Теми статей
Обрати теми

Посадові особи ОМС: визначаємо підстави та порядок звільнення

Носіков Олександр, завідувач відділу моніторингу соціальних процесів НДІ праці і зайнятості населення Мінсоцполітики і НАН України, канд. соц. наук
Служба в органах місцевого самоврядування має свої особливості. Проте найбільше запитань викликає механізм припинення трудових відносин. У цій статті згадаємо визначені законодавством підстави звільнення посадових осіб ОМС, а також розглянемо порядок звільнення окремих працівників місцевих рад.

Загальні підстави звільнення посадових осіб

Розглянемо спочатку загальні підстави припинення служби в ОМС. Вони передбачені КЗпП — його дія поширюється у тому числі й на посадових осіб ОМС. Це головний нормативно-правовий акт, що регулює трудові відносини роботодавця та найманого працівника.

Крім загальних підстав, передбачених КЗпП, служба в ОМС припиняється на підставах і в порядку, визначених Законом про службу в ОМС1, Законом № 2802 та іншими законами України, а також у разі:

1 Закон України «Про службу в органах місцевого самоврядування» від 07.06.2001 р. № 2493-III.

2 Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.97 р. № 280/97-ВР.

• порушення посадовою особою місцевого самоврядування присяги, передбаченої ст. 11 Закону про службу в ОМС;

• порушення умов реалізації права на службу в ОМС (ст. 5 Закону про службу в ОМС);

• виявлення або виникнення обставин, що перешкоджають перебуванню на службі, чи недотримання вимог, пов’язаних із проходженням служби в ОМС (ст. 12 Закону про службу в ОМС);

• досягнення посадовою особою ОМС граничного віку перебування на службі в ОМС (ст. 18 Закону про службу в ОМС).

До того ж, посадові особи ОМС, крім зазначених у ч. 2 Закону про службу в ОМС, яких притягнуто до відповідальності за корупційні правопорушення, підлягають звільненню з посади у порядку, визначеному Законом № 280. Рішення про припинення служби в ОМС може бути оскаржено посадовою особою у порядку, визначеному законом.

Перевибори сільських, селищних, міських голів, зміна керівників ОМС не є підставою для припинення служби посадовими особами виконавчих органів рад, їх секретаріатів, крім працівників патронатної служби.

Далі розглянемо додаткові підстави для депутатів місцевих рад.

Додаткові підстави для депутатів місцевих рад

Окремо необхідно звернути увагу на положення Закону № 933, які врегульовують, зокрема, питання моменту набуття і строку повноважень депутатів місцевих рад та підстави дострокового припинення ними повноважень депутатів.

3 Закон України «Про статус депутатів місцевих рад» від 11.07.2002 р. № 93-IV.

Так, відповідно до ст. 4 Закону № 93 депутат місцевої ради набуває свої повноваження в результаті обрання його до ради.

Повноваження депутата місцевої ради починаються з дня відкриття першої сесії відповідної ради з моменту офіційного оголошення підсумків виборів відповідною територіальною виборчою комісією і закінчуються в день відкриття першої сесії цієї ради нового скликання, крім передбачених законом випадків дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради або, до складу якої його обрано.

У свою чергу, ч. 1 ст. 5 Закону № 93 визначає підстави дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради. Повноваження депутата місцевої ради припиняються достроково за наявності перелічених підстав, засвідчених офіційними документами, без прийняття рішення відповідної ради у разі:

• його відкликання виборцями у встановленому Законом № 93 порядку;

• припинення його громадянства України або виїзду на постійне проживання за межі України;

• обрання або призначення його на посаду, зайняття якої згідно з Конституцією України і законом несумісне з виконанням депутатських повноважень;

• обрання його депутатом іншої місцевої ради;

• визнання його судом недієздатним або безвісно відсутнім;

• набрання законної сили обвинувальним вироком суду, за яким його засуджено до позбавлення волі, або набрання законної сили рішенням суду, яким його притягнуто до відповідальності за вчинення корупційного правопорушення або правопорушення, пов’язаного з корупцією, та застосовано покарання або накладено стягнення у виді позбавлення права займати посади або займатися діяльністю, що пов’язані з виконанням функцій держави або місцевого самоврядування;

• його смерті.

Крім цього, згідно з ч. 2 ст. 5 Закону № 93 повноваження депутата місцевої ради можуть припинятися достроково також за рішенням відповідної ради у зв’язку:

• з набранням законної сили обвинувальним вироком суду, за яким його засуджено до покарання, не пов’язаного з позбавленням волі;

• з особистою заявою депутата місцевої ради про складення ним депутатських повноважень.

Зазначені положення Закону № 93 будуть у пригоді при вирішенні питань набуття та припинення повноважень таких осіб, які є депутатами місцевих рад та працюють у них на постійній основі:

• секретар сільської, селищної, міської ради;

• голова районної, районної у місті, обласної ради;

• заступник голови районної, районної у місті, обласної ради, перший заступник голови обласної ради;

• голова постійної комісії з питань бюджету обласної ради (у разі прийняття радою рішення про його роботу у раді на постійній основі).

Далі розглянемо кадрову складову процедури звільнення окремих посадових осіб ОМС на конкретних прикладах.

Сільський, селищний, міський голова

За загальним правилом ч. 2 ст. 12 Закону № 280 строк повноважень сільського, селищного, міського голови, обраного на чергових місцевих виборах, визначається Конституцією України. Так, ст. 141 Конституції України, зокрема, визначено, що строк повноважень сільського, селищного, міського голови, обраного на чергових виборах, становить 5 років.

Відповідно до ч. 1 ст. 42 Закону № 280 повноваження новообраного сільського, селищного, міського голови починаються з моменту складення ним присяги відповідно до Закону про службу в ОМС на пленарному засіданні відповідної сільської, селищної, міської ради, на якому відповідною територіальною виборчою комісією були оголошені рішення щодо його обрання та реєстрації.

Повноваження сільського, селищного, міського голови закінчуються в день відкриття першої сесії відповідної сільської, селищної, міської ради, обраної на наступних чергових місцевих виборах, або, якщо рада не обрана, з моменту вступу на цю посаду іншої особи, обраної на наступних місцевих виборах, крім випадків дострокового припинення його повноважень відповідно до ч. 1 та 2 ст. 79 Закону про службу в ОМС.

Отже, підставою для звільнення сільського, селищного, міського голови у зв’язку із закінченням строку повноважень буде рішення новообраної ради про набуття нею повноважень або, у разі якщо рада не обрана, — рішення про набуття повноважень новообраним сільським, селищним, міським головою.

У разі закінчення строку повноважень сільський, селищний, міський голова звільняється з посади за ч. 1 ст. 42 Закону № 280, а підставою буде рішення першої сесії новообраної ради про початок повноважень ради нового скликання (а у разі якщо рада не обрана — рішення про набуття повноважень новообраним сільським, селищним, міським головою). У такому разі до трудової книжки сільського, селищного, міського голови вноситься запис: «Звільнено у зв’язку із закінченням строку повноважень, ч. 1 ст. 42 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні».

Відповідно до ч. 3 ст. 42 Закону № 280 повноваження сільського, селищного, міського голови можуть бути припинені достроково у випадках, передбачених ст. 79 цього Закону, що має наслідком звільнення його з посади.

Так, згідно з ч. 1 ст. 79 Закону № 280 повноваження сільського, селищного, міського голови вважаються достроково припиненими у разі:

1) його звернення з особистою заявою до відповідної ради про складення ним повноважень голови;

2) припинення його громадянства;

3) набрання законної сили обвинувальним вироком щодо нього;

4) набрання законної сили рішенням суду про притягнення його до відповідальності за правопорушення, пов’язане з корупцією, яким накладено стягнення у виді позбавлення права займати посади або займатися діяльністю, що пов’язані з виконанням функцій держави або місцевого самоврядування;

5) відкликання з посади за народною ініціативою;

6) визнання його судом недієздатним, безвісно відсутнім або оголошення таким, що помер;

7) його смерті.

Відповідно до абз. 1 ч. 2 цієї ж статті Закону повноваження сільського, селищного, міського голови можуть бути також достроково припинені, якщо він порушує Конституцію або закони України, права і свободи громадян, не забезпечує здійснення наданих йому повноважень.

Крім цього, згідно з абз. 2 ч. 2 ст. 79 Закону № 280 повноваження сільського, селищного, міського голови можуть бути достроково припинені також у випадку, передбаченому Законом № 1414.

4 Закон України «Про військово-цивільні адміністрації» від 03.02.2015 р. № 141-VIII.

У разі дострокового припинення повноважень у випадку звернення сільського, селищного, міського голови з особистою заявою до відповідної ради про складення ним повноважень відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 79 Закону № 280 він звільняється з посади з дня прийняття відповідною радою рішення, яким береться до відома зазначений факт.

У заяві про складення повноважень сільського голови як підстава вказується п. 1 ч. 1 ст. 79 Закону № 280. Подана заява вноситься на розгляд сесії відповідної ради, яка бере до відома факт складення головою своїх повноважень. У трудовій книжці сільського, селищного, міського голови робиться запис: «Звільнено у зв’язку з достроковим припиненням повноважень, п. 1 ч. 1 ст. 79 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні».

Голова районної, обласної, районної у місті (у разі її створення) ради

Відповідно до ч. 2 ст. 55 Закону № 280 голова ради здійснює свої повноваження до припинення ним повноважень депутата ради відповідного скликання, крім випадків, передбачених ч. 4 та 5 ст. 55 цього Закону. Він вважається звільненим з посади з дня припинення ним депутатських повноважень або повноважень голови.

Так, згідно з ч. 4 ст. 55 Закону № 280 у своїй діяльності голова ради є підзвітним раді та може бути звільнений з посади радою шляхом таємного голосування. Питання про звільнення голови ради може бути внесено на розгляд ради на вимогу не менш як третини депутатів від загального складу ради.

Зауважимо, що звільнення особи з посади голови не має наслідком припинення нею повноважень депутата цієї ради. Згідно з ч. 2 ст. 55 Закону № 280 голова ради здійснює свої повноваження до припинення ним повноважень депутата ради відповідного скликання, крім випадків, передбачених ч. 4 та 5 ст. 55 цього Закону. Голова ради вважається звільненим з посади з дня припинення ним депутатських повноважень або повноважень голови.

Відповідно до ч. 7 ст. 45 Закону № 280 строк повноважень місцевої ради, обраної на чергових місцевих виборах, визначається Конституцією України. А відповідно до ч. 8 цієї ж статті повноваження місцевої ради, обраної на позачергових, повторних або перших виборах, закінчуються в день відкриття першої сесії відповідної ради, обраної на наступних (чергових або позачергових) виборах.

Так, згідно з ч. 1 ст. 141 Конституції України строк повноважень сільської, селищної, міської, районної, обласної ради, депутати якої обрані на чергових виборах, становить п’ять років. Припинення повноважень сільської, селищної, міської, районної, обласної ради має наслідком припинення повноважень депутатів відповідної ради.

Отже, припинення головою ради повноважень депутата внаслідок припинення повноважень відповідної ради у разі обрання ради наступного скликання буде підставою для звільнення його з посади. Підставою для внесення запису до трудової книжки голови ради буде рішення ради наступного скликання про результати виборів та набуття повноважень новообраною радою.

При цьому у тексті рішення має бути посилання на ст. 45, ч. 2 ст. 46, ч. 1 ст. 49 Закону № 280, ч. 2 ст. 4, ч. 1 ст. 9 Закону № 93, ч. 12 ст. 85 Закону № 5955. До трудової книжки голови ради вноситься запис: «Звільнено у зв’язку із закінченням строку повноважень, ч. 2 ст. 55 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» із посиланням на відповідне рішення ради.

5 Закон України «Про місцеві вибори» від 14.07.2015 р. № 595-VIII.

Відповідно до ч. 4 ст. 55 Закону № 280 голова ради у своїй діяльності є підзвітним раді та може бути звільнений з посади радою шляхом таємного голосування. Питання про звільнення голови ради може бути внесено на розгляд ради на вимогу не менш як третини депутатів від загального складу ради. Звільнення особи з посади голови ради не має наслідком припинення нею повноважень депутата цієї ради.

У рішенні про дострокове припинення повноважень голови ради може бути зазначено, що таке рішення приймається після розгляду вимоги депутатів ради про дострокове припинення повноважень голови ради, враховуючи протокол Лічильної комісії ради, відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 43, ч. 4 ст. 55, ч. 1 ст. 59 Закону № 280. Контроль за виконанням рішення припинити достроково повноваження голови ради без припинення ним повноважень депутата ради покладається на заступника голови ради.

У такому разі до трудової книжки голови ради вноситься запис: «Звільнено у зв’язку із достроковим припиненням повноважень, ч. 4 ст. 55 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні».

Окрім цього, згідно з ч. 5 ст. 55 Закону № 280 повноваження голови ради також вважаються достроково припиненими без припинення повноважень депутата ради в разі звернення з особистою заявою до відповідної ради про складення ним повноважень голови ради. Зазначені повноваження голови ради припиняються, а особа звільняється з посади голови ради з дня прийняття радою рішення, яким береться до відома зазначений факт.

Текст заяви про складення повноважень голови ради може бути таким: «Цією заявою повідомляю про складення мною повноважень голови N-ської ради без припинення повноважень депутата ради на підставі частини 5 статті 55 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні». Заява голови ради про складення повноважень вноситься на розгляд відповідної ради, яка має взяти до відома цей факт.

Голова ради звільняється з посади з дня прийняття радою рішення. Тобто, голова районної ради може подати заяву про складення ним повноважень голови ради 20 серпня, але днем звільнення його з посади буде день прийняття рішення радою, якою взято до відома факт дострокового припинення повноважень, наприклад, 28 серпня. У такому випадку до трудової книжки вноситься наступний запис: «Звільнено у зв’язку із достроковим припиненням повноважень, ч. 5 ст. 55 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні».

Заступник голови районної, обласної, районної у місті ради

Як визначено ч. 2 ст. 56 Закону № 280, заступник голови районної, районної у місті (у разі її створення) ради, перший заступник, заступник голови обласної ради обираються відповідною радою в межах строку її повноважень з числа депутатів цієї ради шляхом таємного голосування і здійснюють свої повноваження до припинення ними повноважень депутата ради відповідного скликання, крім випадків дострокового припинення їх повноважень у порядку, встановленому ч. 3 та 4 цієї статті. У ч. 5 ст. 56 Закону № 280 вказано, що у випадках, передбачених ч. 3 та 4 цієї статті, відповідна особа звільняється з посади заступника (першого заступника) голови ради з дня припинення її повноважень.

Отже, припинення заступниками голови ради повноважень депутата внаслідок припинення повноважень відповідної ради у разі обрання ради наступного скликання буде підставою для звільнення їх з посад.

Підставою для внесення запису до трудової книжки заступника голови ради буде рішення ради наступного скликання про результати виборів та набуття повноважень новообраною радою. До трудової книжки заступника голови ради вноситься запис про звільнення у зв’язку із закінченням строку повноважень згідно з ч. 2 ст. 56 Закону № 280.

Відповідно до ч. 3 ст. 56 Закону № 280 повноваження заступника голови районної у місті, районної ради, першого заступника, заступника голови обласної ради можуть бути достроково припинені без припинення повноважень депутата відповідної ради за рішенням відповідної ради, що приймається шляхом таємного голосування.

Питання про дострокове припинення їх повноважень може бути внесено на розгляд відповідної ради на вимогу не менш як третини депутатів від загального складу ради або голови ради. У рішенні ради про дострокове припинення повноважень заступника голови районної ради, окрім обґрунтування щодо розгляду цього питання (наприклад, вимога голови ради про дострокове припинення повноважень заступника голови ради без припинення повноважень депутата ради), вказується й підстава — протокол Лічильної комісії про результати таємного голосування, згідно з ч. 3 ст. 56 та ч. 1 ст. 59 Закону № 280 (ср. ).

У такому разі до трудової книжки заступника голови ради вноситься запис: «Звільнено у зв’язку із достроковим припиненням повноважень, ч. 3 ст. 56 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні».

Згідно з ч. 4 ст. 56 Закону № 280 повноваження заступника голови районної у місті, районної ради, першого заступника, заступника голови обласної ради також вважаються достроково припиненими без припинення повноважень депутата відповідної ради в разі звернення з особистою заявою до відповідної ради про складення ним повноважень заступника (першого заступника) голови ради. Зазначені повноваження заступника (першого заступника) голови ради припиняються з дня прийняття відповідною радою рішення, яким береться до відома зазначений факт.

Заява про складення повноважень заступника голови ради може мати такий текст: «Цією заявою повідомляю про складення мною повноважень заступника голови районної ради без припинення повноважень депутата N-ської районної ради на підставі частини 4 статті 56 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні».

Заява заступника голови ради про складення повноважень вноситься на розгляд відповідної ради, яка має взяти до відома цей факт. Заступник голови ради звільняється з посади з дня прийняття радою рішення.

Після прийняття сесією ради рішення про дострокове припинення повноважень заступника голови районної ради, у трудовій книжці заступника голови ради зазначається: «Звільнено у зв’язку із достроковим припиненням повноважень, ч. 4 ст. 56 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні».

При цьому останнім днем його роботи на посаді (днем звільнення) буде день прийняття рішення відповідною радою про дострокове припинення ним повноважень.

Секретар сільської, селищної, міської ради

Як передбачено ч. 1 ст. 50 Закону № 280, секретар сільської, селищної, міської ради обирається радою з числа її депутатів на строк повноважень ради.

Отже, повноваження секретаря ради закінчуються в день закінчення строку повноважень ради, якою його було обрано на посаду, що у свою чергу відбувається у день набуття повноважень радою нового скликання.

У такому разі секретар ради звільняється з посади у зв’язку із закінченням строку повноважень ради. До трудової книжки секретаря ради попереднього скликання вноситься запис: «Звільнено у зв’язку із закінченням строку повноважень ради, ч. 1 ст. 50 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні».

Крім цього, повноваження секретаря сільської, селищної, міської ради можуть бути достроково припинені за рішенням відповідної ради згідно з ч. 5 ст. 50 Закону № 280. У такому випадку до трудової книжки секретаря ради вноситься запис: «Звільнено у зв’язку із достроковим припиненням повноважень, ч. 5 ст. 50 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні».

На сьогодні все. Отже, сподіваємося, що ця стаття допомогла вам знайти відповіді на такі поширені запитання за тематикою звільнення керівників та інших працівників ОМС, як-от: «Який порядок звільнення осіб, що обіймають виборні посади в органі місцевого самоврядування за власним бажанням?», «Який порядок звільнення осіб, що обіймають виборні посади в ОМС у зв’язку з закінченням повноважень?», «Чи має звільнятися з посади заступник міського голови у зв’язку з закінченням строку повноважень ради?» та інші.

А якщо запитання у вас все ж залишилися — надсилайте їх до редакції журналу «Бюджетна бухгалтерія» (bb@id.factor.ua) і ми обов’язково на них відповімо.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі