Можливість придбання певного майна, дійсно, обмежено граничними нормами витрат, передбаченими постановою № 332. А під час дії воєнного стану не слід забувати і про черговість видатків, визначену Порядком № 590*. Тож нумо разом розбиратися з питанням придбання ноутбука.
В яку чергу можна здійснити видатки на придбання ноутбука?
У період дії воєнного стану насамперед слід з’ясувати, в яку чергу взагалі можливо придбати ноутбук.
Порядком № 590 передбачено придбання оргтехніки, комп’ютерної техніки (у т. ч. придбання програмного забезпечення, яке передбачене разом з придбанням комп’ютерної техніки) для оцифрування музейних предметів за кошти спеціального фонду кошторису у другу чергу.
Щодо інших бюджетних установ, то вони можуть лише відремонтувати раніше придбану оргтехніку та комп’ютерну техніку.
Тож наразі придбати ноутбук можливо лише у третю чергу.
Але вкотре нагадуємо: за кошти як загального, так і спеціального фонду Порядок № 590 дозволяє проводити в другу чергу видатки на закупівлю будь-яких товарів, робіт та послуг під час реалізації проєктів, виконання програм допомоги за підтримки ЄС, урядів іноземних держав, іноземних фінансових та донорських установ і міжнародних фінорганізацій, у т. ч. на умовах співфінансування.
Гранична вартість: що в себе включає?
Якщо трохи зануритися в історію цього питання, то згадаємо, що з 26.02.2016 постанова № 332 поширюється виключно на установи та заклади, які фінансуються з державного бюджету.
Це зумовлено змінами, внесеними до цього нормативного документа постановою № 102*.
Що ж стосується бюджетних установ, які фінансуються за рахунок коштів місцевих бюджетів, то такі установи мають керуватися граничними нормами витрат, затвердженими органами місцевого самоврядування (далі — ОМС). Звісно, якщо такі граничні норми витрат взагалі затверджені на місцевому рівні.
Якщо ж такого документа немає, то «місцеві» бюджетні установи можуть придбавати майно без будь-яких вартісних обмежень.
Але якщо такий документ все ж таки прийнято на місцевому рівні, то, як показує практика, вони переважно базуються саме на нормах постанови № 332.
Тепер щодо придбання ноутбука.
До речі, для вашої зручності граничні норми витрат, визначені постановою № 332, наведено у довідковій інформації, яку ви можете знайти у матеріалі «Граничні суми витрат на придбання легкових автомобілів, меблів, іншого обладнання та устаткування, комп’ютерів, придбання і утримання мобільних телефонів державними органами, а також установами та організаціями, які утримуються за рахунок державного бюджету» // «Бюджетна бухгалтерія», 2021, № 39.
Виходячи з постанови № 332, гранична сума витрат на придбання ноутбука визначена на рівні 27000 грн. При цьому абсолютно не уточнено, чи входить до цієї граничної суми вартість операційної системи чи будь-якого іншого програмного забезпечення.
Тож вважаємо, що цілком можливо придбати ноутбук вартістю до 27000 грн, але без програмного забезпечення. А операційну систему доведеться встановлювати окремо за додаткові кошти. Варто зазначити, що інсталяція операційної системи Windows не є обов’язковою умовою для подальшого користування ноутбуком. Все залежить від того, для чого взагалі придбавається такий ноутбук.
Також з приводу придбання та обліку ноутбука та операційної системи радимо переглянути корисний матеріал «Ноут + Window: як правильно придбати?» // «Бюджетна бухгалтерія», 2022, № 38 (ср. ).
А як щодо ПДВ?
Також досить поширеним питанням є включення до граничної вартості сум сплаченого ПДВ. Тож не зайвим буде зупинитися на цьому моменті.
Наприклад, вартість ноутбука без ПДВ становить 26700 грн. Тобто така вартість «вписується» у граничні норми витрат. Однак з урахуванням ПДВ вартість ноутбука виходить за межі 27000 грн. Чи буде це порушенням вимог постанови № 332?
Вважаємо, що так, це буде порушенням приписів постанови № 332. Адже:
— по-перше, суми непрямих податків включаються до первісної вартості об’єктів основних засобів (п. 5 розд. ІІ НП(С)БО 121*), а те, що ПДВ є непрямим податком, чітко передбачено у п.п. 14.1.178 ПКУ**;
** Податковий кодекс України від 02.12.2010 № 2755-VI.
— по-друге, у постанові № 332 йдеться саме про суми граничних витрат на придбання певного майна. У свою чергу, сплачена сума ПДВ, безперечно, є частиною витрат установи на придбання такого майна.