Теми статей
Обрати теми

Закупівля розпочата до ухвалення Закону № 2265: чи варто боятися моніторингу

Кучерова Оксана, юрист
На початку 2018 року були внесені зміни до Закону України «Про публічні закупівлі» щодо проведення моніторингу закупівель. Чи стосуються вони закупівель, які були розпочаті до цієї дати?

Дійсно, Законом України «Про внесення змін до Закону України «Про публічні закупівлі» та деяких інших законів України щодо здійснення моніторингу закупівель» від 21.12.2017 р. № 2265-VIII (далі — Закон № 2265) були внесені зміни до Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 р. № 922-VIII (далі — Закон № 922). Закон № 2265 набув чинності 27.01.2018 р.

Давайте розберемося, чи варто хвилюватися замовникам, закупівлі яких були розпочаті до набуття чинності Законом № 2265? Для цього треба розібратися, що ж означає словосполучення «закупівля розпочалася» і коли цей самий «початок» настав.

Так, у ст. 4 Закону № 922 закріплена імперативна норма про те, що будь-яка закупівля обов’язково має бути запланована. Тому замовник може або на початку року запланувати усі закупівлі, або планувати деякі закупівлі поступово у разі потреби. До речі, про це свідчить сама назва ст. 4 Закону № 922 «Планування закупівель та інші передумови здійснення процедур закупівель». Таким чином, закупівлю, яку ви збираєтеся проводити, обов’язково треба запланувати. При цьому треба не забути про дотримання принципів здійснення закупівель, закріплених у ст. 3 Закону № 922, одним з яких є відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель.

Після цього замовник, керуючись ст. 10 Закону № 922, самостійно і безкоштовно через авторизовані електронні майданчики оприлюднює на веб-порталі Prozorro оголошення про проведення процедури закупівлі і тендерну документацію — не пізніше ніж за 15 днів до дня розкриття тендерних пропозицій (якщо вартість закупівлі товарів та послуг не перевищує 133 тис. євро, робіт — 5150 тис. євро) і не пізніше 30 днів (у разі, якщо вартість закупівлі перевищує зазначені межі).

Таким чином, початок закупівлі пов’язаний з розміщенням оголошення про її проведення в електронній системі.

У зв’язку з цим треба звернути увагу на те, що Закон № 2265 не містить у розд. II «Прикінцеві та перехідні положення» спеціальної норми про те, що його дія не поширюється на закупівлі, розпочаті до набуття чинності цим документом.

При цьому в ст. 71 Закону № 922 встановлено, що моніторинг закупівлі здійснюється протягом проведення процедури закупівлі, укладення договору про закупівлю і його виконання. Тобто Державна аудиторська служба України (далі — ДАСУ) може моніторити усю процедуру закупівлі на будь-якій її стадії, у тому числі до виконання договору.

Припустимо, що закупівля була розпочата 23.01.2018 р., тобто до набуття чинності Законом № 2265. У цьому випадку ДАСУ, звісно ж, може промоніторити таку закупівлю на подальших її стадіях проведення, крім випадків, коли в системі вже оприлюднений звіт про виконання договору.

Отже, якщо порахувати приблизно, то укладення договору про закупівлю за процедурою відкритих торгів повинно відбутися орієнтовно в середині березня. Проте в цій ситуації саме від умов договору залежить, як швидко він буде виконаний і як швидко в електронній системі з’явиться звіт про виконання договору. При цьому зазначимо, що провести моніторинг закупівлі після оприлюднення такого звіту неможливо. Детальніше про це див. матеріал «Моніторинг завершених закупівель: можливий чи ні» цього номера газети.

По суті, з моменту набуття чинності Законом № 2265 у ДАСУ не було повного набору інструментів для реалізації своїх повноважень. Як передбачено ч. 3 розд. II «Прикінцеві та перехідні положення» цього Закону, до того моменту, поки буде технічно забезпечена можливість розміщувати таку інформацію в електронній системі закупівель, дані про дату початку і завершення моніторингу закупівлі, висновок про результати моніторингу оприлюднюються на офіційному веб-сайті ДАСУ, а обмін інформацією між контролюючим органом і замовником здійснюється в офіційному порядку шляхом листування. Для цього був відведений строк — не більше трьох місяців (тобто до середини квітня 2018 року).

Зовсім нещодавно ДАСУ наказом від 23.04.2018 р. № 86 затвердила форму висновку про результати проведення моніторингу (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2018, № 23, с. 3). А ось електронний кабінет ДАСУ наразі поки працює в тестовому режимі.

До того моменту, поки не з’явився цей наказ, замовники в основному отримували від ДАСУ листи рекомендаційного характеру. При цьому вони зазвичай надходили у двох варіантах: в електронному, і в друкованому.

Тепер, коли висновок про результати проведення моніторингу має затверджену форму, то цілком можливим є отримання замовником від ДАСУ вже офіційного висновку про результати проведення моніторингу закупівлі. Тому навіть якщо замовник успішно провів закупівлю і уклав договір, але ще не встиг його повністю виконати, то видихнути з полегшенням поки що йому не судилося.

Проте в жодному разі замовник не повинен боятися моніторингу та оприлюднення його результатів!

Так, протягом 5 робочих днів з дня оприлюднення такого висновку замовник повинен розмістити в електронній системі закупівель інформацію (документи), що свідчить про усунення порушень законодавства у сфері публічних закупівель, зазначених у висновку, або аргументовані заперечення, або інформацію про причини неможливості усунення виявлених порушень.

Якщо ж ви усунули порушення, зазначені у висновку, у вас є шанс вийти сухим з води. Законодавство стимулює замовників бути законослухняними. Тому в разі підтвердження органом державного фінансового контролю факту усунення замовником порушення службова (посадова, уповноважена) особа замовника не притягується до адміністративної відповідальності за ті порушення, які були усунені.

У разі виявлення під час моніторингу закупівлі порушень щодо невідповідності оприлюднених умов договору про закупівлю змісту тендерної пропозиції за результатами аукціону (у тому числі ціні за одиницю товару), переможцю процедури закупівлі або ціні пропозиції учасника у разі застосування переговорної процедури ДАСУ може проводити перевірку закупівлі відповідно до Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» від 26.01.93 р. № 2939-XII (далі — Закон № 2939).

Зверніть увагу! У цьому випадку законодавством встановлено право ДАСУ проводити перевірку, а не обов’язок.

Якщо ж замовник не усунув порушення, яке має негативний вплив на бюджет, і не оскаржив його в суді — очікуйте, що ДАСУ обов’язково завітає з перевіркою відповідно до Закону № 2939.

Слід зауважити, що нині процедура проведення таких перевірок врегульована Порядком проведення перевірок державних закупівель Державною фінансовою інспекцією та її територіальними органами і внесення змін до деяких актів Кабінету Міністрів України, затвердженим постановою КМУ від 01.08.2013 р. № 631, який не відповідає повною мірою вимогам Закону № 922 (ср. ).

Про те, що цей Порядок не відповідає вимогам законодавства, зазначено і в листі Західного офісу ДАСУ від 25.01.2018 р. № 17-15м/632. Тому всі питання, пов’язані з можливими порушеннями замовниками вимог у сфері закупівель, ДАСУ вивчає шляхом аналізу інформації, розміщеної в електронній системі закупівель Prozorro. При цьому за результатами перевірки не складаються акт або довідка, а замовникові усього лише надсилається лист, який має рекомендаційний характер.

Підбиваючи підсумки, зазначимо: оскільки моніторинг проводиться на всіх стадіях закупівлі, замовникові не варто його боятися. Адже основна мета моніторингу — попередити порушення, тобто допомогти вам як замовникові провести закупівлі відповідно до вимог законодавства, а не покарати.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі