Теми статей
Обрати теми

Технічне переоснащення лічильника газу: виконуємо вимоги та обліковуємо витрати

Матвєєва Вікторія, експерт журналу «Бюджетна бухгалтерія»
Бюджетній установі необхідно здійснити технічне переоснащення комерційного вузла обліку газу. Газова служба повідомила, що для здійснення такого заходу нам необхідно виконати певні дії. Зокрема, замовити проектно-кошторисну документацію на технічне переоснащення комерційного вузла обліку газу, встановити засоби дистанційної передачі даних на комерційному вузлі обліку природного газу (модем). Підкажіть, як правильно відобразити витрати на здійснення такого переоснащення? Чи необхідно окремо обліковувати такий модем? Який КЕКВ використовувати? Який код Єдиного закупівельного словника застосовувати?

Певна категорія споживачів повинна обладнати свої газові лічильники (так звані комерційні вузли обліку природного газу) приладами дистанційної передачі даних (ДПД) про обсяги споживання газу. Такі вимоги встановлено НКРЕКП у гл. 3 розд. Х Кодексу ГС, що пов’язано з переходом на добове балансування газу. Поглянемо, як виглядають ці вимоги у згаданому документі.

Так, з метою удосконалення системи комерційного обліку природного газу, підвищення рівня достовірності вимірювання об’єму природного газу комерційними вузлами обліку в газорозподільних системах та для забезпечення належної організації добового балансування на ринку природного газу України оператори ГРМ та їх суміжні суб’єкти ринку природного газу, зокрема споживачі, повинні здійснювати відповідні заходи з організації та облаштування комерційних вузлів обліку природного газу засобами ДПД.

Отже, у зв’язку з переходом на добове балансування газу комерційні споживачі (у тому числі й бюджетні установи) повинні обладнати свої лічильники приладами ДПД про обсяги споживання газу.

Для інформації додамо, що засоби ДПД — це засоби, встановлені (організовані) на комерційному або дублюючому вузлі обліку, які забезпечують на безперервній основі можливість дистанційного доступу до зазначених вузлів обліку з метою зчитування (контролю) та передачі їх даних каналами зв’язку до оператора газорозподільної системи.Яким чином працює система передачі даних з вузла обліку? Покажемо на рисунку.

img 1

Як обладнати газові лічильники засобами дистанційної передачі даних

Яким чином споживачі повинні були дізнатися про необхідність облаштування свого лічильника приладами дистанційної передачі даних? Про це оператори ГРМ повинні були завчасно проінформувати своїх споживачів.

Хто повинен облаштувати лічильники засобами ДПД

Головне питання: чи всі споживачі газу повинні облаштувати комерційні вузли обліку модемами? Зазначимо, що спочатку такий обов’язок стосувався всіх власників комерційних вузлів обліку. При цьому виняток було зроблено лише для побутових споживачів зі споживанням газу до 0,01 млн м куб.

До того ж, на адресу НКРЕКП та Державної регуляторної служби було направлено багато звернень від суб’єктів господарювання щодо проблемних питань, які виникають внаслідок практичного застосування положень гл. 3 розд. Х Кодексу ГС.

Також з’ясувалось, що оператори ГРМ не проінформували завчасно споживачів про необхідність облаштування комерційних вузлів обліку засобами ДПД.

У зазначених зверненнях акцентувалась увага, що реалізація гл. 3 розд. Х Кодексу ГС зумовлює зловживання монопольним становищем на ринку природного газу та створює додаткове фінансове навантаження не тільки на заклади та установи бюджетної сфери, але й на малий та середній бізнес, що, в свою чергу, може призвести до банкрутства окремих суб’єктів господарювання.

Також зазначимо, що за наявною в НКРЕКП інформацією, на об’єктах непобутових споживачів з річним обсягом споживання природного газу менше 10 тис. м куб. переважно встановлені комерційні вузли обліку, які організовані на базі побутового лічильника газу та в яких відсутня технічна можливість зняття інформації для її подальшої передачі оператору ГРМ засобами ДПД. Це означає, що облаштування таких вузлів обліку природного газу засобами ДПД потребує здійснення комплексу заходів з розробки проекту, заміни лічильника, встановлення відповідного модему тощо.

Виходить, що майже всі лічильники, які є в наявності у споживачів, не передбачають встановлення модемів, що, в свою чергу, тягне за собою ще й придбання нових лічильників. Як наслідок, здійснення таких заходів призведе до додаткових витрат споживачів природного газу, зокрема, це стосується бюджетної сфери.

До того ж, на таких об’єктах споживачі здебільшого використовують природний газ для опалення приміщень (у літній період газоспоживання взагалі відсутнє).

Цей факт дозволить здійснювати коректне прогнозування оператором ГРМ обсягів споживання природного газу щодо таких споживачів виходячи із статистичних даних місячного споживання, врахування змін температури навколишнього середовища тощо.

Тому з метою врегулювання зазначеного питання та забезпечення захисту прав споживачів природного газу, зокрема, зменшення фінансового навантаження на представників бюджетної сфери, було внесено зміни до Кодексу ГС. Такі зміни було внесено постановою НКРЕКП «Про внесення змін до постанови НКРЕКП від 30 вересня 2015 року № 2494» від 17.05.2019 р. № 750.

Зазначеною постановою внесено зміни до положень Кодексу ГС, завдяки яким певна категорія власників комерційних вузлів обліку природного газу звільнена від облаштування на власних комерційних вузлах обліку засобів ДПД. Цікаво, кому ж цього разу пощастило?

Отже, згідно з абз. 1 п. 2 гл. 3 розд. X Кодексу ГС до таких споживачів віднесено:

1) побутових споживачів із річним споживанням до 10 тис. м куб.;

2) власників комерційних вузлів обліку природного газу з лічильниками типорозмірів G-1,6, G-2,5, G-4, G-6 та річний обсяг обліку природного газу яких менше 10 тис. м куб.

Також зазначимо, що споживачі, у тому числі побутові, не мають права відмовити оператору ГРМ, до газорозподільної системи якого підключені їх об’єкти, в організації та облаштуванні їх комерційних вузлів обліку засобами дистанційної передачі даних, якщо такі заходи забезпечуються за його рахунок (п. 2 гл. 3 розд. Х Кодексу ГС).

Виходить, що решта споживачів, які не потрапили до вищенаведених винятків, повинні сумлінно виконати свій обов’язок та обладнати лічильник приладом ДПД про обсяги споживання газу.

Які терміни переоснащення лічильника газу

Зазначимо, що для проведення заходів щодо організації та облаштування на комерційних вузлах обліку засобів ДПД п. 4 постанови НКРЕКП від 30.09.2015 р. № 2494 встановлено певні терміни. Покажемо, як виглядають ці терміни для власників комерційних вузлів обліку природного газу (крім комерційних вузлів обліку, які встановлені на об’єктах побутових споживачів) з урахуванням нещодавно внесених змін згідно з постановою НКРЕКП від 17.05.2019 р. № 750:

Річний обсяг обліку природного газу

Терміни облаштування

більше 3 млн м3

до 27.05.2016 р.

від 1 млн м3 до 3 млн м3

до 27.11.2016 р.

від 100 тис. м3 до 1 млн м3

до 27.05.2017 р.

від 10 тис. м3 до 100 тис. м3

до 27.11.2017 р.

менше 10 тис. м3 (крім комерційних вузлів обліку природного газу з лічильниками типорозмірів G-1,6, G-2,5, G-4, G-6)

до 01.05.2019 р.

Як бачимо, для останньої категорії споживачів природного газу термін виконання зазначених заходів залишився без будь-яких змін.

Нагадаємо: строк облаштування комерційних вузлів обліку природного газу засобами дистанційної передачі даних встановлено до 01.05.2019 р. за умови надання оператору ГРМ гарантійного листа.

Що це за лист?

Так, у цьому листі власник вузла обліку природного газу повинен був письмово підтвердити виконання своїх зобов’язань у визначений ним строк.

Важливо!

За наявності такого листа оператор ГРМ протягом визначеного строку не має права застосовувати до власника комерційного вузла обліку заходи з обмеження (припинення) передачі та/або розподілу природного газу на його об’єкт.

Проте, відповідно до абз. 3 п. 2 гл. 3 розд. X Кодексу ГС, при ненаданні власником комерційного вузла обліку гарантійного листа оператору ГРМ, порушення ним визначених законодавством строків на облаштування комерційних вузлів обліку засобами дистанційної передачі даних або недопуска оператора ГРМ, газорозподільна компанія має право застосувати до власника заходи з обмеження (припинення) передачі та/або розподілу природного газу на його об’єкт. Виходить, якщо визначені терміни для встановлення засобів ДПД порушено або ж власник не допускає оператора ГРМ облаштувати таку систему, споживача буде відключено від газопостачання.

Куди звертатись для переоснащення лічильників

Насамперед з цього питання варто звернутися за консультацією до Центра обслуговування клієнтів газорозподільної компанії, тобто до організації, з якою бюджетна установа уклала договір на розподіл природного газу.

Принаймні, саме ця організація надасть вам всю необхідну інформацію. До того ж, частіше за все такі організації готові надати весь спектр необхідних послуг — починаючи від виготовлення проекту, офіційного оформлення документації щодо переоснащення лічильника спеціальним обладнанням.

Або ж, як варіант, частково такі послуги можуть надати й інші суб’єкти господарювання, які мають для цього відповідні дозвільні документи. Але знайте: у такому разі установі все одно варто насамперед звернутися до газорозподільної компанії. Для чого? Саме про це розповімо далі.

Який порядок технічного переоснащення лічильника газу

Загальний порядок організації й облаштування комерційних вузлів обліку засобами ДПД має здійснюватись за правилами, визначеними в п. 3 – 5 гл. 3 розд. Х Кодексу ГС. Розглянемо, як виглядають такі етапи переоснащення лічильника газу (див. таблицю).

Етапи

Пояснення

Крок 1

Отримати у оператора ГРМ технічне завдання на проведення реконструкції комерційного вузла обліку з одночасним облаштуванням його засобом ДПД або технічне завдання на проектування та облаштування комерційного вузла обліку засобом ДПД. Цей документ містить основні вимоги до облаштування лічильників засобами дистанційної передачі даних, включно із протоколом передачі даних, контакти для технічних консультацій (для виробників вузлів обліку, обладнання для дистанційної передачі даних тощо)

Крок 2

На підставі отриманого технічного завдання забезпечити розробку робочого проекту на реконструкцію комерційного вузла обліку з одночасною організацією та облаштуванням системи ДПД на комерційному вузлі обліку або забезпечити розробку робочого проекту з організації та облаштування системи ДПД на комерційному вузлі обліку, погодити розроблений проект з оператором ГРМ

Крок 3

Провести закупівлю необхідного обладнання, забезпечити виконання робіт з монтажу засобів вимірювальної техніки та елементів, що входять до складу комерційного вузла обліку та засобів передачі даних (модемного зв’язку), налагодження засобів вимірювальної техніки, що входять до складу комерційного вузла, каналів зв’язку і передачі даних та перевірки достовірності переданих (зчитаних) модемом даних до оператора ГРМ або провести закупівлю необхідного обладнання, забезпечити виконання робіт з монтажу засобу дистанційної передачі даних (модемного зв’язку), налагодження каналів зв’язку і передачі даних та перевірки достовірності переданих (зчитаних) модемом даних до оператора ГРМ

Крок 4

Забезпечити введення в експлуатацію нового витратомірного комплексу або засобу дистанційної передачі даних (модемного зв’язку) в експлуатацію. Надання такої послуги має підтверджуватися відповідним актом введення в експлуатацію

Звичайно, з огляду на перелік вищенаведених робіт кожного бухгалтера цікавить «ціна питання». Справа у тому, що якого-небудь кошторису на вартість таких послуг не існує. Чому?

А тому, що загальна сума залежить від певних факторів (насамперед від складності робіт та типорозміру лічильника), а тому самостійно визначити таку кошторисну вартість навряд чи у вас вийде.

Далі наведемо для ознайомлення вартість робіт та обладнання, інформацію про які розміщено на сайті однієї газорозподільної організації.

Вартість обладнання та робіт:

• технічне завдання та встановлення норм — безкоштовно;

• розробка проекту — 600 грн. (без заміни проекту);

• погодження проекту — безкоштовно;

• вартість модему — від 5100 грн. (ціну встановлює завод-виробник);

• монтаж та налаштування — 788,54 грн. (додатково враховуються транспортні витрати та витратні матеріали);

• введення в експлуатацію — безкоштовно.

Ще раз звертаємо увагу, що наведена вартість послуг з технічного переоснащення лічильника — сума орієнтовна і не остаточна. Наприклад, інформацію щодо укладених договорів та їх вартість можна переглянути на сайті публічних закупівель prozorro.gov.ua/.

Знайте: при технічному переоснащенні лічильника предмет закупівлі визначаємо за кодом 51220000-0 (Послуги з організації та облаштування засобів дистанційної передачі даних на комерційному вузлі обліку природного газу).

Визначаємо КЕКВ

Оплату послуг з технічного переоснащення вузла обліку природного газу слід здійснювати за КЕКВ 3132 «Капітальний ремонт інших об’єктів». Чому? Відповідь на це запитання є у п. 6 та 8 п.п. 3.1.3.2 Інструкції № 333.

Нагадаємо, що за КЕКВ 3132 планують та здійснюють, зокрема, видатки на модернізацію (обладнання, устаткування тощо).

До речі, у нашому випадку за цим кодом установі доведеться також здійснювати видатки на виготовлення проектно-кошторисної документації для технічного переоснащення комерційного вузла обліку газу.

Тепер щодо придбання засобів ДПД на комерційному вузлі обліку природного газу (модем).

Зазвичай їх придбання здійснює та організація, яка виконує послуги з монтажу та налаштування засобу ДПД. Тобто бюджетна організація навряд чи буде самостійно здійснювати закупівлю такого модему. Найімовірніше, вартість такого засобу бухгалтер побачить в договорі на надання послуг з організації та облаштування засобів дистанційної передачі даних на комерційному вузлі обліку природного газу або ж в Акті приймання-передачі наданих послуг як одну із складових послуг.

Але в жодному разі засоби ДПД не варто придбавати ані за КЕКВ 2210 (якщо вартість менше 6000 грн.), ані за КЕКВ 3110 (якщо вартість більше 6000 грн.) Справа в тому, що такі модеми встановлюють на комерційні вузли обліку газу. Основна їх функція — забезпечити на безперервній основі можливість дистанційного доступу до зазначених вузлів обліку з метою зчитування (контролю) та передачі їх даних каналами зв’язку до оператора ГРМ. Цілком зрозуміло, що використовувати такий модем окремо від комерційного вузла обліку природного газу неможливо. А тому зазначений засіб ДПД (незалежно від його вартості) не є окремим об’єктом обліку.

З огляду на це, видатки на придбання засобу ДПД як одну із складових частин послуги з організації та облаштування засобів ДПД на комерційному вузлі обліку природного газу планують та здійснюють за КЕКВ 3132.

Технічне переоснащення лічильника: як обліковувати

Тепер переходимо до останнього та найцікавішого питання: як показати в бухгалтерському обліку зазначені витрати.

Звичайно, послуги з технічного переоснащення вузла обліку природного газу слід розглядати як поліпшення (модернізацію) відповідного об’єкта основних засобів (тобто лічильника природного газу), оскільки такі витрати спрямовані на підвищення техніко-економічних можливостей на комерційному вузлі обліку природного газу. Адже після встановлення засобу ДПД, інформація про обсяги спожитого газу буде передаватися щодня в автоматичному режимі без будь-якого втручання споживача.

Нагадаємо, що витрати на поліпшення основних засобів збільшують його первісну вартість протягом усього строку використання. Про це зазначено у п. 1 розд. ІІІ П(С)БО 121 та в п. 3 розд. VI Методрекомендацій № 11 (ср. ).

При цьому на збільшення первісної вартості модернізованого об’єкта (переоснащеного лічильника) слід віднести всі витрати, пов’язані з наданням такої послуги.

Таким чином, у нашому випадку первісну вартість лічильника газу слід збільшити на вартість придбаного модему та вартість робіт із його встановлення, монтажу, а також на суму послуг з виготовлення проекту.

Знайте, що такий підхід щодо обліку витрат на технічне переоснащення лічильника необхідно застосовувати незалежно від того, чи надає всі зазначені послуги одна організація, чи установа уклала договори з різними організаціями. Всі зазначені витрати установа відносить на збільшення первісної вартості лічильника.

Зазначимо, що вартість робіт (послуг), що приводять до збільшення очікуваних майбутніх вигод від об’єкта основних засобів, включають до капітальних інвестицій з майбутнім збільшенням первісної вартості основних засобів. А тому усі витрати на переоснащення об’єкта основних засобів слід накопичувати на субрахунку 1311. Після завершення робіт з переоснащення лічильника ці витрати слід списати із зазначеного субрахунку і віднести на збільшення первісної вартості основного засобу.

Приклад. Для надання послуг з організації та облаштування засобів дистанційної передачі даних на комерційному вузлі обліку природного газу бюджетна установа уклала договір з оператором ГРМ. Загальна вартість послуги за договором — 175800 грн. (у т. ч. ПДВ — 29300 грн.).

Згідно з умовами договору передбачено надання таких послуг:

розроблення проекту на встановлення засобу ДПД;

виконання монтажних робіт (з урахуванням витрат на придбання засобу ДПД);

введення в експлуатацію засобу ДПД.

Після надання зазначеної послуги сторони оформили Акт приймання-передачі наданих послуг.

Договором передбачено, що замовник (бюджетна установа) здійснює оплату наданих послуг протягом 5 календарних днів після підписання Акту приймання-передачі наданих послуг.

Інформація про витрати, пов’язані з технічним переоснащенням лічильника, відображена в Інвентарній картці обліку об’єкта ОЗ.

Для відображення цих операцій в бухобліку слід зробити такі записи:

№ з/п

Зміст господарської операції

Кореспонденція субрахунків

Сума, грн.

№ меморіального ордера

дебет

кредит

1

Отримано фінансування для технічного переоснащення лічильника

2313

5411

175800

2

2

Виконано послуги з технічного переоснащення лічильника (підписано Акт приймання-передачі наданих послуг)

1311

6211

175800

6

3

Збільшено первісну вартість лічильника на вартість послуг з технічного переоснащення

1014

1311

175800

17

Одночасно зроблено другий запис

5411

5111

175800

17

4

Перераховано кошти підряднику за послуги з технічного переоснащення

6211

2313

175800

2, 6

Нормативні документи та скорочення

Кодекс ГС Кодекс газорозподільних систем, затверджений постановою НКРЕКП від 30.09.2015 р. № 2494.

Інструкція № 333Інструкція щодо застосування економічної класифікації видатків бюджету, затверджена наказом Мінфіну від 12.03.2012 р. № 333.

П(С)БО 121Національне положення (стандарт) бухгалтерського обліку в державному секторі 121 «Основні засоби», затверджене наказом Мінфіну від 12.10.2010 р. № 1202.

Методрекомендації № 11Методичні рекомендації з бухгалтерського обліку основних засобів суб’єктів державного сектору, затверджені наказом Мінфіну від 23.01.2015 р. № 11.

Оператор ГРМ — оператор газорозподільної системи, до газових мереж якого підключений об’єкт споживача.

Засоби ДПД — засоби дистанційної передачі даних.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі