Теми статей
Обрати теми

Отримання «гуманітарки» виконкомом: чи можливо?

Станкус Тетяна, експерт журналу «Бюджетна бухгалтерія»
Чи може виконком отримувати гуманітарну допомогу для своєї власної діяльності від міжнародних донорів? Чи має право виконком передавати гуманітарну допомогу своїм підлеглим структурним підрозділам, комунальним закладам громади?

«Гуманітарка» — різновид «благодійки»

Гуманітарна допомога є саме різновидом благодійної допомоги.

Це чорним по білому прописано у ст. 1 Закону № 1192*.

* Закон України «Про гуманітарну допомогу» від 22.10.99 № 1192-XIV.

Так, гуманітарна допомога є різновидом благодійництва і має спрямовуватися відповідно до обставин, об’єктивних потреб, згоди її отримувачів та за умови дотримання вимог ст. 3 Закону № 5073.

Докладніше про це читайте у статті «Благодійна допомога: оформлення та облік (частина 1)» // «Бюджетна бухгалтерія», 2023, № 28.

Таким чином, законодавство, яке стосується благодійної допомоги, поширюється і на отримання гуманітарної допомоги.

Виконком — отримувач гуманітарної допомоги

Так, виконком цілком може бути отримувачем гуманітарної допомоги від міжнародних донорів.

Можливість отримання органами місцевого самоврядування грантів, подарунків і благодійної допомоги підтвердили свого часу Мін’юст у листі від 15.02.2018 № 5512/100-2-18/7.3.1 та НАДС у листі від 04.04.2018 № 2624/13-18.

Утім, така допомога не підпадатиме під дію ст. 54 Закону № 1700** лише у разі дотримання певних умов.

** Закон України «Про запобігання корупції» від 14.10.2014 № 1700-VII.

Зокрема, набувачем благодійної допомоги може бути неприбуткова організація або територіальна громада, що одержує допомогу від одного чи кількох благодійників для досягнення цілей, визначених Законом № 5073***.

*** Закон України «Про благодійну діяльність і благодійні організації» від 05.07.2012 № 5073-VI.

З цього приводу Мін’юст у своєму роз’ясненні підкреслив, що передбачена ст. 54 Закону № 1700 заборона не діє, якщо гранти, подарунки і благодійна допомога характеризуються:

безкорисливістю з боку надавача й отримувача, що свідчить про надання допомоги на благо інших без будь-якої вигоди;

добровільністю — діяльність, яку провадять за вільним волевиявленням благодійника, без будь-якого примусу та втручання з боку суб’єктів владних повноважень;

цільовою спрямованістю — наявність конкретної мети, в межах напрямів і порядку, встановлених Законом № 5073.

Тож, як бачимо, у разі дотримання цих умов виконком цілком може отримувати гуманітарну допомогу і використовувати її у своїй власній діяльності.

При цьому дуже часто постає запитання: за яким саме КПКВК можливо отримати таку допомогу?

У цьому разі слід застосувати саме КПКВК 0150 «Організаційне, інформаційно-аналітичне та матеріально-технічне забезпечення діяльності обласної ради, районної ради, районної у місті ради (у разі її створення), міської, селищної, сільської рад».

На користь цього свідчить роз’яснення Мінфіну, надане у листі від 09.12.2021 № 05120-01-2/38107.

Так, якщо бенефіціаром благодійної допомоги є місцева рада, то таку благодійну допомогу доцільно відображати за кодом класифікації доходів бюджету 25020100 «Благодійні внески, гранти та дарунки» та КПКВК 0150.

Також без жодних перешкод виконком може передавати гуманітарну допомогу своїм підлеглим структурним підрозділам. Адже така передача в цьому разі здійснюється у межах однієї юридичної особи.

Передача гуманітарної допомоги комунальним закладам громади

А чи може виконком передавати гуманітарну допомогу комунальним закладам громади?

Так, звісно, може. При цьому слід ураховувати особливості як бюджетного, так і бухгалтерського обліку. Розглянемо їх.

Особливості бюджетного обліку

Як визначено у ч. 4 ст. 13 БКУ*, благодійні внески, гранти та дарунки належать до першої підгрупи другої групи власних надходжень бюджетних установ. Відповідно такі надходження слід відображати за кодом класифікації доходів бюджету 25020100 «Благодійні внески, гранти та дарунки».

* Бюджетний кодекс України від 08.07.2010 № 2456-VI.

При цьому всі доходи бюджету, включаючи власні надходження бюджетних установ, мають цільове спрямування (п. 1 ч. 3 ст. 13 БКУ).

І, зокрема, власні надходження першої підгрупи другої групи (благодійні внески, гранти та дарунки) бюджетні установи можуть використовувати на організацію своєї основної діяльності. Пряму вказівку на це містить абз. 20 ч. 4 ст. 13 БКУ.

ВАЖЛИВО!

Інших шляхів використання зазначених надходжень (передачу іншим установам, закладам тощо) бюджетним законодавством не передбачено

Якщо ж бюджетна установа отримує благодійну (гуманітарну) допомогу, яку надалі планується передавати іншим установам, закладам, підприємствам тощо, то зарахувати її слід до складу другої підгрупи другої групи власних надходжень.

При цьому необхідно застосовувати код доходів 25020200 «Надходження, що отримують бюджетні установи від підприємств, організацій, фізичних осіб та від інших бюджетних установ для виконання цільових заходів, у тому числі заходів з відчуження для суспільних потреб земельних ділянок та розміщених на них інших об’єктів нерухомого майна, що перебувають у приватній власності фізичних або юридичних осіб».

Такі надходження згідно зі ст. 13 БКУ можуть спрямовуватися на виконання відповідних цільових заходів.

Особливості бухгалтерського обліку

Якщо в подальшому матеріальні цінності підлягають передачі підлеглим комунальним установам, організаціям чи підприємствам, то облік має свої особливості.

Таку допомогу незалежно від її вартості та виду слід обліковувати на субрахунку 1815 «Активи для розподілу, передачі, продажу».

Тож матеріальні цінності, отримані як гуманітарна допомога для подальшої передачі комунальним установам громади, тобто іншим юридичним особам, виконком має оприбуткувати на субрахунок 1815 «Активи для розподілу, передачі, продажу».

Однак такий варіант обліку слід застосовувати у разі, коли розподіл та подальшу передачу гуманітарної допомоги здійснює безпосередньо виконком.

Якщо ж донор одразу чітко визначив кінцевого отримувача «гуманітарки», тобто виконком наперед знає, якій саме комунальній установі він має передати цінності, і виступає лише «посередником» у передачі такої допомоги, підстав для зарахування таких цінностей на баланс виконкому немає.

У такому разі завдання виконкому — лише забезпечити збереження такого майна протягом обумовленого строку та його передачу конкретному набувачу допомоги.

Водночас із метою контролю за рухом таких цінностей доцільно вести їх позабалансовий облік на субрахунку 021 «Активи на відповідальному зберіганні розпорядників бюджетних коштів».

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі