Теми статей
Обрати теми

Статус КЗОЗ та контроль за його діяльністю

Станкус Тетяна, експерт журналу «Бюджетна бухгалтерія»
Ми — виконавчий комітет. У структурі міської ради є КЗОЗ «ЦПМСД». Цей центр частково фінансується за рахунок коштів медичної субвенції з державного бюджету, частково — за рахунок коштів місцевого бюджету. У цьому випадку КЗОЗ «ЦПМСД» є одержувачем бюджетних коштів чи розпорядником нижчого рівня? Чи є центр нашою підпорядкованою організацією? Чи можемо ми перевіряти їх бухгалтерський облік, правильність складання кошторису, контролювати їх заявки на фінансування тощо?

Почнемо з того, що Комунальний заклад охорони здоров’я «Центр первинної медико-санітарної допомоги» (КЗОЗ «ЦПМСД», центр) є бюджетним закладом та у вашому випадку створений та фінансується міською радою. Окрім фінансування з місцевого бюджету, центр отримує кошти медичної субвенції відповідно до постанови КМУ «Деякі питання надання медичної субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам» від 23.01.2015 р. № 11.

Згідно із п. 3 цієї постанови субвенція спрямовується на оплату поточних видатків закладів охорони здоров’я та програм у сфері охорони здоров’я, визначених у ст. 1034 Бюджетного кодексу України від 08.07.2010 р. № 2456-VI (далі — БКУ).

У свою чергу, виходячи з п. 1 ст. 1034 БКУ медична субвенція спрямовується на оплату поточних видатків, крім видатків на оплату комунальних послуг та енергоносіїв.

Тепер нагадаємо, хто такі розпорядники та одержувачі бюджетних коштів.

Розпорядник бюджетних коштів — це бюджетна установа в особі її керівника, уповноважена на отримання бюджетних асигнувань, взяття бюджетних зобов’язань, довгострокових зобов’язань за енергосервісом та здійснення витрат бюджету.

Одержувач бюджетних коштів — це суб’єкт господарювання, громадська чи інша організація, яка не має статусу бюджетної установи, уповноважена розпорядником бюджетних коштів на здійснення заходів, передбачених бюджетною програмою, та отримує на їх виконання кошти бюджету.

Відповідно до ч. 2 ст. 22 БКУ головними розпорядниками за бюджетними призначеннями, визначеними рішеннями про місцеві бюджети, можуть бути виключно:

— місцеві державні адміністрації;

виконавчі органи та апарати місцевих рад (секретаріат Київської міської ради);

— структурні підрозділи місцевих державних адміністрацій, виконавчих органів місцевих рад в особі їх керівників.

Тож у вашому випадку міська рада (виконавчий комітет) є головним розпорядником коштів місцевого бюджету, а КЗОЗ «ЦПМСД» є розпорядником бюджетних коштів нижчого рівня.

Такий розпорядник має перебувати у мережі головного розпорядника.

Основні вимоги до формування мережі розпорядників коштів місцевих бюджетів визначені Порядком казначейського обслуговування місцевих бюджетів, затвердженим наказом Мінфіну від 23.08.2012 р. № 938 (ср. ).

Згідно з п. 4 цього Порядку головні розпорядники до початку бюджетного періоду визначають мережу розпорядників нижчого рівня та одержувачів бюджетних коштів, які згідно з рішенням (проектом рішення) про відповідний місцевий бюджет уповноважені на виконання програм та заходів, що проводяться за рахунок коштів бюджету, із обов’язковим зазначенням їх статусу (розпорядник бюджетних коштів або одержувач бюджетних коштів) та органу Казначейства, в якому вони обслуговуються.

Юридична особа, що включається до мережі, не може одночасно мати статус розпорядника бюджетних коштів та одержувача бюджетних коштів.

Розпорядники нижчого рівня (одержувачі бюджетних коштів) включаються до мережі головних розпорядників або розпорядників нижчого рівня, якщо вони отримують асигнування безпосередньо від них. У вашому випадку це саме так.

При цьому розпорядник нижчого рівня не може бути включений одночасно до мережі декількох головних розпорядників одного місцевого бюджету.

Також розпорядник бюджетних коштів не може бути включений одночасно до мережі розпорядників бюджетних коштів різних місцевих бюджетів.

Тепер щодо підпорядкованості та контролю за діяльністю розпорядників бюджетних коштів нижчого рівня.

У статуті КЗОЗ «ЦПМСД» має бути чітко зазначено, ким цей центр створений та кому він, відповідно, підпорядковується.

Згідно з п. 7 Порядку складання, розгляду, затвердження та основних вимог до виконання кошторисів бюджетних установ, затвердженого постановою КМУ від 28.02.2002 р. № 228, розпорядник бюджетних коштів нижчого рівня — це розпорядник, який у своїй діяльності підпорядкований відповідному головному розпоряднику та (або) діяльність якого координується через нього.

Для правильної та своєчасної організації роботи, пов’язаної із складанням проектів кошторисів, головні розпорядники, керуючись відповідними вказівками Мінфіну, місцевих фінорганів щодо складання проектів відповідних бюджетів на наступний рік:

— установлюють для розпорядників нижчого рівня граничні обсяги видатків бюджету та/або надання кредитів з бюджету із загального фонду бюджету, термін подання проектів кошторисів і дають вказівки щодо їх складання;

— розробляють і повідомляють розпорядникам нижчого рівня інші показники, яких вони повинні додержуватися відповідно до законодавства і які необхідні для правильного визначення видатків бюджету та надання кредитів з бюджету у проектах кошторисів;

— забезпечують складання проектів кошторисів на бюджетні програми (функції), що виконуються безпосередньо головними розпорядниками (п. 11 Порядку № 228).

Також згідно із п. 12 Порядку № 228 головні розпорядники розглядають показники проектів кошторисів розпорядників нижчого рівня щодо законності та правильності розрахунків, доцільності запланованих видатків бюджету та надання кредитів з бюджету, правильності їх розподілу відповідно до економічної класифікації видатків бюджету або класифікації кредитування бюджету, повноти надходження доходів або повернення кредитів, додержання діючих ставок (посадових окладів), норм, цін, лімітів, а також інших показників відповідно до законодавства та складають проекти зведених кошторисів.

Крім того, давайте розглянемо функції та права головних розпорядників бюджетних коштів відповідно до норм БКУ.

Так, відповідно до ч. 5 ст. 22 БКУ головний розпорядник бюджетних коштів:

1) розробляє плани діяльності на плановий та наступні за плановим два бюджетні періоди (включаючи заходи щодо реалізації інвестиційних проектів);

2) організовує та забезпечує на підставі плану діяльності та індикативних прогнозних показників бюджету на наступні за плановим два бюджетні періоди складання проекту кошторису та бюджетного запиту і подає їх місцевому фіноргану;

3) отримує бюджетні призначення шляхом їх затвердження у рішенні про місцевий бюджет; приймає рішення щодо делегування повноважень на виконання бюджетної програми розпорядниками бюджетних коштів нижчого рівня та/або одержувачами бюджетних коштів, розподіляє та доводить до них у встановленому порядку обсяги бюджетних асигнувань;

4) затверджує кошториси розпорядників бюджетних коштів нижчого рівня (плани використання бюджетних коштів одержувачів бюджетних коштів), якщо інше не передбачено законодавством;

5) розробляє проекти порядків використання коштів державного бюджету за бюджетними програмами, передбаченими ч. 7 ст. 20 БКУ;

6) розробляє та затверджує паспорти бюджетних програм і складає звіти про їх виконання, здійснює аналіз показників виконання бюджетних програм (у разі застосування програмно-цільового методу у бюджетному процесі);

7) здійснює управління бюджетними коштами у межах установлених йому бюджетних повноважень та оцінку ефективності бюджетних програм, забезпечуючи ефективне, результативне і цільове використання бюджетних коштів, організацію та координацію роботи розпорядників бюджетних коштів нижчого рівня та одержувачів бюджетних коштів у бюджетному процесі;

8) здійснює контроль за своєчасним поверненням у повному обсязі до бюджету коштів, наданих за операціями з кредитування бюджету, а також кредитів (позик), отриманих державою (АР Крим чи територіальною громадою міста), та коштів, наданих під державні (місцеві) гарантії;

9) здійснює внутрішній контроль за повнотою надходжень, взяттям бюджетних зобов’язань розпорядниками бюджетних коштів нижчого рівня та одержувачами бюджетних коштів і витрачанням ними бюджетних коштів;

10) забезпечує організацію та ведення бухгалтерського обліку, складання та подання фінансової і бюджетної звітності у порядку, встановленому законодавством;

11) забезпечує доступність інформації про бюджет відповідно до законодавства та БКУ.

Отже, враховуючи все вищезазначене, зробимо висновок: ви як головний розпорядник коштів місцевого бюджету маєте повне право координувати та контролювати діяльність розпорядника коштів нижчого рівня, який перебуває у вашій мережі — КЗОЗ «ЦПМСД».

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі