Новий «прибутковий» орієнтир — п. 133.4 ПКУ
Скажемо одразу, деякі норми Закону № 652 вийшли досить туманними. Тому зрозуміти, що саме хотіли сказати законодавці, подеколи непросто. Однією з таких невизначеностей одразу може похвалитися п.п. 14.1.121 ПКУ.
Так, якщо раніше ця норма визначала неприбуткову організацію (підприємство, установу) як організацію, метою діяльності якої було не отримання прибутку, а проведення благодійної діяльності та меценатства й іншої діяльності, передбаченої законодавством, то зараз мета діяльності для неї не має значення.
Законодавці повністю переписали п.п. 14.1.121 ПКУ. Наразі він ідентифікує неприбуткову організацію як (знову ж таки) неприбуткову організацію, яка не є платником ПНП відповідно до п. 133.4 ПКУ.
Складається враження, що тільки виконавши вимоги п. 133.4 ПКУ, організація може отримати бажаний статус неприбутківця і одночасно стати неплатником ПНП. У протилежному ж випадку вона позбавляється права носити таку «подвійну» назву.
Проте не квапитимемося з висновками. Звернувшись до п. 57.1 і п.п. 133.4.3 ПКУ, можна переконатися, що й інші некомерційні організації, які не відповідають вимогам, прописаним у п. 133.4 ПКУ, також можуть бути неприбутковими. Просто нардепи окремо не вирішили за необхідне уточнювати цей момент. А ось, на жаль, на звання неплатника ПНП претендувати вони не зможуть.
Так, що ж це за вимоги такі? Не думайте, що вони якось змінилися порівняно з попередньою редакцією ПКУ. Їх просто зібрали в уже відомій вам нормі — п. 133.4 ПКУ. Для більшої наочності представимо їх на схемі (рис. 1 на с. 16).
Зауважте: не виконавши вимогу про цільове використання доходів — організація повністю втрачає свій привілейований статус неплатника ПНП.
А ось вид діяльності, від якої отримано такий дохід, не важливий. Тому неприбутківці, як і раніше, можуть отримувати його від діяльності, не зазначеної в установчих документах, і при цьому все одно залишатися неплатниками ПНП.
Що буде, якщо не виконати вимоги п. 133.4 ПКУ
У такому разі цілком логічно, що неприбуткова організація стане звичайним платником ПНП з усіма наслідками, що звідси випливають, прописаними в розділі III ПКУ. Але спершу їй доведеться виконати певний порядок дій (рис. 2 на с. 16).
Але є й хороша новина. Авансові платежі з ПНП такому платнику ПНП сплачувати не треба ( п. 57.1 ПКУ). Причому незалежно від розміру отриманого річного доходу. Та і звітний період — рік. Але, що дійсно неприємно, так це те, що надалі вам доведеться сплачувати ПНП, ураховуючи всі отримані вами доходи і понесені витрати. Тобто виходячи з прибутку, розрахованого за бухобліковими правилами.
І ще порада. Якщо ви порушили вимоги п. 133.4 ПКУ, не тягніть з переходом до розряду платників ПНП. Адже якщо це виявлять контролери, тоді вас чекає не тільки виключення з Реєстру, а й нарахування податкових зобов'язань (ПЗ) з ПНП, штрафних санкцій та пені починаючи з 1 числа місяця, в якому вчинено таке порушення ( п.п. 133.4.4 ПКУ).
Рис. 1. Набуття неприбутковою організацією статусу неплатника ПНП
* Важливо! Кабмін ще повинен затвердити новий порядок ведення Реєстру неприбуткових установ та організацій. До речі, чекаємо ми його ще з 01.01.15 р. До того моменту, поки це станеться, діє «старе» Положення № 37.
Рис. 2. Порядок дій у разі порушення вимог п. 133.4 ПКУ
Ще є час усе виправити
Оскільки Закон № 652 набув чинності 13.08.15 р., деякі неприбуткові організації просто не встигли підготуватися до прийдешніх змін. Тому (та ще й через те, що Кабмін не розробив нового порядку ведення Реєстру), законодавці передбачили певні перехідні моменти для неприбутківців, які бажають не втратити статус неплатника ПНП.
1. Неприбуткові організації, уже внесені до Реєстру на дату набуття чинності Законом № 652, не будуть вилучені з цього Реєстру до 01.01.17 р.
2. Неприбуткові організації, що внесені до Реєстру на дату набуття чинності Законом № 652 та відповідають вимогам п. 133.4 ПКУ, автоматично включать до нового Реєстру. За бажанням такі підприємства можуть подати до податкового органу копії установчих документів. Але це тільки за бажанням.
3. Неприбуткові організації, унесені до Реєстру на дату набуття чинності Законом № 652 і які НЕ відповідають вимогам п. 133.4 ПКУ, з метою включення до нового Реєстру зобов’язані до 01.01.17 р. привести свої установчі документи у відповідність до норм ПКУ та подати копії таких документів до податкового органу.
Зауважте, що законодавці вирішили підтримати організації, які бажають залишитися у статусі неплатників ПНП. З цією метою реєстраційний збір за реєстрацію змін до установчих документів, передбачених п. 133.4 ПКУ, не справлятиметься (п. 2 розд. ІІ Закону № 652).
І тільки в тому випадку, якщо неприбуткові організації не приведуть свої установчі документи у відповідність до норм п. 133.4 ПКУ, після 1 січня 2017 року вони будуть вилучені з Реєстру.
Тим же неприбутковим організаціям, які захочуть зареєструватися в Реєстрі, після 13.08.15 р. доведеться проходити всю процедуру за «старими» правилами ( п. 34 підрозд. 4 розд. XX ПКУ). Оскільки до затвердження нового Реєстру діє «старе» Положення № 37. Та ще й вилучити таку організацію з Реєстру можуть, оскільки заборона стосується тільки тих із них, що були внесені до Реєстру на дату набуття чинності Законом № 652.
Нова звітність
На зміну «старому» Податковому звіту про використання коштів неприбуткових установ та організацій (затверджений наказом Міндоходів від 27.01.14 р. № 85) прийде Звіт про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації ( п. 46.2 ПКУ).
Зауважте, його статус прирівняно до статусу податкової декларації. А це означає, що строк давності, установлений у ст. 102 ПКУ за зобов’язаннями та штрафами, нарахованими на підставі такого звіту, становитиме 1095 днів.
На жаль, саму форму звіту МФУ ще не розробив. Але якщо це станеться до кінця поточного року, цілком можливо, що податківці вимагатимуть подання звіту за новою формою вже за підсумками 2015 року (як вони це робили у 2014 році — лист Міндоходів від 18.01.14 р. № 1097/7/99-99-19-03-01-17). Навіть незважаючи на те, що застосовувати нову форму звіту потрібно зі звітного періоду, що настає після періоду оприлюднення ( п. 46.6 ПКУ), тобто за підсумками 2016 року.
А ось строки подання звіту вже відомі — це строки, передбачені для подання декларації з ПНП.
Зустрічні звірки та ППР
Зустрічні звірки. Податківці отримали повне право проводити зустрічні звірки (з метою отримання податкової інформації) даних, що стосуються неприбуткових організацій ( п. 73.5 ПКУ).
Тому попереджаємо: під час проведення звірок ви можете отримати запит з податкової з вимогами надати перелік документів, які містять інформацію, що стосується тієї чи іншої операції, факт здійснення якої потрібно підтвердити або спростувати. Відповісти на нього доведеться протягом одного місяця з дня, що настає за днем надходження запиту.
Увага! Зустрічні звірки не є перевірками, а це означає, що на них не поширюються вимоги та обмеження, передбачені ПКУ в частині проведення перевірок. Але інформація, отримана під час таких зустрічних звірок, надалі може слугувати підставою для позапланової перевірки.
ППР за рішенням суду. Звісно, кримінальну справу, предметом якої є податки і збори, можуть завести і щодо посадових осіб неприбуткової організації, яка відповідає вимогам п. 133.4 ПКУ.
Якщо це сталося, і суд виніс рішення про проведення документальної позапланової перевірки, знайте — контролери зобов’язані прийняти податкове повідомлення-рішення (ППР) за результатами такої перевірки протягом 10 робочих днів з дня, наступного за днем отримання ними відповідного судового рішення, що набрало законної сили ( п. 86.9 ПКУ). А потім надіслати його вам на погодження.
Для контрагентів є послаблення
Закон № 652 ввів деяке послаблення для контрагентів неприбуткових організацій.
Так, раніше ПКУ зобов’язав суб’єктів господарювання (з доходом більше 20 млн грн.) збільшувати фінансовий результат за підсумками 2015 року на такі «різниці»:
1) на суму 30 % вартості товарів, робіт, послуг, необоротних активів (крім зазначених у п. 140.2 і в п.п. 140.5.5 ПКУ та контрольованих операцій), придбаних у неприбуткових організацій.
Тепер же цього можна уникнути — якщо вартість товарів, необоротних активів, робіт і послуг, придбаних у неприбутківців, сукупно протягом звітного року не перевищить 50 розмірів мінімальної зарплати, установленої законом на 1 січня звітного (податкового) року. Тобто для 2015 року — 60900 грн. (50 х 1218 грн.).
Якщо ж вартість купівель перевищить зазначену межу — фінрезультат доведеться збільшувати на ті самі 30 % від вартості куплених у неприбутківця активів ( п.п. 140.5.4 ПКУ). Причому незалежно від того, відповідає він вимогам п. 133.4 ПКУ чи ні;
2) на суму коштів або вартість товарів, виконаних робіт, наданих послуг, перерахованих (переданих) протягом звітного року неприбутковим організаціям, у розмірі, що перевищує 4 % оподатковуваного прибутку попереднього звітного року ( п.п. 140.5.9 ПКУ). Причому це правило поширювалося тільки на операції з неприбутківцями, зазначеними у «старих» пп. 1 і 2 п.п. 133.1.1 ПКУ (бюджетні організації, громадські об’єднання, політичні партії тощо).
Закон № 652 вніс деякі уточнення. Так, за підсумками 2015 року суб’єкту господарювання доведеться збільшити фінрезультат тільки в тому випадку, якщо:
• це будуть безоплатно перераховані кошті або безоплатно передані товари, виконані роботи, надані послуги;
• а перераховувати (передавати) такі «дарунки» ви будете тільки неприбутківцям, які відповідають вимогам п. 133.4 ПКУ.
Виходить, що благодійникам працювати з неприбутковими організаціями, що не відповідають критеріям п. 133.4 ПКУ, як і зі звичайними суб’єктам господарювання, які не мають неприбуткового статусу, буде набагато вигідніше. Адже такі безоплатні передачі не потрібно додавати до фінрезультату в цілях визначення оподатковуваного прибутку.
І ще нагадаємо: починаючи з 1 січня 2015 року, на час проведення АТО діє звільнення від коригування фінрезультату щодо сум коштів або вартості спецзасобів індзахисту, переданих для потреб АТО ( п. 33 підрозд. 4 розд. 10 ПКУ).
Податкова знижка
Увага! З 13.08.15 р. фізособи мають право включити до податкової знижки з ПДФО суму коштів або вартість майна, перерахованих (переданих) у вигляді пожертвувань або благодійних внесків неприбутковим організаціям, тільки якщо така неприбуткова організація на дату перерахування (передання) коштів і майна відповідає умовам, визначеним п. 133.4 ПКУ. Як і раніше, розмір такої знижки не може перевищувати 4 % від суми загального річного доходу, оподатковуваного ПДФО ( п.п. 166.3.2 ПКУ).
Якщо ж неприбуткова організація внесена до Реєстру, але не відповідає вимогам п. 133.4 ПКУ, благодійник скористатися податковою знижкою не зможе.
Спрощена фінзвітність
Для неприбуткових підприємств, установ та організацій (незалежно від того, відповідають вони критеріям з п. 133.4 ПКУ чи ні) надано можливість подавати скорочену фінзвітність. Тобто неприбутківці повинні подавати баланс і звіт про фінансові результати ( ч. 3 ст. 11 Закону про бухоблік). Проте для того, щоб ця норма почала працювати, потрібно внести відповідні зміни до П(С)БО.
Документи та скорочення статті
Закон № 652 — Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо оподаткування неприбуткових організацій» від 17.07.15 р. № 652-VIII.
Закон № 755 — Закон України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців» від 15.05.03 р. № 755-IV.
Положення № 37 — Положення про Реєстр неприбуткових установ та організацій, затверджене наказом МФУ від 24.01.13 р. № 37.
ПНП — податок на прибуток.
ППР — податкове повідомлення-рішення.