Теми статей
Вибрати теми статей
Сортувати за темами

Автомобільні акумулятори: обліковуємо, списуємо, утилізуємо

Вежичаніна Світлана, експерт з фінансових питань
Бюджетна бухгалтерія Березень, 2021/№ 11
Друк
Акумулятор службового «залізного коня» вичерпав свій ресурс. Його треба замінити на новий. Але як правильно це оформити та відобразити в обліку? Що робити зі старим, відпрацьованим акумулятором? А ще цікавіше: як правильно надалі обліковувати новий? Про це й не тільки — у нашій статті.

АБ1, або просто акумулятор, проходить декілька етапів обліку.

1 АБ — акумуляторна свинцева стартерна батарея.

Спочатку установа отримує акумулятор разом зі службовим транспортом. У складі авто уведений в експлуатацію акумулятор як окремий об’єкт не обліковується.

Його вартість входить до складу первісної вартості відповідного авто.

Згодом робоча АБ досягає свого граничного технічного стану. На заміну відпрацьованої установа купує нову й зараховує її до складу запасів як запасна частина.

У свою чергу, відпрацьований акумулятор підлягає списанню. Але що робити з ним далі, після списання?

Стару АБ необхідно обов’язково утилізувати. Адже у її складі — є свинець або його сполуки. Так, відпрацьовані батареї свинцевих акумуляторів віднесено до небезпечних відходів. Пряму вказівку на це містить п. 32 розділу А Жовтого переліку відходів2.

2 Жовтий перелік відходів, затверджений постановою КМУ «Про затвердження Положення про контроль за транскордонними перевезеннями небезпечних відходів та їх утилізацією/видаленням і Жовтого та Зеленого переліків відходів» від 13.07.2000 р. № 1120.

Отже, здавати такі відходи потрібно у чітко встановлені строки і лише спеціалізованим підприємствам, які мають ліцензію на їх утилізацію.

До речі, постачальники АБ часто практикують збирання старих акумуляторів для наступної передачі переробним підприємствам на утилізацію. Однак для цього їм ліцензія не потрібна. Головне, щоб протягом року з дня утворення відповідних відходів вони були передані спецпідприємствам, які мають ліцензію на поводження з небезпечними відходами. Цього вимагає п. 14 ч. 1 ст. 7 Закону № 2223.

3 Закон України «Про ліцензування видів господарської діяльності» від 02.03.2015 р. № 222-VIII.

Тож можна спокійно здати відпрацьовану АБ постачальнику автозапчастин (звісно, якщо він пропонує таку послугу).

У такому разі установа реалізує старий акумулятор як брухт за грошові кошти.

Тож, як бачите, автомобільний акумулятор — не зовсім звичайна запчастина. Існує ціла низка тонкощів та нюансів обліку їх обігу на різних етапах «життєдіяльності». Розглянемо кожен із цих етапів. І почнемо зі строку служби акумуляторів.

Ресурс експлуатації

Кожен акумулятор має свій ресурс експлуатації. І для безпечного та раціонального використання службового авто, звісно, його треба враховувати.

Тож аби знати, коли час змінювати стару «батарейку» на нову, передусім слід керуватися Нормами № 4894.

4 Наказ Мінтрансу та зв’язку «Про затвердження Експлуатаційних норм середнього ресурсу акумуляторних свинцевих стартерних батарей колісних транспортних засобів і спеціальних машин, виконаних на колісних шасі» від 20.05.2006 р. № 489.

Цей документ містить експлуатаційні норми середнього ресурсу експлуатації АБ. А така інформація вкрай важлива для планування та своєчасного здійснення видатків на відповідні цілі.

Водночас виробники АБ теж установлюють в експлуатаційній документації (у договорі купівлі-продажу) гарантійний ресурс своєї продукції або норми середнього ресурсу.

Тож майте на увазі: якщо норми виробника перевищують середні, передбачені Нормами № 489, останні втрачають силу. Тобто гарантійні зобов’язання виробника АБ мають пріоритетне значення (п. 3.9 наказу № 489).

У будь-якому разі вищезазначені норми встановлено для нормальних умов експлуатації автотранспорту (абз. 46 розд. 2 Норм № 489). А от особливі умови вимагають здійснення коригувань відповідно до приписів розд. 6 Норм № 489.

Безумовно, ресурс експлуатації робочого акумулятора залежить від справності автотранспорту. Тож своєчасність ТО5 та ремонту транспортних засобів відіграє особливо важливу роль.

5 ТО — технічне обслуговування.

До того ж тип акумулятора має відповідати вимогам виробника автомобіля щодо величини номінальної ємності АБ.

Окрім того, для нормальної експлуатації авто встановлена їх середня інтенсивність експлуатації залежно від призначення (не більше відповідної кількості км на місяць).

А конкретно — для легковиків загального призначення середня інтенсивність експлуатації становить 4000 км на місяць. Відповідно середній експлуатаційний ресурс АБ таких авто становитиме 30 місяців, 42 або 54 місяці, залежно від типу АБ (додатки 1 — 3 до Норм № 489).

Дотримуючись установлених правил нормальної експлуатації ТЗ6, установа уникне скорочення строку служби акумулятора.

6 ТЗ — транспортний засіб.

Оформлюємо рух

Акумулятор є запчастиною, яка може перебувати на різних етапах обігу, зокрема:

• зберігання на складі;

• перебування в експлуатації;

• ремонт або ТО;

• списання;

• утилізація.

Звісно, кожен із цих етапів вимагає документального оформлення.

Тож керівник установи має призначити особу, відповідальну за облік і контроль обігу АБ в установі (п. 8.4 Правил № 7957).

7 Правила експлуатування акумуляторних свинцевих стартерних батарей колісних транспортних засобів і спеціальних машин, виконаних на колісних шасі, затверджені наказом Мінтрансу та зв’язку від 02.07.2008 р. № 795.

Розглянемо документальне оформлення такого руху.

Зберігаємо

Без експлуатації акумулятор може зберігатися в складі авто або поза ним.

Зберігання АБ у складі авто, яке не експлуатується, допускається не більше 30 діб. Та й то, якщо кліматичні умови дозволяють (абз. 2 п. 6.1 Правил № 795).

Якщо ж використання ТЗ тимчасово призупинено на термін понад 30 діб, уже введений у робочий стан акумулятор потрібно зберігати поза КТЗ. Також поза автомобілем слід зберігати АБ після придбання, якщо її введення в експлуатацію перенесено на більш пізній строк (абз. 1 п. 6.1 Правил № 795).

Загалом зберігання нової АБ або тимчасово виведеної з робочого стану, залежно від її типу, вимагає відповідних умов зберігання та ТО (розд. VI Правил № 795).

Факт проведення відповідного обслуговування відповідальна особа має фіксувати в Журналі обліку операцій з технічного обслуговування АБ під час зберігання (додаток 11 до Правил № 795).

У цьому Журналі відображають напругу АБ, рівень, густину і температуру електроліту в ній під час зберігання.

Експлуатуємо

Під час експлуатації акумуляторів необхідно контролювати тривалість чи обсяг їх роботи. Такий наробіток вимірюють у календарних місяцях та кілометрах пробігу авто (абз. 18 п.п. 1.2.3 п. 1.2 Правил № 795).

Зазначені дані обов’язково мають знайти своє відображення у Картці обліку наробітку та відстежування обігу (додаток 12 до Правил № 795). Ці дані необхідно заносити до Картки щоквартально, а також загалом за рік.

Якщо АБ переставляють з одного авто на інше, у Картці потрібно зазначити відповідні дату і наробіток АБ, а також дату встановлення в інший ТЗ (п. 8.3 Правил № 795).

Також у Картці слід наводити інформацію про виконання сезонного обслуговування авто, поставлення АБ на збереження та факт списання (абз. 2 п. 8.2 Правил № 795). Облік і обіг капітально відремонтованих АБ ведуть в окремій Картці обліку.

Обслуговуємо та ремонтуємо

Техобслуговування АБ зазвичай виконують за регламентом виробника (п. 5.1 Правил № 795).

Таке обслуговування включає в себе різні етапи. Є операції, які має виконувати водій, із періодичністю не більше 15 діб. Це так зване щозмінне ТО. Останнє передбачає здійснення перевірки надійності кріплення АБ, рівня електроліту в обслужних АБ, ступеня зарядженості акумулятора за густиною електроліту, зовнішній огляд чистоти поверхонь АБ тощо (п. 5.2 Правил № 795).

Додатково проводять ТО АБ зі зняттям її з авто.

Несправні АБ відновлюють шляхом поточного або капітального ремонту (п. 5.16 Правил № 795).

Відповідальна особа має контролювати систематичність і відповідність ведення обліку використання ресурсу та виконання операцій з ТО та ремонту АБ (абз. 2 п. 5.15 розд. V Правил № 795).

Результати контролю потрібно відображати у Журналі обліку операцій з технічного обслуговування і ремонту АБ (додаток 10 до Правил № 795). Тут фіксують напругу акумулятора, рівень і густину електроліту в ньому до й після ТО (ремонту), а також перед видачею АБ.

Якщо спроби «реанімувати» АБ вичерпані, необхідно прийняти рішення щодо її подальшої долі.

Визнаємо придатність або непридатність

Керівник установи своїм наказом утворює комісію, уповноважену визначати технічний стан акумуляторів (п. 8.4 Правил № 795).

Після встановлення фактичного стану комісія може прийняти рішення про:

• виконання ремонту;

• оформлення претензії до продавця (виробника, виконавця робіт з гарантійного обслуговування та/або ремонту АБ чи авто);

• списання;

• підготовку та передачу на утилізацію (реалізацію).

Прийняте рішення комісія фіксує в Картці обліку, з наведенням причини зняття акумулятора з експлуатації.

Якщо ремонт є економічно недоцільним, а гарантійні зобов’язання вже не діють, комісія приймає рішення про списання відповідної АБ.

Списуємо

Насамперед комісія аналізує сумарний наробіток від початку експлуатації АБ чи її поновлення після ремонту до переходу в граничний стан. Тобто визначає, вичерпав акумулятор свій установлений ресурс експлуатації чи ні (абз. 28 п.п. 1.2.3 п. 1.2 Правил № 795).

Цей показник необхідно враховувати при списанні. Утім, він не може бути єдиною підставою для списання.

Увага!

Досягнення наробітку середнього ресурсу АБ установленої норми — це обов’язкова, але недостатня умова для списання АБ (п. 3.12 наказу № 489).

Вирішальною підставою для списання АБ є ознаки її граничного стану.

Досягнення граничного стану АБ відбувається при зменшені її ємності нижче 40-відсоткової величини номінальної ємності, і відновлення її справності неможливе чи недоцільне (абз. 13 розд. 2 Норм № 489).

Як визначити граничний стан АБ, детально описано в додатку 13 до Правил № 795 (ср. ).

Але ми радимо для цього звернутися до автосервісу. Фахівці проведуть повну діагностику АБ. Таким чином, установа отримає інформацію про стан акумулятора, його реальну ємність та відомості про шанси на відновлення АБ.

Отже, акумулятор підлягає списанню, якщо він:

досяг граничного технічного стану, вичерпав встановлений ресурс та є непридатним для використання за призначенням;

досяг граничного технічного стану, не вичерпав установлений ресурс, але фактично є непридатним для виконання своїх функцій.

Важливо: АБ можна списувати на підставі Акта, у разі виявлення її виробничих чи експлуатаційних дефектів, які неможливо усунути за допомогою ремонту або його здійснення є економічно недоцільним (п. 3.13 Норм № 489).

Обов’язково підкріпіть такий випадок висновком автосервісу.

До речі, оформлена Картка обліку з висновками про списання АБ вважатиметься Актом на її списання (п. 8.4 Правил № 795).

Звісно, такий порядок оформлення списання автомобільних акумуляторів (на підставі Картки обліку) не завадить зафіксувати в наказі про організацію бухобліку.

Облік після списання

До моменту передачі АБ установа здійснює екологічно безпечне поводження з нею з метою запобігання шкідливого впливу на навколишнє природне середовище та здоров’я людини (розд. IX Правил № 795).

Керівник установи окремим розпорядчим документом має призначити відповідальну за облік та утилізацію відпрацьованих акумуляторів особу (п. 9.2 Правил № 795).

Найліпший варіант — покласти цю функцію на відповідального за облік і обіг АБ в установі. Поготів, що це прямо передбачено абз. 3 п. 9.2 Правил № 795.

До обов’язків такої відповідальної особи належать:

• забезпечення обліку відпрацьованих АБ кожного сорту за ДСТУ 3211:2009 / ГОСТ 1639:20098 з відображенням даних у Журналі обліку і обігу відпрацьованих АБ (додаток 14 до Правил № 795);

8 ДСТУ 3211:2009 / ГОСТ 1639:2009 — Брухт і відходи кольорових металів і сплавів. Загальні технічні умови.

• щомісячне інформування керівника про накопичені обсяги старих АБ;

• своєчасна здача АБ на спецпідприємства з утилізації або підприємства, які їх транспортують на спецпідприємства з утилізації;

• контролювання повернення спеціалізованої тари;

• облік і зберігання документів, що підтверджують факт здачі старої АБ на утилізацію.

Майте на увазі: накопичення відпрацьованих АБ та їх зберігання не може бути безстроковим. Існують чітко визначені строки здачі таких об’єктів на утилізацію.

Зокрема, це потрібно зробити не пізніше трьох місяців після списання відповідних АБ. Цього вимагає п. 9.9 Правил № 795. А контролювати дотримання цих строків має саме відповідальна особа, призначена керівником установи.

І ще один момент на замітку: через низький вміст дорогоцінних металів у своєму складі, зокрема срібла, відпрацьований акумулятор не підлягає утилізації як дорогоцінний метал (абз. 2 п. 9.1 Правил № 795).

Брухт та його реалізація

Ми вже визначились, що старий акумулятор обов’язково підлягає утилізації. Водночас його можна реалізувати як вторинну сировину, наприклад постачальникам АБ, і отримати на спецрахунок грошові кошти. У свою чергу, останні цілком можливо використовувати на придбання запчастин або комплектуючих для службового авто.

Для цього АБ після списання оприбутковуємо як брухт свинцю, який утримується для подальшої реалізації. Оцінку брухту здійснюємо за чистою вартістю реалізації або виходячи з вартості подібних запасів. Відображаємо її в Акті оцінки (п. 15 розд. ІІ Методрекомендацій № 119).

9 Методичні рекомендації з бухгалтерського обліку запасів суб’єктів державного сектору, затверджені наказом Мінфіну від 23.01.2015 р. № 11.

З постачальником АБ підписуємо договір на купівлю брухту. Передачу якого здійснюємо на підставі Акта приймання-передачі (у довільній формі). Отримання нової АБ оформляється накладною.

Детальніше про оприбуткування металобрухту, його реалізацію та порядок використання отриманих коштів читайте у статті «Металеві сейфи: списуємо та реалізуємо брухт» (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2021, № 10, с. 17).

Бухоблік

Новий акумулятор зараховуємо на субрахунок 1515 «Запасні частини». При цьому вартість придбаної АБ ролі не грає.

А от як обліковувати АБ після встановлення на службове авто, вирішувати вам. Так, у вашому арсеналі є два варіанти:

• або списати вартість акумулятора на витрати звітного періоду одразу після установлення;

• або продовжувати обліковувати акумулятор у складі запасів до моменту списання (виходу з ладу).

Авжеж, перший варіант значно простіший. Списали й забули. Але саме в цьому і його головний мінус. Контролювати рух та використання АБ після введення в експлуатацію дозволяє лише другий варіант.

Саме його ми радимо застосовувати.

Для зручності деталізуйте операції з обліку акумуляторів за допомогою аналітичних рахунків. Наприклад, пропонуємо такі рахунки:

субрахунок 1515/1 «Акумулятор новий» для обліку нових АБ;

субрахунок 1515/2 «Акумулятор введений в експлуатацію» для обліку АБ, уведених в експлуатацію;

субрахунок 1515/3 «Акумулятор на тимчасовому зберіганні» для обліку тимчасово виведених із робочого стану АБ;

субрахунок 1515/4 «Акумулятор в ремонті або на ТО» для обліку АБ, які знаходяться в ремонті або на ТО.

Для оприбуткування брухту свинцю після списання старої АБ застосовуємо субрахунок 1518 «Інші виробничі запаси».

Відображати дохід на субрахунку 7211 «Доходи від реалізації активів» будемо двічі: при оприбуткуванні брухту та після його реалізації.

Як відобразити такі операції в бухобліку, покажемо на умовному прикладі.

Приклад. За рішенням комісії відпрацьовану АБ, яка досягла свого граничного стану, було списано на підставі Картки обліку. Після списання її оприбутковано як брухт свинцю для подальшої реалізації.

Вартість брухту визначена комісією в Акті оцінки — 210,00 грн (середня ціна реалізації у регіоні — 3,50 грн за 1 А/год). На підставі Акта приймання брухт було реалізовано постачальнику АБ. Загальна вартість договору купівлі становить 240,00 грн (ціна реалізації брухту — 4 грн за 1 А/год, ампераж списаної АБ — 60 Ah). Грошові кошти за реалізований брухт надійшли на спеціальний реєстраційний рахунок установи. Пізніше у цього ж постачальника було придбано нову АБ вартістю 2600,00 грн.

№ з/п

Зміст господарської операції

Кореспонденція субрахунків

Сума, грн

№ м/о

дебет

кредит

1

Списано відпрацьований акумулятор

8013

1515/2

1500,00

13

2

Оприбутковано брухт, отриманий після списання АБ, який планується реалізувати

1518

7211*

210,00

14

Відображено власні надходження від оприбуткування брухту

2313

2117

210,00

3, 4

Відображено касові видатки від операції в натуральній формі

2117

2313

210,00

3, 4

3

Списано собівартість реалізованого брухту

8211

1518

210,00

13

4

Нараховано дохід від реалізації брухту

2117

7211

240,00

4, 14

5

Надійшли кошти від реалізації брухту на спецрахунок установи

2313

2117

240,00

3, 4

6

Оприбутковано АБ

1515/1

6211

2600,00

6

7

Отримано асигнування на придбання АБ

2313

7011

2600,00

2

8

Перераховано кошти постачальнику за АБ

6211

2313

2600,00

2, 6

* На суму оприбуткованого брухту необхідно подати до органів Казначейства Довідку про надходження у натуральній формі не пізніше останнього робочого дня місяця та внести зміни до кошторису за спецфондом.

Висновки

Експлуатаційні норми середнього ресурсу АБ визначають залежно від інтенсивності експлуатації ТЗ.

• Списати стару АБ можна за рішенням комісії при досягненні нею граничного стану та вичерпаному ресурсі експлуатації.

• Відпрацьовані АБ належать до небезпечних відходів та підлягають обов’язковій утилізації спецпідприємствами або реалізації як брухт свинцю.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa
Powered by
Factor Web Solutions
Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.
Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі