Теми статей
Обрати теми

Управління кадрами ОМС: аналізуємо кваліфвимоги для посадових осіб

Носіков Олександр, завідувач відділу моніторингу соціальних процесів НДІ праці і зайнятості населення Мінсоцполітики і НАН України, канд. соц. наук
Важливою подією у сфері управління кадрами органів місцевого самоврядування стало затвердження Типових професійно-кваліфікаційних характеристик посадових осіб місцевого самоврядування. У сьогоднішньому матеріалі розглянемо, що у зв’язку з цим слід враховувати керівникам ОМС при прийнятті на службу посадових осіб.

Затвердження нових Типових професійно-кваліфікаційних характеристик (далі — ПКХ) стало можливим завдяки наказу № 2031. Законодавчим підґрунтям його появи стала норма п.п. 4 п. 4 Положення № 5002, яка передбачає, що одним із завдань НАДС є приведення нормативно-правових актів у відповідність до законодавства. Адже саме цей орган відповідно до покладених на нього завдань забезпечує нормативно-правове регулювання у сфері державної служби та служби в ОМС.

1 Типові професійно-кваліфікаційні характеристики посадових осіб місцевого самоврядування, затверджені наказом НАДС від 07.11.2019 р. № 203-19.

2 Положення про Національне агентство України з питань державної служби, затверджене постановою КМУ від 01.10.2014 р. № 500.

Тим же наказом № 203 рекомендовано обласним, міським, районним (районним у містах), сільським, селищним радам при розробці професійно-кваліфікаційних характеристик і посадових інструкцій посадових осіб МС керуватися Типовими ПКХ. На що слід звернути увагу при їх розгляді?

По-перше, НАДС спростив вимоги до посадових осіб МС. Насамперед ПКХ привели у відповідність до законодавства України: у розділах «Повинен знати» замість Закону № 15063, що втратив чинність, включено Закон № 17004, а кваліфікаційні вимоги доповнено вимогою щодо вільного володіння державною мовою.

3 Закон України «Про засади запобігання та протидії корупції» від 11.06.2009 р. № 1506-VI.

4 Закон України «Про запобігання корупції» від 14.10.2014 р. № 1700-VII.

По-друге, виключено вимоги про післядипломну освіту в галузі знань «Державне управління» для керівних посад.

По-третє, НАДС доповнив ПКХ кваліфікаційними характеристиками таких посад, як-от: «головний державний соціальний інспектор», «соціальний інспектор», «державний соціальний інспектор».

Звертаємо увагу: Типові ПКХ, затверджені наказом № 4065, втратили свою чинність.

5 Типові професійно-кваліфікаційні характеристики посадових осіб місцевого самоврядування, затверджені наказом Головдержслужби від 29.12.2009 р. № 406.

Тож логічно буде розглянути більш детально зміст нових ПКХ. Почнемо з керівного складу ОМС.

Керівні працівники ОМС

Практично всі ПКХ керівників містять такі вимоги: «Забезпечує якісне, своєчасне виконання завдань з питань, що належать до його компетенції, ефективну взаємодію між структурними підрозділами», «Здійснює організаційне, правове, матеріально-технічне, господарське забезпечення діяльності», «Здійснює методичне керівництво та контроль за веденням діловодства», «Визначає потреби і пріоритетні напрями підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації», «Здійснює особистий прийом громадян з питань, що стосуються діяльності» тощо.

Ці та подібні формулювання, після відповідної конкретизації щодо об’єктів управління за посадою, слід застосовувати при розробленні посадових інструкцій керівників.

Розглянемо в табл. 1 деякі основні завдання та обов’язки, а також кваліфікаційні вимоги для цієї категорії працівників ОМС.

Таблиця 1

Посада

Основні завдання

та обов’язки

Кваліфікаційні

вимоги

Керуючий справами (секретар) виконавчого комітету (апарату) місцевої ради

Забезпечує взаємодію між структурними підрозділами виконавчого комітету (апарату) ради, виконавчими органами ради, підвідомчими підприємствами, установами, організаціями. Здійснює організаційне, правове, матеріально-технічне, господарське забезпечення діяльності виконавчого комітету (апарату) ради.

Організовує підготовку засідань та нарад виконавчого комітету (апарату) ради (керуючий справами виконавчого апарату обласної, районної ради також організовує підготовку сесійних засідань, засідань постійних депутатських комісій, президії ради)

Вища освіта не нижче ступеня магістра, спеціаліста, вільне володіння державною мовою.

Стаж роботи на службі в ОМС, на посадах державної служби або досвід роботи на керівних посадах підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності не менше 2 років

Директор департаменту міської ради

Організовує розроблення та впровадження, в межах повноважень департаменту, стратегічних планів, комплексних місцевих програм та планів розвитку відповідної сфери управління, галузі суспільно-економічних відносин.

Здійснює координацію роботи, пов’язаної з виконанням основних завдань високого ступеня складності (багатогалузевість, багатофункціональність, програмно-цільовий напрям діяльності), а також керівництво департаментом

Вища освіта не нижче ступеня магістра, спеціаліста, вільне володіння державною мовою.

Стаж роботи на службі в ОМС, на посадах державної служби або досвід роботи на керівних посадах підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності не менше 2 років

Перший заступник, заступник директора департаменту міської ради

У разі відсутності директора департаменту його обов’язки виконує перший заступник (у разі відсутності директора департаменту та його першого заступника обов’язки директора департаменту виконує його заступник).

Забезпечує координацію та регулювання окремого напряму діяльності департаменту, який характеризується комплексністю їх вирішення у відповідній сфері управління та з урахуванням визначених показників

Вища освіта не нижче ступеня магістра, спеціаліста, вільне володіння державною мовою.

Стаж роботи на службі в ОМС, на посадах державної служби або досвід роботи на керівних посадах підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності не менше 2 років

Начальник управління (відділу) у складі департаменту міської ради

Здійснює керівництво управлінням (відділом) у складі департаменту, розподіляє обов’язки між працівниками, очолює та координує їх роботу.

Забезпечує виконання поставлених перед управлінням (відділом) у складі департаменту завдань щодо реалізації політики у визначеній сфері. Забезпечує узагальнення інформації з питань, що належать до компетенції управління (відділу) у складі департаменту

Вища освіта не нижче ступеня магістра, спеціаліста, вільне володіння державною мовою.

Стаж роботи на службі в ОМС, на посадах державної служби або досвід роботи на керівних посадах підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності не менше 2 років

Начальник самостійного управління (відділу), іншого виконавчого органу, начальник відділу, завідувач сектору у складі управління, іншого виконавчого органу місцевої ради

Організовує роботу самостійного управління (відділу), іншого виконавчого органу, відділу, сектору у складі управління, іншого виконавчого органу щодо його ефективної взаємодії з іншими виконавчими органами місцевої ради, відповідними органами державної влади, ОМС, що стосуються діяльності відповідного структурного підрозділу.

Співпрацює з відповідними органами виконавчої влади при виконанні покладених на самостійне управління (відділ), інший виконавчий орган, відділ, сектор у складі управління, інший виконавчий орган завдань

Вища освіта не нижче ступеня магістра, спеціаліста, вільне володіння державною мовою.

Стаж роботи на службі в ОМС, на посадах державної служби або досвід роботи на керівних посадах підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності не менше 2 років

Заступник начальника самостійного управління (відділу), іншого виконавчого органу місцевої ради

Аналізує стан і тенденції розвитку відповідної сфери управління, галузі суспільно-економічних відносин, хід виконання проєктів і програм місцевого розвитку, контроль за виконанням яких віднесено до компетенції самостійного управління (відділу), іншого виконавчого органу місцевої ради, вживає заходів щодо усунення негативних і розвитку позитивних тенденцій.

Розглядає та організовує своєчасний та якісний розгляд працівниками підрозділу звернень від органів державної влади, ОМС, громадських об’єднань, підприємств, установ, організацій, громадян з питань, віднесених до компетенції самостійного управління (відділу), іншого виконавчого органу місцевої ради, а також підготовку за результатами їх розгляду проєктів відповідей

Вища освіта не нижче ступеня магістра, спеціаліста, вільне володіння державною мовою.

Стаж роботи на службі в ОМС, на посадах державної служби або досвід роботи на керівних посадах підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності не менше 2 років

Начальник управління виконавчого комітету (апарату) місцевої ради

Забезпечує роботу з матеріалами та документами, що надходять на виконання до управління виконавчого комітету (апарату) місцевої ради. Разом із фахівцями відповідних структурних підрозділів виконавчого комітету (апарату) місцевої ради забезпечує виконання доручень керівника виконавчого комітету (апарату) місцевої ради, здійснює підготовку проєктів поточних та перспективних планів роботи управління виконавчого комітету (апарату) місцевої ради, проєктів рішень, що виносяться на розгляд виконавчого комітету місцевої ради

Вища освіта не нижче ступеня магістра, спеціаліста, вільне володіння державною мовою.

Стаж роботи на службі в ОМС, на посадах державної служби або досвід роботи на керівних посадах підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності не менше 2 років

Начальник відділу, іншого структурного підрозділу виконавчого комітету (апарату) місцевої ради

У межах визначених повноважень разом із фахівцями відповідних структурних підрозділів виконавчого комітету (апарату) місцевої ради забезпечує виконання доручень сільського, селищного, міського голови, здійснює підготовку проєктів поточних та перспективних планів роботи відділу, іншого структурного підрозділу виконавчого комітету (апарату) місцевої ради, проєктів рішень, що виносяться на розгляд виконавчого комітету місцевої ради. Аналізує та узагальнює матеріали про хід виконання організаційно-розпорядчих документів місцевої ради та її виконавчих органів для сільського, селищного, міського голови

Вища освіта не нижче ступеня магістра, спеціаліста, вільне володіння державною мовою.

Стаж роботи на службі в ОМС, на посадах державної служби або досвід роботи на керівних посадах підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності не менше 2 років

Начальник бухгалтерської служби (начальник відділу — головний бухгалтер)

Керує розробкою та впровадженням заходів щодо дотримання фінансової дисципліни.

Організовує облік товарно-матеріальних цінностей, зберігання первинних документів, облікових реєстрів бухгалтерської звітності та своєчасне подання їх до архіву. Забезпечує контроль і відображення на рахунках бухгалтерського обліку господарських операцій, надання оперативної інформації, складання та подання зведеної бухгалтерської звітності відповідним державним органам у визначені терміни.

Здійснює контроль за: законністю, своєчасністю та правильністю оформлення документів; використанням фонду оплати праці; встановленням посадових окладів; правильністю нарахування та перерахування податків до місцевого та державного бюджету, інших платежів

Вища освіта не нижче ступеня магістра, спеціаліста, вільне володіння державною мовою.

Стаж роботи за фахом на керівних посадах на службі в ОМС, на керівних посадах державної служби, підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності не менше 2 років

Головний бухгалтер

Планує та розробляє поточні плани асигнувань на утримання виконавчого комітету (апарату) ради, інших виконавчих органів місцевої ради, бере участь у розробці кошторису витрат на утримання підвідомчих структур та вносить пропозиції керівнику виконавчого комітету (апарату) місцевої ради щодо організації їх фінансування

Вища освіта не нижче ступеня магістра, спеціаліста, вільне володіння державною мовою.

Стаж роботи за фахом на службі в ОМС, на посадах державної служби або досвід роботи за фахом на посадах підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності не менше 2 років

Аналіз даних табл. 1 показує, що кваліфікаційні вимоги для керівників ОМС передбачають наявність у них вищої освіти не нижче ступеня магістра або спеціаліста. Нагадаємо, що відповідно до Закону про освіту6 (розд. XV «Прикінцеві та перехідні положення») щодо освітньо-кваліфікаційного рівня «спеціаліста» зазначається таке:

6 Закон України «Про освіту» від 05.09.2017 р. № 2145-VIII.

1) освітня діяльність за освітньо-кваліфікаційним рівнем спеціаліста, що провадиться закладами вищої освіти і започаткована до набрання чинності цим Законом, продовжується у межах строку навчання за певною освітньо-професійною програмою з видачею державного документа про вищу освіту встановленого зразка — диплома спеціаліста. Останній прийом на здобуття освітньо-кваліфікаційного рівня спеціаліста проводиться у 2016 році;

2) вища освіта за освітньо-кваліфікаційним рівнем спеціаліста (повна вища освіта) після набрання чинності цим Законом прирівнюється до вищої освіти ступеня магістра.

Звертає на себе увагу й наявність вимоги до очільників органів ОМС та їхніх структурних підрозділів щодо стажу роботи на службі в ОМС на посадах державної служби або досвід роботи на керівних посадах підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності, який має становити не менше 2 років.

Спеціалісти, інші працівники ОМС

Щодо інших працівників ОМС, то їхні ПКХ містять такі узагальнені формулювання: «Проводить вибіркові перевірки», «Проводить роз’яснювальну роботу на відповідній території, у тому числі у засобах масової інформації», «Проводить державну реєстрацію», «Формує та веде реєстраційні справи», «Організовує листування», «Здійснює організаційне забезпечення надання адміністративних послуг», «За дорученням керівника підрозділу або керівника вищого рівня бере участь в організації та проведенні нарад» тощо.

Такі формулювання доречно застосовувати працівникам кадрових підрозділів при складанні посадових інструкцій працівників ОМС (див. табл. 2).

Таблиця 2

Посада

Основні завдання

та обов’язки

Кваліфікаційні

вимоги

Головний державний соціальний інспектор, державний соціальний інспектор

Проводить вибіркові перевірки особових справ одержувачів державної соціальної допомоги за рішенням керівника відповідного органу праці та соціального захисту населення або його заступника. Складає акти за підсумками перевірки з висновками щодо правильності призначення державної соціальної допомоги. Перевіряє достовірність та повноту інформації про осіб, що звертаються за призначенням державної соціальної допомоги. Здійснює моніторинг призначення та виплати державної соціальної допомоги і проводить аналіз причин порушення законодавства з питань надання державної соціальної допомоги

Вища освіта не нижче ступеня магістра, спеціаліста, бакалавра (за рішенням суб’єкта призначення), вільне володіння державною мовою.

Стаж роботи за фахом на службі в ОМС, на посадах державної служби або досвід роботи на посадах в органах праці та соціального захисту населення не менше 1 року

Державний реєстратор

Проводить державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців шляхом засвідчення факту створення або припинення юридичної особи, набуття або позбавлення статусу фізичної особи — підприємця, зміни відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань про юридичну та фізичну особу — підприємця, а також здійснює інші реєстраційні дії відповідно до законодавства.

Перевіряє документи на наявність підстав для зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, зупинення державної реєстрації прав, відмови в державній реєстрації прав та приймає відповідні рішення

Вища освіта не нижче ступеня магістра, спеціаліста, бакалавра (за рішенням суб’єкта призначення) за спеціальністю «Правознавство (для державних реєстраторів, які здійснюють реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень)», вільне володіння державною мовою.

Сертифікат про підтвердження професійної компетентності у відповідній сфері державної реєстрації (отриманий в установленому законодавством порядку).

Стаж роботи на службі в ОМС, на посадах державної служби або досвід роботи на посадах підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності не менше 1 року

Адміністратор

Організовує видачу документів та забезпечує взаємодію з суб’єктами надання адміністративних послуг. Надає суб’єктам звернень інформацію та консультації щодо вимог та порядку надання адміністративних послуг. Приймає від суб’єктів звернень документи, необхідні для надання адміністративних послуг, їх реєстрації та подання документів (їх копій) відповідним суб’єктам надання адміністративних послуг

Вища освіта не нижче ступеня магістра, спеціаліста, бакалавра (за рішенням суб’єкта призначення), вільне володіння державною мовою.

Стаж роботи на службі в ОМС, на посадах державної служби або досвід роботи на посадах підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності не менше 1 року

Головний спеціаліст

Здійснює координацію одного з напрямів діяльності підрозділу або напрямку діяльності місцевої ради.

Здійснює безпосередньо, організовує та забезпечує контроль, аналіз та оцінку стану справ з реалізації визначених повноважень.

Розробляє поточні та бере участь у підготовці перспективних планів роботи відповідного підрозділу, надає необхідну методичну допомогу працівникам

Вища освіта не нижче ступеня бакалавра, вільне володіння державною мовою.

Без вимог до стажу роботи

Провідний спеціаліст

Здійснює контроль, аналізує та оцінює стан реалізації визначених повноважень, готує відповідні висновки та пропозиції. Бере участь в узагальненні практики застосування законодавства та ходу реалізації завдань у відповідній сфері управління, забезпеченні їх виконання

Вища освіта не нижче ступеня бакалавра, вільне володіння державною мовою.

Без вимог до стажу роботи

Спеціаліст І категорії

Контролює та оцінює стан справ на відповідній ділянці роботи, аналізує хід реалізації завдань. Взаємодіє з підвідомчими установами та організаціями з питань, що належать до повноважень структурного підрозділу або одному із напрямів діяльності місцевої ради

Вища освіта не нижче ступеня бакалавра, вільне володіння державною мовою.

Без вимог до стажу роботи

Спеціаліст ІІ категорії, спеціаліст

Виконує роботу під контролем спеціаліста вищої категорії (кваліфікації) та керівника вищого рівня (керівника підрозділу, за наявності, або заступника голови з питань діяльності виконавчих органів відповідно до розподілу обов’язків)

Вища освіта не нижче ступеня бакалавра, вільне володіння державною мовою.

Без вимог до стажу роботи

Радник (консультант) міського голови, голови обласної, районної (районної в місті) ради

Бере участь в організації та проведенні нарад, колегій, семінарів, конференцій, засідань ради. Виконує дорадчу роботу. Готує для голови необхідні інформаційно-аналітичні, доповідні записки, огляди, звіти, проєкти доповідей тощо

Вища освіта не нижче ступеня магістра, спеціаліста, вільне володіння державною мовою.

Без вимог до стажу роботи

Помічник міського голови, голови обласної, районної (районної в місті) ради, помічник заступника голови обласної ради

Здійснює роботу з проєктами документів, що надходять на підпис голови (заступнику голови).

Готує інформаційні, довідкові, аналітичні матеріали, виступи, проєкти доповідей голови на засіданнях. Супроводжує голову (заступника голови) під час робочих поїздок, нарад, заходів

Вища освіта не нижче ступеня магістра, спеціаліста, бакалавра (за рішенням суб’єкта призначення), вільне володіння державною мовою.

Без вимог до стажу роботи

Аналіз даних табл. 2 показує, серед іншого, що у кваліфікаційних вимогах для некерівного складу ОМС з’явився освітньо-кваліфікаційний рівень бакалавра та для деяких посад немає вимог до стажу роботи (тобто вони можуть бути первинними).

Насамкінець зазначимо, що при складанні посадових інструкцій для будь-яких посадових осіб ОМС слід уникати зайвого емоційного забарвлення («якісне, своєчасне виконання завдань» тощо). Формулювання про повноваження посадової особи органу місцевого самоврядування («у межах своїх повноважень» тощо) радимо ставити на початку посадової інструкції, тоді вона буде мати стосунок до усього її тексту, повторення при цьому не обов’язкові.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі