Шпаргалка для оприлюднення публічної інформації

В обраному У обране
Друк
Матвєєва Вікторія, економіст-аналітик
Бюджетна бухгалтерія Вересень, 2019/№ 35
Уже декілька років бухгалтери оприлюднюють публічну інформацію у формі відкритих даних та інформацію про використання публічних коштів на офіційних веб-порталах. На жаль, ще далеко не всі розібрались, чи всі установи та яку саме інформацію повинні оприлюднювати. Також багато бухгалтерів не знають, чим відрізняються веб-портали для оприлюднення публічної інформації. Тому ми вирішили розставити всі крапки над «і» з цих болючих питань. Впевнені, що в цьому матеріалі кожен із вас знайде відповіді на свої запитання та почерпне для своєї роботи багато корисної інформації.

Чому саме зараз ми вирішили поговорити на цю тему?

А тому, що багато бухгалтерів й досі плутають, чим інформація про використання публічних коштів відрізняється від публічної інформації, яка підлягає оприлюдненню.

Яку саме інформацію відносять до публічної та на яких сайтах її потрібно оприлюднювати. Отже, з розгляду цих питань й розпочнемо.

Варто знати, що законодавство поділяє таку інформацію на:

• інформацію про використання публічних коштів;

• публічну інформацію (або ще її називають — публічна інформація у формі відкритих даних або ж взагалі коротко — відкриті дані).

Далі пояснимо, що розуміють під публічними коштами та публічною інформацією, які законодавчі підстави існують для оприлюднення кожного виду інформації, хто є розпорядниками такої інформації та на яких інтернет-ресурсах її оприлюднюють.

Що таке публічні кошти?

До публічних коштів відносять кошти державного та місцевих бюджетів, кредитні ресурси, надані під державні та місцеві гарантії, кошти Національного банку України, державних банків, державних цільових фондів, Пенсійного фонду України, фондів загальнообов’язкового державного соціального страхування, а також кошти суб’єктів господарювання державної і комунальної власності, отримані ними від їхньої господарської діяльності.

Усю інформацію про використання публічних коштів оприлюднюють на єдиному веб-порталі використання публічних коштів Є-data. Адреса порталу: spending.gov.ua.

Основним нормативно-правовим актом, що регулює порядок розкриття інформації на порталі Є-data, є Закон № 183. Саме в цьому Законі встановлено:

1) перелік інформації, що має бути розкрита на порталі;

2) порядок та строки розкриття інформації;

3) суб’єкти, що мають розкривати інформацію;

4) відповідальність за порушення вимог цього Закону.

Також, крім Закону № 183, під час розкриття інформації на порталі Є-data слід враховувати вимоги інших нормативно-правових актів.

Перелік таких документів наведено в табл. 1.

Що таке публічна інформація?

Публічна інформація — це відображена та задокументована будь-якими засобами та на будь-яких носіях інформація, що була отримана або створена в процесі виконання суб’єктами владних повноважень своїх обов’язків, передбачених чинним законодавством, або яка знаходиться у володінні суб’єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації, визначених Законом № 2939.

Відповідно до ст. 13 Закону № 2939 до публічної інформації відносять:

1) усю інформацію, що перебуває у володінні суб’єктів владних повноважень;

2) інформацію про використання бюджетних коштів юридичними особами, що фінансуються з бюджету;

3) інформацію про виконання особами делегованих повноважень суб’єктів владних повноважень;

4) інформацію про умови постачання товарів, послуг і цін на них (щодо суб’єктів господарювання, які домінують на ринку, наділені спеціальними або виключними правами, є природними монополіями);

5) інформацію про стан навколишнього середовища, якість харчових продуктів і предметів побуту, про аварії, катастрофи, небезпечні природні явища та інші надзвичайні події, які загрожують здоров’ю та безпеці громадян;

6) іншу інформацію, що становить суспільний інтерес (суспільно необхідна інформація).

Цілком зрозуміло, що доступ до публічної інформації є відкритим. Адже одним із принципів забезпечення доступу до публічної інформації є принцип прозорості та відкритості діяльності суб’єктів владних повноважень (ст. 4 Закону № 2939).

Виняток становить інформація з обмеженим доступом. Яку саме інформацію відносять до такої категорії? Відповідь на це запитання ми розглянемо трохи далі.

Отже, для того щоб публічна інформація була доступна для подальшого використання, Закон № 2939 зобов’язує розпорядників інформації надавати її у формі відкритих даних.

Так, публічна інформація у формі відкритих даних — це публічна інформація у форматі, що дозволяє її автоматизоване оброблення електронними засобами, вільний та безоплатний доступ до неї, а також її подальше використання.

Тож головна особливість такої інформації — це розміщення у відкритому форматі, що забезпечує автоматизований доступ до оприлюднених даних. Що таке відкритий формат? Це формат даних, незалежний від платформи та доступний без обмежень, які перешкоджають його повторному використанню.

Як дізнатися, у якому форматі необхідно оприлюднювати інформацію? Нічого вигадувати самостійно не потрібно.

Адже такі вимоги передбачено відповідними нормативно-правовими актами, перелік яких ми навели в табл. 1.

Щоб подивитися повну версію, підпишіться на журнал Ви вже підписалися? Увійти

Схоже, що ви використовуєте блокувальник реклами :(

Щоб користуватися всіма функціями сайту, додайте нас у винятку!

Як відключити