Теми статей
Обрати теми

Чи враховувати при визначенні розміру «оздоровчих» підвищення окладу «за шкідливість»?

Меренкова Світлана, головний бухгалтер і начальник відділу бухгалтерського обліку та фінансово-господарського забезпечення Головного управління Держпраці у Харківській області
Посадовий оклад соціального робітника територіального центру соціального обслуговування підвищується:
— на 15 % у зв’язку зі шкідливими та важкими умовами праці;
— на 20 % за роботу з пацієнтами із значно зниженою рухомою активністю.
Як правильно визначити розмір допомоги на оздоровлення: виходячи зі схемного («чистого») окладу чи з окладу з урахуванням зазначених підвищень?

Перш ніж відповісти на поставлене запитання, поговоримо про підстави для встановлення працівникам терцентру підвищень «за шкідливість».

Умови та розміри оплати праці працівників установ соціального захисту, у тому числі і працівників територіального центру соціального обслуговування (далі — терцентр), визначаються відповідно до Умов оплати праці працівників закладів охорони здоров’я та установ соціального захисту населення, затверджених спільним наказом Мінпраці та МОЗ від 05.10.2005 р. № 308/519 (далі — Умови № 308/519).

Так, згідно із абз. 2 п. 1.4 цих Умов оплата праці працівників терцентру здійснюється за фактично відпрацьований час, виходячи з посадового окладу (тарифної ставки) з урахуванням підвищень, доплат і надбавок, передбачених чинним законодавством.

Визначаючи «оплатні» умови для працівників терцентрів не варто забувати про особливий характер їх роботи. Адже така робота пов’язана з обслуговуванням певного контингенту підопічних: пенсіонерів, одиноких непрацездатних громадян, осіб із значно зниженою рухомою активністю, з порушенням психіки тощо. За виконання такої роботи для певних категорій працівників терцентрів Умовами № 308/519 передбачено підвищення посадових окладів (тарифних ставок) у зв’язку зі шкідливими і важкими умовами праці.

Підвищення окладу за роботу у терцентрі

Підстави для підвищення посадових окладів у зв’язку із шкідливими та важкими умовами праці наведені у п. 1 п.п. 2.4.5 Умов № 308/519. Зокрема, передбачено підвищення окладів працівників закладів і структурних підрозділів, перелік яких наведений у додатку 3 до цих Умов.

Так, працівники терцентрів, які обіймають посади, визначені у п.п. 2.6 додатка 3 до Умов № 308/519, мають право на підвищення посадових окладів на 15 % у зв’язку із шкідливими та важкими умовами праці. До цих працівників належать, зокрема, фахівці із соціальної роботи (соціальної допомоги вдома), соціальні працівники, соціальні робітники. Зауважимо, що конкретний перелік посад працівників, яким посадові оклади підвищують на 15 %, затверджує керівник установи, закладу за погодженням із профспілковим комітетом залежно від функціональних обов’язків та обсягу роботи у шкідливих та важких умовах праці (п. 12 п.п. 2.4.5 Умов № 308/519). При цьому Умови № 308/519 не вимагають проведення атестації робочих місць для встановлення зазначеного підвищення посадового окладу.

Тому колективним договором терцентру має бути затверджено перелік посад працівників, які мають право на підвищення посадових окладів відповідно до п. 1 п.п. 2.4.5 Умов № 308/519.

Ураховуючи, що посада (професія) соціального робітника зазначена в п.п. 2.6 додатка 3 до Умов № 308/519, керівник терцентру за узгодженням із профспілкою має повне право включити її до зазначеного переліку.

Підвищення окладу за роботу з «особливими» підопічними

Згідно з п. 8 п.п. 2.4.5 Умов № 308/519 працівники установ соцзахисту, які безпосередньо обслуговують осіб із значно зниженою рухомою активністю та ліжкових хворих, мають право на підвищення посадового окладу в розмірі 20 %.

Зауважимо, що до осіб із значно зниженою рухомою активністю належать особи з IV і V групами рухової активності згідно з карткою медичного огляду:

• IV група — рухова активність значно знижена (може самостійно пересуватися по приміщенню, домашню роботу самостійно не виконує;

• V група — рухова активність втрачена повністю (пересуватися самостійно не може, ліжковий хворий).

Групи рухової активності та відповідна характеристика індивідуальної потреби визначені додатком 1 до Державного стандарту догляду вдома, затвердженого наказом Мінсоцполітики від 13.11.2013 р. № 760.

А що слід розуміти під терміном «безпосереднє обслуговування хворих»?

Безпосереднє обслуговування хворих — це робота, виконання якої здійснюється в умовах контакту медичного працівника та пацієнта: виконання діагностичних і лікувальних процедур, заходів щодо догляду за хворими, створення відповідного лікувально-оздоровчого режиму (зокрема, проведення масажу, ін’єкцій, процедур, маніпуляцій, годування хворих, їх транспортування), санітарна обробка (див. лист Мінсоцполітики від 18.10.2013 р. № 917/13/155-13).

До працівників терцентру, які безпосередньо обслуговують осіб із значно зниженою рухомою активністю та ліжкових хворих, належать у тому числі й соціальні робітники. При цьому 20-відсоткове підвищення встановлюється їм незалежно від часу обслуговування «особливих» підопічних. Адже Умови № 308/519 не визначають залежність такого підвищення від чисельності хворих та часу, безпосередньо відпрацьованого з ними.

Отже, соціальний робітник терцентру, який безпосередньо обслуговує осіб зі значно зниженою рухомою активністю та ліжкових хворих, має право на підвищення посадового окладу на 20 % та на 15 % за роботу зі шкідливими та важкими умовами праці.

ВАЖЛИВО!

Абсолютний розмір кожного підвищення установлюється окремо одне від одного до схемного посадового окладу (п.п. 2.4.7 Умов № 308/519).

Допомога на оздоровлення

Керівники установ соціального захисту мають право надавати працівникам матеріальну допомогу, у тому числі на оздоровлення, у сумі не більше ніж один посадовий оклад на рік (п.п. 5. 11 Умов № 308/519).

Щодо порядку виплати «оздоровчої» допомоги працівникам терцентрів зазначимо наступне.

Як правило, така виплата прив’язується до щорічної відпустки працівника. Підставою для її призначення є заява працівника про надання щорічної відпустки, а згодом наказ керівника установи щодо виплати матеріальної допомоги на оздоровлення. Зауважимо, що надання зазначеної допомоги може здійснюватися за рішенням керівника лише у разі, коли такі кошти будуть закладені до фонду оплати праці під час формування кошторису на відповідний бюджетний рік.

Що стосується визначення розміру допомоги на оздоровлення, то у багатьох бухгалтерів терцентрів виникають сумніви з приводу того, чи враховувати при виплаті «оздоровчих» підвищення «за шкідливість».

Давайте розмірковувати разом.

Так, у графі 12 тарифікаційного списку (додаток 1 до Умов № 308/519) відображається посадовий оклад з підвищеннями, який, у свою чергу, затверджується у штатному розписі терцентру у графі «Посадовий оклад (грн.)» відповідно до вимог постанови КМУ «Про затвердження Порядку складання, розгляду, затвердження та основних вимог до виконання кошторисів бюджетних установ» від 28.02.2002 р. № 228 (ср. ).

Крім того, як зазначено у п. 3.5 та п. 4.6 Умов № 308/519, доплати та надбавки працівникам установлюються до посадового окладу з урахуванням підвищень.

Зважаючи на це, «оздоровча» допомога, яка передбачена п.п. 5.11 Умов № 308/519, виплачується працівникам терцентру у розмірі посадового окладу з урахуванням підвищень (див. лист МОЗ та Профспілки працівників охорони здоров’я від 23.03.2012 р. № 10.01.67/773, № 03-93). Розглянемо на прикладі за умовами запитання порядок визначення розміру «оздоровчої» допомоги.

Приклад. Посадовий оклад соціального робітника терцентру складає 2785 грн. (6-й тарифний розряд за ЄТС). Також зазначеному працівнику встановлені підвищення: у розмірі 15 % посадового окладу у зв’язку зі шкідливими та важкими умовами праці та у розмірі 20 % посадового окладу за роботу з пацієнтами із значно зниженою рухомою активністю.

Спочатку визначимо розмір підвищення за роботу в терцентрі:

2785 х 15 % = 417,75 грн.

Потім розрахуємо розмір підвищення за роботу з «особливими» підопічними:

2785 х 20 % = 557,00 грн.

Далі — розмір допомоги на оздоровлення:

2785 + 417,75 + 557,00 = 3759,75 грн.

Зауважимо, що округлення в даному випадку не передбачено, а тому працівник має отримати «оздоровчі» у розмірі 3759,75 грн.

Отже, резюмуємо: при визначенні розміру допомоги на оздоровлення соціальному робітнику терцентру слід враховувати обидва підвищення «за шкідливість», встановлені п.п. 2.4.5 Умов № 308/519.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі