Теми статей
Обрати теми

Щодо атестації педагогічних працівників закладів дошкільної освіти, які працюють не за фахом

Міністерство освіти і науки України
Лист від 30.01.2018 р. № 2.4-227

Департаментом загальної середньої та дошкільної освіти розглянуто лист <…> про надання роз’яснення щодо атестації педагогічних працівників, які працюють у закладах дошкільної освіти не за фахом, та повідомляємо.

Відповідно до частини першої статті 30 Закону України «Про дошкільну освіту» педагогічний працівник закладу дошкільної освіти — особа з високими моральними якостями, яка має вищу педагогічну освіту за відповідною спеціальністю та/або професійну кваліфікацію педагогічного працівника, забезпечує результативність та якість роботи, а також фізичний і психічний стан якої дозволяє виконувати професійні обов’язки.

Згідно з частиною першою статті 32 зазначеного закону атестація педагогічних працівників закладу дошкільної освіти незалежно від підпорядкування, типів і форми власності є обов’язковою і здійснюється, як правило, один раз на п’ять років відповідно до Типового положення про атестацію педагогічних працівників України, затвердженого центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері освіти.

За результатами атестації педагогічних працівників закладу дошкільної освіти визначається відповідність педагогічного працівника займаній посаді, встановлюється його кваліфікаційна категорія (спеціаліст, спеціаліст другої категорії, спеціаліст першої категорії, спеціаліст вищої категорії), може бути присвоєно відповідне педагогічне звання вихователям — «вихователь-методист», а вихователям-методистам — «старший вихователь», учителям усіх спеціальностей — «старший вчитель», «вчитель-методист».

Типове положення про атестацію педагогічних працівників, затверджене наказом Міністерства освіти і науки України від 06.10.2010 р. № 930 (із змінами) (далі — Типове положення), передбачає можливість присвоєння кваліфікаційних категорій педагогічним працівникам, які не мають відповідної педагогічної освіти.

Зокрема, така можливість визначена пунктами 3.26 та 4.10 Типового положення. При цьому обов’язковою умовою має бути наявність у педагогічного працівника іншої повної вищої освіти та проходження курсів підвищення кваліфікації на посаді, яку займає працівник. Зазначена норма застосовується з дня набрання чинності Типовим положенням (30.12.2010 р.).

Атестація на відповідність займаній посаді з присвоєнням кваліфікаційних категорій проводиться щодо вчителів та викладачів усіх спеціальностей, а також щодо вчителів-дефектологів, методистів, вихователів, вихователів-методистів, соціальних педагогів, практичних психологів, логопедів, вчителів-логопедів, завідувачів логопедичними пунктами, педагогів-організаторів, концертмейстерів, художніх керівників, музичних керівників, інструкторів з фізкультури, праці та слухових кабінетів, які мають вищу педагогічну або іншу вищу освіту за освітньо-кваліфікаційним рівнем спеціаліста або магістра.

Враховуючи зазначене, педагог з повною вищою освітою, яка пройшла курси підвищення кваліфікації вихователів закладів дошкільної освіти, має рівні права з іншими педагогами на атестацію, встановлення кваліфікаційної категорії та присвоєння педагогічного звання. Критерієм для присвоєння кваліфікаційних категорій і педагогічного звання є відповідність працівника вимогам, встановленим пунктами 4.3 — 4.6, 5.2 Типового положення.

Заступник директора Департаменту С. Дятленко

Коментар редакції

Вихователь ДНЗ з непедагогічною освітою: нюанси атестації від МОН

У листі, що коментується, фахівці МОН відповіли на таке запитання: чи має право вихователь дошкільного навчального закладу (далі — ДНЗ) з повною вищою непедагогічною освітою, який пройшов курси підвищення кваліфікації вихователів дошкільної освіти, атестуватися з метою встановлення кваліфікаційної категорії та присвоєння педагогічного звання?

Але перш ніж перейти до їхньої відповіді, зазначимо, у чому полягає проблема порушеного питання.

Для цього спочатку нагадаємо, що відповідно до ч. 3 ст. 50 Закону України «Про освіту» від 05.09.2017 р. № 2145-VIII кваліфікаційні категорії та педагогічні звання педагогічним працівникам присвоюються за результатами атестації. Атестація педпрацівників здійснюється відповідно до Типового положення про атестацію педагогічних працівників, затвердженого наказом МОН від 06.10.2010 р. № 930 (далі — Типове положення № 930).

Так, згідно з п. 4.1 Типового положення № 930 атестація на відповідність займаній посаді з присвоєнням кваліфікаційних категорій проводиться щодо вихователів-методистів, вихователів ДНЗ, які мають:

— повну вищу педагогічну освіту зі спеціальності «дошкільна освіта, дошкільне виховання»;

— або дві освіти, одна з яких — неповна вища педагогічна або базова педагогічна освіта з цієї самої спеціальності, а друга — повна вища педагогічна освіта за іншим фахом.

Як бачимо, вихователю ДНЗ кваліфікаційну категорію присвоюють тільки за наявності в нього відповідної освіти.

У ситуації, що розглядається, у працівника немає педагогічної освіти (як повної вищої, так і неповної), але в наявності вища непедагогічна освіта. Отже, як бути у цьому випадку? Чи може він бути атестований на присвоєння кваліфікаційної категорії?

У своїй відповіді МОН зазначає таке: педагогів без відповідної освіти після курсів підвищення кваліфікації можливо атестувати як таких, що мають відповідну освіту. Таким фахівцям можна присвоїти кваліфікаційну категорію та педагогічне звання, якщо вони задовольняють критеріям, встановленим у пп. 4.3 — 4.6, 5.2 Типового положення № 930.

Як аргументи своєму рішенню фахівці Міністерства радять застосовувати норми пп. 3.26 та 4.10 Типового положення № 930. Розглянемо їх по порядку.

Так, згідно з п. 4.10 Типового положення № 930 педагогічні працівники з повною вищою педагогічною або іншою повною вищою освітою, які до набрання чинності Законом України «Про дошкільну освіту» від 11.07.2001 р. № 2628-III та Законом України «Про вищу освіту» від 01.07.2014 р. № 1556-VII працювали й продовжують працювати у навчальних закладах не за фахом, атестуються на відповідність займаній посаді з присвоєнням кваліфікаційних категорій та педагогічних звань як такі, що мають відповідну освіту.

Але, як бачимо, цією нормою можуть скористатися лише ті педпрацівники, які працювали до набуття чинності вищезазначеними законами, а також продовжують працювати в навчальних закладах на педагогічних посадах.

У свою чергу, як зазначено у п. 3.26 Типового положення № 930, особи з повною вищою педагогічною освітою або іншою повною вищою освітою, прийняті на посади педагогічних працівників за спеціальностями, фахівці з яких не готувалися вищими навчальними закладами або підготовлені у недостатній кількості, за умови проходження ними підвищення кваліфікації, атестуються як такі, що мають відповідну освіту.

Аналізуючи цю норму, слід ураховувати таке. По-перше, фахівці дошкільної освіти готуються у багатьох вищих навчальних закладах країни. По-друге, яким чином атестаційна комісія може встановити, що відповідних фахівців підготовлено в недостатній кількості, і найголовніше — підтвердити це, адже Типове положення № 930 із цього приводу жодних рекомендацій не надає. Тому атестаційні комісії навряд чи мають змогу скористатися п. 3.26 Типового положення № 930 при атестації вихователя ДНЗ.

Як бачимо, після аналізу зазначених норм питання щодо правомірності атестації вихователів ДНЗ, які не мають відповідної вищої освіти, залишається відкритим. На наш погляд, відповідь МОН на запитання, поставлене у листі, що коментується, є недостатньо аргументованою. До речі, подібні роз’яснення МОН надає не вперше. Аналогічні висновки фахівці Міністерства виклали у листах від 17.04.2014 р. № 2/5-13-531-14 (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2014, № 28) та від 19.12.2013 р. № 1/9-891.

Володимир БУДЗ, економіст-аналітик

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі