Підтримка КП — справа буденна для ОМС. Але не завжди місцеві ради розуміють, що саме КП робитимуть з такою фінансовою підтримкою в подальшому. А саме від цього залежить правильність організації контролю з боку ОМС за використанням виділених коштів. Тож розберемося разом із цими питаннями.
Складання плану використання бюджетних коштів: чи обов’язково?
Насамперед зазначимо: ОМС можуть виділяти кошти з місцевого бюджету КП на поповнення статутного капіталу або як іншу фінансову допомогу.
При цьому місцевою радою має бути затверджена відповідна програма, в якій необхідно визначити напрямки спрямування коштів, порядок та умови здійснення видатків.
Головні розпорядники бюджетних коштів визначають мережу розпорядників бюджетних коштів нижчого рівня та одержувачів бюджетних коштів з урахуванням вимог до формування Єдиного реєстру розпорядників бюджетних коштів і одержувачів бюджетних коштів. Це передбачено п. 4.1 розд. 4 Порядку № 938*.
Оскільки КП не є бюджетною установою, то кошти з бюджету воно може отримувати лише як одержувач бюджетних коштів у мережі головного розпорядника у рамках виконання відповідної програми, затвердженої місцевою радою.
Одержувач бюджетних коштів — це суб’єкт господарювання, громадська чи інша організація, яка не має статусу бюджетної установи, уповноважена розпорядником бюджетних коштів на здійснення заходів, передбачених бюджетною програмою, та отримує на їх виконання кошти бюджету.
Одержувач бюджетних коштів відкриває рахунок в органах Казначейства і забезпечує використання коштів, виділених з бюджету, на підставі плану використання бюджетних коштів. Це чітко прописано у ч. 6 ст. 22 БКУ*.
* Бюджетний кодекс України від 08.07.2010 № 2456-VI.
Щодо обов’язковості відкриття рахунку в Казначействі читайте наш матеріал «Надання фінансової підтримки КП: на який рахунок?» // «Бюджетна бухгалтерія», 2022, № 34.
Одержувачі бюджетних коштів подають до органу Казначейства план використання бюджетних коштів у порядку та за формою, визначеною законодавством. Цей план має бути затверджений керівником КП та погоджений з розпорядником бюджетних коштів. Це передбачено п. 5.6 розд. 5 Порядку № 938.
Отже, підставою для планування та використання коштів одержувачем бюджетних коштів є, зокрема, план використання бюджетних коштів. І, відповідно, фінансування КП здійснюється на підставі такого плану використання бюджетних коштів.
Витрачання коштів КП
Внески до статутного капіталу КП відповідно до п. 3 ч. 2 ст. 71 БКУ належать до витрат бюджету розвитку та у разі їх планування відображаються за КПКВК 7670 «Внески до статутного капіталу суб’єктів господарювання» і КЕКВ 3210 «Капітальні трансферти підприємствам (установам, організаціям)».
Капітальні видатки — це видатки, які спрямовуються на придбання основного капіталу (обладнання і предметів довгострокового користування), необоротних активів (у т. ч. землі, нематеріальних активів тощо), на будівництво (придбання), ремонт, модернізацію, реконструкцію та реставрацію (у т. ч. житла (приміщень), інших об’єктів), на створення державних запасів і резервів, на придбання капітальних активів, невідплатні платежі, компенсацію втрат, пов’язаних з пошкодженням основного капіталу. Це прописано у п.п. 1.6 Інструкції № 333*.
Відповідно витрачати кошти, надані як капітальні трансферти, КП може виключно на капітальні видатки, передбачені планом використання бюджетних коштів.