Теми статей
Обрати теми

Центр профрозвитку педагогів: чи можна вести облік централізовано?

Станкус Тетяна, експерт журналу «Бюджетна бухгалтерія»
Чи може централізована бухгалтерія відділу освіти вести облік комунальної установи «Центр професійного розвитку педагогічних працівників»?

Вести облік відокремлено чи централізовано? Це запитання нерідко виникає у тих чи інших розпорядників бюджетних коштів. Нумо разом розбиратися, як діяти з цього приводу Центру професійного розвитку педагогічних працівників (далі — Центр).

Центри профрозвитку педагогів: хто такі?

Що то взагалі за Центри такі, чим вони займаються, ким створені та кому підпорядковуються.

Такі Центри були створені у 2020 році на виконання ст. 52 Закону № 463*.

* Закон України «Про повну загальну середню освіту» від 16.01.2020 № 463-IX.

Діють вони відповідно до Положення № 672*.

* Положення про центр професійного розвитку педагогічних працівників, затверджене постановою КМУ від 29.07.2020 № 672.

Основними завданнями Центрів є сприяння професійному розвитку педпрацівників, забезпечення їхньої психологічної підтримки та консультування із широкого кола питань, пов’язаних з освітнім процесом.

Центр відповідно до покладених на нього завдань (п. 8 Положення № 672):

1) узагальнює та поширює інформацію з питань професійного розвитку педпрацівників;

2) координує діяльність професійних спільнот педагогів;

3) формує та оприлюднює на власному вебсайті бази даних програм підвищення кваліфікації педпрацівників, інші джерела інформації (вебресурси), необхідні для професійного розвитку педпрацівників;

4) забезпечує надання психологічної підтримки педпрацівникам;

5) організовує та проводить консультування педпрацівників, зокрема з питань:

— планування та визначення траєкторії їх професійного розвитку;

— проведення супервізії;

— розроблення документів закладу освіти;

— особливостей організації освітнього процесу за різними формами здобуття освіти, у тому числі з використанням технологій дистанційного навчання;

— впровадження компетентнісного, особистісно орієнтованого, діяльнісного, інклюзивного підходів до навчання здобувачів освіти і нових освітніх технологій.

Утворюють такі Центри органи місцевого самоврядування (далі — ОМС). Це передбачено п. 4 Положення № 672. До речі, такі Центри можуть бути утворені навіть кількома ОМС на підставі договору про спільну діяльність громад. Докладніше про спільну діяльність громад можна прочитати у матеріалі «Співробітництво ТГ: як організувати?» // «Бюджетна бухгалтерія», 2021, № 30.

Фактично районні, міські (районні у містах) ради мали створити відповідні Центри шляхом реорганізації підпорядкованих районних (міських) науково-методичних центрів (кабінетів) до 1 вересня 2020 року. Про це МОН зазначив у листі від 21.08.2020 № 1/9-466 (ср. ).

Також важливим моментом є те, що Центр є юридичною особою, що утворюється як бюджетна установа. Це чорним по білому прописано у п. 5 Положення № 672.

Кому підпорядковується і ким контролюється Центр, окрім свого засновника? Відповідь на це питання знаходимо у п. 16 Положення № 672. Контроль за дотриманням Центром вимог законодавства здійснюють засновник центру та відповідні органи управління у сфері освіти АР Крим, обласних, Київської та Севастопольської міських держадміністрацій.

Організація бухобліку в бюджетних установах

Центр, як окрема юридична особа, має вести бухгалтерський облік, подавати фінансову та бюджетну звітність. Цього вимагає ч. 1 ст. 2 Закону № 996*.

* Закон України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.99 № 996-XIV.

Для забезпечення ведення бухобліку Центр має право самостійно обрати форму його організації.

Завдання та функціональні обов’язки бухгалтерських служб, повноваження керівника бухгалтерської служби у бюджетних установах визначаються Кабміном. Про це зазначено у ч. 4 ст. 8 Закону № 996. На виконання цієї вимоги діє Типове положення № 59*.

* Типове положення про бухгалтерську службу бюджетної установи, затверджене постановою КМУ від 26.01.2011 № 59.

УВАГА!

Не всі форми ведення бухгалтерського обліку, передбачені ч. 4 ст. 8 Закону № 996, можуть застосовувати бюджетні установи

Бюджетні установи повинні керуватися передусім нормами Типового положення № 59.

Так, виходячи з п. 2 Типового положення № 59, Центр може обрати один із таких варіантів організації ведення бухгалтерського обліку:

— утворення самостійного структурного підрозділу (бухгалтерська служба) для ведення бухгалтерського обліку;

— введення посади спеціаліста, на якого покладається виконання обов’язків бухгалтерської служби;

— обов’язки бухгалтерської служби може виконувати централізована бухгалтерія (далі — ЦБ) бюджетної установи, якій підпорядковані інші бюджетні установи.

Чи може ЦБ відділу освіти вести облік Центру?

Як ми з вами з’ясували, Центр цілком може обрати централізовану форму ведення бухгалтерського обліку. Але ЦБ має діяти саме при установі, якій підпорядковується відповідний Центр.

Аналогічно, наприклад, бухгалтерський облік закладу загальної середньої освіти може вести ЦБ відділу освіти, якому підпорядковується такий заклад. Про це ми розповідали у матеріалі «Ведення бухобліку в школі: відокремлено чи централізовано?» // «Бюджетна бухгалтерія», 2022, № 48.

Тож ЦБ, створена при відділі освіти обласної держадміністрації, якому підпорядковується Центр, цілком може вести бухгалтерський облік такого Центру.

Зверніть увагу: ЦБ має виконувати обов’язки саме бухгалтерської служби відповідного Центру, але в жодному разі не розпоряджатися майном та коштами такого закладу. Відповідно кожен Центр, як окрема юридична особа, повинен мати окремі реєстраційні рахунки в органах Казначейства та бути зареєстрованим (взятим на облік) у органах ДПСУ як платник податків.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі