Теми статей
Обрати теми

Продаж майна = ProZorro.Продажі

Матвєєва Вікторія, експерт журналу «Бюджетна бухгалтерія»
Протягом декількох років електронна торгова система ProZorro.Продажі діяла як пілотний проєкт для реалізації майна державних та комунальних установ, організацій та підприємств. При цьому залучатися до такого проєкту чи ні — суб’єкти господарювання вирішували добровільно, а тому самостійно приймали рішення про участь у цьому проєкті.
Але час не стоїть на місці. Нещодавно Уряд прийняв постанову «Деякі питання відчуження об’єктів державної власності» від 23.10.2019 р. № 884. Згідно з вимогами цього документа відчуження майна необхідно здійснювати шляхом його продажу на електронному аукціоні.
Отже, бюджетним установам, які бажають продати той чи інший об’єкт, хоч-не-хоч, а доведеться знайомитись та використовувати електронну торгову систему ProZorro.Продажі. Що для цього необхідно зробити, які вимоги до процедури відчуження, як підготуватись та провести аукціон з продажу, ви дізнаєтеся з цього матеріалу.

Донедавна під час продажу (відчуження) держмайна бюджетні установи керувались одночасно двома документами: Порядком № 803 та Порядком № 717.

При цьому у Порядку № 803 були зазначені вимоги щодо прийняття рішення про відчуження майна, отримання установами згоди на відчуження такого майна у суб’єкта управління майном. Тоді як у Порядку № 717 — загальні умови реалізації пілотного проєкту щодо організації електронних торгів (аукціонів) з використанням електронної торгової системи ProZorro.Продажі під час продажу об’єктів державної власності.

Зазначимо, що саме ці документи заклали підґрунтя для реалізації пілотного проєкту ProZorro.Продажі, який з 2017 року перетворився на платформу, через яку проводили електронні аукціони з продажу будь-якого державного та комунального майна. При цьому залучитися до пілотного проєкту та реалізовувати майно через систему ProZorro.Продажі також мали можливість й органи державної влади, органи місцевого самоврядування, комунальні підприємства та організації. З огляду на такі рекомендації, багато органів місцевого самоврядування приєднались до пілотного проєкту та отримали реальні результати від використання електронної торгової системи ProZorro.Продажі.

Нині для отримання єдиної прозорої та ефективної системи продажу державного майна Кабмін затвердив Порядок № 884. По суті, завдяки цьому документу пілотний проєкт перевів на постійну основу електронні торги (аукціони) у електронній торговій системі ProZorro.Продажі для відчуження об’єктів державної власності.

Додамо, що Порядок № 884 набрав чинності 26.10.2019 р., а тому Порядок № 803 та Порядок № 717 з цієї дати втратили чинність.

Кого стосується Порядок № 884?

Знайте, що дія цього Порядку поширюється на відчуження майна, що передано:

• казенним підприємствам;

• державним комерційним підприємствам (їх об’єднанням);

• установам та організаціям (у тому числі у процедурі ліквідації за рішенням суб’єкта управління);

• майна, переданого Національній та національним галузевим академіям наук у безстрокове безоплатне користування.

Разом з тим у п. 5 Порядку № 884 наведено перелік майна, при відчуженні якого не обов’язково виконувати вимоги цього документа. Нагадаємо, що аналогічний перелік майна був визначений і в Порядку № 803.

На яке майно поширюються вимоги Порядку № 884?

Як і раніше, вимоги цього документа поширюються на матеріальні активи, які бюджетні установи відносять до основних засобів (тобто обліковують на рахунку 10). Про це чітко зазначено у самому Порядку № 884.

Які нововведення Порядку № 884?

До основних нововведень Порядку № 884 можна віднести такі.

1. Відчуження об’єктів державної власності здійснюють шляхом їх продажу на електронному аукціоні (далі — аукціон) через електронну торгову систему ProZorro.Продажі. При цьому застосування цієї системи дозволить уніфікувати процес реалізації держмайна, розширити коло учасників та, як наслідок, підвищити конкуренцію на ринку.

2. У цьому документі врегульовано загальні умови підготовки та проведення електронних торгів (аукціонів) з продажу державного майна з використанням електронної торгової системи ProZorro.Продажі, порядок визначення переможця та розрахунків за майно, вимоги до публікації інформації про результати торгів.

Як і раніше, для відчуження майна необхідно отримати згоду або дозвіл на відчуження таких об’єктів, звернувшись до суб’єкта управління майном (вищої за рівнем організації).

Для отримання згоди (дозволу) на відчуження майна відповідному суб’єкту управління слід подати такі документи:

• звернення установи про відчуження майна;

• техніко-економічне обґрунтування доцільності відчуження майна та напрямів використання коштів;

• відомості про наявність обтяжень та обмежень щодо розпорядженням майном;

• відомості про вартість основних засобів, що підлягають відчуженню за даними бухгалтерського обліку (додаток 1 до Порядку № 884);

• акт інвентаризації майна, що підлягає відчуженню (додаток 2 до Порядку № 884);

• акт про технічний стан майна, складений на дату подання звернення та затверджений керівником установи;

• інші документи, необхідні для прийняття обґрунтованого рішення (наприклад, технічні паспорти, витяги з реєстрів тощо).

3. Відповідальним за забезпечення функціонування електронної торгової системи ProZorro.Продажі є державне підприємство «ПРОЗОРРО.ПРОДАЖІ» (далі — адміністратор).

Порядок функціонування електронної торгової системи для підготовки та проведення аукціонів визначено адміністратором в Регламенті роботи системи ProZorro.Продажі щодо проведення аукціонів з продажу майна. З таким документом можна ознайомитися за посиланням:

prozorro.sale/majdanchikam.

4. Зверніть увагу: майно для продажу виставляють за стартовою ціною. При цьому, як визначено в п. 10 Порядку № 884, стартову ціну майна встановлюють на рівні його балансової вартості.

У разі коли балансова вартість майна, що пропонується до продажу, становить менше 10 % первісної вартості, таку вартість визначають на підставі вартості, визначеної відповідно до Методики оцінки майна, затвердженої постановою КМУ від 10.12.2003 р. № 1891 (ср. ).

Нагадаємо, що раніше, в умовах дії Порядку № 803, для визначення вартості майна, яке пропонувалось для продажу, установа не мала права самостійно оцінити таке майно. Річ у тому, що цим займались виключно спеціальні фахівці — суб’єкти оціночної діяльності.

Але тепер, як випливає з вимог Порядку № 884, установам дозволено встановлювати таку вартість самостійно на рівні балансової вартості. А ось якщо вже така вартість буде менше 10 % первісної вартості, тоді доведеться звернутись до суб’єкта оціночної діяльності для проведення незалежної оцінки об’єкта.

До речі, у такому разі висновок про вартість майна необхідно буде погодити з Фондом держмайна.

Як приєднатися до системи ProZorro.Продажі?

Оскільки процес продажу майна через систему ProZorro.Продажі вже запущено та відступати нікуди, радимо установам якомога швидше приєднатись до цієї системи.

Як це зробити? Підказка наведена у схемі.

img 1

Як відбувається продаж майна в системі ProZorro.Продажі

Як відбувається продаж майна в системі ProZorro.Продажі?

Основні правила проведення електронних торгів (аукціонів) з продажу майна визначено в Порядку № 884, а особливості — у Регламенті роботи системи ProZorro.Продажі щодо проведення аукціонів з продажу майна.

Отже, як працювати в системі ProZorro.Продажі:

1. Зареєструватись в електронній торговій системі ProZorro.Продажі, укласти з оператором майданчику договір щодо організації проведення електронних аукціонів з продажу майна.

2. Оприлюднити оголошення про проведення аукціону. Перелік обов’язкової інформації, яку має містити таке оголошення, наведено в п. 16 Порядку № 884.

3. Доступ до інформації, оприлюдненої в електронній торговій системі, є безоплатним та вільним. Але після оприлюднення оголошення про проведення аукціону потенційні покупці, які мають намір взяти участь в електронному аукціоні, сплачують реєстраційний та гарантійний внески на рахунок оператора електронного майданчика та подають заяву про участь в електронному аукціоні через електронну торгову систему.

До участі в електронному аукціоні допускаються учасники, які подали через електронний майданчик заяву про участь в електронному аукціоні, сплатили реєстраційний та гарантійний внески у розмірах, визначених згідно з Порядком № 884.

4. Якщо на момент закінчення кінцевого строку прийняття заяв про участь в аукціоні подано менше двох заяв, аукціон вважається таким, що не відбувся. Якщо подано більше однієї заяви про участь в аукціоні, активується модуль електронного аукціону.

За ходом аукціону всі користувачі мають можливість спостерігати в інтерактивному режимі реального часу.

Якщо за результатами аукціону жоден з учасників не зробив крок аукціону, вважається, що такий аукціон не відбувся.

Аукціон проводиться шляхом повторюваного процесу підвищення цін в 3 раунди. Електронний аукціон починається автоматично в час та день, які визначені в оголошенні про проведення аукціону.

5. Переможцем електронного аукціону вважають учасника, що подав найвищу цінову пропозицію за лот, за умови, що він зробив щонайменше один крок електронного аукціону.

При цьому в день завершення електронного аукціону формується та оприлюднюється в електронній торговій системі автоматично протокол про результати електронного аукціону (без підпису).

Зверніть увагу: якщо переможець відмовився від підписання протоколу про результати електронного аукціону чи договору купівлі-продажу майна або у випадках, зазначених в п. 32 Порядку № 884, то переможцем електронного аукціону вважають учасника з наступною за величиною ціновою пропозицією. При цьому головна умова — такий учасник зробив щонайменше один крок електронного аукціону.

Як бути, якщо декілька учасників подали однакові цінові пропозиції? У такому разі переможцем аукціону вважають учасника, що подав її раніше. Але за умови відсутності листа (звернення) від такого учасника про відмову від очікування та відсутності факту натискання ним відповідної кнопки про відмову від очікування в особистому кабінеті.

6. Після завершення аукціону організатор аукціону проводить перевірку заяви на участь в аукціоні разом із доданими до неї документами та інформацією про переможця аукціону. У разі невідповідності доданих до заяви документів, а також у випадках, визначених у п. 32 Порядку № 884, організатор аукціону не підписує протокол аукціону та не укладає договір купівлі-продажу з потенційним покупцем.

7. Якщо на аукціоні майно не було реалізоване або аукціон визнаний таким, що не відбувся, організатор аукціону має право оголосити новий (повторний) аукціон. Але майте на увазі: у такому разі стартова ціна на таке майно повинна бути знижена на 50 %.

Як бачимо, система ProZorro.Продажі дуже схожа на електронну систему закупівель ProZorro, хоча й призначені вони для вирішення різних завдань.

Тож зацікавленим установам необхідно поквапитися з підготовчими моментами для повноцінної роботи в новій електронній системі.

До того ж незабаром орендні операції також будуть переведено на електронні майданчики. А відбудеться це після введення в дію з 01.02.2020 р. нової редакції Закону України «Про оренду державного та комунального майна».

Нормативні документи та скорочення

Порядок № 803Порядок відчуження об’єктів державної власності, затверждений постановою КМУ від 06.06.2007 р. № 803.

Порядок № 884 — Порядок відчуження об’єктів державної власності, затверджений постановою КМУ від 23.11.2019 р. № 884.

Порядок № 717Порядок реалізації пілотного проекту щодо організації електронних торгів (аукціонів) з використанням електронної торгової системи ProZorro.Продажі, затверджений постановою КМУ від 06.09.2017 р. № 717.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі