Теми статей
Обрати теми

Е-лікарняні: проходимо квест

Жиленко Катерина, експерт з оплати праці та трудового законодавства
Електронні лікарняні листи поступово входять у наше життя. Декому вже «пощастило» зустрітись із ними віч-на-віч. А дехто поки що знає про них лише з чуток. Але вже скоро від них не сховаєшся. Тож давайте розбиратись, як пройти цей квест.

Електронний листок непрацездатності (він же е-лікарняний) — це лікарняний лист, сформований (виданий) програмними засобами ЕРЛН1 на підставі медичного висновку про тимчасову непрацездатність (п. 2 Порядку № 3282). Він так само, як паперовий лікарняний лист, є підставою для:

1 ЕРЛН — Електронний реєстр листків непрацездатності.

2 Порядок організації ведення Електронного реєстру листків непрацездатності та надання інформації з нього, затверджений постановою КМУ від 17.04.2019 р. № 328.

1) звільнення від роботи;

2) оплати перших п’яти днів тимчасової непрацездатності;

3) отримання допомоги від ФСС.

Тобто е-лікарняний наділений усіма тими ж функціями, що і його паперовий «побратим».

ВАЖЛИВО!

Медичний висновок ≠ е-лікарняний

Медичний висновок — це фундамент е-лікарняного. Він є електронним документом, який формується на підставі медичних записів в ЕСОЗ3 та містить висновок лікаря, що засвідчує тимчасову непрацездатність. Простіше кажучи, електронний листок непрацездатності автоматично формується у ЕРЛН на підставі медичного висновку лікаря. Але для цього має бути виконана важлива умова: пацієнт є застрахованою особою.

3 ЕСОЗ — Електронна система охорони здоров’я.

Схематично це виглядає так. Пацієнт звертається до лікаря → лікар формує електронний медичний висновок про тимчасову непрацездатність → медвисновок потрапляє до Реєстру медвисновків4 → пацієнту — застрахованій особі у ЕРЛН формується лікарняний лист → страхувальник і застрахована особа можуть побачити е-лікарняний у своїх кабінетах на Порталі електронних послуг ПФУ за посиланням: portal.pfu.gov.ua (див. рис. 1 та 2).

4 Реєстр медвисновків — Реєстр медичних висновків в електронній системі охорони здоров’я.

img 1

Рис. 1. Розташування е-лікарняних у кабінеті застрахованої особи

img 2

Рис. 2. Розташування е-лікарняних у кабінеті страхувальника

Важливе зауваження: ресурси Порталу ПФУ постійно удосконалюють та оновлюють. Тому наведена у статті інформація актуальна на момент підготовки номера.

Перехідна модель

З 04.06.2021 р. діє перехідна модель запровадження е-лікарняних. Її увів МОЗ своїм наказом № 10665. Вона передбачає, що паралельно «ходять» паперові та електронні листки непрацездатності. Планувалось, що з 01.09.2021 р. із паперовими лікарняними буде покінчено. Але МОЗ своїм наказом № 18366 продовжив дію перехідної моделі до 01.10.2021 р. Отже, до зазначеної дати маємо такі особливості впровадження е-лікарняних:

5 Наказ МОЗ «Деякі питання формування медичних висновків про тимчасову непрацездатність та проведення їхньої перевірки» від 01.06.2021 р. № 1066.

6 Наказ МОЗ «Про затвердження Змін до деяких нормативно-правових актів Мінстерства охорони здоров’я України» від 28.08.2021 р. № 1836.

1) уже відкриті паперові лікарняні продовжують також на папері. Аж до самого їх закриття. Це стосується й обміну довідки про тимчасову непрацездатність, яку надали за відсутності бланків лікарняних листів. Її також обміняють на паперовий лікарняний.

Такий алгоритм дій зумовлений технічними можливостями і застосовується навіть у тих закладах охороно здоров’я, які вже перейшли на е-лікарняні;

2) паперові листки непрацезданості оформлюють в таких випадках:

• за категорією медвисновку (причиною непрацездатності) «Вагітність та пологи»;

• якщо тимчасова непрацездатність пацієнтів виникла в результаті захворювання ВІЛ або психічного розладу.

Скажемо відверто: система електронного засвідчення непрацездатності ще далека від ідеалу. Наразі маємо купу неузгодженостей і технічних помилок.

До того ж не всі заклади охорони здоров’я мають технічну можливість для формлення е-лікарняних.Тож іще трохи часу для освоєння новинки не завадить.

Хай там як, а сховатись від неї не вийде. Тому далі розберемось, як діяти працівнику і роботодавцю при відкритті е-лікарняного.

Я — працівник

З одного боку, е-лікарняні спростили життя працівнику, який захворів. Тепер не потрібно робити безліч зайвих рухів, як-то:

• постійно тримати в голові (або в блокноті, на візитівці) дані свого роботодавця для заповнення лікарняного листа. Перевірка зв’язку «застрахована особа — страхувальник» проходить без участі їх самих. Це відбувається шляхом електронного обміну інформацією між Реєстром медвисновків та Реєстром застрахованих осіб7.

7 Реєстр застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування.

Хоча деякий час тому ПФУ повідомляв, що лікарі мають вносити до ЕСОЗ найменування та податковий номер роботодавця. А отже, доцільно було б донести до працівників таку інформацію — про всяк випадок;

• повторно відвідувати лікаря, якщо уже одужав, аби закрити лікарняний лист;

• ходити із паперовим лікарняним по кабінетах, аби проставити на ньому всі необхідні підписи та печатки;

• берегти папірець лікарняного, як зіницю ока, та передати його роботодавцю, щоб отримати допомогу по тимчасовій непрацездатності.

Натомість працівник має один важливий обов’язок — повідомити роботодавця про те, що лікар сформував медвисновок або відкрив електронний лікарняний.

Зробити це можна у будь-який зручний для обох спосіб, наприклад за допомогою телефонного зв’язку. Хоча такий обов’язок швидше моральний, адже законодавчо не закріплений.

Якщо цікаво, то працівник може перевірити інформацію, зазначену в е-лікарняному. Один із найпростіших способів — через особистий кабінет на Порталі ПФУ (пункт меню «Мої листки непрацездатності» — див. рис. 1). Щонайменше тут можна дізнатись номер лікарняного листа, дату його відкриття/закриття та статус. Більш детальну інформацію містить медичний висновок. Його, до речі, може роздрукувати лікар.

Також інформацію про медвисновок можна отримати за запитом через Портал «Дія». Тут містяться такі дані, як:

• номер запису в Реєстрі медвисновків;

• тип та категорію;

• дата та час формування, строк дії;

• відомості про назву медзакладу.

Я — роботодавець

Одним із перших виникає запитання: а як дізнатись про відкриття на працівника е-лікарняного?

Найбільш надійний та швидкий спосіб — дізнатись із перших вуст, тобто від хворіючого працівника. Навіть ФСС у своїх роз’ясненнях8 наголошує: відразу після створення медичного висновку, працівник повинен повідомити про це роботодавця зручним обом способом. Тому краще завчасно донести до всіх працівників про таку необхідність.

8 Дивись раз’яснення за посиланням: fssu.gov.ua/fse/control/main/uk/publish/article/976983, fssu.gov.ua/fse/control/main/uk/publish/article/977004

Звісно, працівник може загальмувати цей процес, не повідомивши про хворобу. Тому виникає таке запитання: а чи може роботодавець самостійно дізнатись про відкритий е-лікарняний? Так, може — завдяки Порталу ПФУ.

Зайшовши до кабінету на Порталі ПФУ, страхувальник побачить цифри 1, 2, 3 чи іншу біля розділу «Листки непрацездатності». Вона свідчить про кількість е-лікарняних. Аби відфільтрувати необхідні лікарняні, достатньо ввести хоча б один із параметрів пошуку (див. рис. 2):

• номер листка непрацездатності;

• період непрацездатності (рік та місяць із випадного переліку);

• реєстраційний номер облікової картки платника податків — працівника;

• включення до заяви-розрахунку.

Після проведеного пошуку на екрані з’являться е-лікарняні із зазначеними даними про:

• номер листка непрацездатності;

• дату відкриття і дату закриття;

• статус («Закритий» або «Готово до сплати»);

• прізвище, ім’я, по батькові застрахованої особи.

«Відкривши» конкретний листок, можна побачити більш повну інформацію за ним.

Окрім вище зазначених даних, також буде наведено:

• реєстраційний номер облікової картки платника податків — працівника;

• категорію медвисновку;

• код за ЄДРПОУ та найменування медзакладу;

• джерело інформації (МОЗ).

Гарна новина! У процесі доопрацювання на Порталі ПФУ додали можливість бачити в е-лікарняному таку важливу інформацію, як:

• причина непрацездатності (а не лише категорію медвисновку) та причину непрацездатності, встановлену ФСС;

• наявність або відсутність ознаки алкогольного/наркотичного сп’яніння;

• наявність або відсутність порушення режиму лікування, а також дату та вид порушення (за наявності);

• номер випадку непрацездатності.

Важливий реквізит — номер випадку непрацездатності. Він дозволить визначити, чи є е-лікарняний первинним або продовженням. Детальніше про це читайте далі у розділі «Первинний чи продовження?».

Уже не раз виникало запитання: працівникові відкрили е-лікарняний, а роботодавець його не бачить. Чому так? Причин може бути багато.

Наприклад, не збігаються дані (П. І. Б., дата народження, податковий номер) працівника в реєстрі пацієнтів МОЗ та Реєстрі застрахованих осіб ПФУ. Як наслідок — система не може знайти роботодавця непрацездатної особи. Саме тому не зайвою буде проста перевірка: працівник має перевіряти особисті дані у медвисновку.

Або ж іще один варіант: хворіє новоприйнятий працівник, інформацію щодо якого новий роботодавець ще не зазначав у Об’єднаній звітності. У результаті установа не «світиться» як роботодавець такого працівника.

Вихід із цієї ситуації поки що не знайдено. Залишається чекати.

Бери й роби

Із появою електронних лікарняних загальний алгоритм дії роботодавця не змінився. Він складається із семи етапів і зображений на рис. 3.

img 3

Рис. 3. Етапи обробки е-лікарняних

Пам’ятайте про строки проведення дій:

• 10 календарних днів з дня закінчення періоду тимчасової непрацездатності, визначеного е-лікарняним, — для призначення працівнику матеріального забезпечення. Листок непрацездатності вважається виданим з наступного дня після дати його закриття. Але до 01.10.2021 р. — через п’ять днів після дати закриття (п. 3 Порядку № 12349);

9 Порядок видачі (формування) листків непрацездатності Електронному реєстрі листків непрацездатності, затверджений наказом МОЗ від 17.06.2021 р. № 1234.

• 5 робочих днів з моменту прийняття рішення про призначення матеріального забезпечення комісією (уповноваженим) із соцстрахування — для подання заяви-розрахунку до ФСС;

• один місяць з дня виплати допомоги працівнику — для подання повідомлення про проведення виплат до ФСС.

Як бачимо зі схеми, в обробці е-лікарняних беруть участь одразу декілька підрозділів установи. Але є певні складнощі. Головна із них — доступ до самого лікарняного.

Переглянути е-лікарняні роботодавець може тільки через Портал ПФУ. Та «зайти» до нього від імені роботодавця зможе не кожен. Для доступу є кілька варіантів. Зокрема, за допомогою ЕЦП керівника (директора), головного бухгалтера та печатки. А от працівникам кадрової служби та членам комісії (уповноваженому) із соцстрахування — шлях закритий. Як же їм тоді опрацювати лікарняні листи?

Найпростіший варіант — роздрукувати документ і передати його в обробку. Хоча це легше сказати, ніж зробити. Наразі функціонал Порталу ПФУ зробити це повноцінно не дозволяє. Доводиться викручуватись: друкувати скріншоти (інтерфейс сторінки) з Порталу ПФУ.

Надалі виникає запитання: де зазначати страховий стаж працівника й інші дані, які містились на зворотному боці паперового лікарняного листа? Як варіант можна зробити так: роздрукувати скріншот е-лікарняного та бланк зворотного боку паперового лікарняного. І вже до нього занести усі необхідні дані. А чом би й ні? Адже поки що цей момент законодавчо та нормативно не врегульовано. Тож роботодавець має вирішувати його на власний розсуд.

Ще одна проблема: особи, які мають необхідний ЕЦП, не завжди мають ще й вільний час для перевірки, друку е-лікарняних.

І ось вам лайфхак для прискорення процесу: щоб увійти на Портал ПФУ та переглянути е-лікарняні працівники кадрової служби та комісії (уповноважений) із соцстрахування можуть використовувати ЕЦП печатки.

Заява-розрахунок

Наразі Портал ПФУ містить макет заяви-розрахунку на отримання допомоги по тимчасовій непрацездатності від ФСС. Але ця функція ще не доведена до робочого варіанта. Відповідно, до ФСС заява-розрахунок не дійде. Тож поки що користуйтесь клієнтським спеціалізованим програмним забезпеченням або паперовим варіантом.

Маєте листки непрацездатності різних видів (і паперові, і електронні)? Подавайте заяви-розрахунки окремо за паперовими й окремо за е-лікарняними. Також не забувайте, що «ковідні» лікарняні подаються окремо .

Зверніть увагу: електронні листки непрацездатності не мають серії, а лише унікальний номер. Тому в заявах-розрахунках на е-лікарняні графу із серією заповнювати не потрібно.

Ще один важливий момент — причини непрацездатності. Для е-лікарняних їх оновлено: маємо нові коди, що відрізняються від кодів для паперового варіанта. Тож у заяві-розрахунку на різні лікарняні (паперові та електронні) зазначайте різні коди причин: на паперові — старі, на електронні — нові.

До того ж відтепер причина непрацездатності нерозривно пов’язана з категорією медвисновку. І обидва ці реквізити роботодавець може бачити в е-лікарняному. У таблиці наведено співвідношення категорії медвисновку та причин непрацездатності в е-лікарняних10. До речі, протоколи комісії із соцстрахування можна вести загальні на паперові та електронні листки непрацездатності. Різниця у причинах непрацездатності та нумерації таких лікарняних не стане на заваді.

10 За даними ФСС: fssu.gov.ua/fse/control/main/uk/publish/article/976143;jsessionid=A7FE85D2B2998135A9203C8F0EFF922E

Співвідношення категорій медвисновку та причин непрацездатності в електронному лікарняному листі

Категорія медичного висновку

Причина непрацездатності у лікарняному листі

Захворювання або травма загального характеру

1. Тимчасова непрацездатність внаслідок захворювання або травми, що не пов’язані з нещасним випадком. на виробництві.

11. Тимчасова непрацездатність внаслідок нещасного випадку на виробництві.

12. Тимчасова непрацездатність внаслідок професійного захворювання.

Причини 11 та 12 застосовуються, якщо у медичному висновку є відмітки про зв’язок випадку тимчасової непрацездатності з професійною діяльністю пацієнта. Їх зазначають у додатку 1.3 до заяви-розрахунку

Вагітність та пологи

2. Вагітність та пологи

Догляд за хворою дитиною

3. Необхідність догляду за хворою дитиною

Догляд за хворим членом сім’ї

4. Необхідність догляду за хворим членом сім’ї

Догляд за дитиною у разі хвороби особи, яка доглядає за дитиною

5. Необхідність догляду за дитиною віком до трьох років або дитиною з інвалідністю віком до 18 років у разі хвороби матері або іншої особи, яка доглядає за такою дитиною

Карантин

6. Карантин, встановлений відповідно до законодавства

Ортопедичне протезування

7. Протезування з поміщенням у стаціонар протезно-ортопедичного підприємства

Лікування в санаторно-курортному закладі

8. Перебування у відділенні санаторно-курортного закладу

Переведення особи на легшу роботу

9. Тимчасове переведення застрахованої особи відповідно до медичного висновку на легшу, нижчеоплачувану роботу. Якщо у медвисновку зазначено про зв’язок із профдіяльністю, то таку причину слід відображати в додатку 1.4 до заяви-розрахунку

Обсервація, самоізоляція під час дії карантину з метою запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2

10. Перебування в самоізоляції, обсервації під час дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2

Коли оплачувати?

ЦІННА ПОРАДА!

Не поспішайте оплачувати лікарняний лист, побачивши статус «Закритий». Робіть це після зміни його статусу на «Готово до сплати»

Сформований е-лікарняний стає доступним для перегляду в день його створення. І відразу ж він має статус «Закритий». Це зумовлено особливістю оформлення медичного висновку про тимчасову непрацездатність. Уся справа в тому, що лікар одразу ставить дату початку періоду дії висновку і прогнозовану дату завершення хвороби.

За потреби лікар сформує новий медвисновок і відкоригує дату завершення хвороби працівника. У свою чергу, це вплине на дату закриття лікарняного листа.

Але оплачувати просто закритий е-лікарняний ще зарано. Це слід робити лише після завершення тимчасової непрацездатності працівника — коли статус лікарняного листа зміниться на «Готово до сплати». Саме з цього моменту е-лікарняний стає підставою для надання матеріального забезпечення.

Але із правила є виняток. Йдеться про електронний лікарняний лист з причиною непрацездатності (категорією медичного висновку) «Вагітність та пологи». Його слід брати до оплати відразу після відкриття.

Первинний чи продовження?

Доволі поширене запитання: як зрозуміти електронний лікарняний є первинним чи продовженням? Знайти відповідь на нього виявилось не так уже й просто.

Так, на підставі даних медичних висновків, що складають один випадок тимчасової непрацездатності, формуються листки непрацездатності в порядку черговості створення медвисновків.

Кожен наступний із листків створюється як продовження першого шляхом додавання наступного порядкового номера після знака «-» до унікального номера першого листка непрацездатності. Такі е-лікарняні складають один страховий випадок. Саме таким є припис п. 3 наказу № 1234.

Простіше кажучи, це мало б означати: первинний листок непрацездатності має унікальний номер із позначкуою «-1», а його продовження — такий же унікальний номер із позначкою «-2».Нескладно та логічно.

Але на практиці не все так просто. Фактично маємо е-лікарняний із позначкою «-2» (або «-3» і т. д.). Назвемо його лікарняний лист номер 2000037078-2. Натомість листка з таким же 10-значним номером та позначкою «-1» (2000037078-1) просто немає. І означає це не продовження е-лікарняного, а кількість візитів до лікаря. Лікар змінив (продовжив) строк закінчення хвороби під час другого візиту пацієнта і позначка «-1» змінилась на позначку «-2».

Саме тут у гру вступає новий цікавий реквізит е-лікарняного «Номер випадку непрацездатності». Слід перевірити, чи немає поряд листка непрацездатності з таким самим номером випадку.

Є? Тоді дивимось за хронологією дат: перший е-лікарняний буде первинним (і, ймовірніше, він уже матиме статус «Готово до сплати»), а другий — продовженням. І як не дивно, такі листки непрацездатності можуть мати зовсім різні 10-значні номери та обидва — позначку «-1» (або ж перший матиме позначки «-2», «-3» і т. д., а другий — «-1», чи навпаки). Якщо ж ні до, ні після е-лікарняного із позначкою «-2» немає листків із таким самим номером випадку непрацездатності, то саме цей е-лікарняний є первинним.

Усе дуже заплутано. Проте маємо те, що маємо. Наразі складно зрозуміти логіку та вгадати наперед наступний «хід конем» від розробників Порталу ПФУ.

Тож цілком можливо, що це не останнє оновлення електронного ресурсу. А можливо, на нас іще чекають законодавчі та нормативні новації. Будемо тримати руку на пульсі та аналізувати нововведення разом.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі