Теми статей
Обрати теми

«І стіни мають вуха»: чи є законним прослуховування працівників?

Служба безпеки України
Лист СБУ від 16.06.14 р. № 16/16/13-4/25/2739

Ви колись відчували, що за вами стежать? Здебільшого це не паранойя, а чиста правда. Відеоспостереження та прослуховування широко практикуються в повсякденному житті. Наприклад, нікого вже не здивуєш наявністю «відео­стеження» в магазинах, банках, офісах компаній, навіть у транспорті. Крім того, роботодавці можуть записувати розмови працівників по корпоративних телефонах, контро­лювати їх електронне листування.

Чи є це законним? Адже ст. 31 Конституції України гарантує кожному, зокрема, таємницю листування та телефонних розмов, телеграфної та іншої кореспонденції. За порушення цього права посадовій особі підприємства загрожує позбавлення волі на строк від 3 до 7 років за ст. 163 Кримінального кодексу України.

У листі, що коментується, СБУ зазначає: вказані «наглядові» заходи вважаються оперативно-розшуковими, а тому проводити їх можуть лише відповідні уповноважені органи.

Важлива деталь: якщо отримати згоду на запис відеозйомки, телефонних розмов, електронного листування, то права не будуть порушені, і проводити спостереження можна не лише для цілей оперативно-розшукових заходів. Причому отримати згоду потрібно від усіх сторін. Усе правильно: у такому разі вже немає жодної таємниці, яка гарантується ст. 31 Конституції України.

Також майте на увазі, що в результаті таких спостережень можуть накопичуватися та використовуватися персональні дані, відповідно цей процес підпадає під обробку персональних даних (ПД) у розумінні Закону про ПД*. У такому разі необхідна згода на збирання ПД від суб’єктів ПД.

* Закон України «Про захист персональних даних» від 01.06.10 р. № 2297-VI.

Як бачите, згода учасників «стеження» в цій справі грає важливу роль. Як же її отримати? ЦКУ не встановлює вимог щодо форми згоди. Найбільш правильний спосіб — у письмовій формі. Проте отримати письмову згоду реально хіба що від власних працівників. Що ж до «гостей», то від них можна отримувати згоду у формі дії, яка її підтверджує (так звані конклюдентні дії). Наприклад, можна встановити голосове попере­дження про запис розмови перед її початком (так роблять банки, а також «гаряча лінія» ДФСУ), автоматичне повідомлення з попередженням про контроль за електрон­ним листуванням — перед початком ведення листування, графічне попередження (напис) про відео­зйомку — перед входом до будівлі/приміщення. Якщо співбесідник/гість продов­жить вести бесіду, листування, зайде до приміщення/будівлі, це й буде його мовчазною згодою на обробку даних.

Про «стеження» в межах компанії (запис телефонних розмов, контроль за листуванням) працівників також можна попередити, прописавши відповідне положення у правилах внут­рішнього трудового розпорядку.

Зверніть увагу! Якщо зібрана таким чином інформація вважається «ризиковою» (містить, зокрема, відомості про місцезнаходження, стан здоров’я, політичні погляди — п. 1.2 Порядку повідомлення**), про її обробку потрібно повідомити Уповноваженого ВРУ з прав людини. Зробити це слід протягом 30 робочих днів з дня початку обробки (ч. 1 ст. 9 Закону про ПД). Форму заяви та правила повідомлення ви знайдете в Порядку повідомлення.

** Порядок повідомлення Уповноваженого ВРУ з прав людини про обробку персональних даних, яка становить особливий ризик для прав і свобод суб’єктів персональних даних, затверджений наказом Уповноваженого ВРУ з прав людини від 08.01.14 р. № 1/02-14.

Ще один «документальний» нюанс. Видайте наказ по підприємству, в якому вкажіть мету запису телефонних розмов, контролю за електронним листуванням. У багатьох випадках такою метою є підвищення якості обслуговування клієнтів.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі