Теми статей
Обрати теми

Бухгалтерія відділу освіти: чи може обслуговувати заклади освіти та культури?

Станкус Тетяна, експерт журналу «Бюджетна бухгалтерія»
Чи може бухгалтерія відділу освіти, створеного при органі місцевого самоврядування (далі — ОМС), вести бухгалтерський облік установ і закладів освіти та культури громади?

Бухгалтерія однієї бюджетної установи хоче вести бухгалтерський облік інших бюджетних установ. Нумо розбиратися разом, чи таке можливо.

Централізоване ведення обліку: допустимо?

Спочатку з’ясуємо, чи взагалі можливе централізоване ведення бухгалтерського обліку бюджетних установ.

Цій темі ми вже неодноразово приділяли увагу на сторінках нашого видання, тож дивіться матеріали «Центр профрозвитку педагогів: чи можна вести облік централізовано?» // «Бюджетна бухгалтерія», 2023, № 6, «Ведення бухобліку у школі: відокремлено чи централізовано?» // «Бюджетна бухгалтерія», 2022, № 48.

Нагадаємо основне.

Для забезпечення ведення бухобліку бюджетні установи мають право самостійно обрати форму його організації.

Завдання та функціональні обов’язки бухгалтерських служб, повноваження керівника бухгалтерської служби у бюджетних установах визначає Кабмін. Таким є припис ч. 4 ст. 8 Закону № 996*. На виконання цієї вимоги діє Типове положення № 5 9**.

* Закон України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.99 № 996-XIV.

** Типове положення про бухгалтерську службу бюджетної установи, затверджене постановою КМУ від 26.01.2011 № 59.

Виходячи з п. 2 Типового положення № 59, бюджетні установи можуть обрати один із таких варіантів організації ведення бухгалтерського обліку:

— утворення самостійного структурного підрозділу (бухгалтерська служба) для ведення бухгалтерського обліку;

— введення посади спеціаліста, на якого покладається виконання обов’язків бухгалтерської служби;

— обов’язки бухгалтерської служби може виконувати централізована бухгалтерія (далі — ЦБ) бюджетної установи, якій підпорядковані інші бюджетні установи.

Тож, як бачимо, централізований облік вестися може і вести його має право виключно ЦБ.

Ведення бухгалтерією однієї установи обліку інших установ: чи можливо?

Ні, це неприпустимо. Пояснимо докладніше.

Трохи зануримося в історію.

Ще у 2001 році, з набранням чинності Законом № 2493*, керівні працівники та спеціалісти ОМС набули статусу посадових осіб. При цьому п. 1 постанови № 268** було визначено, що умови оплати праці посадових осіб місцевого самоврядування визначають ОМС виходячи з умов оплати праці, установлених для державних службовців відповідних категорій.

* Закон України «Про службу в органах місцевого самоврядування» від 07.06.2001 № 2493-ІІІ.

** Постанова КМУ «Про упорядкування структури та умов оплати праці працівників апарату органів виконавчої влади, органів прокуратури, судів та інших органів» від 09.03.2006 № 268.

У зв’язку з цим, аби бухгалтери ЦБ мали право на отримання заробітної плати на рівні держслужбовців, їм потрібно було стати посадовими особами місцевого самоврядування.

Задля цього ЦБ були ліквідовані, а бухгалтери цих бухгалтерій прийняті на вакантні посади спеціалістів у відповідні ради.

Крім того, за потреби до штатного розпису відповідних рад можна було ввести посади спеціалістів з бухгалтерського обліку.

Таким чином, бухгалтери ЦБ стали спеціалістами відповідних місцевих рад.

Слід зазначити, що ЦБ діють і зараз. Вони утворюються за рішенням сільських, селищних, міських рад для ведення бухгалтерського обліку в бюджетних установах і організаціях (закладах освіти, охорони здоров’я тощо). ЦБ є самостійними бюджетними установами і до ОМС не належать. На цьому свого часу наголошували компетентні органи: Мінфін у листі від 19.05.2000 № 31-041-2-6/1738 та Мінсоцполітики у листі від 08.11.2013 № 1006/13/155-13 (ср. ).

Але, звісно, фахівцям бухгалтерії відділу освіти, який є виконавчим органом, не хочеться втрачати статус посадових осіб місцевого самоврядування. Вочевидь, у зв’язку з цим ЦБ не було створено.

А якщо ЦБ відсутня, бухгалтери відділу освіти, який діє при ОМС, мають право вести бухгалтерський облік лише операцій безпосередньо відділу освіти.

УВАГА!

Бухгалтерія відділу освіти вести бухгалтерський облік інших бюджетних установ (освіти, культури тощо) не має права

З цього приводу Мінсоцполітики у вищезгаданому листі зазначило, що у такому випадку до штату закладів освіти (або інших бюджетних установ) потрібно ввести посади бухгалтерів (головних бухгалтерів) відповідно до чинних штатних нормативів.

Висновок: бухгалтерія відділу освіти вести облік установ і закладів освіти та культури громади не може.

Для ведення бухгалтерського обліку установ та закладів освіти та культури має бути:

— або введено до таких закладів та установ посади бухгалтерів (головних бухгалтерів) відповідно до штатних нормативів;

— або створено відповідні ЦБ, які будуть вести такий облік.

До речі, це не може буде одна й та сама ЦБ і для закладів освіти, і для закладів культури. Адже такі заклади мають різне підпорядкування. Тож, наприклад, при відділі освіти може буде створено ЦБ для обслуговування закладів освіти, а при відділі культури — ЦБ, яка обслуговуватиме заклади культури.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі