Теми статей
Обрати теми

Ремонт авто на СТО з використанням з/ч замовника: нюанси оформлення та обліку

Крот Юлія, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»
На балансі бюджетної установи обліковується службовий автомобіль, який наразі потребує поточного ремонту. Для заміни зношених деталей було придбано запасні частини. З огляду на відсутність у штаті установи фахівців відповідного профілю, безпосередньо ремонті роботи будуть виконуватися на СТО. Як у такому випадку слід відобразити в обліку передачу запчастин ремонтній організації? Які бухгалтерські проводки при цьому слід зробити?

Не секрет, що з метою підтримання транспортних засобів у належному стані та забезпечення встановлених виробником технічних характеристик під час експлуатації провадять їх технічне обслуговування та ремонт.

Порядок техобслуговування і ремонту таких об’єктів визначено Положенням про технічне обслуговування і ремонт дорожніх транспортних засобів автомобільного транспорту, затвердженим наказом Мінтрансу від 30.03.98 р. № 102 (далі — Положення № 102).

Зокрема, відповідно до цього Положення ремонтом транспортного засобу є комплекс операцій щодо відновлення справності або роботоздатності виробів чи їх складових частин. У свою чергу, ремонт автомобіля може бути поточним або капітальним. При цьому і перший, і другий виконують за потреби за результатами діагностики технічного стану автомобіля. Однак поточний ремонт призначений передусім для забезпечення або відновлення роботоздатності транспортного засобу. Тоді як капремонт має на меті продовження строку його експлуатації.

Увага! До капітального ремонту належать роботи, пов’язані із заміною кузова для автобусів та легкових автомобілів, рами для вантажних автомобілів або одночасною заміною не менш трьох базових агрегатів* (п. 3.16 Положення № 102).

* Згідно з додатком Г до Положення № 102 до базових агрегатів транспортних засобів належать: двигун з картером зчеплення у зборі; коробка передач, роздавальна коробка; гідромеханічна передача; задній міст (вісь); середній міст (вісь); передня вісь (міст); рульове керування; кабіна вантажного та кузов легкового автомобіля; кузов автобуса; рама; підйомне обладнання платформи автомобіля-самоскида.

Власне навіщо взагалі розмежовувати види ремонту? Ця інформація насамперед потрібна при плануванні видатків.

Так, витрати на оплату послуг з поточного ремонту службового «залізного коня» слід проводити за КЕКВ 2240 «Оплата послуг (крім комунальних)». На це вказує п. 8 п.п. 2.2.4 Інструкції щодо застосування економічної класифікації видатків бюджету, затвердженої наказом Мінфіну від 12.03.2012 р. № 333 (далі — Інструкція № 333).

А от видатки на капітальний ремонт автомобілів необхідно планувати і здійснювати за КЕКВ 3132 «Капітальний ремонт інших об’єктів» (п. 2 п.п. 3.1.3.2 цієї Інструкції).

Важливо! Якщо вартість запчастин входить до загальної вартості ремонту транспортного засобу, то видатки на їх придбання слід проводити за тими ж КЕКВ, за якими здійснюють оплату ремонтних послуг.

У випадку якщо запчастини, необхідні для ремонту автівки, ми купуємо окремо, тоді ці витрати слід проводити за КЕКВ 2210 «Предмети, матеріали, обладнання та інвентар». Цього вимагає п. 16 п.п. 2.2.1 Інструкції № 333.

Що ж стосується обліку запчастин, то всі придбані і виготовлені запчастини, готові деталі, вузли й агрегати для ремонту і заміни зношених частин обліковують на субрахунку 1515 «Запасні частини». У межах цього субрахунку доцільно відкрити окремі аналітичні рахунки для обліку запчастин, які зберігаються на складі установи, а також переданих для встановлення стороннім особам (підрядним, ремонтним організаціям, підприємствам). Наприклад, це можуть бути такі рахунки, як:

1515/1 «Запасні частини на складі»;

1515/2 «Запасні частини, передані для установлення».

Ситуація, коли авто ремонтують на СТО з використанням запчастин замовника, далеко не рідкість. Іноді придбати запчастини самостійно справді значно дешевше, ніж заплатити за ремонт і матеріали на СТО. Деколи потрібні деталі вже є в наявності на складі, але у штаті немає «робочих рук». Однак трапляється, що і запчастини, і механік є, але відсутні технічні умови чи спеціальне обладнання для виконання ремонту. Ось у такому разі установа-замовник передає власні матеріали для проведення ремонту транспортного засобу виконавцю — ремонтній організації.

Як же відобразити таку операцію в бухобліку? Звісно, найбільш безпечним, на перший погляд, здається показати дебіторську заборгованість при передачі запчастин СТО та списати їх вартість на витрати лише після установлення на авто. Проте які є підстави для відображення такої заборгованості у бухгалтерському обліку? Будь-яке зобов’язання (а дебіторська заборгованість для нас — це саме зобов’язання для підрядної організації) передбачає зменшення ресурсів такого суб’єкта господарювання у зв’язку з його погашенням. Тоді як використання матеріалів замовника для виконання ремонту не тягне за собою ніякого зменшення ресурсів виконавця робіт. З огляду на це, доцільніше показати рух запасних частин лише в аналітичному обліку установи-замовника. Водночас у договорі необхідно чітко визначити відповідальність виконавця за збереження безпосередньо транспортного засобу і всіх його складових частин, наданих замовником для ремонту. Не останнє значення для забезпечення збереження авто і запчастин до нього відіграє правильність документального оформлення їх приймання-передачі.

Як слід оформляти відносити з виконавцем ремонтних робіт, прописано у Правилах надання послуг з технічного обслуговування і ремонту колісних транспортних засобів, затверджених наказом Мінінфраструктури від 28.11.2014 р. № 615 (далі — Правила № 615). І насамперед слід пам’ятати, що послуги з ремонту авто надаються на підставі договору про технічне обслуговування і ремонт транспортного засобу. Його укладають відповідно до вимог цивільного законодавства. Такий договір згідно зі ст. 25 Закону України «Про автомобільний транспорт» від 05.04.2001 р. № 2344-ІІІ повинен обов’язково містити такі умови:

— найменування та місце розташування сторін за цим договором;

— перелік робіт та термін їх виконання;

— вартість робіт та порядок розрахунків;

— перелік складових частин (матеріалів), використаних виконавцем, а також наданих замовником виконавцю для ремонту транспортного засобу;

— перелік документів, який надається замовнику для підтвердження виконання ремонту, та гарантійні зобов’язання виконавця щодо проведених робіт.

Окрім того, в абз. 5 п. 1 розд. Х Правил № 615 закріплено право замовника надавати виконавцю власні складові частини (системи) транспортних засобів чи матеріали для виконання замовлених послуг. Водночас виконавець має право відмовити у наданні послуг, якщо замовник надає не оригінальні запчастини або такі, що не відповідають встановленим виробником вимогам (абз. 2 п. 1 розд. IX Правил № 615). Однак прийнявши від замовника складові частини і матеріали для ремонту, виконавець зобов’язаний забезпечити їх зберігання і використання за призначенням. Чітку вказівку на це містить азб. 8 п. 2 розд. IX Правил № 615.

Надання послуг з ремонту авто оформлюють нарядом-замовленням на надання послуг з технічного обслуговування і ремонту колісного транспортного засобу (додаток 1 до Правил № 615). У цьому документі обов’язково роблять запис про гарантійні зобов’язання за підписом контролера якості та скріплюють печаткою виконавця (за наявності).

Приймання авто на ремонт здійснюють виключно у присутності його власника чи уповноваженого представника. При цьому переглядають експлуатаційну, ремонтну та технологічну документацію, оглядають транспортний засіб та перевіряють його технічний стан. Оформляють приймання автівки Актом передавання-приймання колісного транспортного засобу, його складових частин (систем) для надання послуг з технічного обслуговування і ремонту. Форма цього акта наведена у додатку 2 до Правил № 615. Акт складають у двох примірниках. Кожен з примірників акта підписує власник транспортного засобу, а також особа, відповідальна за його прийняття до ремонту. Акт скріплюють печаткою виконавця (за наявності).

Після виконання ремонтних робіт замовник приймає транспортний засіб у присутності контролера якості. Приймання оформляють Актом передавання-приймання колісного транспортного засобу, його складових частин (систем) після ремонту і технічного обслуговування. Його форма наведена у додатку 3 до Правил № 615. Цей акт оформляють також у двох примірниках. Укомплектованість відремонтованого авто і його складових частин (систем) повинна відповідати умовам договору та акта передавання-приймання.

За загальним правилом після завершення ремонту виконавець повинен надати замовнику гарантійний талон (один примірник). До речі, гарантійні зобов’язання виконавця стосовно виконаних ним робіт наведено у додатку 4 до Правил № 615. Але майте на увазі: гарантійні зобов’язання не поширюються на складові частини (системи), надані йому замовником (абз. 4 п. 2 розд. VIII Правил № 615).

У разі ж придбання складових частин виконавцем та їх установлення під час ремонту замовнику надають довідку-рахунок на такі матеріали. Окрім того, зміна під час ремонту кольору автівки вимагає оформлення довідки про колір (основний колір) колісного транспортного засобу.

Це основні моменти щодо оформлення відносин між замовником і виконавцем послуг з ремонту транспортного засобу. Варто також пам’ятати і про документальне оформлення руху і списання запчастин у межах установи. Так, при передачі матеріалів для ремонту виконавцю доцільно скласти Накладну (вимогу) за типовою формою № З-3, затвердженою наказом Мінфіну від 18.12.2000 р. № 130 (ср. ). А от після виконання ремонту автомобіля і встановлення відповідних запчастин їх вартість слід списати на витрати звітного періоду. Для цього потрібно оформити Акт списання за типовою формою № З-2.

Увага! Всі витрати на проведення техогляду та ремонту (у тому числі й капітального) необоротних активів визнаються витратами звітного періоду, в якому вони були понесені.

На це вказує п. 4 розд. VI Методичних рекомендацій з бухгалтерського обліку основних засобів суб’єктів державного сектору, затверджених наказом Мінфіну від 23.01.2015 р. № 11.

Це означає, що такі витрати не збільшують первісну вартість необоротних активів, незалежно від їх суми.

Щоб остаточно розібратися з порядком обліку передачі запчастин для ремонту авто на СТО, розглянемо умовний приклад.

Приклад. Для ремонту коробки перемикання передач службового автомобіля бюджетна установа придбала вторинний вал. Вартість цієї запчастини становить 1600 грн. (у тому числі ПДВ — 266,67 грн.).

З огляду на відсутність належних технічних умов для ремонту коробки перемикання передач було прийнято рішення звернутися на СТО. Для цього з ремонтною організацією укладено договір і оформлено наряд-замовлення. Вартість послуг із заміни вторинного валу (з урахуванням вартості трансмісійної оливи) становить 1400 грн. Приймання транспортного засобу на ремонт оформлено актом передавання-приймання. Після виконання ремонту автомобіль було прийнято замовником згідно з актом передавання-приймання.

Вторинний вал видано зі складу установи на підставі накладної (вимоги) за типовою формою № З-3. Після завершення ремонту і отримання документів від ремонтної організації вартість запчастини було списано на підставі акта списання за типовою формою № З-2.

У облікових регістрах зроблено такі записи:

№ з/п

Зміст господарської операції

Кореспонденція субрахунків

Сума, грн.

№ меморіального ордера

дебет

кредит

1

Отримано фінансування для проведення ремонту автомобіля

2313

7011

3000

2

2

Перераховано кошти постачальнику за запчастини згідно з рахунком-фактурою

2117

2313

1600

4

3

Оприбутковано придбані запчастини

1515/1

2117

1600

4

4

Відображено передачу запчастин зі складу установи виконавцю робіт

1515/2

1515/1

1600

—*

5

Виконано ремонт автомобіля

8013

6211

1400

6

6

Перераховано кошти в рахунок оплати ремонтних робіт

6211

2313

1400

6

7

Списано вартість запчастин, використаних для ремонту автомобіля

8013

1515/2

1600

13

* Для відображення операцій з внутрішнього переміщення запасів доцільно застосовувати Книгу кількісно-сумового обліку за типовою формою № З-6.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі