Теми статей
Обрати теми

Відкриті торги → без аукціону

Матвєєва Вікторія, експерт журналу «Бюджетна бухгалтерія»
На початку 2023 року Кабмін запровадив низку нововведень щодо здійснення закупівель. Йдеться про зміни, внесені до закупівельної постанови № 1178*. Підставою стала постанова № 1495**. В чому полягає суть цих змін, читайте у нашому матеріалі.

* Особливості здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджені постановою КМУ від 12.10.2022 № 1178.

** Постанова КМУ «Про внесення змін 2до особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» від 30.12.2022 № 1495.

Відкриті торги проводимо БЕЗ аукціонів

Одна з основних закупівельних процедур — відкриті торги — зазнала суттєвих змін. Фактично відкриті торги тепер відбуватимуться без аукціону. Відповідно замість раніше застосовуваного трираундового аукціону закупівельна спільнота перейшла на «нульовий раунд» аукціону.

Внаслідок цього вже на такому «нульовому етапі» розгляду тендерних пропозицій всі шанси виграти має учасник, який запропонував найнижчу ціну на необхідний предмет закупівлі. І саме такий учасник має бути визнаний переможцем відкритих торгів.

УВАГА!

Зміни до постанови № 1178 набрали чинності з 03.01.2022

Далі розглянемо основні оновлені вимоги до проведення відкритих торгів, про які слід пам’ятати замовникам.

Правило 1. Закупівлі через Prozorro НЕ скасовано

Як і раніше, на період дії воєнного стану замовники здійснюють закупівлі товарів, робіт та послуг з урахуванням вимог постанови № 1178. При цьому в арсеналі замовників є дві закупівельні процедури — відкриті торги та е-каталог Prozorro Market.

Правило 2. Аукціони через Prozorro скасовано тимчасово

Зміни, унесені до постанови № 1178, запроваджено тимчасовона шість місяців, і в жодному разі не пов’язані з датою скасування воєнного стану. Втім, Кабмін готовий повернути аукціони до відкритих торгів одразу, тільки-но ситуація з енергетикою стане більш прогнозованою та стабільною.

Одночасно з поверненням аукціонів запрацюють і пп. 2, 8,10 та 12 змін, затверджених постановою № 1495, тобто через шість місяців — з 03.07.2023.Запам’ятайте цю дату!

Правило 3. Аукціони, оголошені до 03.01.2023, завершуємо по-старому

Якщо оголошення про проведення відкритих торгів було оприлюднено до 03.01.2023, таку процедуру проводимо за старими правилами. Тобто для таких відкритих торгів замовники застосовують трираундовий аукціон за загальними правилами, прописаними в постанові № 1178 (у редакції, що діяла до 03.01.2023).

Правило 4. Змінювати ціну не можна

При поданні тендерної пропозиції запропонована ціна є остаточною і не може бути знижена при проведенні відкритих торгів. А тому учасникам варто подавати пропозицію з такою ціною, яка дасть змогу виграти закупівлю.

Правило 5. Тендерну документацію слід оновити

Відкриті торги, які замовники проводять з 03.01.2022, слід здійснювати за новими правилами. Та аби не допустити помилок ще на етапі планування закупівлі, варто взяти до уваги строки проведення відкритих торгів.

Насамперед для цього слід переглянути тендерну документацію з урахуванням оновлених вимог постанови № 1178, а саме:

— відкриті торги проводяться без застосування електронного аукціону (п. 35 постанови № 1178). Тому такий етап, як проведення аукціону, необхідно виключити з тендерної документації;

— наявність визначення аномально низької ціни тендерної пропозиції. Визначення такої ціни повинно відповідати тому, що наведено в п. 2 постанови № 1178;

— крім ціни, можуть застосовуватися інші критерії оцінки (п. 37 постанови № 1178). У такому разі у тендерній документації замовник має визначити їх вартісний еквівалент або питому вагу таких критеріїв у загальній оцінці тендерних пропозицій. Але будьте уважні: питома вага цінового критерію не може бути нижчою ніж 70 %;

— підстави для відхилення тендерної пропозиції повинні відповідати п. 41 постанови № 1178.

Розглянемо в таблиці нижче, з яких етапів складаються відриті торги, які замовники проводять з 03.01.2022.

Оновлений алгоритм відкритих торгів

Етап

Дії замовника

назва

1

Планування закупівлі

Закупівлю здійснюють на підставі наявної потреби або у разі планової потреби наступного року (планових потреб наступних періодів). Заплановану закупівлю включають до річного плану.

Річний план закупівель та зміни до нього оприлюднюють протягом п’яти робочих днів з дня затвердження

2

Оголошення про проведення відкритих торгів, тендерна документація

Оголошення про проведення відкритих торгів разом з тендерною документацією замовник має оприлюднити не пізніше ніж за сім днів до кінцевого строку подання тендерних пропозицій

3

Подання тендерних пропозицій

Тендерні пропозиції мають право подавати всі заінтересовані особи. Але! Кожен учасник має право подати лише одну тендерну пропозицію.

Увага! Зміни до тендерної документації та роз’яснення до неї (за наявності) оприлюднюють протягом одного дня з дня прийняття рішення

4

Розкриття та оцінка тендерних пропозицій

Розкриття тендерних пропозицій електронна система закупівель (далі — ЕСЗ) здійснює автоматично одразу після закінчення строку для подання тендерних пропозицій.

Протокол розкриття тендерних пропозицій формується та оприлюднюється ЕСЗ автоматично в день розкриття тендерних пропозицій.

Оцінку тендерних пропозицій ЕСЗ проводить автоматично на основі критеріїв і методики оцінки, визначених замовником у тендерній документації, шляхом визначення тендерної пропозиції найбільш економічно вигідною.

Також замовники можуть застосовувати нецінові критерії (п. 37 постанови № 1178).

Аномально низьку ціну ЕСЗ визначає автоматично за наявності щонайменше двох учасників, які подали свої тендерні пропозиції щодо предмета закупівлі або його частини (лота).

Замовник розглядає тендерну пропозицію, визначену найбільш економічно вигідною, щодо її відповідності вимогам тендерної документації.

Учасник процедури закупівлі, який надав найбільш економічно вигідну тендерну пропозицію, що є аномально низькою, повинен надати протягом одного робочого дня з дня визначення найбільш економічно вигідної тендерної пропозиції обґрунтування в довільній формі щодо цін або вартості відповідних товарів, робіт чи послуг тендерної пропозиції.

Строк розгляду тендерної пропозиції, визнаної за результатами оцінки найбільш економічно вигідною, не повинен перевищувати п’яти робочих днів з дня її визначення такою. Водночас строк розгляду пропозиції може бути аргументовано продовжено замовником до 20 робочих днів

5

Визначення

переможця

За результатами розгляду та оцінки тендерної пропозиції замовник визначає переможця процедури закупівлі та приймає рішення про намір укласти договір про закупівлю.

Повідомлення про намір укласти договір ЕСЗ автоматично формує протягом одного дня з дати оприлюднення замовником рішення про визначення переможця процедури закупівлі

6

Укладання

договору

З переможцем, від якого отримано підтвердження про намір укласти договір, замовник укладає договір.

Такий документ замовник укладає з дня оприлюднення в ЕСЗ повідомлення про намір укласти договір про закупівлю у строк:

не раніше ніж через п’ять днів;

не пізніше ніж через 15 днів.

У певних випадках строк укладення договору може бути продовжено до 60 днів. Головне завдання замовника — правильно обґрунтувати та оформити таке рішення.

Замовник повинен оприлюднити укладений договір про закупівлю та всі додатки до нього в ЕСЗ протягом трьох робочих днів із дня його укладення

7

Унесення змін до договору

Замовники можуть уносити зміни до договору про закупівлю в випадках, передбачених п. 19 постанови № 1178.

Повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю та зміни до договору замовник оприлюднює протягом трьох робочих днів з дня внесення таких змін

8

Оприлюднення звіту про виконання договору

Відкриті торги завершують оприлюдненням звіту про виконання договору про закупівлю. Такий звіт необхідно оприлюднити протягом 20 робочих днів з дня виконання сторонами договору про закупівлю або закінчення строку дії договору, за умови його виконання сторонами, або його розірвання.

Якщо товар підлягає локалізації, то замовник разом зі звітом оприлюднює фактичну калькуляцію собівартості такого товару

Обмеження щодо оприлюднення та розкриття інформації

Кабмін запровадив послаблення щодо оприлюднення та розкриття певної інформації.

По-перше, замовникам дозволено не публікувати інформацію про своє місцезнаходження у річному плані закупівель, якщо поширення такої інформації несе ризики для його безпеки. Та будьте уважні: це стосується замовників, які укладають договір на підставі пп. 11 і 13 постанови № 1178 (ср. ).

По-друге, під час розкриття та оцінки тендерних пропозицій не підлягає розкриттю інформація, що обґрунтовано визначена учасником як конфіденційна, у т. ч. інформація, яка містить персональні дані.

Яка інформація може бути конфіденційною? Будь-яка інформація про учасника, яка не стосується інформації про:

— запропоновану ціну;

— інші критерії оцінки;

— технічні умови;

— технічні специфікації;

— документи, які підтверджують відповідність кваліфікаційним критеріям відповідно до ст. 16 Закону № 922*;

* Закон України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII.

— документи, які підтверджують відсутність підстав, установлених ст. 17 Закону № 922.

Втім, замовник, орган оскарження та Держаудитслужба мають доступ в ЕСЗ до інформації, яка визначена учасником процедури закупівлі конфіденційною. Тож ця інформація є недоступною для ознайомленням усім іншим особам.

Чергове послаблення щодо локалізації

Перелік товарів, які бюджетні установи можуть закупити без дотримання вимог щодо ступеня локалізації, розширено. Так, окрім раніше передбачених п. 3 постанови № 1178, до цього переліку додано товари, які замовники закуповують для потреб ЗСУ, інших військових формувань, правоохоронних органів на їх запит з подальшою передачею таких товарів на облік запитувача.

Як бачимо, цього разу послаблення вимог щодо локалізації стосується не конкретних товарів, а залежить від того, для яких потреб замовник здійснює їх закупівлю.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі