Теми статей
Обрати теми

Чи може відділ освіти надавати послуги з водопостачання

Шпаченко Володимир, експерт із фінансових питань
На балансі сільради перебуває водонапірна башта. Ця башта забезпечує питною водою загальноосвітній заклад та житлові будинки, які розташовані на одній вулиці. Чи може рада передати водонапірну башту на баланс відділу освіти? Чи може у такому разі відділ освіти справляти плату за водопостачання та отримувати компенсацію витрат за використану електроенергію для постачання води?

Насамперед варто відповісти на ключове запитання. Ні, відділ освіти не може надавати платні послуги, пов’язані з водопостачанням. Пояснимо, на чому ґрунтується такий висновок.

Для цього варто нагадати, які основні завдання покладено на відділ освіти, а також які права (повноваження) має такий відділ. У цьому питанні будемо керуватися таким документом, як Примірне положення про відділ (управління) освіти виконавчого комітету міської ради, затверджене наказом МОН від 01.04.2003 р. № 192 (далі — Положення № 192).

Як визначено в цьому Положенні, відділ (управління) освіти виконавчого комітету міськради є структурним підрозділом виконавчого органу міськради, який утворюється міськрадою, та є підзвітним і підконтрольним раді, що його утворила, і підпорядковується виконавчому комітету міськради та міському голові, а з питань здійснення делегованих йому повноважень підконтрольний управлінню освіти і науки відповідної облдержадміністрації.

До основних завдань відділу освіти віднесено, зокрема, такі:

• реалізація державної політики в галузі освіти і виховання на відповідній території (з урахуванням особливостей соціально-культурного середовища міста);

• аналіз стану освіти в місті, прогнозування розвитку загальної середньої, дошкільної та позашкільної освіти, удосконалення мережі відповідних навчальних закладів незалежно від типів і форм власності згідно з освітніми потребами громадян; розробка та організація виконання міської програми розвитку освіти;

• створення умов для здобуття громадянами дошкільної, повної загальної середньої та позашкільної освіти;

• контроль за дотриманням законодавства в галузі освіти, Державного стандарту загальної середньої освіти та вимог Базового компонента дошкільної освіти відповідними навчальними закладами усіх типів і форм власності, розташованими на території міста тощо.

Тепер стосовно прав відділу освіти, які передбачено Положенням № 192. Дійсно, у деяких випадках відділ освіти може надавати платні послуги. Що це за випадки?

Так, відділ освіти має право:

• надавати платні послуги для освітнього, естетичного та фізичного розвитку дітей;

• надавати в оренду фізичним та юридичним особам неексплуатоване майно та вільні площі закладів, які знаходяться на балансі відділу (управління) освіти.

Тож, як бачимо, у Положенні № 192 немає жодної згадки про те, що відділ освіти має право надання послуг у сфері житлово-комунальних послуг.

З огляду на це, сільрада не має права передавати водонапірну башту на баланс відділу освіти. А останній, відповідно, немає прав та повноважень обслуговувати такий об’єкт та справляти плату за водопостачання.

Яким же чином сільраді забезпечити питною водою загальноосвітній заклад та житлові будинки? Для вирішення цієї ситуації можемо запропонувати такі варіанти.

img 1Сільська рада, керуючись повноваженнями, передбаченими Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.97 р. № 280/97-ВР (далі — Закон № 280), створює комунальне підприємство.

Так, відповідно до п. 30 ч. 1 ст. 26 Закону № 280 виключно на пленарних засіданнях ради вирішуються питання, зокрема: про створення, ліквідацію, реорганізацію та перепрофілювання підприємств, установ та організацій комунальної власності відповідної територіальної громади.

Також певні повноваження у процесі управління комунальним підприємством надано сільському, селищному, міському голові. Так, згідно з п. 10 ч. 4 ст. 42 Закону № 280 сільський, селищний, міський голова призначає на посади та звільняє з посад керівників відділів, управлінь та інших виконавчих органів ради, підприємств, установ та організацій, що належать до комунальної власності відповідних територіальних громад, крім керівників дошкільних, загальноосвітніх та позашкільних навчальних закладів.

Тож у такому разі сільрада створює комунальне підприємство як суб’єкт господарювання, який формує, утримує та організовує систему водопостачання на території відповідної територіальної громади. Завдяки такому варіанту сільрада реалізує повноваження у сфері житлово-комунального господарства шляхом вирішення питань водопостачання, відведення та очищення стічних вод; здійснення контролю за якістю питної води.

У зв’язку з цим також слід згадати положення ст. 17 Закону № 280, яка визначає відносини органів місцевого самоврядування з підприємствами, установами та організаціями, що перебувають у комунальній власності відповідних територіальних громад. Такі відносини будуються на засадах їх підпорядкованості, підзвітності та підконтрольності органам місцевого самоврядування.

Однак допоки такий варіант буде реалізовано, сільська рада може здійснювати видатки на утримання водонапірної башти за рахунок місцевого бюджету. Але лише за наявності відповідної програми та, безумовно, коштів.

img 2Так, до переліку повноважень органів місцевого самоврядування у сфері питної води, питного водопостачання та водовідведення віднесено, зокрема, затвердження та реалізація місцевих програм у сфері питної води, питного водопостачання та водовідведення, участь у розробленні та реалізації відповідних державних і місцевих програм. Про це зазначено в ст. 13 Закону України «Про питну воду, питне водопостачання та водовідведення» від 10.01.2002 р. № 2918-III.

У цьому разі сільська рада може долучитись до Загальнодержавної цільової програми «Питна вода України» на 2011 — 2020 роки, затвердженої Законом України від 03.03.2005 р. № 2455-IV, або затвердити власну місцеву програму «Питна вода».

Якщо сільська рада прийме місцеву програму, то має прописати в ній відповідні заходи та щороку у проекті бюджету враховувати потребу у видатках на їх виконання (у випадку якщо програма розрахована більше ніж на один бюджетний рік). У такому разі сільська рада має право сплачувати й рахунки за використану електроенергію для подачі води, та інші витрати (наприклад, вартість послуг за лабораторне дослідження питної води та ремонт башти).

Таким чином, цей варіант буде реалізований в рамках прийнятої місцевої програми про питну воду. Звісно, за умови, якщо зазначені витрати буде включено до заходів прийнятої програми та передбачено відповідне фінансування коштами місцевого бюджету.

Безумовно, який варіант обрати — вирішувати сільській раді, на яку покладено обов’язки щодо забезпечення питною водою. Але обидва запропоновані варіанти не суперечать вимогам чинного законодавства.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі