Теми статей
Обрати теми

Класи-комплекти: знайомимось ближче

Жиленко Катерина, експерт з оплати праці та трудового законодавства
Чи можна створити клас-комплект для учнів 7 — 8 класів у закладі загальної середньої освіти, який розташований у сільській місцевості? При якій наповнюваності звичайних класів можна об’єднувати їх у класи-комплекти? Якими нормативними документами слід керуватись при формуванні штату та оплаті праці вчителів, які працюватимуть в такому класі?

На сьогодні правовий статус, порядок утворення та основні засади діяльності з’єднаних класів (класів-комплектів) врегульовані такими нормативними документами:

Положенням про освітній округ і опорний заклад освіти, затвердженим постановою КМУ від 1906.2019 р. № 532 (далі — Положення № 532);

Положенням про з’єднаний клас (клас-комплект) початкової школи у філії опорного закладу, затвердженим наказом МОН від 05.08.2016 р. № 944 (далі — Положення № 944).

Відповідно до п. 11 Положення № 532 наказом директора опорного закладу освіти у складі філії можуть утворюватися з’єднані класи (класи-комплекти) початкової школи.

Для того, щоб краще зрозуміти систему функціонування класів-комплектів, слід спочатку пояснити, що таке опорний заклад освіти та його філія.

Опорний заклад освіти — це заклад загальної середньої освіти (далі — ЗСО), що має зручне розташування для підвезення дітей з інших населених пунктів, забезпечений кваліфікованими педагогічними кадрами, має сучасну матеріально-технічну і навчально-методичну базу та спроможний забезпечувати на належному рівні здобуття профільної освіти. Таке формулювання зазначено у ч. 2 ст. 13 Закону України «Про освіту» від 05.09.2017 р. № 2145-VIII (далі — Закон про освіту).

З метою наближення місця навчання дітей до їхнього місця проживання у відповідному населеному пункті може утворюватися філія опорного закладу освіти.

Відповідно до ч. 3 ст. 13 Закону про освіту початкова школа може забезпечувати здобуття початкової освіти дітьми (незалежно від їх кількості) одного або різного віку, які можуть бути об’єднані в один або в різні класи (групи). Освітній процес у такій школі може бути організований одним чи кількома вчителями або в будь-якій іншій формі, яка є найбільш зручною та доцільною для забезпечення здобуття дітьми початкової освіти відповідно до стандарту початкової освіти. Таке об’єднання має назву «клас-комплект».

Тепер що стосується норм Положення № 944. Виходячи із самої назви цього документа, він регламентує організацію класів-комплектів саме у початковій школі і саме у філіях опорних ЗСО.

Клас-комплект. З’єднаний клас (клас-комплект) початкової школи — це різновікова група дітей, у тому числі з особливими освітніми потребами, які навчаються за визначеним робочим навчальним планом і програмою згідно з розкладом занять. У ЗСО з малою наповнюваністю дітей формування класів-комплектів визначається конкретними умовами й залежить від кількості учнів.

Клас-комплект утворюється щороку за наказом керівника опорного закладу. У нього об’єднують учнів від двох до чотирьох класів.

З’єднані класи утворюються у випадку, коли у зв’язку із демографічною ситуацією один або декілька класів початкової школи не можуть бути створені відповідно до вимог ч. 2 ст. 14 Закону України «Про загальну середню освіту» від 13.05.99 р. № 651-XIV.

У свою чергу вказана законодавча норма говорить, що у ЗСО, розташованих у селах і селищах, кількість учнів у класах визначається демографічною ситуацією, але повинна становити не менше 5 осіб. У разі меншої кількості учнів заняття проводяться за індивідуальною або іншими формами навчання.

Слід зауважити, що класи-комплекти є альтернативою індивідуальної форми навчання. Так, якщо кількість дітей у класі 1 — 4 учня, то є два шляхи: індивідуальна форма навчання або утворення класу-комплекту.

Однак пам’ятайте, що створення таких з’єднаних класів законодавчо врегульовано лише у початковій школі філій опорних закладів освіти. Якщо ЗСО не має статусу філії опорного закладу освіти, то створювати в ньому класи-комплекти неправомірно.

Крім того, аналіз законодавства свідчить, що класи-комплекти створюють лише в початковій школі. Тобто у 1 — 4 класах. А оскільки 7 — 8 класи не належать до початкової школи, то «комплектувати» такі класи не можна.

Оплата праці. У питанні оплати праці вчителів, які викладають в класах-комплектах, слід звернутись до п. 8 та 9 Положення № 944.

У цих нормах зазначено, що оплата роботи вчителя у з’єднаних класах здійснюється виходячи з установленого навантаження залежно від кількості годин, передбачених навчальними планами, розкладу занять, встановлених ставок заробітної плати з урахуванням підвищень, доплат, надбавок та інших конкретних умов, що склалися у філії, за наказом керівника опорного закладу. Учителям, які працюють з класами-комплектами, доплати за класне керівництво, перевірку зошитів та завідування навчальним кабінетом здійснюються відповідно до Інструкції про порядок обчислення заробітної плати працівників освіти, затвердженої наказом МОН від 15.04.93 р. № 102 (ср. ).

Тобто, при визначенні умов оплати праці вчителів опорного закладу та його філій, які викладають у класах-комплектах, необхідно керуватись загальними «освітніми» нормативними документами. А отже, у цьому питанні орієнтиром також буде наказ МОН «Про впорядкування умов оплати праці та затвердження схем тарифних розрядів працівників навчальних закладів, установ освіти та наукових установ» від 26.09.2005 р. № 557.

Штатна чисельність. Що стосується штату опорного закладу освіти та його філій, то слід зауважити наступне. Типові штатні нормативи закладів загальної середньої освіти, затверджені наказом МОН від 06.12.2010 р. № 1205, поширюються на усі типи ЗСО, в тому числі опорні ЗСО та їх філії, крім шкіл-інтернатів усіх типів, спеціальних, санаторних шкіл, шкіл соціальної реабілітації та вечірніх (змінних) шкіл. Це вказано у п. 1 цього документа.

Серед специфічних посад, у філії опорного закладу освіти вводиться, зокрема:

• завідувач філії опорної школи — 1 штатна одиниця за наявності у філії 20 і більше учнів. За наявності менше 20 учнів виконання обов’язків завідувача філії покладається на одного з учителів;

• заступник завідувача філії з навчально-виховної (навчальної, виховної) роботи в опорній школі — 0,5 штатної одиниці при кількості 6 — 9 класів у філії або 1 штатна одиниця при кількості 10 і більше класів у філії;

• бібліотекар — 0,25 ставки додатково вводиться в опорній школі (для обслуговування філій) за наявності у неї не менше 4 філій з контингентом 20 і більше учнів у кожній філії;

• сестра медична — 0,25 ставки додатково вводиться у філіях опорних шкіл за наявності 20 і більше учнів у філії.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі