Теми статей
Обрати теми

Продаж гаража разом із земельною ділянкою: як списати землю?

Матвєєва Вікторія, експерт журналу «Бюджетна бухгалтерія»
Бюджетна установа реалізувала гараж, який був у неї на балансі. Разом із гаражем його новий власник отримав земельну ділянку, на якій розташовано цей гараж. На підтвердження передачі земельної ділянки маємо відповідне рішення виконкому. Як правильно показати в бухобліку передачу такої земельної ділянки? Чи необхідно для цього оформлювати будь-які додаткові документи?

Які підстави для списання земельної ділянки?

Вже декілька років діє правило автоматичного переходу права на землю в разі придбання нерухомості. Це правило закріплено в ст. 120 ЗКУ*. Виходить, що одночасно під час укладання договору купівлі-продажу нерухомого майна новий власник набуває і право власності на земельну ділянку, на якій розташована відповідна нерухомість.

* Земельний кодекс України від 25.10.2001 № 2768-III.

Разом з тим правила набуття прав на користування земельними ділянками державної та комунальної власності визначено в ст. 123 ЗКУ. Саме в цій статті передбачено механізм надання у користування та передачі такого права іншим суб’єктам щодо земельних ділянок державної та комунальної власності. До речі, норми згаданої статті ЗКУ також стосуються й отримання прав на земельні ділянки, на яких розташовано нерухоме майно.

Втім, проходження встановленої процедури отримання земельної ділянки у власність чи користування — це завдання, яким має займатися саме набувач об’єкта нерухомого майна. Тобто у випадку читача — новий власник гаража. Відповідно саме він займатиметься подальшим оформленням речових прав на земельну ділянку.

Як бачимо, в ситуації читача установа має на руках рішення виконкому про передачу земельної ділянки у власність (користування) новому власнику гаража. Відповідно для бухгалтера установи цей документ — підстава для списання такої земельної ділянки з балансу.

Що в бухобліку?

Із цим питанням узагалі все просто.

Для цілей бухгалтерського обліку земельні ділянки є звичайними об’єктами основних засобів (далі — ОЗ). Такі об’єкти установа обліковує на субрахунку 1011 «Земельні ділянки». Причому цей субрахунок застосовуємо незалежно від того, за якою саме оцінкою (нормативною чи експертною) ділянка обліковується на балансі.

На підтвердження передачі земельної ділянки новому власнику (землекористувачу) має бути складено відповідний первинний документ. Зокрема, в цьому разі доцільно застосовувати Акт приймання-передачі ОЗ за типовою формою. Після передачі такий об’єкт обліку підлягає списанню з балансу. Для цього робимо обліковий запис: Дт 5111 — Кт 1011.

І зауважте: застосовувати субрахунки обліку витрат (8013) або обліку фінрезультатів (5511) у такому разі не потрібно. Насамперед це пов’язано з тим, що земельні ділянки амортизації не підлягають. Тож і використовувати ці субрахунки у разі списання (передачі) землі немає потреби. Відповідно в бухобліку буде лише один запис.

Висновки

  • Для цілей бухгалтерського обліку земельні ділянки є звичайними об’єктами ОЗ, їх обліковують на субрахунку 1011.
  • Під час передачі (списання) земельної ділянки новому власнику установа списує такий об’єкт з балансу бухгалтерським записом: Дт 5111 — Кт 1011.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі