(066) 87-010-10
Переводимо бухгалтерів в ОНЛАЙН!
Перейти до номеру
  • № 49
  • № 48
  • № 47
  • № 46
  • № 45
  • № 44
  • № 43
? За допомогою цієї функції ви зможете швидко перейти до номеру, що вас цікавить
У цьому номері :
 
  • У обране
  • Друк
  • Шрифт
  • Колір фону
  • Коментарі 0
  • В розробці
18/25
Бухгалтерський тиждень
Бухгалтерський тиждень
Грудень , 2014/№ 50

«Новий рік вже на порозі», або Прикрашаємо приміщення правильно!

Новий рік не за горами. Тому саме час прикрасити новорічною атрибутикою свої торговельні, виробничі та офісні приміщення, щоб і покупця заохотити, і попутно підняти настрій своїм працівникам та стимулювати їх до праці. В результаті у виграші залишаються всі. Про те, як обліковувати витрати на проведення таких заходів, — далі.

Зв’язок із госпдіяльністю

Перше запитання тут: чи можна включити «новорічну атмосферу» до податкових витрат?

Щоб дати на нього відповідь, слід спочатку з’ясувати, в яких саме приміщеннях планується створити атмосферу свята. Загалом розмежовують прикрашання двох видів приміщень:

1) торговельні приміщення (магазини, оптові бази тощо) чи приміщення сфери послуг (перукарні, кафе,ресторани тощо), тобто приміщення, які відвідують потенційні покупці та замовники. Тут сумнівів щодо права на податкові витрати виникати не повинно. Річ у тім, що зв’язок цих витрат з господарською діяльністю очевидний і довести його доволі легко: витрати на прикрашання таких приміщень прямо направлені на залучення потенційних покупців чи клієнтів до співпраці. Ці заходи роблять вашу діяльність більш привабливою, конкурентною, і відповідно ви маєте можливість збільшити обсяг реалізації продукції (послуг) та отримати більший розмір виручки.

Важливо! Такі витрати в цілях оподаткування слід розглядати як витрати на проведення рекламних заходів;

2) внутрішні приміщення (офіси, цехи тощо), тобто приміщення, в яких відбувається виробництво продукції. Що стосується прикрашання таких приміщень, то тут ситуація неоднозначна. Адже мова йде в основному про прикрашання приміщень, якими користуються здебільшого працівники підприємства. Покупці (клієнти, замовники) тут доволі рідкісні гості.

У такому випадку пов’язати ці витрати з господарською діяльність буде доволі важко. Справа в тому, що податківці традиційно проти господарності таких витрат (див. журнал «Вісник податкової служби України», 2012, № 47, с. 24). Річ у тім, що вони не бачать прямого зв’язку між прикрашанням виробничих приміщень і робочих місць працівників і підвищенням продуктивності чи інтенсивності праці ваших працівників, об’єднанням колективу, підтриманням корпоративного духу тощо. А тому на податкові витрати в такому випадку вони накладуть «табу».

Водночас, на наш погляд, теоретично пов’язати такі витрати з господарською діяльність, а отже, відстояти право на податкові витрати можна. Хоча і доведеться здебільшого це робити у суді. Так, на сьогодні у судовій практиці є чимало рішень, які пов’язують проведення таких заходів із господарською діяльністю, наприклад, ухвала ВАСУ від 03.12.09 р. у справі № К-29291/06, ухвала ВАСУ від 26.07.11 р. у справі № К/9991/2739/11 чи постанова Харківського апеляційного адміністративного суду від 31.03.11 р. у справі № 2а-391/10/2070. Хоча всі ці рішення ґрунтуються на одному і тому ж аргументі: для того, щоб мати право на податкові витрати, необхідно довести, що вони були здійснені з метою зацікавлення клієнтів до співпраці із суб’єктом господарювання або, наприклад, створення приємного іміджу підприємства при переговорах чи укладенні угод. Тобто зв’язати встановлення новорічної атрибутики у виробничих приміщеннях з господарською діяльністю можна лише тоді, коли в таких приміщеннях хоч інколи з’являються ваші клієнти і прикрашання приміщення допомагає при переговорах чи укладенні угод. У такому випадку витрати на прикрашення можна зв’язати з господарською діяльністю як витрати на проведення рекламних заходів. Як бачимо, аргументація та ж, що й у випадку із прикрашанням торговельних приміщень: реклама свого продукту чи підприємства.

Якщо ж довести цього факту не вдасться, то, на жаль, навіть у суді довести право на податкові витрати ви навряд чи зможете. Тому, перш ніж прикрасити приміщення, подумайте, як пов’язати ці дії з господарською діяльністю.

 

Документальне оформлення

Після того як ми розібралися з правом на витрати, перейдемо до документального оформлення таких витрат. Перш за все нагадаємо, що будь-які витрати, у тому числі на святкове новорічне прикрашання приміщень, можна включити до податкових лише за наявності підтвердних документів (п.п. 139.1.9 ПКУ).

Щоб правильно оформити прикрашання приміщень, суб’єкт господарювання повинен мати такі документи:

1) наказ керівника підприємства про проведення заходів щодо новорічного прикрашання приміщень. У цьому наказі вказують порядок, місце та строки проведення заходів щодо прикрашання приміщень, визначають відповідальну особу за проведення таких дій, а також зазначають мету проведення таких заходів, яка пов’язана з господарською діяльністю підприємства (наприклад, для залучення покупців, проведення рекламних акцій як певного товару, так і всієї торговельної точки, яка має на меті збільшити обсяг продажів);

2) кошторис витрат на проведення заходів щодо новорічного оформлення. Такий кошторис зазвичай складає відповідальна особа за оформлення приміщень і прилеглої території. Цей документ містить детальний перелік витрат, які слід зробити, щоб досягти бажаного ефекту;

3) первинні (розрахункові, платіжні, прибуткові тощо) документи, які підтверджують здійснення витрат на прикрашання приміщень. Ці первинні документи мають підтверджувати здійснення витрат, запланованих у кошторисі.

Звертаємо увагу! Якщо новорічну атрибутику придбала підзвітна особа, то вона після виконання завдання має скласти Звіт про використання коштів, наданих на відрядження або під звіт, і разом з ним надати оригінали підтверджуючих документів.

Якщо ж для прикрашання залучалися сторонні (дизайнерські) організації, то усі понесені витрати мають бути підтверджені первинними документами: видатковими накладними, фіскальними касовими чеками, товарними чеками тощо, що отримані від цих осіб.

Після закінчення таких заходів відповідальна особа за проведення новорічного декору має скласти звіт про фактично понесені витрати й виконану роботу.

Якщо всі документи в порядку і зв’язок із господарською діяльністю беззаперечний (див. про це на с. 27), можете включати витрати на проведення новорічного декору до податкових.

 

Податковий облік

Податок на прибуток. Витрати на новорічне прикрашання приміщень у податковому облік вважаються витратами на збут. При цьому якщо мова йде про прикраси, придбані для новорічного декору, то обліковувати їх потрібно виходячи зі строку корисного використання таких об’єктів. Так, якщо мова йде про придбання:

1) цінностей зі строком служби менше року (серпантин, паперові прикраси тощо), тобто прикрас, які втрачають цінність після першого ж використання і вважаються запасами, або послуг сторонніх осіб на проведення такого прикрашання чи, можливо, влаштування новорічного театралізованого шоу, то витрати на прикрашання приміщень слід визнавати:

• іншими витратами, пов’язаними зі збутом товарів, виконанням робіт, наданням послуг (п.п. «з» п.п. 138.10.3 ПКУ). Ця стаття витрат на збут підійде тим суб’єктам, які прикрашання приміщень пов’язують із популяризацією (рекламою) якогось одного товару, або до зацікавлення придбати якийсь окремий товар саме у вашому святково оформленому приміщенні;

• витратами на рекламу та на передпродажну підготовку товарів (п.п. «г» п.п. 138.10.3 ПКУ). До цієї когорти витрат на збут підій­дуть як витрати на рекламу якогось одного товару, так і на рекламу торговельної точки, де здійснюється реалізація товарів (послуг). Наприклад, можна оформити рекламну новорічно-різдвяну акцію під девізом «Підготовка товарів до продажу в передноворічний період» тощо.

Нагадаємо: витрати, які визнаються витратами на збут, відносяться до податкових витрат у періоді фактичного здійснення таких витрат згідно з правилами ведення бухгалтерського обліку (п. 138.5 ПКУ), тобто в момент прикрашання приміщення чи отримання послуг з новорічного декору. У декларації з податку на прибуток такі витрати осядуть у рядку 06.2;

2) активів зі строком служби понад один рік, а вартістю не більше 2500 грн. (наприклад, гірлянда, костюми Діда Мороза і Снігуроньки чи самі фігурки цих казкових персонажів, ялинкові іграшки тощо), тобто прикраси, які визнаються малоцінними необоротними матеріальними активами (МНМА), то їх слід обліковувати у складі групи 11 за первісною вартістю (п. 145.1 ПКУ). У цьому випадку такі прикраси ви будете амортизувати і таким чином визначати їх вартість витратами на збут:

• в обсязі 100 % — у першому місяці їх використання у новорічному декорі;

• в розмірі 50 % його вартості — у першому місяці використання об’єкта та решта 50 % вартості — у місяці їх вилучення з активів (списання з балансу) внаслідок невідповідності критеріям визнання активом (п.п. 145.1.6 ПКУ);

3) активів із строком служби понад один рік, а вартістю більше 2500 грн., а саме прикрас, які вважаються основними засобами (наприклад, штучна ялинка, світлодіодні вивіски тощо), то їх слід обліковувати у складі інших основних засобів (група 9) за первісною вартістю (п. 146.5 ПКУ). Нараховувати амортизацію на такі об’єкти слід починаючи з місяця, що наступає за місяцем введення об’єкта в експлуатацію.

Важливо! Сума амортизації щодо новорічних атрибутів, зарахованих до складу МНМА (групи 11) та основних засобів (групи 9), будуть віднесені до витрат на збут як витрати на утримання основних засобів та МНМА, пов’язаних зі збутом товарів, виконанням робіт, наданням послуг (п.п. «д» п.п. 138.10.3 ПКУ). До витрат нарахована амортизація потрапить у періоді її нарахування (п. 138.5 ПКУ), а в декларації — буде вказана у графі 2 таблиці 1 додатка АМ (консультація з категорії 102.30.02 ЗІР ДФСУ).

ПДВ. Що стосується ПДВ, то суму «вхідного» ПДВ щодо витрат на новорічне оформлення приміщень (фасадів та вітрин магазину, внутрішніх залів кафе, ресторанів, перукарень, а також витрат на придбання новорічних костюмів для обслуговуючого персоналу), які вдалося пов’язати із госпдіяльністю за наявності податкової накладної / її належних «замінників», можете віднес­ти до податкового кредиту. Право на податковий кредит при цьому виникає (за першою подією — п. 198.2 ПКУ) незалежно від того, чи почали об’єкти новорічного оформлення використовуватися в оподатковуваних операціях у межах госпдіяльності, а також від того, чи здійснював платник податків оподатковувані операції у звітному періоді (п. 198.3 ПКУ).

Увага! Якщо витрати на новорічне оформлення приміщень (наприклад, офісу чи виробничих приміщень) не вдалося пов’язати із госпдіяльністю, то ви не матимете права на податкові витрати, понесені на таке оформлення (п. 144.3 ПКУ), а також у вас не буде права віднести «вхідний» ПДВ до податкового кредиту навіть за наявності належно оформленої податкової накладної. Та все ж такі податкові накладні слід показати у Реєстрі виданих та отриманих податкових накладних і в ПДВ-декларації.

 

Бухгалтерський облік

У бухгалтерському обліку відображати новорічні атрибути, придбані для прикрашення торгових та виробничих приміщень, слід залежно від строку їх експлуатації, а також вартісної межі, яка дає право визнавати активи основними засобами (така межа вказується у наказі про облікову політику і зазвичай дорівнює податковій межі у 2500 грн.). Таким чином, обліковувати ці атрибути слід у складі:

а) основних засобів (ОЗ) — якщо строк експлуатації прикрас більше одного року, а вартість перевищує вартісну межу, установлену підприємством. Обліковують такі «новорічні» ОЗ зазвичай на суб­рахунку 109 «Інші основні засоби»;

б) МНМА — якщо строк експлуатації прикрас більше одного року, але вартість не перевищує вартісного критерію, установленого підприємством. Такі «дешеві» новорічні атрибути обліковуються на субрахунку 112 «Малоцінні необоротні матеріальні активи»;

в) запасів — якщо строк експлуатації прикрас менше року. Ці активи обліковуються на рахунку 22 «Малоцінні та швидкозношувані предмети» або на субрахунку 209 «Інші матеріали».

Увага! До складу запасів потрап­ляє зазвичай такий невід’ємний атрибут Нового року, як жива ялинка, оскільки строк її служби доволі мізерний і вимірюється декількома днями.

Витрачені запаси на прикрашення приміщень, а також амортизацію «новорічних» ОЗ та МНМА ви будете відносити до складу або витрат на збут — на рахунок 93 (щодо прикрашання торговельних приміщень або офісів, де проходять переговори), або адміністративних чи загальновиробничих витрат — на рахунок 92 чи 91 (щодо прикрашання виробничих приміщень, у яких свято зроблено виключно для працівників підприємства).

У кінці наведемо примірну кореспонденцію при прикрашанні примішень.

 

Облік новорічного прикрашання приміщень

Зміст господарської операції

Кореспондуючі рахунки

Сума, грн.

Податковий облік(1)

дебет

кредит

Активи, що входять до складу ОЗ (наприклад, штучна ялинка, костюм Діда Мороза вартістю понад 2500 грн.)

1. Здійснено передоплату за штучну ялинку (вартість — 4800 грн.)

371

311

4800,00

2. Відображено податковий кредит з ПДВ

641

644

800,00

3. Оприбутковано штучну ялинку

152

631

4000,00

4. Списано суму податкового кредиту з ПДВ

644

631

800,00

5. Проведено залік заборгованості

631

371

4800,00

6. Установлено штучну ялинку в торговельному залі

109

152

4000,00

(2)

7. Нараховано амортизацію

93(3)

131

40,00

20,00
(умовно)

Активи, що належать до МНМА (наприклад, фігурка Діда Мороза, електричні гірлянди вартістю менше 2500 грн.)

1. Перераховано передоплату за фігурку Діда Мороза (вартістю 1200 грн. з ПДВ)

371

311

1200,00

2. Відображено податковий кредит з ПДВ

641

644

200,00

3. Оприбутковано фігурку Діда Мороза

153

631

1000,00

4. Списано суму податкового кредиту з ПДВ

644

631

200,00

5. Проведено залік заборгованостей

631

371

1200,00

6. Фігурку Діда Мороза встановлено в торговельному залі

112

153

1000,00

7. Нараховано амортизацію (100 % при введенні в експлуатацію)

93(3)

132

1000,00

1000,00

Активи, що належать до МШП (жива ялинка, ялинкові іграшки, бенгальські вогні та інші прикраси, строк служби яких не перевищує одного року)

1. Видано кошти під звіт для придбання ялинкових іграшок

372

301, 311

650,00

2. Оприбутковано ялинкові іграшки

22

372

500,00

3. Відображено податковий кредит з ПДВ

641

372

100,00

4. Залишок невикористаних коштів повернено до каси

301

372

50,00

5. Ялинкові іграшки передано для прикрашання ялинки, що розмішена в торговельному залі

93(3)

22

500,00

500,00

(1) Тільки для тих випадків, коли витрати на придбання новорічної атрибутики визнаються господарськими. (2) Сформовано первісну вартість об’єкта ОЗ групи 9 — ялинки (4000 грн.). (3) У разі якщо суб’єкт господарювання прикрашає офіс для працівників, то витрати слід обліковувати на рахунку 92. Але якщо доступ до офісу мають лише працівники підприємства, важко довести, що ці витрати мають господарський характер. Уключати ці витрати до податкових небезпечно.

 

Висновки

  • Витрати на прикрашання торговельних приміщень чи приміщення сфери послуг (магазини, перукарні, кафе, ресторани тощо), тобто приміщення, які відвідують потенційні покупці та замовники, пов’язані з господарською діяльністю і відносяться до складу витрат на збут як витрати на рекламу.

  • Прикрашання внутрішніх приміщень (офісів, цехів тощо), тобто приміщень, в яких відбувається виробництво продукції, можна пов’язати із госпдільністю, а отже, мати право на податкові витрати і податковий кредит з ПДВ лише тоді, коли у ці приміщення є доступ клієнтів чи замовників (проводять конференції, переговори, підписання договорів). В іншому випадку пов’язати заходи з підготовки офісу до свят із госпдіяльністю навряд чи вдасться.

  • Новорічна атрибутика вартістю більше 2500 грн. і строком служби більше одного року є об’єктом ОЗ. Дешевші об’єкти обліковуємо як МНМА, а недовговічні прикраси —у складі МШП або інших запасів.

s.detsyura@id.factor.ua

прикрашання приміщення, витрати додати теги змінити теги
Додайте свої теги до статті
Розділіть мітки комами. Наприклад: бухгалтерія, форма, відсотки, ПДВ, квартальний звіт. Максимальна кількість 10.
або Закрити
Ваша оцінка врахована! Оцініть статтю :
  • Добре
  • Нормально
  • Погано
Поділитися:
Коментарі до статті