Теми статей
Обрати теми

Е-лікарняні: робота комісії із соцстрахування

Жиленко Катерина, експерт з оплати праці та трудового законодавства
З моменту відкриття до дня оплати лікарняний лист проходить довгий шлях. Одна із «зупинок» — зустріч із комісією або уповноваженим із соцстрахування установи-страхувальника. Саме вони виносять вердикт: бути чи не бути оплаті лікарняного. Сьогодні розберемо правила роботи комісії (уповноваженого) в умовах функціонування е-лікарняних.

Основи роботи комісії (уповноваженого)

Наразі правила роботи комісії (уповноваженого) із соціального страхування все ще регулює Положення № 131. Для е-лікарняних нового документа не розроблено і до чинного зміни не внесено. Тому доводиться діяти за старою схемою, враховуючи при цьому нюанси для е-лікарняних.

1 Положення про комісію (уповноваженого) із страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності, затверджене постановою правління ФСС від 19.07.2018 № 13.

Для початку пройдемося загальними організаційними моментами роботи комісії (уповноваженого) із соцстрахування. Так, якщо у вашій установі кількість працівників (застрахованих осіб) не перевищує 15, то можна обійтися без комісії із соцстрахування. Достатньо обрати уповноваженого із соціального страхування. Якщо працівників 16 і більше, то потрібна комісія.

Цікаве запитання: чи є порушенням відсутність в установі комісії (уповноваженого) та чи передбачена за це відповідальність?

ФСС у листі від 20.08.2019 № 1694-03-1 відповів на нього таким чином: відповідальність за нестворення комісії (необрання уповноваженого) із соцстрахування прямо не передбачено. Але надалі, у разі виявлення факту відсутності комісії (уповноваженого), ФСС залишає за собою право відмовити в наданні фінансування за заявами-розрахунками, сформованими не на підставі Протоколів комісії (уповноваженого) із соціального страхування, до моменту ухвалення рішення саме комісією (уповноваженим).

Аргумент на користь цього: Законом № 11052 чітко визначено, що рішення про призначення матеріального забезпечення приймає саме комісія (уповноважений) із соціального страхування.

2 Закон України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування» від 23.09.99 № 1105-XIV.

У новоствореній установі комісію (уповноваженого) із соцстрахування створюють (обирають) в місячний строк після держреєстрації. До складу комісії входять, з одного боку, представники адміністрації установи, а з іншого — представники застрахованих осіб, тобто працівників.

Основною формою роботи комісії із соцстрахування є засідання. Члени комісії беруть участь у них особисто без права передачі своїх повноважень іншим особам. Комісія правомочна приймати рішення на засіданні за наявності більше половини її членів і за одночасної наявності представника кожної зі сторони.

Засідання проводять відповідно до затвердженого комісією плану, але не рідше двох разів на місяць. Проте якщо в цей період не надійшли документи для призначення виплат і комісії розглядати нічого, то засідання проводити не обов’язково.

Уповноважений із соцстрахування розглядає питання надання матзабезпечення у міру надходження відповідних звернень.

Рахуємо 10 днів

Документи, необхідні для призначення допомоги з тимчасової втрати працездатності і по вагітності та пологах, комісія (уповноважений) розглядає не більше 10 днів з дня їх надходження (ч. 1 ст. 32 Закону № 1105).

Зверніть увагу: ця норма Закону № 1105 не змінилася з часів панування паперових лікарняних. При цьому вона не передбачає особливих умов для е-лікарняних. Однак раніше 10 днів, відведених на розгляд «лікарняної справи», відлічували від дня отримання лікарняного листа від працівника. Нині ж дата надходження прив’язана до дат видачі та закриття е-лікарняних.

З 01.10.2021 електронний лікарняний вважається виданим через сім днів після дати його закриття. Це прямо передбачено п. 3 розд. ІІ Порядку № 12343. Причина криється у тому, що протягом цих семи днів до е-лікарняного може бути вносено зміни (шляхом коригування медвисновку). Водночас електронний лікарняний із причиною непрацездатності «Вагітність і пологи» вважається виданим через сім днів з дати його відкриття. Хоча наразі все ще є проблема зі зміною його статусу на «Готово до сплати». Тому головний орієнтир — восьмий день після дати закриття.

3 Порядок видачі (формування) листків непрацездатності в Електронному реєстрі листків непрацездатності, затверджений наказом МОЗ від 17.06.2021 № 1234.

За роз’ясненнями фахівців ФСС4, діяти потрібно так: якщо е-лікарняний створено, припустимо, 1 жовтня строком на 10 днів, то він має дату закриття 10.10.2021. Такий листок непрацездатності вважається виданим з 18.10.2021. Отже, брати е-лікарняний в роботу (у тому числі розглядати комісією або уповноваженим) слід не раніше восьмого дня після дати його закриття.

4 Див. роз’яснення за посиланням: fssu.gov.ua/fse/control/main/uk/publish/article/977639.

Наразі алгоритм зміни статусів налаштований так, аби статус змінювався із «Закритий» на «Готово до сплати» (або ж за оновленою версією «Готовий до сплати (виданий)») саме на восьмий день після дня закриття. Та все ж, як-то кажуть: довіряй, але перевіряй. Перевірте, чи уже минув тиждень від дати закриття е-лікарняного. Якщо так, то можна брати його в роботу. Звісно, за умови, що на цю дату його статус не змінився, наприклад, на «Помилково сформований». Таке може статись, якщо лікар протягом тижня уніс зміни до е-лікарняного, створивши новий медвисновок.

У зв’язку з описаною «7-денною» новацією, виникає запитання: як правильно визначити 10-денний строк для прийняття рішення про призначення (відмову у призначенні) допомоги по тимчасовій непрацездатності? Відповідь очевидна: 10 днів рахуємо від дня видачі е-лікарняного, тобто від восьмого дня після дати його закриття — дня зміни статусу на «Готово до сплати». Тобто саме день видачі е-лікарняного слід вважати днем надходження листка непрацездатності.

Вивантаження даних

І ще одне поширене запитання: як комісії (уповноваженому) працювати з е-лікарняними, адже роздрукувати їх з порталу ПФУ технічно неможливо? Це, дійсно, так. Але за час роботи з е-лікарняними уже маємо кілька лазівок для їх друку. Найпоширеніша — друк скрин-копії сторінки з листком непрацездатності.

Також зверніть увагу на нову функціональну можливість Порталу ПФУ — вивантаження даних листків непрацездатності (див. рис. 1). Це дозволяє передати комісії (уповноваженому) необхідну інформацію за е-лікарняними: роздрукувавши або переславши в електронному вигляді.

img 1

Рис. 1. Функція вивантаження даних е-лікарняних у кабінеті страхувальника на Порталі ПФУ

Вивантажити дані зовсім нескладно. Це можна зробити у кілька кроків:

1. На Порталі ПФУ в розділі «Листки непрацездатності» обираємо необхідний період (рік та місяць).

2. Натискаємо на кнопку «Вивантажити дані ЛН».

3. Обираємо місце збереження файлу «export.xml».

Найпростіший варіант відкриття вивантаженого файлу — через програму Excel. Там можна побачити інформацію з е-лікарняних за обраний місяць у форматі таблиці (див. рис. 2).

img 2

Рис. 2. Фрагмент вивантажених даних е-лікарняних

На перший погляд здається, у таблиці наведено якісь незрозумілі літери. Так, розробники використали умовні позначення. Але їх нескладно розшифрувати. Допоможе у цьому таблиця нижче.

Розшифрування умовних позначень у вивантажених даних е-лікарняних

Умовне позначення

Розшифрування

WIC_NUM

Номер електронного лікарняного листа

WIC_CASE_NUM

Номер випадку непрацездатності

WIC_DT_BEGIN

Дата початку непрацездатності

WIC_DT_END

Дата закінчення непрацездатності

WIC_STATUS

Статус е-лікарняного (А — «Закритий», Р — «Готово до сплати»)

WIC_CD

Код причини непрацездатності*

WIC_CD_Name

Назва причини непрацездатності

SIGN_ANLK_NARKOTIK_INTOXICATION

Перебування у стані сп’яніння: ИСТИНА (Так) або ЛОЖЬ (Ні)

VIOLATION_EXTENSION

Відмітка про порушення режиму: ИСТИНА (Так) або ЛОЖЬ (Ні)

NP_SURNAME

Прізвище працівника

NP_NAME

Ім’я працівника

NP_PATRONYMIC

По батькові працівника

NP_NUMIDENT

Код РНОКПП (ідентифікаційний код) працівника

NP_DOC_NUM

Номер паспорта працівника

NP_PDT

Містить цифри «1» чи «2». Вочевидь, цей показник пов’язаний із форматом паспорта (книжечки чи ID-картки)

* Від 1 до 12. Див роз’яснення ФСС за посиланням та у формі заяви розрахунку: fssu.gov.ua/fse/control/sum/uk/publish/article/101788;jsessionid=F18C9A225B116BCFA66B06E9CA6ED7A7

Протокол

Свій вердикт стосовно призначення допомоги по тимчасовій непрацездатності або відмові у ній комісія (уповноважений) виносить у формі Протоколу засідання комісії із соціального страхування або рішення уповноваженого. Його форму наведено у додатку до Положення № 13. Цей документ оформлюють у день прийняття рішення як про призначення допомоги, так і про відмову в призначенні.

ВАЖЛИВО!

На паперові та електронні лікарняні листи можна складати один Протокол

На відміну від зави-розрахунку, для Протоколів не вимагається розділяти паперові та електронні лікарняні. Тому в перехідний період (поки ще «ходять» листки обох видів) питання оформлення Протоколу віддано на власний розсуд страхувальника. Дійте, як вам зручно.

При цьому враховуйте: нумерація причин непрацездатності в паперовому лікарняному та в е-лікарняному не збігаються. Також е-лікарняні не мають серії.

Відмова

Якщо з певних причин комісія (уповноважений) не може винести позитивну ухвалу про виплату допомоги, заповнюють розділ II Протоколу із зазначенням причин відмови в допомозі.

Перелік підстав для відмови в допомозі наведено у ст. 23 Закону № 1105 (ср. ). Так, допомогу по тимчасовій непрацездатності не надають, зокрема:

• у разі одержання застрахованою особою травм або її захворювання при вчиненні кримінального злочину;

• за час перебування під арештом і за час проведення судово-медичної експертизи;

• за період перебування застрахованої особи у відпустці без збереження зарплати, творчій відпустці, додатковій навчальній відпустці;

• у разі тимчасової непрацездатності, пов’язаної із захворюванням або травмою, що сталися внаслідок алкогольного, наркотичного, токсичного сп’яніння або дій, пов’язаних з таким сп’янінням;

• у разі порушення застрахованою особою режиму лікування в період отримання допомоги по тимчасовій непрацездатності.

Повідомлення про відмову в призначенні допомоги із зазначенням причин відмови та порядку оскарження обов’язково видайте працівнику — застрахованій особі. Строк — не пізніше п’яти днів після винесення відповідної ухвали.

Пам’ятайте: рішення комісії (уповноваженого) із соціального страхування про відмову в призначенні матзабезпечення може бути оскаржене застрахованою особою у відділенні робочого органу виконавчої дирекції ФСС, де перебуває на обліку установа. Строк для оскарження — п’ять днів з моменту отримання повідомлення про відмову. Також застрахована особа може звернутися з цього приводу до суду (розд. V Положення № 13).

ВИСНОВКИ

• 10-денний строк розгляду документів для призначення допомоги по тимчасовій непрацездатності рахуємо від дня видачі е-лікарняного — восьмого дня після дати його закриття

• Портал ПФУ має функцію вивантаження даних за е-лікарняними у формі exel-таблиці

• На електронні та паперові лікарняні листи можна оформлювати один Протокол

• У разі відмови у призначенні оплати лікарняного необхідно заповнити розділ II Протоколу із зазначенням причин відмови

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі