Теми статей
Обрати теми

Перепродати талони дядькові?..

Голенко Олександр, шеф-редактор
Підприємства, які використовують у господарській діяльності власний чи орендований автотранспорт, нерідко надають перевагу талонному варіанту придбання палива для його заправки. Часто паливо придбавається «із запасом», і тоді виникає запитання: а чи можна продати частину невикористаних талонів іншому суб’єкту господарювання?

Давайте одразу ж переформулюємо вихідне запитання, і ось чому.

Прочитавши про продаж палива за талонами в «БТ», 2015, № 31, с. 31, ви чітко з’ясували, що талон — це документ, що лише підтверджує право його власника (покупця палива) отримати на АЗС певну кількість власного палива певної марки… Уточнимо: граничний строк отримання палива за талонами, як правило, в них зазначений і повинен дотримуватися.

Зверніть увагу: тут ітиметься саме про своє паливо, раніше придбане підприємством за безготівковою передоплатою, яке було передано АЗС на тимчасове зберігання і, зрозуміло, оприбутковано на підставі накладної продавця з одночасним отриманням від нього відповідних талонів, що підтверджують право на заправку таким паливом на АЗС.

Тому купівля у вас кимось таких талонів настільки ж безглузда, як, наприклад, купівля зазначених видаткових накладних на паливо. Тобто це абсолютно нерозумно і марно. Інша справа — купівля власне палива.

Тож давайте розбиратися в ситуації, коли підприємство, яке:

(1) передоплатило паливо за безготівковим розрахунком згідно з договором купівлі-продажу;

(2) отримало (і оприбутковувало) це паливо згідно з видатковою накладною постачальника;

(3) передало це паливо для тимчасового зберігання на АЗС згідно з договором (відповідального) зберігання*,

* Операції (1) і (3) можуть здійснюватися в межах єдиного змішаного договору.

приймає рішення залишок цього палива (як «неліквіди») продати на сторону — теж за безготівковим розрахунком.

«До повного!»

Очевидно, що ви — як власник палива — маєте право розпорядитися ним на свій розсуд — у тому числі продати і, зокрема, — за договором купівлі-продажу.

Уточнимо, що всупереч розхожому міфу, для цього вам не знадобляться жодні спеціальні документи дозвільного характеру (ліцензії). Адже цього виду діяльності не було ані у ст. 9 Закону України «Про ліцензування певних видів підприємницької діяльності» від 01.06.2000 р. № 1775-ІІІ (крім торгівлі рідким паливом з біомаси та біогазом), ані у ст. 7 нового Закону України «Про ліцензування видів підприємницької діяльності» від 02.03.15 р. № 222-VІІІ, що замінив його з 28.06.15 р.

Єдине формальне обмеження — це заборона єдинникам продавати підакцизні товари, установлена п.п. 3 п.п. 291.5.1 ПКУ.

Утім, у цій конкретній ситуації, сказавши про таку заборону, ми не можемо обмежитися тим, щоб просто поставити жирну крапку… Дивіться чому.

Аналізуючи раніше** подібну ситуацію з продажем ЮРЄПом легкового автомобіля, який значився до цього у нього на балансі як об’єкт основних засобів — увага! — і який теж формально вважається підакцизним товаром, ми посилалися на лояльну консультацію податківців з підкатегорії 108.12 ЗІР ДФСУ, де такий продаж не визнавався забороненим!

** Див. «БН», 2014, № 11, с. 29.

На жаль, тут є два мінуси: 1) до сьогодні ця консультація не дожила (була виключена з ЗІР ДФСУ у новорічному реформаторському запалі, хоча жодних нових норм, що змінювали б висновок ЗІР ДФСУ на протилежний, до ПКУ внесено не було); 2) у ній прямо говорилося про зовсім інший підакцизний об’єкт продажу — легковий автомобіль (а не паливо)…

Але є і плюс. Це головний аргумент тієї консультації, що полягає в тому, що заборона ПКУ встановлена саме на діяльність (читай — систематичну діяльність) з продажу підакцизних товарів, а разовий продаж неліквідного легкового авто (а від себе додамо: і разовий продаж неліквідного палива) — ніяк не може вважатися такою діяльністю!

Повторимо: жодні зміни законодавства відтоді справедливість цього аргументу не похитнули. Отже, якщо ви працюєте на спрощенці, то у вас залишаються варіанти: або заручившись позитивною індивідуальною податковою консультацією, отриманою згідно зі ст. 52 ПКУ, продати надлишок палива без затій, або «продати» його у вартості наданих на сторону транспортних послуг чи оформивши передачу «заправленого» автомобіля в оренду… Ну, не виливати ж його, дійсно?

І якщо вже ми вирішили проїхатися по формальностях, то в бухобліку (див. приклад нижче) дохід від продажу цього палива має потрапити на Кт 712 (як дохід від реалізації «інших оборотних активів» — запасів). Ну, й у графі 4 виданої та зареєстрованої податкової накладної (якщо, звичайно, ви — платник ПДВ) потрібно зазначити відповідний код УКТ ЗЕД проданого палива…

Що ж до процедури передачі палива новому покупцю, абсолютно безхмарний варіант — підігнати бензовоз на АЗС і залити в нього одразу весь обсяг перепроданого палива згідно з відповідною кількістю талонів до останньої краплі!.. Зрозуміло, ці талони вручите АЗС саме ви.

Інакше — якщо куплене у вас паливо за вашими талонами отримуватиме на АЗС сам новий покупець, то можливі проблеми, про які ми вас просто зобов’язані попередити.

«А казачок-то засланный!»*

* Із к/ф «Невловимі месники».

І проблема тут не в тому, що АЗС вимагатиме у пред’явника вашого талона якось підтвердити його приналежність до вашої контори, ні! Талон для того і придуманий, щоб бути «остаточним папірцем». Якщо ваш працівник, не дай Боже, втратить талони — ви тут же на свою біду переконаєтеся в знеособленості процедури заправки…

Питання тут в іншому.

Недаремно в зазначеній статті ми сказали, мовляв, усі тонкощі господарських відносин АЗС і клієнта мають бути чітко прописані в договорі між ними.

Адже якщо копнути глибше, то чому взагалі у вас виникла необхідність перепродажу невикористаного палива? Чом би вам по-хорошому не повернути його постачальнику разом з талонами? Та тому, що на практиці постачальник, як правило, включає до договору обов’язок покупця вибрати все куплене паливо у чітко обмежений час. І ще застереження, що перешкоджають одностороннім змінам його базових умов (тим більше — на користь третьої сторони). А тут вийде, що формально стороною договору відповідального зберігання палива залишилося ваше підприємство (і оплата зберігання ваша), а власник палива, що зберігається, — уже інша особа?!

Життя підказує чимало спірних ситуацій, які можуть викликати необхідність в одержувача палива звернутися до вихідного договору: претензії до якості палива, недодержання його асортименту на АЗС, необхідність доплати за додатковий строк зберігання — наприклад, якщо перевищено початково зазначений у талонах, заміна пошкоджених талонів!.. Прикладів безліч.

Можливо, новий покупець чітко бачить усі ці додаткові ризики і нести їх згоден (скажімо, якщо він швиденько вибере все таке паливо). А якщо ні, то у вас два шляхи: або «куди крива вивезе» і гріх на душу, або розуміння, що ваша спроба чесно прописати всі ризики в договорі між вами відіб’є в нього бажання його укладати… У будь-якому разі рекомендуємо в договорі купівлі-продажу з новим покупцем чітко зазначити: а) номерні реквізити талонів; б) вказаний у них граничний строк отримання палива. Щоб реагувати на його можливі претензії приказкою: «Бачили очі, що купували»…

Ціна питання

При формуванні ціни палива, що (пере)продається, не випустіть з уваги два найважливіші моменти.

По-перше, не буде зайвим вам нагадати, що згідно з  абзацом другим п. 188.1 ПКУ для перепродавця товару мінімальна база обкладення ПДВ дорівнює ціні придбання такого товару. Очевидно — це ціна оприбутковування вами палива.

По-друге, не можна не пригадати і про скандальний «роздрібний» акциз — адже продаєте ви підакцизний товар як-не-як…

Зауважимо, що незважаючи на всі потуги фіскалів, нам досі жодного разу не потрапляв до рук розрахунковий документ АЗС з виділеною в ньому сумою «роздрібного» акцизу.

Цікаво зауважити принагідно, що відповідно до абсурдного абзацу третього п.п. 2 п. 6 розд. V Порядку заповнення та подання декларації акцизного податку*, оскільки за фактом обговорюване паливо було вами — як його первинним покупцем — саме перепродане (а Мінфін у зазначеній новелі визнав саме це «комерційним використанням» підакцизного товару), то заднім числом вийшло, що ваш постачальник і не повинен був справляти з вас «роздрібний» акциз на це паливо. Отже, чіплятися до ваших вхідних документів (без виділеного в них «роздрібного» акцизу) у податківців тим більше жодних підстав немає.

* Затверджений наказом Мінфіну від 23.01.15 р. № 14.

Що ж стосується безпосередньо вас: якщо ви — не суб’єкт роздрібної торгівлі, то залізно не підпадаєте під визначення платника «роздрібного» акцизу в  п.п. 212.1.11 ПКУ. Крапка. Якщо ж ви таки суб’єкт роздрібної торгівлі, то уважно ознайомтеся з нашими аргументами на с. 33 статті, зазначеної на початку. Зверніть увагу, що оскільки в обговорюваній тут ситуації один суб’єкт підприємництва продає паливо іншому такому самому суб’єкту, то це чітко підпадає під визначення саме оптової торгівлі згідно з п. 4.5 ДСТУ 43032004 «Роздрібна і оптова торгівля. Терміни та визначення».

До речі, саме тому доцільно в цій ситуації скористатися безготівковою формою розрахунку, цим самим вбиваючи одразу двох зайців: першого — вам не зможуть пришити дату виникнення податкового зобов’язання з «роздрібного» акцизу згідно з  п. 216.9 ПКУ; другого — це взагалі позбавить вас від вимоги фіскалів провести цю купівлю-продаж через РРО, яку вони зазвичай висувають при продажу такого неліквідного палива саме за готівку (підкатегорія109.02 ЗІР ДФСУ)…

І ще. Якщо невикористані талони вже були видані водієві, то заздалегідь заберіть їх у нього назад і внесіть про це запис до журналу видачі талонів (і не забудьте списати їх з нього в аналітичному обліку).

Про вигоди перепродажу цього палива «втемну» ми сказати не посміємо…

На завершення — приклад.

Приклад. Підприємство купило 500 л бензину А-95 за ціною 21,00 грн./л (у тому числі ПДВ 20 % — 3,50 грн.) для заправки автомобіля директора за талонами (25 шт. талонів по 20 л). Витрачено 380 л бензину (19 шт. талонів). Невитрачений бензин у кількості 120 л (6 шт. талонів по 20 л) продано іншому підприємству за ціною 21,60 грн./л (у тому числі ПДВ 20 % — 3,60 грн.).

Зміст операції

Бухгалтерський облік

Сума, грн.

дебет

кредит

1. Придбано бензин А-95 (500 л) за талонами відповідно до договору з АЗС

1. 1. Перераховано на АЗС кошти з поточного рахунка

371

311

10500

1.2. Відображено податковий кредит з ПДВ (за зареєстрованою в ЄРПН податковою накладною)

641/ПДВ

644

1750

2. Отримано за накладною бензин (500 л) і талони (25 шт.) від АЗС

2.1. Оприбутковано бензин за талонами

2032(1)

631

8750

2.2. Списано суму податкового кредиту

644

631

1750

2.3. Зараховано заборгованості

631

371

10500

3. Витрачено в госпдіяльності бензин (380 л) за талонами (19 шт.)

3.1. Списано, талони, що значаться за водієм (за датою звіту водія про заправку)

2033(2)

2032

6650

3.2. Списано бензин на підставі звітів водія (подорожніх листів — якщо вони використовувались(3))

92

2033

6650

4. Реалізовано «неліквідний» бензин

4.1. Отримано на поточний рахунок передоплату від покупця

311

681

2592

4.2. Нараховано податкове зобов’язання з ПДВ (оформлено та зареєстровано в ЄРПН податкову накладну)

643

641/ПДВ

432

4.3. Бензин А-95 (120 л) і талони (6 шт.) передано покупцю за накладною(4)

361

712

2592

4.4. Відображено податкове зобов’язання з ПДВ

712

643

432

4.5. Списано балансову вартість бензину

943

2032

2100

4.6. Зараховано заборгованості

681

361

2592

5. Визначено фінансовий результат

5.1. Списано доходи

712

791

2160

5.2. Списано витрати

791

943

2100

(1) «Паливо в талонах».

(2) «Паливо в баках».

(3) Див. «БН», 2013, № 46, с. 23.

(4) Із зазначенням номерних реквізитів талонів.

 

Висновки

  • Формальної заборони на перепродаж підприємством свого «неліквідного» поталонного палива — а перепродати можна саме паливо, а не самі талони, — законодавством не встановлено.

  • Якщо новий покупець вибере на АЗС все таке паливо одним махом, то все буде гладко, якщо ж він продовжуватиме заправлятися за талонами першого покупця — у нього можуть виникнути деякі проблеми з постачальником.

  • При формуванні ціни продажу палива платником ПДВ йому необхідно врахувати, що при перепродажу мінімальна база ПДВ має бути не нижче вартості придбання такого палива.

  • Якщо перепродавець — не суб’єкт роздрібної торгівлі, то він — не платник «роздрібного» акцизу.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі