Теми статей
Обрати теми

Пенсійний збір при купівлі авто: визначаємо базу оподаткування правильно

Пеклуха Юлія, головний редактор журналу «Бюджетна бухгалтерія»
Бюджетна установа купує легковий автомобіль. Умовами договору купівлі-продажу передбачено встановлення на авто сигналізації та захисту моторного відсіку безпосередньо в автосалоні. Вартість автомобіля згідно з договором становить 300000 грн. (у тому числі автосигналіза- ція — 5000 грн., захист моторного відсіку — 5000 грн.).
Як у такому випадку правильно визначити базу обкладення пенсійним збором при першій державній реєстрації автомобіля: з урахуванням вартості додаткового укомплектування (300000 грн.) чи без (290000 грн.)?
(запитання з форуму: https://budget.factor.ua)

Ні для кого не секрет, що власники транспортних засобів та особи, які використовують такі засоби на законних підставах, зобов’язані їх зареєструвати після придбання (одержання). Зробити це треба протягом десяти діб з моменту придбання (отримання). Така вимога закріплена у ч. 9 ст. 34 Закону України «Про дорожній рух» від 30.06.93 р. № 3353-XII. Відповідно, експлуатувати транспортні засоби, не зареєстровані в уповноважених органах МВС та без номерних знаків, заборонено. На це вказує ч. 1 ст. 37 згаданого Закону. Окрім того, заборону щодо керування такими транспортними засобами містить і п.п. «в» п. 2.9 Правил дорожнього руху, затверджених постановою КМУ від 10.10.2001 р. № 1306.

Єдина процедура державної реєстрації автомобілів, автобусів, інших транспортних засобів, оформлення та видачі реєстраційних документів і номерних знаків установлена Порядком державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів, затвердженим постановою КМУ від 07.09.98 р. № 1388. Зокрема, абз. 13 п. 8 цього Порядку передбачено здійснення реєстрації транспортних засобів лише за умови сплати їх власниками податків і зборів (обов’язкових платежів). Безумовно, за проведення огляду автівки, послуги з реєстрації (перереєстрації), а також за бланки реєстраційних документів та номерні знаки теж доведеться заплатити. Але зараз мова про інше.

Одним із обов’язкових платежів при першій реєстрації авто є збір на обов’язкове державне пенсійне страхування. До його платників належать підприємства, установи та організації незалежно від форми власності та фізичні особи, які набувають право власності на легкові автомобілі, що підлягають першій державній реєстрації в Україні. Саме таке коло платників визначено п. 7 ст. 1 Закону України «Про збір на обов’язкове державне пенсійне страхування» від 26.06.97 р. № 400/97-ВР (далі — Закон № 400). Вочевидь, вимога щодо сплати пенсійного збору не стосується покупців (отримувачів) будь-яких інших транспортних засобів, окрім легковиків (вантажних автомобілів, автобусів, мотоциклів тощо). Не виникає такий обов’язок і у випадку придбання вже зареєстрованих (у тому числі тимчасово) на території України автівок. Це випливає з п. 1.3 Інструкції про порядок здійснення підрозділами Державтоінспекції МВС державної реєстрації, перереєстрації та обліку транспортних засобів, оформлення і видачі реєстраційних документів, номерних знаків на них, затвердженої наказом МВС від 11.08.2010 р. № 379.

Об’єктом оподаткування пенсійним збором згідно з п. 6 ст. 2 Закону № 400 у разі купівлі легкового автомобіля є його вартість. Водночас п. 13 Порядку сплати збору на обов’язкове державне пенсійне страхування з окремих видів господарських операцій, затвердженого постановою КМУ від 03.11.98 р. № 1740 (далі — Порядок № 1740), уточнено, що вартість об’єкта визначається на підставі будь-якого документа, який може її підтвердити. До таких документів, зокрема, належать: договір купівлі-продажу, довідка-рахунок торговельних організацій, договір міни, довідка органів митної служби, акт експертної оцінки вартості автомобіля тощо.

Разом з тим базу оподаткування операцій з постачання товарів/послуг відповідно до п. 188.1 Податкового кодексу України від 02.12.2010 р. № 2755-VI (далі — ПКУ) визначають виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (крім акцизного податку та ПДВ). До речі, ПФУ свого часу у листі від 25.06.2011 р. № 13034/03-30 також наголосив: пенсійний збір з вартості легкового автомобіля сплачується без урахування ПДВ. У свою чергу, до складу договірної (контрактної) вартості включаються будь-які суми коштів, вартість матеріальних і нематеріальних активів, переданих безпосередньо покупцем або через будь-яку третю особу у зв’язку з компенсацією вартості товарів/послуг (абз. 5 п. 188.1 ПКУ).

Отже, щоб правильно визначити базу для обчислення пенсійного збору, насамперед потрібно уважно читати договір купівлі-продажу. Якщо згідно з умовами договору вартість додаткового укомплектування включено до вартості автомобіля, тоді пенсійний збір нараховуємо на загальну вартість. Якщо ж вартість автомобіля і доукомплектування чітко розмежовано в договорі (на доукомплектування укладено окремий договір), пенсійний збір обчислюємо виходячи безпосередньо із вартості транспортного засобу.

Розмір ставок пенсійного збору також залежить від вартості придбаного автомобіля (п. 8 ст. 4 Закону № 400, п. 13 Порядку № 1740). Зокрема, на сьогодні діють такі ставки:

Вартість легкового автомобіля

Розмір ставки збору, %

Не перевищує 165 ПМПО* (не більше 290 730 грн.)

3

Перевищує 165 ПМПО, але не перевищує 290 ПМПО (понад 290 730 грн., але не більше 510 980 грн.)

4

Перевищує 290 ПМПО (понад 510 980 грн.)

5

* ПМПО — прожитковий мінімум для працездатних осіб, встановлений на 1 січня звітного року (у 2018 році — це 1762 грн.).

Майте на увазі: сплату пенсійного збору відповідно до Порядку № 1740 слід проводити за КЕКВ 2800 «Інші поточні видатки». Вказівку на це містить п. 2 п.п. 2.6 Інструкції щодо застосування економічної класифікації видатків бюджету, затвердженої наказом Мінфіну від 12.03.2012 р. № 333.

І ще один важливий момент: при оприбуткуванні автомобіля не забудьте включити до його первісної вартості суми сплачених у зв’язку з придбанням податків і зборів. Адже реєстраційні збори, державне мито, непрямі податки (якщо вони не відшкодовуються установі) та аналогічні платежі, які здійснюються у зв’язку з придбанням основних засобів, входять до складу їх первісної вартості. Окрім того, до неї включаються й інші витрати, безпосередньо пов’язані з доведенням основного засобу до придатного для використання стану. Такий склад первісної вартості основних засобів визначено п. 5 розд. ІІ Національного положення (стандарту) бухгалтерського обліку в державному секторі 121 «Основні засоби», затвердженого наказом Мінфіну від 12.10.2010 р. № 1202. Також нагадаємо: абз 10 п. 3 розд. ІІІ Методичних рекомендацій з бухгалтерського обліку основних засобів суб’єктів державного сектору, затверджених наказом Мінфіну від 23.01.2015 р. № 11, передбачено можливість формування первісної вартості необоротних активів як за рахунок капітальних витрат, так і за рахунок поточних витрат.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі