Теми статей
Обрати теми

Тютюнно-алкогольним «діячам»: ще більш болючі штрафи і не лише

Децюра Сергій
Законодавці наче «розкопали сокиру удосконалення госпдіяльності» — та останні декілька місяців невтомно нею «махають». Цього разу вони дісталися до виробників та продавців алкогольних напоїв і тютюнових виробів. Так, Законом України від 12.08.14 р. № 1638-VII («БТ», 2014, № 36, с. 4) внесено багато різносторонніх змін до правил виробництва та торгівлі алкогольними напоями і тютюновими виробами. Що це за зміни і як вони вплинуть на суб’єктів господарювання, читайте далі.

Маркування продукції

Приємні новини очікують на виробників та торговців алкогольних напоїв та тютюнових виробів з приводу маркування їх продукції. Так, з 04.09.14 р. при зміні зразка марок акцизного податку вже закуплені «старі» марки можна застосовувати у виробництві алкогольних напоїв та тютюнових виробів до їх повного використання. Марковані «старими» марками алкогольні напої та тютюнові вироби можна реалізувати до їх повної реалізації в межах терміну придатності для споживання (оновлена ст. 11 Закону № 481).

Нагадаємо: до цього при зміні марок виробникам та реалізаторам давалося всього 12 місяців з дати запровадження марок нового зразка, щоб використати придбані старі акцизні марки, або продати продукцію на яку вони наклеєні. Після закінчення цього строку «алкогольні» марки слід було замінити (заміна відбувалася безоплатно). Якщо ж цього не зробили, то продукція вважалася немаркована, а тому суб’єкта господарювання могли покарати «за всією суворістю закону». Заміна «тютюнових» марок взагалі передбачена не була.

Як бачимо, дихати стане легше, бо не доведеться постійно відслідковувати чинність наявних акцизних марок. Отже, можна працювати за принципом «наклеїв марки — спи спокійно».

Звертаємо увагу! За загальним правилом зміни, внесені до ст. 11 Закону № 481, якими оновлено правил маркування алкоголю і тютюну, мали б набрати чинність не раніше ніж через 18 місяців від дня опублікування закону, яким передбачено внесення таких змін. Але законодавці вирішили, що це занадто довго. І тому у п. 1 розділу II «Прикінцеві та перехідні положення» до Закону № 1638 вони як виняток із правила передбачили, що ці зміни набувають чинності з дня, наступного за днем опублікування Закону № 1638, тобто з 04.09.14 р.

 

Губить людей не пиво!

Виробництво коньяку. Ще однією радісною корективою, яку привніс Закон № 1638, є спрощення правил виробництва алкогольних напоїв, зокрема, виробництва коньяків. Так, відтепер ліцензії на виробництво коньяку та алкогольних напоїв за коньячною технологією видаватимуть всім суб’єктам господарювання, які мають повний технологічний цикл виробництва коньяку, включаючи викурку і витримку (оновлена ст. 3 Закону № 481).

Як бачимо вимога про обов’язкове використання при виробництві коньяку (у 2015 р. не менше 5 %, у 2016 р. — не менше 25 %, а з 2017 р. — не менше 30 %) спирту коньячного власного виробництва або спирту коньячного, викуреного в Україні з виноматеріалів, вироблених з вітчизняної сировини, канула в Лету (ч. 17 та 18 ст. 18 Закону № 481 виключено). У зв’язку з цим законодавець викреслив із Закону № 481 і підставу для анулювання ліцензії у разі недотримання таких вимог.

Таким чином на сьогодні, щоб виробляти коньяк в Україні, достатньо:

• виробляти коньяк за повним технологічним циклом виробництва, тобто з використанням приміщень, технологічного та іншого обладнання, відповідних технологічних процесів, які забезпечують переробку сировини у продукцію, готову для реалізації кінцевому споживачу (ст. 1 Закону № 481).

• вироблені коньяки маркувати етикетками та розливати виключно у передбачену чинними стандартами тару (посуд) місткістю 0,05 л; 0,1  л; 0,2 л; 0,25 л; 0,33 л; 0,37 л; 0,375 л; 0,4 л; 0,45 л; 0,5 л; 0,61 л; 0,7 л; 0,75 л; 1,0 л i більше (ч. 2 ст. 11 Закону № 481).

Додаток до ліцензії. З 04.09.14 р. при отриманні ліцензії виробнику алкогольних напоїв не видаватиметься додаток до ліцензії. Нагадаємо, що в цьому додатку містився перелік видів спиртів та алкогольних напоїв, які вправі виробляти суб’єкт господарювання, а також перелік знаків для товарів і послуг, які суб’єкт господарювання може використовувати у виробництві алкогольних напоїв (виняток ч8 ст. 3 Закону № 481).

Відтепер відомості про алкогольні напої, що має право вироб­ляти суб’єкт господарювання, будуть вказуватися безпосередньо у ліцензії на виробництво алкоголю (оновлена ч. 15 ст. 3 Закону № 481).

Біоетанол. Повністю заборонено виробництво та зберігання одним суб’єктом господарювання біоетанолу та спирту. Відтепер у п.п. 229.1.15 ПКУ вказано, що під час виробництва біоетанолу забороняється:

а) виробництво та зберігання спирту етилового на підприємствах з виробництва біоетанолу. У разі якщо підприємство має відокремлені підрозділи, забороняється виробництво та зберігання спирту етилового у тих відокремлених підрозділах, які виробляють біоетанол;

б) зберігання біоетанолу на складах виробника без денатурації його бензином (1 — 10 відсотків).

Подібні вимоги містилися у ПКУ і раніше, і були спрямовані на уникнення фальсифікації при виробництві. Але тоді вони стосувалися тільки спиртових заводів. Відтепер заборона розповсюджується на всіх без винятку виробників біоетанолу.

 

Ставки акцизу

Серед інших змін, які приніс Закон № 1638 виробникам коняку, можна також виділити поетапне підвищення ставок на спиртові дистиляти та спиртні напої, одержані шляхом перегонки виноградного вина або вичавок винограду (коди УКТ ЗЕД 2208 20 12 00, 2208 20 62 00). Так:

• з 04.09.14 р. і до кінця року діятиме ставка 56,42 грн., встановлена «антикризовим» Законом № 1166;

• з 01.01.15 р. по 31.12.15 р. ставка складе 59,96 грн. за 1 літр 100 % спирту;

• з 01.01.16 р. по 31.12.16 р. акциз збільшиться до 63,50 грн. за 1 літр 100 % спирту;

• а от з 01.01.17 р. коньячний спирт обкладатиметься згідно з п.п. 215.3.1 ПКУ, тобто за ставками, встановленими як для спирту етилового.

Все було б добре, якби не одне «але». З 1 вересня, згідно з «антикризовим» Законом № 1166 коньячні спирти почали оподатковуватися за ставками, встановленими для спирту етилового, — 70,53 грн. за 1 л 100 % спирту. Тобто, за найгіршим сценарієм виходить, що виробники коньяку протягом 1 — 3 вересня мали застосовували ставку акцизу 70,53 грн., і лише після цієї дати почали використовувати знижену ставку акцизу (56,42 грн. за 1 л 100 % спирту).

Сподіваємося що податківці будуть лояльними і за ці перші три осінні дні дозволять сплатити акциз за новою, зниженою ставко. Але не будемо забігати наперед та зачекаємо на роз’яснень податківців.

 

Виробництво сигарет

Обладнання — під контролем! Контроль за виробництвом тютюнових виробів піднято на зовсім новий рівень. Раніше він зводився до елементарного маркування акцизними марками виробленої продукції. Логіка була проста: акцизна марка на пачці є — тютюн легальний, немає — кустарний.

Тепер же до цих елементарних заходів контролю додалися й інші (нова ст. 21 Закону № 481). Мета запровадження цих додаткових заходів нагляду полягає не в контролі за вже виробленим товаром, а в контролі за самим процесом виробництва, а саме, за обладнанням, на якому виробляються сигарети.

Суть цих заходів зводиться до того, що обладнання для промислового виробництва сигарет та цигарок (обладнання для підготовки або обробки тютюну), яке імпортується на митну територію України, зберігається та використовується на митній території України, підлягає внесенню до Єдиного державного реєстру обладнання для промислового виробництва сигарет та цигарок (далі — Єдиний реєстр обладнання).

Єдиний реєстр обладнання вестимуть працівники ДФСУ, і в ньому будуть міститися серед іншого дані про:

• суб’єкта господарювання (юридичний та фізичних осіб), який здійснив ввезення обладнання в Україну або є власником обладнання. У разі передачі обладнання на зберігання чи в користування іншим суб’єктам господарювання — і дані про особу, яка здійснює зберігання або використання такого обладнання;

• підставу ввезення обладнання на митну територію України або набуття права власності на обладнання;

• обладнання для виробництва сигарет та цигарок (модель та серійний номер обладнання; місце­знаходження обладнання тощо).

Ведення такого реєстру дасть змогу ДФСУ контролювати обсяг вироблених тютюнових виробів і при виявленні «лівої» продукції визначити обладнання, на якому воно вироблено, і приблизне коло винуватців.

Вносити інформацію до реєстру будуть імпортери або власники обладнання, шляхом подання письмової заяви (форма цієї заяви поки що незатверджена): не пізніше 10 робочих днів з дня здійснення події, яка викликає внесення зміни до реєстру (наприклад, завершення митного оформлення обладнання, набуття права власності, зміна інформації про обєкт, тощо).

Що ж стосується обладнання, яке до набрання чинності цими вимогами уже працювало в Україні, то воно також не залишилося забутим. Такі агрегати користувачі або власники такого обладнання мають внести до Єдиного реєстру обладнання до 04.03.15 р.

У разі переходу права власності або знищення обладнання таке обладнання підлягає виключенню з Єдиного реєстру обладнання. Заява про виключення подається не пізніше 10 робочих днів з дня настання однієї з подій, зазначених у цій частині, суб’єктом господарювання, за заявою якого відповідне обладнання внесено до Єдиного реєстру обладнання.

Увага! За використання обладнання для виробництва сигарет, невнесеного до Єдиного реєстру обладнання, суб’єктів господарювання з 04.03.15 р. будуть карати значними штрафами та знищенням такого обладнання (детальніше див. таблицю нижче). Тому ухилятися від реєстрації не варто, тим паче що багато часу це не займе.

Тютюновий папір та фільтри. Ще однією неприємною новиною для виробників сигарет є те, що з 04.09.14 р. імпорт або придбання паперу цигаркового, та фільтрів для промислового виробництва сигарет можуть здійснювати лише суб’єкти господарювання, які мають ліцензію на право виробництва тютюнових виробів. При цьому такі товари (продукцію) вони можуть тільки використовувати у своєму виробництві без права подальшої їх реалізації на митній території України.

Введення таких обмежень не тільки змусить виробників сигарет придбавати таку сировину за прямими договорами, без залучення посередників та ще й робити це доведеться тільки для власних цілей, а не для продажу. Введення таких обмежень, на наш погляд, має в рази зменшити кількість «лівої» продукції.

Крім того, з 04.03.15 р. при виявленні фактів незаконного імпорту та/або придбання паперу цигаркового та фільтрів суб’єктів господарювання будуть карати «гривнею» (детально див. таблицю нижче).

 

Відповідальність

Услід за збільшенням заходів контролю за виробництвом та обігом спирту, алкогольних напоїв і тютюнових виробів Закон № 1638 також ужорсточив відповідальність за порушення таких правил. Відповідні зміни було внесено до «штрафної» ст. 17 Закону № 481. З розміром штрафів ви можете познайомитися у таблиці.

 

Відповідальність за порушення правил виробництва
та обігом спирту, алкогольних напоїв і тютюнових виробів

Порушення правил виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв і тютюнових виробів

Нові розміри штрафів

1

2

Виробництво спирту етилового, коньячного і плодового, спирту етилового ректифікованого виноградного, спирту етилового ректифікованого плодового, спирту-сирцю виноградного, спирту-сирцю плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів без наявності ліцензії

(абз. третій ч. 2 с. 17 Закону № 481)

200 % вартості виробленої продукції (за оптово-відпускними цінами), але не менш 85000 грн. (раніше не менш 8500 грн.)

Виробництво алкогольних напоїв з використанням інших видів спирту (крім етилового, коньячного і плодового, спирту етилового ректифікованого виноградного, спирту етилового ректифікованого плодового)

(абз. четвертий ч. 2 с. 17 Закону № 481)

200 % вартості виробленої продукції (за оптово-відпускними цінами), але не менше 15000 грн. (раніше не менше 8500 грн.)

Оптова (включаючи імпорт та експорт) і роздрібна торгівля спиртом етиловим, коньячним і плодовим, спиртом етиловим ректифікованим виноградним, спиртом етиловим ректифікованим плодовим, алкогольними напоями та тютюновими виробами без наявності ліцензій

(абз. п'ятий ч. 2 с. 17 Закону № 481)

200 % вартості отриманої партії товару, але не менше 17000 грн. (раніше не менше 1700 грн.)

Роздрібна торгівля алкогольними напоями через ЕККА (КОРО) не зазначений у ліцензії

(абз. шостий ч. 2 с. 17 Закону № 481)

200 % вартості реалізованої через такий ЕККА (КОРО) продукції, але не менше 10000 грн. (раінше не менше 1000 грн.)

Зберігання спирту, або алкогольних напоїв, або тютюнових виробів у місцях зберігання, не внесених до Єдиного реєстру

(абз. одинадцятий ч. 2 с. 17 Закону № 481)

100 % вартості товару, який знаходиться в такому місці зберігання, але не менше 17000 грн. (раніше не менше 1700 грн.)

Використання спирту-сирцю виноградного або спирту-сирцю плодового у спосіб, не передбачений Законом № 481

(абз. дванадцятий ч. 2 с. 17 Закону № 481)

200 % вартості спирту, але не менше 17000 грн. (раніше не менше 1700 грн.)

Оптова або роздрібна торгівля коньяком, алкогольними напоями, горілкою, лікеро-горілчаними виробами та вином за цінами, нижчими за мінімальні оптово-відпускні або роздрібні ціни на такі напої

(абз. тринадцятий ч. 2 с. 17 Закону № 481)

100 % вартості отриманої партії товару, розрахованої виходячи з мінімальних оптово-відпускних або роздрібних цін, але не менше 10000 грн. (до цього не менше 5000 грн.)

Роздрібна торгівля тютюновими виробами за цінами, вищими від максимальних роздрібних цін на тютюнові вироби, встановлених виробниками або імпортерами таких тютюнових виробів

(абз. чотирнадцятий ч. 2 с. 17 Закону № 481)

100 % вартості наявних у суб’єкта господарювання тютюнових виробів, але не менше 10000 грн. (раніше не менше 1000 грн.)

Виробництво, зберігання, транспортування, реалізації фальсифікованих алкогольних напоїв чи тютюнових виробів; алкогольних напоїв чи тютюнових виробів без марок акцизного податку встановленого зразка або з підробленими марками акцизного податку

(абз. п’ятнадцятий ч. 2 с. 17 Закону № 481)

200 % вартості товару, але не менше 17000 грн. (до цього не менше 8500 грн.)

Неподання чи несвоєчасного подання звіту або подання звіту з недостовірними відомостями про обсяги виробництва та/або обігу (в тому числі імпорту та експорту) спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів до органу, що видав відповідні ліцензії

(абз. вісімнадцятий ч. 2 с. 17 Закону № 481)

17000 грн. (раніше 1700 грн.). Нагадаємо, що така звітність є лише для виробників та оптовиків. Для роздрібної торгівлі ще нема.

Імпорт на митну територію України або придбання паперу цигаркового та фільтрів для виробництва сигарет без ліцензії на право виробництва тютюнових виробів та/або їх реалізація на митній території України

(новий абз. дев’ятнадцятий ч. 2 с. 17 Закону № 481)

100 % вартості партії товару, але не менше 15000 грн.(1)

Зберігання та/або використання на митній території України обладнання для промислового виробництва сигарет та цигарок, не внесеного до Єдиного реєстру обладнання

(новий абз. двадцятий ч. 2 с. 17 Закону № 481)(2)

150000 грн. (1)

(1) З 04.03.15 р. податківці не пізніше 3 робочих днів з дня виявлення таких порушень накладатитмуть арешт на такий папір цигарковий, такі фільтри, обладнання і звертатимуться до суду для винесення рішення про їх конфіскацію та знищення. Процедура знищення таких конфіскованих товарів контролюється органом доходів і зборів, що здійснив арешт таких товарів.

(2) Штрафи встановлені цими положеннями застосовуються починаючи з 04.03.15 р.

 

Документи статті

Закон № 481  Закон України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів» від 19.12.95 р. № 481/95-ВР.

Закон № 1638 — Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законів України щодо посилення контролю за обігом підакцизних товарів та уточнення окремих податкових норм» від 12.08.14 р. № 1638-VII.

Закон № 1166  Закон України «Про запобігання фінансової катастрофи та створення передумов для економічного зростання в Україні» від 27.03.14 р. № 1166-VII.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі