Щодня із зони АТО надходять сумні новини про загиблих захисників Вітчизни. Зрозуміло, це велике горе для сім’ї, друзів, колег. Зачепить за живе і роботодавця. Серед іншого виникає запитання: чи виплачується допомога на поховання* з Фонду тимчасової втрати працездатності (ФТВП)?
* Сума допомоги 2200 грн. (п. 1 постанови ФТВП від 16.11.11 р. № 55).
Нагадаємо: допомога на поховання належить сім’ї померлого працівника або особі, яка здійснила поховання. У загальному випадку призначає допомогу роботодавець-страхувальник, з яким працівник перебував у трудових відносинах на час настання смерті.
ФТВП лояльний: допомозі бути! Річ у тім, що мобілізованого працівника не можна звільнити, за ним зберігається робоче місце (посада) та середній заробіток (п. 3 ст. 36, ст. 119 КЗпП, ср. ). Також період проходження військової служби під час мобілізації зараховується до страхового стажу, стажу роботи. Інакше кажучи, трудові відносини зберігаються.
А отже, комісія із соцстрахування роботодавця за основним місцем роботи приймає рішення про виплату допомоги на поховання і оформляє відповідну заяву-розрахунок. ФТВП зазначає: підстава — свідоцтво про смерть.
Довідка. У розрахунку за формою № 1ДФ допомога на поховання відображається з ознакою доходу «146» і в графі 2 зазначається ідентифікаційний номер одержувача.
Додатково. Незалежно від допомоги на поховання, рідні загиблого вояка можуть розраховувати на безкоштовне поховання (як учасника бойових дій — ст. 14 Закону № 1102**), а також на допомогу в проведенні похорону з боку військових формувань, підопічним яких був загиблий, і компенсацію витрат на ритуальні послуги, спорудження пам’ятника у розмірі 500 грн. (ч. 4 ст. 15 Закону № 2011***, п. 7 постанови КМУ від 22.05.2000 р. № 829).
** Закон України «Про поховання та похоронну справу» від 10.07.03 р. № 1102-IV.
*** Закон України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» від 20.12.91 р. № 2011-XII.
Також дамо декілька підказок роботодавцеві, який у важкій ситуації повинен не розгубитися, а правильно і вчасно оформити всі документи.
Один з таких документів — трудова книжка померлого працівника. Її потрібно «закрити» і видати на руки найближчим родичам працівника під розписку або надіслати поштою на їх вимогу (лист Мінсоцполітики від 09.04.13 р. № 23/06/187-13 // «БТ», 2013, № 43, с. 7).
Також членам сім’ї померлого працівника потрібно виплатити належну йому зарплату, компенсацію за невикористану відпустку та інші виплати (допомога по тимчасовій непрацездатності, інші соцвиплати).
Пам’ятайте: перед тим, як видавати родичам ТК померлого працівника і належні йому суми, від члена сім’ї потрібно взяти відповідну заяву і всі підтвердні документи (паспорт або інший документ, що посвідчує особу і місце реєстрації; копію свідоцтва про смерть; копію свідоцтва про шлюб або паспорт з відміткою про реєстрацію шлюбу — для другого з подружжя померлого працівника); копію свідоцтва про народження (про усиновлення) — для дитини померлого працівника).
Якщо ж ніхто з родичів не звернеться по зарплату померлого, то такі суми будуть включені до складу спадщини. А якщо спадкоємці не з’являться після 6 місяців з дня смерті працівника, розумно буде покласти ці суми на депозит нотаріуса за місцем відкриття спадщини. Таким чином роботодавець виконає свої зобов’язання перед померлим працівником та його родичами (ст. 537, 1270 ЦКУ). Це підтверджує і Мін’юст у листі від 12.03.12 р. № 113-0-2-12/13.1. Пам’ятайте, що ця процедура платна.
Знатися на документальних формальностях вам допоможе схема на с. 9.