Теми статей
Обрати теми

Водіям на замітку: «листи щастя» та штрафні бали

Жиленко Катерина, податковий експерт, e.zhylenko@id.factor.ua
Законодавці невтомно вносять зміни не лише до податкового законодавства, а й, так би мовити, до «загальнолюдського». Сьогодні розберемо «по кісточках» Закон № 596, який уже з 08.08.15 р. підкоригував КпАП у частині безпеки дорожнього руху. Водночас до КпАП вписали і поліцію, проте її законні норми запрацюють трохи пізніше. Стаття зацікавить не лише водіїв, а й підприємства, на які зареєстровані транспортні засоби. Давайте розбиратися в подробицях.

Відео- та фотофіксація порушень ПДР

Ні, це не манія переслідування. За водіями насправді знову вестимуть фото- та відеоспостереження з метою виявлення порушень ПДР. І порушникам знову-таки надсилатимуть так звані «листи щастя» — постанови суду про накладення адміністративного стягнення. Епопея із запровадженням та скасуванням такої форми адмінвідповідальності водіїв авто триває вже не перший рік. Цього разу ці норми ґрунтовно прописали в КпАП.

Так, ст. 142 КпАП передбачає адміністративну відповідальність за порушення у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху, зафіксовані в автоматичному режимі: за допомогою технічних засобів, що дозволяє вести фотографування і відеозапис, та інформації, що функціонує згідно із законодавством про захист, в інформаційно-телекомунікаційних системах (Закон № 80/94).

Важливо: за загальним правилом притягати до відповідальності будуть юридичних та фізичних осіб, на яких зареєстровано ТЗ, тобто саме їм прийде постанова про накладення адміністративного стягнення — рекомендованим листом з повідомленням.

Але це не єдиний варіант. Покарати можуть і інших осіб, наприклад фактичного порушника, якщо власник таким не є. Подробиці на рис. 1 і 2 (с. 20).

Крім того, в ст. 531 Закону № 3353 передбачено, що покарані юрособи та фізособи мають право зворотної вимоги до особи, яка керувала ТЗ у момент порушення. Інакше кажучи, юридичний власник може сплатити штраф, а потім вимагати його у справжнього винуватця порушення.

Перехідний момент. Завершальні положення Закону № 596 наказують у місячний строк з дня його опублікування поінформувати власників ТЗ про зареєстровані на них ТЗ. Це зіграє на руку, зокрема, екс-власникам авто, які продали «залізного коня» за довіреністю, тобто фактично його власником вже не є, а юридично все ще значаться.

Корисний сервіс. Власника ТЗ можуть поінформувати про фіксацію порушення правил ПДР, здійсненого на ТЗ, що йому належить. Для цього власник ТЗ повинен звернутися із заявою до підрозділу МВС, що забезпечує безпеку дорожнього руху. У заяві потрібно зазначити номер мобільного телефону або адресу електронної пошти, куди надійде повідомлення у разі фото-, відеофіксації порушення. Ці дані безкоштовно внесуть до інформаційно-телекомунікаційної системи органів внутрішніх справ.

Дуже зручний сервіс. У такому разі «лист щастя» не буде сюрпризом для порушника або невинуватого власника авто, який не був за кермом.

Будьте уважні! У постанові у справі про «дорожнє» адмінправопорушення, крім загальних реквізитів (дати, органу, що її виніс, опису порушення тощо), мають бути такі відомості:

• дата, час та місце вчинення адмінправопорушення;

• ТЗ, який зафіксований у момент вчинення правопорушення (марка, модель, номерний знак);

• технічний засіб, яким здійснено фото- або відеозапис;

• розмір штрафу та порядок його сплати;

• правові наслідки невиконання адмінстягнення та порядок його оскарження;

• відривну квитанцію із зазначенням реквізитів та можливих способів оплати штрафу.

А постанова про порушення, зафіксоване в автоматичному режимі, повинна містити ще й відомості про адресу веб-сайту в мережі Інтернет, на якому особа може ознайомитися із зображенням або відеозаписом ТЗ у момент вчинення адміністративного правопорушення, ідентифікатор для доступу до зазначеної інформації (код/пароль) та порядок звільнення від адміністративної відповідальності (див. рис. 1 нижче).

img 1

Рис. 1. Порядок накладання фото-/відеоштрафів на порушників ПДР

img 2

Рис. 2. Важливі строки (винесення постанови та накладення штрафу)

Штрафні бали

Запровадили новий вид адміністративного стягнення — штрафні бали (ШБ).

Врахуйте: вони працюють тільки для порушень, зафіксованих в автоматичному режимі фото- або відеоапаратурою (ст. 271 КпАП). Якщо вас зупинить працівник ДАІ (а в недалекому майбутньому — поліції), то на ШБ не розраховуйте.

Суть ШБ досить проста. Це свого роду фора, що надається перед накладенням грошових штрафів.

Крок 1. Кожному громадянинові, який має право керування ТЗ (тобто має чинне водійське посвідчення), щорічно з початку року або з моменту отримання права керувати ТЗ нараховують 150 балів.

Крок 2. Якщо водія викривають у порушенні ПДР засобами фото- та відеофіксації, то з нього знімають відповідну кількість ШБ.

На сьогодні є дві згадки про ШБ — у ст. 122 КпАП, причому в однаковому розмірі — 50 ШБ. Таких порушень досить багато. Усі вони наочно зображені на рис. 3.

img 3

Рис. 3. Порушення, за які нараховуються 50 ШБ

Нюанс: якщо розмір стягнення перевищує кількість ШБ, що залишилися, «штрафують» у межах залишку незалежно від законного розміру ШБ, які необхідно зняти, тобто списують залишок, навіть якщо його бракує. Цікаво, що спочатку надають 150 ШБ — число, кратне 50. Простіше кажучи, належних на рік ШБ вистачить на 3 «фото-, відеопорушення». Коли ШБ закінчаться, накладатимуть грошові штрафи.

Мінімальні штрафи

Практично всі адміністративні штрафи у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху пом’якшили: прибрали «вилку» штрафів — «від…до…» і встановили штрафи за нижньою межею:

• порушення правил користування ременем безпеки — 3 нмдг (51 грн.);

• перевищення швидкості більш ніж на 20 км/год — 15 нмдг (255 грн.), на 50 км/год — 30 нмдг (510 грн.);

• порушення вимог дорожніх знаків та розмітки — 15 нмдг (255 грн.);

• проїзд на заборонене світло світлофора, розмова по телефону «із зайнятими руками» — 25 нмдг (425 грн.);

• «втеча» з місця ДТП — 15 нмдг (255 грн.);

• керування ТЗ особою, яка не має при собі або не пред’явила для перевірки посвідчення водія відповідної категорії, реєстраційний документ на ТЗ, поліс ОСАЦВ — 25 нмдг (425 грн.); керування ТЗ особою, яка не має/позбавлена такого права — 30 нмдг (510 грн.);

• керування ТЗ у стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або під дією ліків — штраф для водія 200 нмдг (3400 грн.), або позбавлення права керування ТЗ на строк від 1 до 3 років, або адміністративний арешт на строк від 7 до 10 діб.

Корисно всім: для пішоходів також передбачена відповідальність за непідкорення сигналам регулювання дорожнього руху (у тому числі світлофора): перехід проїжджої частини в недозволеному місці — 3 нмдг (51 грн.). Велосипедистів теж можуть покарати за порушення ПДР — 5 нмдг (85 грн.).

Електронна оплата штрафів

Штраф можна сплатити безпосередньо на місці вчинення порушення, але тільки за допомогою безготівкових платіжних засобів. На практиці співробітники ДАІ вже проводять такі розрахунки: через стаціонарні (на постах та у відділах ДАІ) і мобільні (просто на місці порушення/затримання) термінали. Тепер таку норму прописали і в КпАП (ст. 222 та 309).

Якщо порушник відмовиться сплатити штраф на місці в електронному вигляді, то зробить це за звичайною процедурою — за постановою суду.

Авто на штрафмайданчику

Якщо водій скоїв «дорожнє» порушення, то його авто можуть тимчасово затримати шляхом блокування або відбуксирувати для зберігання на спеціальний майданчик. Але другий варіант (доставка на штрафмайданчик) можливий виключно в тому разі, якщо ТЗ істотно заважає дорожньому руху (ст. 2652 КпАП).

Нагадаємо: тимчасово затримати ТЗ можуть на строк вирішення справи про адміністративне правопорушення, але не більше 3 днів.

Нова поліція

У КпАП багато згадок про міліцію замінили на поліцію, а працівника міліції — на поліцейських та патрульну службу. Їм навіть додали повноважень у частині розгляду справ про «дорожні» адмінправопорушення.

При цьому такі заміни наберуть чинності разом із Законом про поліцію, а він, у свою чергу, запрацює аж з 07.11.15 р. Крім того, п. 2 Прикінцевих положень Закону № 596 встановлює, що до набрання чинності Законом про поліцію «виконання повноважень, передбачених абзацами сімнадцятим, вісімнадцятим підпункту 33 пункту 1 розділу I цього Закону» покладається на підрозділи МВС України, що забезпечують безпеку дорожнього руху, або територіальні (міжрегіональні) органи патрульної служби МВС України. Фішка в тому, що таких абзаців у зазначеному пункті та його «сусідах» немає. Вважаємо, що законодавці хотіли сказати таке: доки нова поліція не вступить у законні права, розглядати справи про порушення ПДР будуть колишні органи.

Важливий момент: Закон про поліцію запрацює тільки в листопаді, але вже зараз у Києві поліцейські працюють на повну силу, наприкінці серпня — на початку вересня на патрулювання вулиць вийдуть полісмени Львова та Харкова. Виходить вже майже не дивна ситуація: орган працює, а закон — ні. Чи слід виконувати вимоги поліцейських до набрання чинності Законом про поліцію? Вважаємо, що «розмахувати» незаконністю немає сенсу. Цю ваду системи доведеться прийняти.

Документи та скорочення статті

Закон № 596 — Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення регулювання відносин у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху» від 14.07.15 р. № 596-VIII.

Закон № 80/94 — Закон України «Про захист інформації в інформаційно-телекомунікаційних системах» від 05.07.94 р. № 80/94-ВР.

Закон № 3353 — Закон України «Про дорожній рух» від 30.06.93 р. № 3353-XII.

Закон про поліцію — Закон України «Про Національну поліцію» від 02.07.15 р. № 580-VIII.

ПДР — правила дорожнього руху.

ТЗ — транспортний засіб.

нмдг — неоподатковуваний мінімум доходів громадян (17 грн.).

ОСАЦВ — обов’язкове страхування автоцивільної відповідальності.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі