Закупівлі через Prozorro Market запрацюють по-новому
Один із варіантів закупівель, який може обрати замовник, — закупівлі через електронний каталог Prozorro Market (далі — е-Market). Закупівлі через е-Market мають низку переваг для замовників. Та аби такі закупівлі зробити ще більш простішими та конкурентними, постановою № 677 було оновлено постанову № 1178* та Порядок № 822**. Також певні зміни унесено до Порядку функціонування електронної системи закупівель та проведення авторизації електронних майданчиків, затвердженого постановою КМУ від 24.02.2016 № 166. Та оскільки всі ці зміни здебільшого стосуються діяльності електронних майданчиків та учасників, не будемо зупинятися на них детально.
Отже, головна мета постанови № 677 — вдосконалити закупівельний процес в е-Market. (ср. ) Власне, сама постанова № 677 набрала чинності 06.07.2023.
УВАГА!
Закупівлі через е-Market запрацюють по-новому з 01.09.2023
Далі розглянемо основні нововведення щодо здійснення закупівель замовниками через е-Market.
Сума закупівлі не обмежена
Як і раніше, постанова № 1178 дозволяє здійснювати закупівлі товарів через е-Market на будь-які суми. Тому замовники можуть використовувати е-Market для закупівлі товарів вартістю як до 100 тис. грн, так і понад 100 тис. грн.
А ось відбір постачальника з 01.09.2023 замовники мають здійснювати виключно шляхом запиту пропозиції незалежно від суми такої закупівлі. Про це свідчить оновлений п. 56 Порядку № 822.
Оновлено вимоги щодо запиту пропозиції
Наразі замовник подає запит пропозицій в електронній формі через електронну систему закупівель (далі — ЕСЗ). Для цього заповнює електронну форму з окремими полями, де зазначає певну інформацію.
Так, згідно з оновленим п. 57 Порядку № 822 це має бути інформація про:
— найменування товару;
— його очікувану вартість;
— кількість;
— строк та місце постачання;
— спосіб постачання;
— умови оплати товару;
— кінцевий строк подання ціни пропозицій.
Також у запиті пропозиції замовник може зазначити інформацію про характеристики товару та їх допустимі значення, в т. ч. конкретну торговельну марку. Це нова інформація для запиту пропозиції.
Втім, розміщуючи таку інформацію про товар, з 01.09.2023 замовник має пам’ятати:
1) якщо вартість товару не перевищує 500 тис. грн, він може зазначити інформацію про характеристики товару та їх допустимі значення, включаючи конкретну торговельну марку, у запиті пропозицій постачальників;
2) якщо вартість товару дорівнює або перевищує 500 тис. грн, запит пропозицій постачальників повинен містити інформацію про характеристики товару та їх допустимі значення.
При цьому замовник повинен отримати не менше двох пропозицій від постачальників, що відповідають характеристикам зазначених у запиті пропозицій постачальників товарів.
Ще одне нововведення: з 01.09.2023 запит пропозиції повинен (а не може) містити проєкт договору з обов’язковим зазначенням порядку зміни його умов.
ВАЖЛИВО!
Проєкт договору замовник подає в запиті пропозиції
На необхідності дотримання цієї вимоги акцентувало увагу Мінекономіки у своєму листі від 04.08.2023 № 3323-04/40119-06. Зауважте: умови договору мають відповідати тим, що були зазначені в запиті (п. 66 Порядку № 822).
Оцінка пропозиції за новими правилами
Як і раніше, ЕСЗ автоматично оцінює пропозиції постачальників на основі інформації, визначеної замовником у запиті ціни пропозицій. Постачальник, ціна пропозиції якого є економічно вигідною, визначається переможцем відбору.
Та як бути, якщо кілька постачальників надали пропозиції з однаковим значенням ціни? Відповідь на це запитання знаходимо в оновленому п. 61 Порядку № 822.
У такому разі економічно вигідною визначають пропозицію, яка була подана раніше, ніж інша пропозиція (інші пропозиції) з аналогічним значенням ціни. Тобто переможцем визнають того, хто подав свою пропозицію раніше.
Запит пропозиції не відбувся: як діяти замовнику?
Кабмін уточнив умови, за якими запит пропозиції постачальників вважають таким, що не відбувся. Так, згідно з п. 63 оновленого Порядку № 822 це має місце в таких випадках:
— не було подано жодної ціни пропозиції;
— замовник відхилив усі пропозиції постачальників з підстав, визначених п. 64 Порядку № 822.
Якими мають бути подальші дії замовника? Відповідь на це запитання передбачено в абз. 2 п. 12 постанови № 1178.
Отже, якщо запит пропозиції не відбувся, замовник обирає один із варіантів:
— або проводить відкриті торги. При цьому очікувану вартість закупівлі збільшувати заборонено, а от зменшити можна;
— або проводить повторно запит пропозиції через е-Market.
Саме так доведеться діяти замовнику у разі, якщо вартість відміненої закупівлі дорівнювала або перевищувала 100 тис. грн. Якщо ж вартість закупівлі становила менше 100 тис. грн, замовник має право укласти прямий договір. Таку підставу передбачено п.п. 16 п. 13 постанови № 1178.
Установлено перелік підстав для відхилення пропозиції
Кабмін навів перелік підстав, коли замовник повинен відхилити пропозицію постачальника (оновлений п. 64 Порядку № 822). Зокрема, це стосується випадків, коли постачальник:
1) не підписав договір протягом 10 календарних днів;
2) письмово відмовився від укладення договору на умовах, визначених у запиті пропозицій постачальників;
3) пропонує товар походженням з Російської Федерації / Республіки Білорусь.
Прийнявши таке рішення, замовник обов’язково повинен зазначити причину такого відхилення. У такому разі ЕСЗ визначає переможцем постачальника, пропозиція якого є наступною економічно вигідною.
Підстави для відміни запиту пропозиції постачальників унормовано
Згідно з оновленим п. 65 Порядку № 822 замовник може відмінити запит пропозицій постачальників до укладення договору у разі:
1) відсутності подальшої потреби в закупівлі;
2) скорочення обсягу видатків на здійснення закупівлі;
3) якщо здійснення закупівлі стало неможливим внаслідок дії обставин непереборної сили.
Алгоритм проведення закупівлі через е-Market зображено на рис.
Алгоритм закупівлі товарів, робіт та послуг через е-Market