В яку чергу можливо здійснити видатки?
Пропонуємо спочатку дізнатися, в яку чергу можливо здійснити видатки на доставку гуманітарної допомоги в період дії воєнного стану. Для цього звернемося до вимог Порядку № 590*.
Проаналізувавши видатки другої черги, наведені у п. 19 Порядку № 590, бачимо, що послуги з доставки гуманітарної допомоги серед них не зазначені.
Втім, за рахунок коштів як загального, так і спеціального фонду у другу чергу дозволено проводити видатки на програми з підтримки ЗСУ, заходи та роботи з територіальної оборони (зокрема матеріально-технічного забезпечення підрозділів територіальної оборони).
Як допомогти військовим?
У наших публікаціях ми вже неодноразово звертали увагу на можливість здійснення допомоги військовим за рахунок коштів місцевих бюджетів. Тож передусім радимо переглянути з цього приводу такі публікації:
— «Квадрокоптер для військової частини: чи може придбати місцева рада?» // «Бюджетна бухгалтерія», 2023, № 23;
— «Закупівля оргтехніки для військкомату: як провести?» // «Бюджетна бухгалтерія», 2023, № 15;
— «Військова екіпіровка для воїнів ЗСУ: чи можна придбати за кошти місцевого бюджету?» // «Бюджетна бухгалтерія», 2023, № 15;
— «Придбання авто для ЗСУ: чи можливо?» // «Бюджетна бухгалтерія», 2023, № 14 (ср. ).
Ось і цього разу, у ситуації нашого читача, оплата доставки «гуманітарки», призначеної для військових, є різновидом допомоги військовим частинам.
Тож підхід до надання такої допомоги аналогічний тому, який ми описували у вищезгаданих матеріалах.
Коротко нагадаємо основне.
Фінансування ЗСУ здійснюється з держбюджету. При цьому установа не може фінансуватися з двох бюджетів одночасно. Це чітко прописано у ч. 2 ст. 85 БКУ*.
* Бюджетний кодекс України від 08.07.2010 № 2456-VI.
Однак на період дії воєнного стану з цього правила є виняток, передбачений п. 225 розд. VI «Прикінцеві та перехідні положення» БКУ.
Так, в умовах воєнного стану та з метою відсічі збройної агресії РФ проти України, забезпечення нацбезпеки, заходів тероборони, підтримки місцевої інфраструктури, соціального захисту населення органи місцевого самоврядування (далі — ОМС), місцеві держадміністрації (військово-цивільні адміністрації або військові) можуть приймати рішення про здійснення видатків, не віднесених до відповідних місцевих бюджетів БКУ, і видатків на утримання бюджетних установ одночасно з різних бюджетів.
ВАЖЛИВО!
Здійснюють такі видатки виключно шляхом надання міжбюджетного трансферту з відповідного місцевого бюджету
Тож якщо у військової частини не вистачає коштів на оплату доставки гуманітарної допомоги, місцева рада цілком може допомогти військовій частини, але виключно шляхом передання міжбюджетного трансферту.
Який КПКВК застосувати?
Для зазначеної вище субвенції наказом № 793* передбачено спеціальний КПКВК 9820 «Субвенція з місцевого бюджету державному бюджету на перерахування коштів в умовах воєнного стану або для здійснення згідно із законом заходів загальної мобілізації та з метою відсічі збройної агресії Російської Федерації проти України та забезпечення національної безпеки, усунення загрози небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності».
Поправка на війну
У період дії воєнного стану бюджетний процес має свої особливості, визначені постановою № 252*.
Так, рішення про надання субвенції до державного бюджету може прийняти:
— відповідний ОМС, його виконавчий орган, місцева держадміністрація, військово-цивільна адміністрація (п.п. 1 п. 1 постанови № 252);
— військова адміністрація населеного пункту, у разі її створення (п.п. 2 п. 1 постанови № 252).
У разі прийняття рішення про надання субвенції головний розпорядник коштів місцевого бюджету згідно з бюджетними призначеннями має перерахувати такі кошти на окремий бюджетний рахунок з обліку доходів спецфонду державного бюджету, відкритий в установленому порядку в Казначействі.