Ні, вихідна допомога не виплачується.
Але міський голова та секретар ради мають право на іншу виплату протягом 6 місяців. Пояснимо все по порядку.
Чому не вихідна допомога?
Пункт 5 ст. 41 КЗпП містить таку підставу для розірвання трудового договору, як «припинення повноважень посадових осіб». У разі звільнення працівника за цією підставою роботодавець має виплатити йому вихідну допомогу у розмірі не менше ніж шестимісячний середній заробіток (ст. 44 КЗпП).
Головне питання: кого розуміти під посадовими особами для застосування зазначеної в п. 5 ст. 41 КЗпП підстави розірвання трудового договору?
Зазвичай посадовою особою вважають особу, наділену організаційно-розпорядчими або адміністративно-господарськими функціями.
Але чи поширюється ця норма на посадових осіб місцевого самоврядування (МС)? Зокрема, на міського (сільського, селищного) голову та секретаря відповідної ради.
УВАГА!
Припинення повноважень посадових осіб згідно з п. 5 ст. 41 КЗпП стосується тільки посадових осіб господарського товариства.
Це підтверджує і судова практика (див. п.п. 1.9.5.2 Дайджесту Верховного Суду 2020 року1).
1 Дайджест судової практики Верховного Суду у справах зі спорів, що виникають із трудових відносин, від 31.07.2020 р.
На посадових осіб МС п. 5 ст. 41 КЗпП не поширюється. Припинення повноважень посадових осіб МС відбувається відповідно до Закону про МС2.
2 Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.97 р. № 280/97-ВР.
Отже, вихідна допомога міському (а також сільському, селищному) голові та секретарю ради за ст. 44 КЗпП не виплачується. Але вони мають право на іншу виплату — збереження середнього заробітку. Таке право надається згідно зі ст. 118 КЗпП та абз. 1 ч. 2 ст. 33 Закону № 933.
3 Закон України «Про статус депутатів місцевих рад» від 11.07.2002 р. № 93-IV.
Збереження середнього заробітку
За загальним правилом ст. 33 Закону № 93, якщо депутат місцевої ради обирається на виборну посаду у раді, на якій він працює на постійній основі, трудовий договір з ним за попереднім місцем роботи припиняється. Зазвичай це відбувається на підставі п. 5 ст. 36 КЗпП у зв’язку з переходом на виборну посаду.
На його колишнє місце роботи приймається новий працівник за строковим трудовим договором. Цей договір розривається у разі повернення депутата місцевої ради на роботу, але не пізніше як через 3 місяці після припинення повноважень депутата місцевої ради.
Депутату, який працював у раді на постійній основі, після закінчення таких повноважень надається попередня робота (посада). А якщо ця робота (посада) відсутня? Йому слід надати іншу рівноцінну роботу (посаду) на тому самому або, за його згодою, на іншому підприємстві, в установі, організації.
Може бути й таке, що попередній роботодавець не зможе надати ані колишню роботу, ані іншу рівноцінну роботу (посаду) на своєму чи на іншому підприємстві (установі, організації). У такому разі колишньому депутату зберігають середній заробіток на підставі абз. 2 ч. 2 ст. 33 Закону № 93. Зберігати слід на період працевлаштування, але не більше 6 місяців.
Виплату проводять з відповідного місцевого бюджету.
Зауважте: із цього правила є виняток. Середній заробіток не зберігається у двох випадках (абз. 2 ч. 2 ст. 33 Закону № 93):
• колишній депутат має право на пенсійне забезпечення;
• колишньому депутату призначена пенсія за віком, по інвалідності, у зв’язку із втратою годувальника, за вислугу років відповідно до закону.
Норма ч. 2 ст. 33 Закону № 93 поширюється на сільського, селищного, міського голову та секретаря сільської, селищної, міської ради.
Деталі — у таблиці нижче.
Виборна посада | Строк дії повноважень, пояснення поширення на посаду норм | Норма Закону про МС |
Сільський, селищний, міський голова | На сільських, селищних, міських голів поширюються повноваження та гарантії депутатів рад, передбачені Законом № 93, якщо інше не встановлено законом. Повноваження закінчуються в день відкриття першої сесії відповідної сільської, селищної, міської ради, обраної на наступних чергових місцевих виборах, або, якщо рада не обрана, з моменту вступу на цю посаду іншої особи, обраної на наступних місцевих виборах, крім випадків дострокового припинення його повноважень | cт. 42, ч. 5 ст. 12 |
Секретар сільської, селищної, міської ради | Секретар сільської, селищної, міської ради працює в раді на постійній основі. Він обирається радою з числа її депутатів на строк повноважень ради за пропозицією відповідного сільського, селищного, міського голови | ч. 1 ст. 50 |
Важливо розуміти, що збереження колишньої роботи та виплата матеріальної підтримки проводиться саме за ініціативою ексголови та секретаря.
Якщо вони не звернулись до колишнього роботодавця або до ради, то жодних зобов’язань у роботодавця та/або ради перед ними не виникає.
Пакет документів
Для того щоб реалізувати право на отримання середнього заробітку на період працевлаштування, колишні голова та секретар подають до місцевої ради, у якій раніше перебували на посадах:
• довідку (у довільній формі) про неможливість працевлаштування установою (організацією, підприємством), де працювали до обрання на виборну посаду, на колишній роботі (посаді) або на рівноцінній роботі (посаді). Якщо така установа (організація, підприємство) ліквідована, то подається відповідний витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань;
• трудову книжку. Оригінал подається до місцевої ради для ознайомлення. А до пакета документів додають копію трудової книжки. До речі, наявність трудової книжки на руках у таких колишніх працівників свідчить про те, що вони на цей момент ніде не працевлаштовані.
Також із трудової книжки можна дізнатись, чи не призначена особі пенсія.
Рекомендуємо від колишніх голови та секретаря також отримати заяву (у довільній формі) про намір реалізувати гарантію, передбачену ч. 2 ст. 33 Закону № 93.
При цьому рада вправі самостійно визначитися із можливим переліком документів, необхідних для прийняття нею рішення щодо виплати «середньої», порядку її здійснення і контролю за виконанням цього рішення.
Також посадові особи місцевої ради можуть звернутись до органів пенсійного фонду при підготовці рішення щодо збереження середньомісячної заробітної плати колишньому сільському голові (секретарю) або під час здійснення відповідних виплат протягом шестимісячного періоду. Навіщо? Аби дізнатись чи не виникло у експрацівника право на пенсійне забезпечення або призначення того чи іншого виду пенсії.
На це звертають увагу фахівці Комітету з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування ВРУ у листі № 4-14/14 (gromady.cv.ua/gl/rada/39/news/50059).
На підставі зазначених документів рада видає розпорядження про виплату ексголові (секретарю) середнього заробітку на період пошуку місця для працевлаштування (але не більше 6 місяців).
Рахуємо середній заробіток
І от, нарешті, поговоримо про розрахункові моменти, які цікавлять кожного бухгалтера, адже саме йому обчислювати цей заробіток. Для цього звернемось до Порядку № 1004.
4 Порядок обчислення середньої заробітної плати, затверджений постановою КМУ від 08.02.95 р. № 100.
Розрахунковий період для обчислення середньої зарплати, що виплачується на підставі абз. 2 ч. 2 ст. 33 Закону № 93, — 2 календарних місяці, які передують місяцю припинення повноважень за виборною посадою.
Наприклад, повноваження голови (секретаря) закінчилися в листопаді 2020 року. У такому разі розрахунковим періодом для обчислення середньої зарплати буде вересень — жовтень 2020 року.
Оподаткування збереженої «середньої»
ЄСВ. На момент нарахування середньої зарплати голова (секретар) не перебуває у трудових відносинах із місцевою радою. Отже, середня зарплата, виплата якої передбачена абз. 2 ч. 2 ст. 33 Закону № 93, не є об’єктом для нарахування ЄСВ.
ПДФО та ВЗ. У ПКУ немає окремої норми, що виключає оподаткування ПДФО (отже, і військовим збором (ВЗ)) зазначеної виплати.
Це означає, що із середньої зарплати (на період працевлаштування, але не більше 6 місяців), яка виплачується колишнім голові та секретарю, слід утримати ПДФО за ставкою 18 % і ВЗ за ставкою 1,5 %.
У Податковому розрахунку за формою № 1ДФ середню зарплату, про яку йдеться, відображайте з ознакою доходу «127».