Теми статей
Обрати теми

ЗДО: готуємось до нового навчального року

Станкус Тетяна, експерт журналу «Бюджетна бухгалтерія»
У зв’язку з початком нового навчального року МОН надав роз’яснення дитячим садочкам та пояснив, як їм діяти для підвищення якості освітньої діяльності. На що ж варто звернути увагу насамперед, розповімо у цій статті.

МОН у листі від 10.08.2021 р. № 1/9-406 (далі — лист) надав змістовне роз’яснення щодо окремих питань діяльності ЗДО1 у новому 2021/2022 навчальному році.

1 ЗДО — заклад дошкільної освіти.

Давайте по черзі розглянемо усі важливі моменти.

Забезпечення якості освіти

Про керівників та інших педагогічних працівників ЗДО щодо питань забезпечення якості освітньої діяльності попіклувалася Держслужба якості освіти (далі — ДСЯО).

Саме ця служба розробила відповідні Методрекомендації2.

2 Методичні рекомендації з питань формування внутрішньої системи забезпечення якості освіти у закладах дошкільної освіти, затверджені наказом ДСЯО від 30.11.2020 р. № 01-11/71.

У розумінні цих Методрекомендацій внутрішня система якості освіти — це сукупність умов, процедур та заходів у ЗДО, що забезпечують ефективність освітніх і управлінських процесів. Йдеться про ті процесі, які безпосередньо впливають на якість освітнього процесу, формування ключових компетентностей дітей раннього та дошкільного віку, сприяють всебічному розвитку особистості.

Визначені компоненти внутрішньої системи, необхідні умови функціонування, розвитку тощо слід відобразити в Положенні про внутрішню систему забезпечення якості освіти в ЗДО.

Нагадаємо: всі заклади освіти мають автономію у виборі основних пріоритетних напрямів та завдань в організації освітнього процесу.

При цьому слід орієнтуватися на детальний та конструктивний аналіз результатів освітньої діяльності в минулому навчальному році. Це прописано у ч. 1 п. 1 ст. 1 Закону про освіту3.

3 Закон України «Про освіту» від 05.09.2017 р. № 2145-VIII.

Освітня діяльність ЗДО здійснюється на основі розробленого плану роботи на навчальний рік і літній період. Рекомендації щодо створення плану роботи ЗДО, його розділів і змісту надав МОН у листі від 07.07.2021 р. № 1/9-344.

Такий план обов’язково має бути схвалено педрадою закладу і затверджено його керівником.

Охорона праці

Керівник ЗДО несе відповідальність за організацію роботи з охорони праці та безпеки життєдіяльності у закладі.

Він має забезпечити:

• планування заходів з охорони праці та безпеки життєдіяльності;

• складання звітності за встановленими формами;

• організацію контролю за дотриманням вимог законодавчих і нормативно-правових актів з охорони праці та безпеки життєдіяльності;

• проведення профілактичної роботи щодо запобігання травматизму серед учасників освітнього процесу;

• проведення інструктажів з охорони праці;

• організацію навчання працівників ЗДО та перевірку знань з питань охорони праці та безпеки життєдіяльності, пожежної безпеки, цивільного захисту тощо.

Інструктивно-методичні матеріали щодо порядку підготовки ЗДО до нового навчального року в частині цивільного захисту, охорони праці та безпеки життєдіяльності МОН надав в окремому листі від 29.07.2020 р. № 1/9-406.

А якщо знову локдаун…

Протягом двох років ми всі вже звикли до роботи в умовах жорстких карантинних обмежень.

МОН у листі наголошує: у будь-якому разі не повинні постраждати ні діти, ні батьки, ні педпрацівники ЗДО.

Задля цього МОН бере участь у проєктах цифрової трансформації, реалізація яких передбачає впровадження цифрових сервісів в освіті.

Мінцифри спільно з відповідними експертами створили Національну онлайн-платформу з цифрової грамотності «Дія. Цифрова освіта».

На цій платформі безкоштовно можуть пройти навчання як керівники ЗДО з педагогами, так і батьки дітей.

Навички, отримані під час навчання, допоможуть якісно організувати освітній процес під час жорсткого карантину.

Адже листом МОН від 23.04.2020 р. № 1/9-219 передбачена необхідність проведення онлайн-занять з дітьми за допомогою дистанційних технологій у режимі реального часу або надсилання відеозаписів батькам чи розміщення на офіційному сайті ЗДО.

Звісно, всі ці заходи стосуються випадку, коли буде введено жорсткі карантинні обмеження і діти не зможуть відвідувати дитсадки.

Харчування дітей

З нового навчального року постановою № 3054 діють нові норми харчування дітей.

4 Постанова КМУ «Про затвердження норм та Порядку організації харчування у закладах освіти та дитячих закладах оздоровлення та відпочинку» від 24.03.2021 р. № 305.

Однак, зважаючи на об’єктивні складнощі, пов’язані з організацією закупівель продуктів харчування та/або послуг з харчування, МОН спільно з МОЗ підготували постанову № 8715, якою внесли зміни до постанови № 305. Постанова № 871 передбачає встановлення гнучкого перехідного періоду на нові норми харчування у період з 01.09.2021 р. до 01.01.2022 р.

5 Постанова КМУ «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 24 березня 2021 р. № 305» від 18.08.2021 р. № 871.

З огляду на це, наразі відсутні правові підстави для здійснення заходів державного нагляду (контролю) за дотриманням закладами освіти та їх засновниками нових норм харчування, передбачених постановою № 305.

Таким чином, до 01.01.2022 р. ЗДО можуть «плавно» перейти на нові норми.

Також Кабмін ухвалив постанову № 7866, якою вніс зміни до норм харчування, затверджених постановою № 305 (ср. ).

6 Постанова КМУ «Про внесення змін до норм харчування у закладах освіти та дитячих закладах оздоровлення та відпочинку» від 28.07.2021 р. № 786.

Згідно із унесеними змінами:

• доповнено групи харчових продуктів, що використовуються для організації харчування в межах установлених норм за такими позиціями, як олія соняшникова та кукурудзяна, зернові культури, плоди сушені, молоко безлактозне;

• уточнено кількість певних груп харчових продуктів, а також частоту їх включення до певних прийомів їжі;

• уніфіковано термінологію, що зазначена в нормах харчування, з тією, що використовується в технологічній документації на страви та вироби;

• розширено інформацію про харчові продукти щодо вмісту глютену для організації дієтичного харчування.

Штатні нормативи

Штатний розпис ЗДО формується з урахуванням типу закладу, кількості груп та їх наповнюваності, режиму роботи, площ приміщень закладу.

Під час затвердження штатних розписів ЗДО слід керуватися Типовими штатними нормативами дошкільних навчальних закладів. Затверджені вони наказом № 10557.

7 Наказ МОН «Про затвердження Типових штатних нормативів дошкільних навчальних закладів» від 04.11.2010 р. № 1055.

Водночас керівники ЗДО мають право змінювати штатні розписи або вводити посади (крім керівних), не передбачені Типовими штатними нормативами. Звісно, таке введення посад має бути виключно в межах доведеного лімітними довідками фонду оплати праці.

Крім того, допускається заміна посад у межах однієї категорії персоналу .

Ба більше, у разі виробничої необхідності за спецфондом закладу можуть бути введені додаткові посади.

Атестація, підвищення кваліфікації, педробота керівників

МОН у листі звернув особливу увагу на атестацію працівників, які не мають вищої педагогічної освіти. Так, незважаючи на те, що педагогічний працівник ЗДО — це особа, яка має вищу педагогічну освіту (ст. 30 Закону № 26288), можливість присвоєння кваліфікаційної категорій педагогам, які не мають педосвіти, все ж таки є. Таку можливість передбачено п. 4.10 наказу № 9309.

8 Закон України «Про дошкільну освіту» від 11.07.2001 р. № 2628-III.

9 Наказ МОН «Про затвердження Типового положення про атестацію педагогічних працівників» від 06.10.2010 р. № 930.

Також МОН у листі нагадує, що педпрацівники мають право самостійно обирати конкретні форми, види, напрями та суб’єктів надання освітніх послуг з підвищення кваліфікації.

Підвищення кваліфікації педпрацівників має проводитись відповідно до вимог Порядку № 80010.

10 Порядок підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників, затверджений постановою КМУ від 21.08.2019 р. № 800.

Також звернемо увагу на роботу за сумісництвом керівників ЗДО.

Як відомо, керівні працівники не мають права працювати за сумісництвом.

Таку заборону містить п. 4 постанови № 24511. Водночас педагогічна робота з погодинною оплатою праці в обсязі не більш як 240 годин на рік не вважається сумісництвом. Це чітко визначено у п. 3 Переліку № 4312.

11 Постанова КМУ «Про роботу за сумісництвом працівників державних підприємств, установ і організацій» від 03.04.93 р. № 245.

12 Перелік робіт, які не є сумісництвом, затверджений наказом Мінпраці, Мін’юсту, Мінфіну від 28.06.93 р. № 43.

Тож керівники ЗДО можуть виконувати таку роботу, і це не буде сумісництвом.

Причому керівники таких закладів цілком можуть займатися педагогічною діяльністю на різних посадах як упродовж основного робочого часу, так і за його межами.

ВАЖЛИВО!

Для виконання педагогічної роботи в робочий час керівники ЗДО повинні отримати дозвіл керівника відповідного органу управління освітою

Благодійна допомога

Дитсадки мають право отримувати благодійну допомогу на добровільний основі.

При цьому слід керуватися нормами Закону про благодійність13 та Порядку № 1222.

13 Закон України «Про благодійну діяльність та благодійні організації» від 05.07.2012 р. № 5073-VI.

УВАГА!

Кошти, надані батьками на оновлення матеріально-технічної бази дитсадків та інші потреби, є благодійною допомогою

Як зазначило МОН у листі від 05.09.2013 р. № 1/9-608, у разі надання благодійних внесків батьками дотримання вимог названих вище нормативних актів є обов’язковим.

Окрім того, не обійтися і без оформлення відповідної документації та відображення операцій з отримання коштів від батьків у бухобліку.

На жаль, цим правилом наразі нехтують деякі заклади та установи освіти.

Докладніше про порядок отримання ЗДО батьківських внесків читайте у матеріалі «Батьківські внески: оформлюємо, обліковуємо та використовуємо» (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2021, № 14, с. 8 — 11).

Приймання дітей до ЗДО

Декілька слів про зарахування дітей до ЗДО.

Дітей на вільні місця зараховують до ЗДО керівники протягом календарного року.

При цьому керівник ураховує черговість надходження заяв від батьків про зарахування.

Директор має зараховувати дитину до закладу своїм наказом. Такий наказ може бути як індивідуальний, тобто на зарахування однієї дитини, так і на зарахування групи дітей.

Перелік документів, які є підставою для зарахування дітей до ЗДО, наведено у пп. 8 та 9 Положення № 30514. Зокрема, до них належать:

14 Положення про заклад дошкільної освіти, затверджене постановою КМУ від 12.03.2003 р. № 305.

• заява одного з батьків або іншого законного представника дитини;

• копія свідоцтва про народження дитини;

• медична довідка, видана відповідно до ст.15 Закону № 164515. Цю довідку потрібно надати разом із висновком про те, що дитина може відвідувати заклад дошкільної освіти.

15 Закон України «Про захист населення від інфекційних хвороб» від 06.04.2000 р. № 1645-III.

Щороку, до 31 серпня, здійснюють зарахування до новостворених груп та переведення до інших вікових груп.

Якщо дитину буде прийнято до ЗДО протягом року, то діятимуть ті самі правила прийому.

Фінансування ЗДО

Хоча МОН у листі не приділив уваги фінансуванню ЗДО, ми зі свого боку нагадаємо деякі важливі моменти.

Джерелами фінансування закладу дошкільної освіти незалежно від форми власності можуть бути кошти:

• засновника (засновників);

• державного та місцевих бюджетів;

• батьків або осіб, які їх замінюють;

• добровільні пожертвування та цільові внески фізичних і юридичних осіб;

• інші кошти, не заборонені законодавством.

ЗДО є юридичною особою (ч. 1 ст. 15 Закону № 2628).

Зазвичай ЗДО є розпорядниками бюджетних коштів нижчого рівня і включаються до мережі головного розпорядника.

Головними розпорядниками для ЗДО можуть бути: місцева рада, виконком місцевої ради, місцевий фінансовий орган або департамент (управління, відділ) освіти.

Фінансування ЗДО здійснюється за відповідними бюджетними програмами «Надання дошкільної освіти».

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі