Підстава для зарахування
Земельні ділянки обліковують на підставі документів, установлених законодавством. Такі узагальнені вимоги до обліку землі визначено в Методрекомендаціях № 111. Проте цей документ не містить чіткої відповіді на запитання читача. Тому трохи зануримось у земельне законодавство.
1 Методичні рекомендацій з бухгалтерського обліку основних засобів суб’єктів державного сектора, затверджені наказом Мінфіну від 23.01.2015 № 11.
Насамперед слід пам’ятати, що бюджетні установи набувають виключно право постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності. Власне, право постійного користування земельною ділянкою є різновидом права користування землею. Це право полягає у володінні та користуванні земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без установлення строку. Таке визначення пропонує ч. 1 ст. 92 ЗКУ2.
2 Земельний кодекс України від 25.10.2001 № 2768-III.
Чи достатньо рішення місцевої ради про передачу земельної ділянки установі на правах постійного користування для зарахування такої ділянки на баланс? Ні.
Оскільки право постійного користування земельною ділянкою виникає з дати державної реєстрації таких прав. Це закріплено у ст. 125 ЗКУ. Тому кожній бюджетній установі — землекористувачу необхідно спочатку оформити право користування земельною ділянкою з урахуванням вимог Закону № 19523.
3 Закон України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» від 01.07.2004 № 1952-IV.
І знайте: підтвердженням державної реєстрації земельної ділянки є витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно. Такий витяг установи-землекористувачі отримують в електронній та (за бажанням) в паперовій формах. Маючи на руках такий документ, саме час замислиться про облікові питання.
УВАГА!
Використання земельних ділянок без належного оформлення прав є порушенням земельного законодавства (ст. 125 та 211 ЗКУ)
За якою вартістю зараховуємо на баланс?
До земельних ділянок застосовують два види грошової оцінки: нормативну та експертну. Про це зазначено у ст. 5 Закону № 1378-IV4. Пояснимо, для яких цілей застосовують кожну з цих оцінок.
4 Закон України «Про оцінку земель» від 11.12.2003 № 1378-IV.
У таблиці нижче узагальнено інформацію про те, у яких випадках установа застосовує експертну грошову оцінку, а в яких — нормативну грошову оцінку.
Проведення грошової оцінки землі
Експертна грошова оцінка | Нормативна грошова оцінка |
Проводять у разі: • відчуження та страхування земельних ділянок, що належать до державної або комунальної власності (крім випадків, коли відчуження землі здійснюють за нормативною оцінкою); • передачі в іпотеку земельної ділянки державної чи комунальної власності; • визначення інвестиційного вкладу в реалізацію інвестиційного проєкту на земельні поліпшення; • визначення вартості земельних ділянок, що належать до державної або комунальної власності, у разі якщо вони вносяться до статутного фонду господарського товариства; • визначення вартості земельних ділянок при реорганізації, банкрутстві або ліквідації юрособи — власником земельної ділянки; • виділення або визначення частки держави чи територіальної громади у складі земельних ділянок, що перебувають у спільній власності; • визначення розміру майнової шкоди, збитків власникам або землекористувачам у випадках, встановлених законом або договором; • рішення суду | Проводять у разі: • визначення розміру земельного податку; • визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності; • визначення розміру державного мита при міні, спадкуванні (крім випадків спадкування спадкоємцями першої та другої черги за законом (як випадків спадкування ними за законом, так і випадків спадкування ними за заповітом) і за правом представлення, а також випадків спадкування власності, вартість якої оподатковується за нульовою ставкою) та даруванні земельних ділянок згідно із законом; • визначення втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва; • розробки показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель; • відчуження земельних ділянок державної, комунальної власності (у випадках, коли відчуження землі здійснюють за нормативною оцінкою); • проведення інвентаризації масиву земель сільськогосподарського призначення (у разі якщо попередня нормативна грошова оцінка земельних ділянок у цьому масиві не проводилася протягом 5 років до дня прийняття уповноваженим органом рішення про проведення такої інвентаризації) |
За результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складають звіт про проведення оцінки | Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляють як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель |
Як бачимо, наразі чинна редакція ст. 13 Закону № 1378 не вимагає обов’язково проводити експертну грошову оцінку для цілей бухгалтерського об-ліку. Тому зарахувати земельну ділянку на баланс установа може як за нормативною, так і за експертною оцінкою. Але другий варіант є можливим лише у разі, якщо установа має кошторисні призначення для оплати послуг експерта. Утім, за відсутності коштів цілком можна звернутись до свого головного розпорядника з проханням виділити додаткові бюджетні асигнування на такі потреби.
І не засмучуйтесь, якщо такої фінансової можливості установа не має. Адже у вас лишається цілком законний перший варіант — зарахувати земельну ділянку на баланс виходячи з її нормативної грошової оцінки. І пам’ятайте: краще вчинити так, аніж знехтувати правилам та не оприбуткувати ділянку на баланс установи взагалі.
На який субрахунок оприбуткувати?
Для цілей бухгалтерського обліку земельні ділянки є звичайними об’єктами ОЗ. Зокрема, для обліку таких об’єктів у Плані рахунків5 передбачено субрахунок 1011 «Земельні ділянки».
5 План рахунків бухгалтерського обліку в державному секторі, затверджений наказом Мінфіну від 31.12.2013 № 1203.
Оприбуткування земельної ділянки здійснюємо за первісною вартістю. При цьому не забуваємо про правила формування первісної вартості таких об’єктів. Ці правила прописані в п. 5 розд. II НП(С)БО 121 та п. 5 розд. III Методрекомендацій № 11 (ср. ).
Оскільки установа при отриманні земельної ділянки на праві користування не витрачає жодної копійки, вочевидь, і витрат, пов’язаних з придбанням такого об’єкта, не буде. Разом з тим для оформлення права постійного користування земельною ділянкою установа здійснює певні витрати, а саме:
• реєстраційні збори у зв’язку з придбанням (отриманням) прав на таке нерухоме майно;
• витрати на оплату послуг із проведення експертної грошової оцінки (якщо такі мали місце).
Врешті-решт, зазначені витрати додаємо до нормативно грошової оцінки відповідної земельної ділянки або її експертної вартості.
Який подальший облік такого об’єкта ОЗ? Землю обліковуємо на балансі без будь-якої зміни його первісної вартості. Це пов’язано з тим, що земельні ділянки амортизації не підлягають. Це чорним по білому прописано в п. 2 розд. IV НП(С)БО 121.
Приклад. Бюджетна установа за результатами проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки отримала експертний висновок. Згідно з висновком експертна вартість права користування земельною ділянкою становить 2572500 грн.
Вартість послуг експерта — 3500 грн, послуг з отримання витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно — 56,75 грн.
Таким чином, первісна вартість земельної ділянки становить: 2572500 + 3500 + 56,75 = 2576056,75 (грн).
№ з/п | Зміст господарської операції | Кореспонденція субрахунків | Сума, грн | № м/о | |
дебет | кредит | ||||
1 | Зараховано на баланс земельну ділянку за експертною грошовою оцінкою | 1011 | 5111 | 2572500 | 17 |
2 | Отримано бюджетні асигнування для оплати послуг, пов’язаних з оформленням права постійного користування земельною ділянкою | 2313 | 7011 | 3556,75 | 2 |
3 | Відображено витрати, пов’язані з оплатою послуг експерта | 1311 | 6211 | 3500 | 6 |
4 | Відображено витрати, пов’язані з оплатою послуг з отримання витягу з Держреєстра | 1311 | 6211 | 56,75 | 6 |
5 | Перераховано оплату за отримані послуги | 6211 | 2313 | 3556,75 | 2, 6 |
6 | Вилучено з доходів звітного періоду асигнування в сумі поточних витрат, що включаються до первісної вартості земельної ділянки | 7011 | 5411 | 3556,75 | 17 |
7 | Віднесено до складу первісної вартості земельної ділянки витрати з оплати послуг | 1011 | 1311 | 3556,75 | 17 |
Водночас відображено зміни в капіталі | 5411 | 5111 | 3556,75 | 17 |