(066) 87-010-10 Передзвоніть менi
Переводимо бухгалтерів в ОНЛАЙН!
  • У обране
  • Друк
  • Шрифт
  • Колір фону
  • Коментарі 0
  • В розробці
4/11
Бюджетна бухгалтерія
Бюджетна бухгалтерія
Січень , 2018/№ 1-2

Обліковуємо «взуття для залізного коня»

http://tinyurl.com/yywumwyr
Ні для кого не секрет, що будь-який транспортний засіб потребує постійного догляду. Так, час від часу його треба оглядати, перевіряти і виконувати ремонтні роботи для підтримання у робочому стані. Кожен автовласник знає: з настанням холодів чи не найперше — слід «перевзути залізного коня». Адже від цього напряму залежить безпека, життя і здоров’я людей. Але змінити літні шини на зимові, це вам не нові чобітки взути. «Взула і забула» не вийде. Цю операцію потрібно правильно відобразити в обліку. І ось тут у бухгалтерів виникає чимало запитань. А саме: як слід обліковувати зимові шини? Що потім робити з літніми? Коли можна списувати автомобільні шини з балансу? Як правильно оформити їх списання? Як бути з відпрацьованими? Відповіді на ці та інші запитання ви знайдете у нашій статті.

Експлуатація за правилами

Щоб правильно використовувати, вчасно списувати і замінювати шини, насамперед потрібно знати правила їх експлуатації. Основні вимоги з цього приводу визначено на законодавчому рівні. Зокрема, слід керуватися такими документами, як:

Норми № 488;

Правила № 549.

Норми цих документів поширюються на підприємства, установи та організації, які експлуатують колісні транспортні засоби (далі — КТЗ) і спеціальні машини, виконані на колісних шасі. Водночас ці вимоги стосуються не всіх засобів пересування. Їх слід застосовувати лише до тих із них, що використовуються на вулично-дорожній мережі загального користування та в особливих умовах експлуатації. А от спортивні, колекційні автівки, КТЗ спецслужб залишаються поза сферою дії згаданих нормативно-правових актів. Виняток також становлять спецмашини, які виконують лише агротехнічні, лісотехнічні та інші технологічні операції і не пересуваються вулицями загального користування.

І найголовніше правило експлуатації автомобільних шин — це обов’язковий облік їх пробігу. З цією метою слід застосовувати Картку обліку пробігу (наробітку) пневматичної шини за формою, наведеною у додатку 5 до Норм № 488.

Увага! Картки обліку пробігу оформляють на кожну шину (нову, відновлену, запасну). Такі картки необхідно вести з моменту установлення шин на КТЗ до моменту їх списання. Цього вимагає п. 2 розд. ХІІ Правил № 549.

У картці обов’язково потрібно указати інвентарний номер шини та дату її виготовлення. Причому остання має збігатися з маркуванням виробника. Зокрема, дату виготовлення можна знайти на бічній поверхні шини. У ланцюжку цифр маркування це будуть останні чотири цифри: перші дві з них указують на номер тижня, а дві останні — на рік виготовлення відповідної шини (п. 18 розд. ІІ додатка 4 до Правил № 549).

Наприкінці кожного місяця у картці необхідно відображати фактичний пробіг (наробіток) шини. Обсяг роботи шини вимірюється у кілометрах пробігу КТЗ. Тож записи до картки обліку пробігу шин роблять на підставі подорожніх листів.

Водночас обліковувати пробіг кожної шини слід з урахуванням установлених норм. Так, існує поняття середнього ресурсу шини. Це умовна величина, визначена розрахунковим шляхом як очікування ресурсу шини (абз. 25 п. 2.1 Норм № 488). Цю величину застосовують передусім для планування та прогнозування сумарного пробігу шини з початку її експлуатації і до переходу в граничний стан*. Інакше кажучи, середній ресурс шини дає нам загальне уявлення про те, скільки прослужить та чи інша автомобільна шина.

* Граничний стан шини — це стан шини, за якого середнє значення висоти рисунка протектора не перевищує мінімально допустиму висоту згідно із законодавством або призначений ресурс шини, визначений виробником шини або виробником КТЗ, вичерпано (абз. 6 п. 6 розд. І Правил № 549).

Значення середнього ресурсу для різних видів шин та умов експлуатації наведено у додатках до Норм № 488.

Важливо! Кожен показник середнього ресурсу є справедливим лише для шин визначеної конструкції (одного розміру, індексу навантаги, символу категорії швидкості), конкретного транспортного засобу та умов експлуатації.

Для пневматичних шин інших конструкцій та інших умов використання ці норми не підходять (п. 3.9 Норм № 488).

Поряд з цим законодавець дає змогу відкоригувати встановлену величину середнього ресурсу для специфічних умов експлуатації. Порядок такого коригування прописано у розд. 6 Норм № 488. Зокрема, застосування коефіцієнтів дозволяє враховувати дорожньо-кліматичні умови, інтенсивність, тривалість експлуатації шин тощо.

Якщо ж «взуття» вашого «залізного коня» унікальне і його середній ресурс не передбачено Нормами № 488, не варто засмучуватися. Для відновлених, обшипованих шин та шин нових конструкцій розробляють тимчасові норми середнього ресурсу відповідно до вимог розд. 5 Норм № 488. Щоб отримати такі тимчасові норми, доведеться звернутися до ДП «ДержавтотрансНДІпроект». Безумовно, задоволення це не безкоштовне.

Не забудьте також ввести в дію тимчасові норми середнього ресурсу. З цією метою необхідно оформити наказ керівника установи на визначений розробником термін.

До речі, діють такі тимчасові норми до 24 календарних місяців. А що далі? А далі ДП «ДержавтотрансНДІпроект» продовжує термін дії цих норм. Звісно, якщо не буде потреби у додаткових дослідженнях і відповідність тимчасових норм фактичному ресурсу шин буде підтверджено. На щастя, за цю послуги платити вже не потрібно.Майте на увазі: якщо згодом до Норм № 488 будуть внесені відповідні зміни і ваші унікальні шини з’являться у цьому документі, тимчасові норми автоматично втратять свою чинність.

Окрім того, виробники пневматичних шин можуть установлювати (наприклад, у договорі купівлі-продажу чи в експлуатаційній документації) свої норми середнього ресурсу чи надавати гарантії для конкретних шин та/або КТЗ. У такому разі слід керуватися саме цими даними. Показник середнього ресурсу, установлений Нормами № 488, тут не діє.

Списати шини: коли та як

Ніщо не вічне, а тим паче автомобільні шини, а на вітчизняних автошляхах і поготів. Тож рано чи пізно шини стають непридатними для подальшого використання. Ось тут і постає питання щодо правильності їх списання.

Але спочатку з’ясуємо, коли дійсно можна списати шини. Власне, законодавством передбачено для цього три основні підстави. Що ж саме може слугувати причиною для списання шин та за яких обставин? Дивіться у таблиці.

Підстава для списання

Суть та особливості застосування

Вичерпання призначеного ресурсу шини

Призначений ресурс шини — це наробіток шини, виміряний у календарних роках, у разі досягнення якого шина підлягає вилученню з експлуатації незалежно від технічного стану (абз. 23 п. 4 розд. І Правил № 549).

Чітку вказівку на неможливість подальшого використання шин з вичерпаним призначеним ресурсом містить п. 45 розд. V Правил № 549.

Призначений ресурс установлено п. 44 розд. V Правил № 549. Залежно від категорії КТЗ цей показник становить 7, 8 або 10 років з дати виготовлення шини. Але це для нових шин. Якщо ж шини були відновлені шляхом накладання протектора, їх призначений ресурс скорочується до 5, 6 і 7 років, відповідно, з дати виготовлення шини.

Причому мінімальні значення призначеного ресурсу шин стосуються як раз найбільш поширених категорій автівок. Це легкові авто, мікро-автобуси масою до 5 т та вантажівки масою до 12 т

Досягнення залишковою висотою рисунка протектора граничної величини

Заборонено експлуатувати транспортні засоби з шинами, залишкова висота рисунка протектора яких становить менше, ніж:

1,6 мм — для легковиків та вантажних авто масою до 3,5 т;

1,0 мм — для вантажних автомобілів масою понад 3,5 т;

2,0 мм — для автобусів. Пряму вказівку на це містить п.п. «а» п.п. 31.4.4 Правил дорожнього руху.

Майте на увазі: залишкову висоту рисунка протектора слід перевіряти щоразу під час установки-зняття шини та сезонного обслуговування КТЗ. Також за потреби (висота рисунка протектора наближається до гранично допустимої) такі заміри проводять щомісяця (п. 7.10 Норм № 488). Результати замірів обов’язково слід фіксувати у картці обліку пробігу шини

Наявність експлуатаційних та виробничих дефектів, що унеможливлюють подальше використання та ремонт шини

У разі виявлення експлуатаційних чи виробничих дефектів шини, з якими її подальша експлуатація та ремонт неможливі, така шина підлягає списанню незалежно від пробігу. Такою є вимога абз. 2 п. 3.2 та п. 7.5 Норм № 488

Окрім того, існує ще одна причина для списання шин. Зокрема, автомобільні шини можуть бути списані, якщо їх фактичний пробіг досягнув установлених норм (дорівнює величині середнього ресурсу). Але! Це не обов’язкова й не єдина умова для списання (абз. 1 п. 3.2 Норм № 488). Якщо попри досягнення норми середнього ресурсу висота протектора шини перевищує гранично допустиму, а її технічний стан відповідає вимогам законодавства (відсутні дефекти та пошкодження), можна продовжувати її використовувати. На це вказує п. 7.2 Норм № 488.

Тепер що стосується документального оформлення списання шин. Якщо шина пройшла, скільки їй належить (фактичний пробіг відповідає установленим нормам), та є непридатною для подальшого використання, її списують на основі картки обліку пробігу. У цьому випадку картка виконує роль акта списання (п. 7.1 Норм № 488). У ній зазначають сумарний пробіг до списання та інформацію про подальше використання шини — відновлення зношеного протектора, ремонт або утилізацію. Картку підписують усі члени комісії з питань втрати пневматичними шинами споживчих властивостей. До речі, склад такої комісії має затвердити керівник установи своїм наказом.

Якщо ж шина вийшла з ладу (через наявність дефектів, остаточне зношення протектора) до моменту досягнення норми середнього ресурсу, необхідно оформити акт списання. До такого акта слід обов’язково додати картку обліку пробігу (наробітку) пневматичних шин. Водночас допускається списання відразу всього комплекту шин з одного авто на підставі одного акта списання. У цьому випадку до акта також потрібно додати картки обліку пробігу всіх шин, що списуються. Акт підписує комісія з питань обліку пробігу (наробітку), обігу і списання пневматичних шин. У ньому має бути відображено таку інформацію:

— назва, номер та дата складання і затвердження;

— склад комісії;

— торгова марка, модель та державний реєстраційний номер КТЗ, шини якого списуються;

— розмір шин, їх виробник, моделі, порядкові чи інвентарні номери;

— фактичний пробіг кожної шини з комплекту на дату списання;

— норма середнього ресурсу кожної шини;

— причини списання та висновки комісії.

При цьому картки обліку пробігу, які додають до акта, члени комісії можуть не підписувати. Це не обов’язково.

Важливо! Після списання шини картку обліку її пробігу слід зберігати щонайменше протягом трьох років.

Утилізуємо як слід

Після списання шин, які відслужили своє, необхідно подбати про їх утилізацію. Просто викинути їх на смітник не можна хоча б тому, що відпрацьовані шини включені до розд. Б Жовтого переліку відходів. Разом з цим передачі зношених і пошкоджених шин на утилізацію вимагає і п. 2 розд. XVI Правил № 549.

Увага! Відпрацьовані шини слід передати на утилізацію протягом шести місяців з дати їх списання (п. 6 розд. XVI Правил № 549).

Отже, накопичувати списані шини надто довго не варто. Краще поквапитися з їх утилізацією. До того ж, аби не довелося сплачувати екоподаток за розміщення відходів, слід укласти договір зі спеціалізованим підприємством на видалення та утилізацію шин (п.п. 240.1.3 ПКУ). Причому у договорі потрібно чітко прописати строки передачі таких відходів на переробку.

Також пам’ятайте про необхідність обчислення показника загального утворення відходів. Його розрахунок слід проводити згідно з абз. 33 ст. 1 Закону № 187 за формулою:

Пзув = 5000 х М1 + 500 х М2 + 50 х М3 + 1 х М4,

де Пзув — показник загального утворення відходів;

М1, М2, М3, М4 — маса в тоннах відходів 1, 2, 3 та 4 класів небезпеки відповідно, утворених за попередній рік. Шини зазвичай відносять до 4 класу відходів. Тож якщо інших класів відходів у вас не було, цей показник фактично дорівнюватиме масі відпрацьованих шин.

Якщо показник загального утворення відходів за попередній рік у вас становить менше 50 т, тоді можна не перейматися про складання і подання декларації про відходи (ст. 17 Закону № 187).

Натомість вимогу щодо первинного обліку відходів ніхто не скасовував. Зокрема, всі юридичні особи незалежно від форми власності та організаційно-правової форми, у діяльності яких утворюються відходи, зобов’язані вести їх первинний облік. Для цього призначена типова форма № 1-ВТ, затверджена наказом № 342 (ср. 025069200). А от відсутність такого обліку відповідно до ст. 821 КпАП загрожує посадовим особам штрафом у розмірі від 51 до 85 грн.

Показуємо в бухобліку

От нарешті ми і дісталися найцікавішого — порядку обліку автомобільних шин. А їх облік — дійсно питання цікаве. Як саме слід відображати шини в бухобліку, залежить від того, які це шини та з якою метою вони придбані.

Зараз усе пояснимо і на прикладі розглянемо.

Насамперед варто пам’ятати: автомобільні шини у запасі та обороті — це ні що інше як запчастини. Тож відповідно до Порядку № 1219 їх слід обліковувати на субрахунку 1515 «Запасні частини».

Водночас для обліку шин на зберіганні та в експлуатації (в обороті) доцільно відкрити окремі аналітичні рахунки в межах субрахунку 1515. Наприклад, можна застосовувати такі:

1515/1 «Автомобільні шини на складі»;

1515/2 «Автомобільні шини в експлуатації».

Майте на увазі: після встановлення на авто зимові шини і так звані запаски ми не списуємо відразу на витрати. Слід продовжувати їх обліковувати у складі запасів на субрахунку 1515 протягом усього строку служби. При цьому не забуваємо і про облік їх пробігу. Весь цей час, доки шини остаточно не зносяться, необхідно вести картку обліку пробігу на кожну таку шину.

Безпосередньо «перевзування» автівки показуємо в обліку лише як внутрішнє переміщення з одного аналітичного рахунка в межах субрахунку 1515 на інший. І лише після остаточного зношення (зіпсування) зимових шин списуємо їх балансову вартість на витрати відповідного звітного періоду.

На противагу вищезазначеному, основний комплект шин разом із запаскою, придбані разом з автомобілем, окремо не обліковуємо. Адже такі шини становлять єдине ціле з автомобілем і входять до його первісної вартості. Тому в бухобліку як окремі об’єкти вони не фігурують. Ці шини ми обліковуємо у складі об’єкта основних засобів — автомобіля на субрахунку 1015 «Транспортні засоби». Безумовно, вартість цих шин урешті-решт буде віднесено на витрати. Однак не відразу, а поступово у складі нарахованої амортизації протягом усього строку експлуатації транспортного засобу. Звісно, на ці шини також слід вести картки обліку пробігу.

Якщо ж основні шини вийшли з ладу, ми їх замінюємо на нові. Придбані для заміни шини ми оприбутковуємо на субрахунок 1515. Далі встановлюємо. І ось на цьому етапі у вас є два варіанти подальших дій: можна або відразу списати вартість таких шин на витрати звітного періоду, або ж продовжувати обліковувати у складі запасів (на субрахунку 1515) до моменту їх повного зношення. З одного боку, таку заміну шин можна розглядати як поточний ремонт авто, а витрати на виконання таких робіт відносити до фактичних витрат. А з іншого, Порядок № 1219 передбачає застосування субрахунку 1515 і для обліку шин в обороті. Обидва варіанти мають право на існування і є цілком правильними. Але варто зауважити, що другий варіант більш безпечний з точки зору контролю за рухом шин в установі. Однак вибір лише за вами.

Який би варіант обліку автомобільних шин ви не обрали, не забудьте прописати це у наказі про облікову політику вашої установи.

А на завершення, як і обіцяли, приклади відображення операцій з шинами в обліку.

Приклад 1. Бюджетна установа за рахунок коштів загального фонду придбала комплект зимових шин для службового автомобіля. Вартість шин становить 4800 грн. (у тому числі ПДВ — 800 грн.).

Для виконання робіт із заміни шин установа звернулася на СТО. Вартість послуг згідно з актом виконаних робіт — 300 грн.

Після установлення на зимові шини було відкрито картки обліку пробігу (наробітку). Літні шини після виконання робіт із шиномонтажу передали для зберігання на склад на підставі накладної внутрішнього переміщення. Вони є основним комплектом, з яким було придбано автомобіль. Тому зазначена операція була відображена лише в оперативному обліку установи.

Для відображення цих операцій складено такі проводки:

№ з/п

Зміст господарської операції

Кореспонденція субрахунків

Сума, грн.

№ меморіального ордера

дебет

кредит

1

Отримано фінансування для придбання комплекту зимових шин

2313

7011

5100

2

2

Перераховано кошти постачальнику за шини згідно з рахунком-фактурою

2117

2313

4800

4

3

Оприбутковано придбані шини

1515/1

2117

4800

4

4

Відображено передачу зимових шин зі складу в експлуатацію

1515/2

1515/1

4800

—*

5

Виконано шиномонтажні роботи

8013

6211

300

6

6

Оплачено шиномонтажні роботи

6211

2313

300

6

* Для відображення операцій з внутрішнього переміщення запасів доцільно застосовувати Книгу кількісно-сумового обліку за типовою формою № З-6.

Приклад 2. Під час сезонного техогляду службового автомобіля було виявлено повне зношення двох шин (досягнення граничного стану). Комісією установи прийнято рішення про економічну недоцільність відновлення та ремонту цих шин.

Для заміни зношених бюджетна установа придбала за рахунок коштів загального фонду шини всесезонні у кількості 2 шт. Вартість шин становить 3200 грн. (у тому числі ПДВ — 533,33 грн.). Роботи з шиномонтажу виконано безпосередньо постачальником. Їх вартість включено до вартості придбаних шин.

Після установлення на нові шини було відкрито картки обліку пробігу (наробітку).

Зношені шини були придбані окремо від автомобіля та обліковувалися на субрахунку 1515, тому прийнято рішення про списання їх вартості на витрати звітного періоду. Балансова вартість цих шин становить 1700 грн. Згідно з наказом про облікову політику установи нові шини, придбані для заміни зношених, будуть обліковуватися у складі запасів до кінця строку їх служби.

Для утилізації відпрацьованих шин було укладено договір зі спеціалізованим підприємством. Вартість послуг з утилізації зношених шин становить 180 грн.

Для відображення цих операцій зроблено такі записи:

№ з/п

Зміст господарської операції

Кореспонденція субрахунків

Сума, грн.

№ меморіального ордера

дебет

кредит

1

Отримано фінансування для придбання автомобільних шин на заміну зношеним

2313

7011

3200

2

2

Перераховано кошти постачальнику за шини згідно з рахунком-фактурою

2117

2313

3200

4

3

Оприбутковано придбані шини

1515/1

2117

3200

4

4

Установлено придбані шини на автомобіль

1515/2

1515/1

3200

—*

5

Списано зношені автомобільні шини

8013

1515/2

1700

13

6

Утилізовано відпрацьовані шини згідно з актом виконаних робіт

8013

6211

180

6

7

Перераховано оплату за послуги з утилізації шин

6211

2313

180

6

* Для відображення операцій з внутрішнього переміщення запасів доцільно застосовувати Книгу кількісно-сумового обліку за типовою формою № З-6.

На завершення хочемо побажати: нехай шини на ваших службових автівках виконують щонайменше норму середнього ресурсу. А як ні, то щоб у вас завжди було достатньо фінансування для вчасного «перевзування залізного коня»!

Нормативні документи

ПКУ — Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. № 2755-VI.

КпАП — Кодекс України про адміністративні правопорушення від 07.12.84 р. № 8073-X.

Закон № 187Закон України «Про відходи» від 05.03.98 р. № 187/98-ВР.

Правила дорожнього руху — Правила дорожнього руху, затверджені постановою КМУ від 10.10.2001 р. № 1306.

Жовтий перелік відходівЖовтий перелік відходів, затверджений постановою КМУ від 13.07.2000 р. № 1120.

Норми № 488 — Експлуатаційні норми середнього ресурсу пневматичних шин колісних транспортних засобів і спеціальних машин, виконаних на колісних шасі, затверджені наказом Мінтрансзв’язку від 20.05.2006 р. № 488.

Правила № 549 — Правила технічної експлуатації коліс та пневматичних шин колісних транспортних засобів категорій L, M, N, O та спеціальних машин, виконаних на їх шасі, затверджені наказом Мінінфраструктури від 26.07.2013 р. № 549.

Наказ № 342наказ Мінприроди «Про затвердження типової форми первинної облікової документації № 1-ВТ «Облік відходів та пакувальних матеріалів і тари» та Інструкції щодо її заповнення» від 07.07.2008 р. № 342.

Порядок № 1219Порядок застосування Плану рахунків бухгалтерського обліку в державному секторі, затверджений наказом Мінфіну від 29.12.2015 р. № 1219.

Зацікавив журнал?
Отримуйте більше статей та спеціальних пропозицій за підпискою
транспортний засіб, заміна шин, списання шин, відображення в обліку додати теги змінити теги
Додайте свої теги до статті
Розділіть мітки комами. Наприклад: бухгалтерія, форма, відсотки, ПДВ, квартальний звіт. Максимальна кількість 10.
або Закрити
Ваша оцінка врахована! Оцініть статтю :
  • Добре
  • Нормально
  • Погано
Поділитися:
Коментарі до статті