із запізненням, це вплине на проведення коригування відпускних. Так, якщо ви вже нарахували та виплатили відпускні, які припали на січень — лютий 2018 року, доведеться їх переобчислити, враховуючи коефіцієнт підвищення окладів з 01.01.2018 р.

Для матдопомоги, нарахованої та виплаченої у січні 2018 року, розраховувати коефіцієнт коригування не потрібно. Основною умовою для коригування виплат, які не є збереженням середнього заробітку (матдопомога, вихідна допомога, компенсація за невикористану відпустку), є тільки підвищення окладів у розрахунковому періоді.

Визначаємо право на індексацію

Як ми вже зазначили, посадові оклади держслужбовців були підвищені з 1 січня 2018 року. Для цілей індексації зарплати це означає, що січень 2018 року став місяцем підвищення окладів («базовим» місяцем). Розрахунок приросту ІСЦ наростаючим підсумком для них розпочинається з лютого 2018 року.

Проаналізувавши нові розміри окладів, можна сказати, що сума підвищення окладу перевищила суму індексації, яка складається в січні 2018 року. Тобто в січні індексацію не нараховують, і цей місяць став новою точкою відліку, від якої відштовхуються для розрахунку коефіцієнтів індексації. Не індексують зарплату держслужбовців і в лютому 2018 року. Уперше право на індексацію таких працівників може настати у квітні 2018 року і лише за умови, що ІСЦ за лютий-2018 перевищить поріг індексації 103,0 %.

Враховуючи, що постанова № 24 опублікована із запізненням, багато бухгалтерів нарахували зарплату за січень 2018 року виходячи зі старих окладів, а також індексацію за січень 2018 року від попереднього «базового» місяця (для більшості працівників — січень-2017, для окремих держслужбовців — серпень-2017). Оскільки нові оклади застосовують з 01.01.2018 р., слід провести перерахунок зарплати, у тому числі сторнувати суму індексації зарплати за січень 2018 року.

Нормативні документи та скорочення

Закон про держслужбу — Закон України «Про державну службу» від 10.12.2015 р. № 889-VIII.

Закон про оплату праці — Закон України «Про оплату праці» від 24.03.95 р. № 108/95-ВР.

Закон про держбюджет-2018 — Закон України «Про Державний бюджет України на 2018 рік» від 07.12.2017 р. № 2246-VIII.

Постанова № 24 — постанова КМУ «Про впорядкування структури заробітної плати працівників державних органів, судів, органів та установ системи правосуддя у 2018 році» від 25.01.2018 р. № 24.

Постанова № 15 — постанова КМУ «Питання оплати праці працівників державних органів» від 18.01.2017 р. № 15.

Порядок № 100Порядок обчислення середньої заробітної плати, затверджений постановою КМУ від 08.02.95 р. № 100.

Порядок № 500 — Порядок надання державним службовцям матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань, затверджений постановою КМУ від 08.08.2016 р. № 500.

МЗП — мінімальна заробітна плата.

ПМПО — прожитковий мінімум для працездатних осіб.

ІСЦ — індекс споживчих цін.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі