Теми статей
Обрати теми

Доплата за роботу в інклюзивних класах: порція роз’яснень від Мінсоцполітики

Жиленко Катерина, експерт з оплати праці та трудового законодавства
Відомо, що за роботу в інклюзивних класах (групах) у закладах дошкільної, загальної середньої, позашкільної, професійної (професійно-технічної) та вищої освіти встановлено доплату в граничному розмірі 20 %.

Вона передбачена для педагогічних працівників та помічників вихователів, причому тільки за години роботи в інклюзивних класах (групах). Це питання врегульовано п. 5 додатку до постанови КМУ «Про встановлення розміру доплати за окремі види педагогічної діяльності» від 25.08.2004 р. № 1096 (далі — постанова № 1096).

Зазначена доплата була введена постановою КМУ «Про внесення змін до додатка до постанови Кабінету Міністрів України від 25 серпня 2004 р. № 1096» від 14.02.2018 р. № 72 (далі — постанова № 72), яка набрала чинності з 21.02.2018 р.

Нагадаємо, що до цієї дати педпрацівники та помічники вихователів інклюзивних класів не отримували ніяких «бонусів» за роботу з дітьми з особливими освітніми потребами. У той же час їх колегам, що працюють у спеціалізованих закладах освіти для дітей з вадами фізичного та розумового розвитку, встановлено підвищення посадових окладів згідно з п.п. «в» п. 28 Інструкції про порядок обчислення заробітної плати працівників освіти, затвердженої наказом МОН від 15.04.93 р. № 102 (далі — Інструкція № 102). Ця ж норма передбачає підвищення окладів для педпрацівників та помічників вихователів закладів освіти загального типу, що мають класи (групи) спеціального призначення (з особливим режимом) — за години роботи в цих класах (групах).

Проте клас з інклюзивним навчанням (або інклюзивний клас) — це клас у закладі загальної середньої освіти, в якому серед інших дітей навчаються 1 — 3 дитини з особливими освітніми потребами (порушенням опорно-рухового апарату, затримкою психічного розвитку, зниженим зором чи слухом тощо). Це випливає з Порядку організації інклюзивного навчання в загальноосвітніх навчальних закладах, затвердженого постановою КМУ від 15.08.2011 р. № 872 (далі — Порядок № 872). Тобто в інклюзивному класі (групі) діти з особливими освітніми потребами не складають окрему групу або клас. Вони навчаються серед звичайних однолітків. А отже педпрацівники та помічники вихователів таких класів (груп) не мають права на підвищення посадових окладів. Однак завдяки постанові № 72 вони отримують «інклюзивну» доплату в розмірі до 20 %.

Звичайно, при встановленні та розрахунку такої доплати виникає багато запитань. На деякі з них фахівці Мінсоцполітики відповіли в листі від 25.03.2019 р. № 397/0/206-19. Тож далі проаналізуємо їх висновки.

Від чого залежить розмір «інклюзивної» доплати?

Як вже було сказано, граничний розмір доплати становить 20 %. При цьому фахівці «працеоплатного» відомства роз’яснюють, що конкретний розмір доплати встановлює керівник закладу, враховуючи кількість осіб з особливими освітніми потребами у класі (групі), складність порушення розвитку дітей, рівень відповідальності та обсяг роботи кожного працівника, який працює з такими дітьми, тощо.

Чи слід виплачувати доплату в установленому розмірі, якщо у деякі дні в інклюзивному класі зовсім відсутні діти з особливими потребами (через хворобу або з інших причин)?

Законодавчі норми свідчать про те, що «інклюзивна» доплата встановлюється не за роботу з учнями з особливими освітніми потребами, а за роботу в інклюзивному класі (групі). І Мінсоцполітики своїм висновком це підтверджує: така доплата встановлюється усім вчителям та іншим педагогічним працівникам* ЗСО, які працюють в інклюзивному класі (групі), але не на все навантаження, а тільки за години роботи у таких класах (групах).

* Уточнення: у своєму висновку Мінсоцполітики згадало лише про педпрацівників. Однак слід пам’ятати, що згідно з п. 5 додатку до постанови № 1096 «інклюзивна» доплата встановлюється не лише педпрацівникам, а й помічникам вихователя інклюзивної групи. Ця посада не відноситься до педагогічних — не вказана у Переліку посад педагогічних та науково-педагогічних працівників, затвердженому постановою КМУ від 14.06.2000 р. № 963. Однак доплата їм усе одно виплачується.

Тобто навіть за відсутності учнів з особливими потребами в класі (групі) протягом певного часу цей клас (група) не втрачає свого статусу інклюзивного. А отже педпрацівники та помічники вихователів продовжують працювати в інклюзивному класі (групі). Тому вони так само мають право на встановлення «інклюзивної» доплати у період тимчасової відсутності учнів з особливими освітніми потребами.

В контексті цього питання окремо слід приділити увагу асистенту вчителя інклюзивного класу. Він забезпечує особистісно орієнтоване спрямування навчально-виховного процесу: бере участь у розробленні та виконанні навчальних планів та програм, адаптує навчальні матеріали з урахуванням особливостей навчально-пізнавальної діяльності дітей з особливими освітніми потребами (п. 14 Порядку № 872). Тобто цей педпрацівник веде свою діяльність в інклюзивному класі незалежно від фактичної присутності або тимчасової відсутності у ньому дітей з особливими потребами. Тому доплата встановлюється йому і за дні відсутності в класі таких дітей. До того ж ця посада вводиться виключно для роботи саме в інклюзивному класі, тому асистенту вчителя інклюзивного класу доплата встановлюється на все навантаження за цією посадою.

Як правильно вести облік часу, відпрацьованого в інклюзивних класах?

Справа в тому, що доплата встановлюється за години роботи в інклюзивному класі. Асистент вчителя, наприклад, весь робочий час проводить в інклюзивному класі, тому для його посади цей момент не є складним. А от для вчителів та інших працівників, що мають право на доплату, важливо правильно розділити години роботи в інклюзивному та звичайних класах.

Мінсоцполітики згадує про Табель обліку використання робочого часу, форма якого (П-5) затверджена наказом Держкомстату від 05.12.2008 р. № 489 (далі — Табель). Це найпоширеніший документ, який використовується для обліку робочого часу працівників установ, організацій, посади яких передбачені штатним розписом.

Згідно з приміткою 2 до Табеля, ця форма має рекомендаційний характер і складається з мінімальної кількості показників, необхідних для заповнення державних форм статистичної звітності. За потреби її можна доповнити іншими необхідними для обліку показниками.

Отже, при веденні Табеля для працівників інклюзивних класів (груп) можна ввести відповідний додатковий показник. Тобто кількість годин, відпрацьованих в інклюзивному класі, в Табелі можна зазначати окремим показником, наприклад, ІК (інклюзивний клас).

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі