Теми статей
Обрати теми

Пожежний автомобіль як «благодійка»: приймати чи ні?

Станкус Тетяна, експерт журналу «Бюджетна бухгалтерія»
Благодійна організація передає селищній раді пожежний автомобіль для потреб пожежної частини. Пожежна частина є комунальною установою сусідньої громади, але забезпечує протипожежну безпеку обидвох громад. Чи маємо ми право прийняти авто?

Чи можна прийняти пожежне авто?

Перш за все слід з’ясувати, кого саме зазначено сторонами договору про надання благодійної допомоги. Якщо однією із сторін є саме ваша селищна рада або ваша громада, то ви можете прийняти таку благодійну допомогу.

У будь-якому разі, як видно із запитання, така благодійна допомога належить подальшій передачі і на балансі селищної ради точно не залишиться.

Благодійна допомога для подальшої передачі

Коротко нагадаємо особливості бюджетного обліку благодійної допомоги.

Благодійні внески, гранти та дарунки належать до першої підгрупи другої групи власних надходжень бюджетних установ. Про це свідчить ч. 4 ст. 13 БКУ*.

* Бюджетний кодекс України від 08.07.2010 № 2456-VI.

Відповідно такі надходження слід відображати за кодом класифікації доходів бюджету 25020100 «Благодійні внески, гранти та дарунки».

Утім всі доходи бюджету, включаючи власні надходження бюджетних установ, мають цільове спрямування (п. 1 ч. 3 ст. 13 БКУ).

Так, власні надходження першої підгрупи другої групи (благодійні внески, гранти та дарунки) бюджетні установи можуть використовувати виключно на організацію своєї основної діяльності. Це чітко визначено в абз. 20 ч. 4 ст. 13 БКУ.

Інших шляхів використання зазначених надходжень (передачу іншим установам, закладам тощо) бюджетним законодавством не передбачено.

Якщо ж бюджетна установа отримує благодійну допомогу, яку надалі планує передавати іншим установам, закладам, підприємствам тощо, то її слід зарахувати до складу другої підгрупи другої групи власних надходжень.

При цьому необхідно застосовувати вже інший код доходів, а саме 25020200 «Надходження, що отримують бюджетні установи від підприємств, організацій, фізичних осіб та від інших бюджетних установ для виконання цільових заходів, у тому числі заходів з відчуження для суспільних потреб земельних ділянок та розміщених на них інших об’єктів нерухомого майна, що перебувають у приватній власності фізичних або юридичних осіб».

А от щодо взяття на облік пожежного автомобіля селищною радою маємо два варіанти розвитку подій після його надходження, а саме:

1 варіант отримувач допомоги здійснює її передачу набувачу без попереднього розподілу. Визначення конкретних отримувачів та розподіл допомоги між ними здійснює сам благодійник. У такому разі отримувач виконує роль лише посередника (транзиту). Тобто у вашому випадку благодійник сам чітко визначив, що пожежний автомобіль потрібно передати конкретній пожежній частині;

2 варіант отримувач самостійно здійснює розподіл та передачу благодійної допомоги набувачам. У такому разі благодійник визначає лише мету та загальний напрямок використання допомоги, загальну категорію набувачів тощо. Тобто у вашому випадку благодійник визначив, що пожежний автомобіль має бути використаний для заходів протипожежної безпеки, гасіння пожеж тощо.

Залежно від того, який саме із перелічених вище варіантів буде реалізовано на практиці, слід застосовувати той чи інший підхід до оформлення та обліку операцій з отримання благодійної допомоги.

Розглянемо кожний варіант окремо.

При першому варіанті пожежний автомобіль не належить до активів отримувача, в цьому випадку селищної ради. Інакше кажучи, отримувач не має права використовувати таке майно та розпоряджатися ним.

У такому разі, головне завдання селищної ради забезпечити збереження такого майна протягом обумовленого строку та його передачу конкретному набувачу допомоги. Строк, умови зберігання та передачі благодійної допомоги мають бути чітко визначені у договорі про надання допомоги.

З огляду на вищезазначене, селищна рада не має підстав для зарахування отриманого від благодійника пожежного автомобіля собі на баланс. Водночас, аби забезпечити контроль за рухом такого майна, його доцільно відобразити в позабалансовому обліку на субрахунку 021 «Активи на відповідальному зберіганні розпорядників бюджетних коштів».

При другому варіанті пожежний автомобіль доцільно зарахувати на баланс селищної ради на окремий, спеціально призначений для обліку таких активів, субрахунок 1815 «Активи для розподілу, передачі, продажу». Це допоможе відокремити активи, які підлягають подальшому розподілу та передачі іншим особам, від тих, що використовуються безпосередньо отримувачем під час здійснення його основної діяльності.

Більш докладно про отримання та облік благодійної допомоги читайте у матеріалі «Благодійна допомога: оформлення та облік» // «Бюджетна бухгалтерія», 2023, № 28.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі