(066) 87-010-10 Передзвоніть менi
Перейти до номеру
  • № 6
  • № 5
  • № 4
  • № 3
  • № 1-2
  • № 52
  • № 51
? За допомогою цієї функції ви зможете швидко перейти до номеру, що вас цікавить
У цьому номері :
 
  • У обране
  • Друк
  • Шрифт
  • Колір фону
  • Коментарі 0
  • В розробці
21/27
Бухгалтерський тиждень
Бухгалтерський тиждень
Лютий , 2015/№ 7

Отримуємо товар «Новою поштою»: чим підтвердити право на витрати та ПК з ПДВ

Причиною написання цієї статті стало запитання нашого читача: «Підприємство користується послугами «Нової пошти». Ми отримуємо товари за «експрес- накладною» в їх відділенні. Її забирає працівник і передає на підприємство. Чи маємо ми право включати витрати на доставку товару «Новою поштою» до витрат підприємства?». Що ж давайте розбиратися.

Правові засади

Придбаваючи товар у постачальника та отримуючи його «Новою поштою», підприємство одночасно бере участь у двох різних видах правових відносин. Так, з підприємством-продавцем ви укладаєте договір купівлі-продажу, а з «Новою поштою» — договір про надання транспортно-експедиторських послуг.

Зверніть увагу! Ідеться саме про договір транспортного експедирування, а не договір перевезення. Оскільки «Нова пошта» не лише бере на себе зобов’язання перевезти вантаж, а й додатково надає комплекс послуг, пов’язаних з такими перевезеннями (зберігання, навантаження, вивантаження, упаковка, переадресація тощо).

Підтверджує зазначене Публічний договір про надання послуг з організації перевезення відправлень, розміщений на офіційному сайті «Нової пошти»* (далі — Договір).

* Знайти його ви можете на офіційному сайті «Нової пошти», обравши шлях: Головна/Приватним Клієнтам /Документи/Публічний договір.

Зауважте, цей договір є публічним (згідно зі ст. 633 ЦКУ). А це означає, що:

• його умови встановлюються однаковими для всіх споживачів (крім тих, кому згідно із законом надані відповідні пільги);

• надання послуг здійснюється кожному, хто за ними звернеться.

Умови такого договору розміщують і на сайті компанії, і на стенді у відділеннях з приймання відправлень.

Відповідно, щоб операції за кожним із зазначених договорів можна було відобразити в податковому обліку, вам буде потрібне відповідне документальне підтвердження:

• від постачальника на товар;

• від експедитора на послуги з перевезення**.

** Про те, що операції з придбання товарів та операції з їх перевезення — це дві різні речі, говорили і податківці (лист № 11569).

 

Документи

«Класика жанру». Обидві операції (придбання та перевезення) можна оформити одним документом — «стандартною» ТТН (форма № 1-ТН, наведена в додатку 7 до Правил № 363)***. І це не дивно, оскільки цей документ вважається єдиним для всіх учасників транс­портного процесу. Він призначений для списання ТМЦ, обліку на шляху їх переміщення, оприбуткування, складського, оперативного та бухгалтерського обліку, а також для розрахунків за перевезення вантажу та обліку виконаної роботи (розд. І Правил № 363).

*** Див. «БТ», 2014, № 3, с. 4; № 7, с. 36; № 41, с. 7.

Увага! ТТН є необов’язковою лише в тому випадку, якщо перевезення здійснюються власним автомобілем власного товару для забезпечення госпдіяльності підприємства.

Більше того, ТТН є основним документом на перевезення вантажів (п. 11.1 Правил № 363).

Виписує її замовник (вантажовідправник) у кількості не менше 4 примірників, посвідчує її своїм підписом і за необхідності печаткою (п. 11.4 Правил № 363).

Перший примірник ТТН залишається у замовника (вантажовідправника), другий передається водієм (експедитором) вантажоодержувачу після доставки товару, третій і четвертий примірники залишаються у перевізника (п. 11.6 Правил № 363). У свою чергу, перевізник для виконання розрахунків із замовником автотранспорту надсилає останньому третій примірник разом із рахунком за надані транс­портні послуги (детальну схему знайдете у «БТ», 2014, № 41, с. 7).

Неначебто все просто та зрозуміло. Але! Проблема полягає в тому, що «Нова пошта» своїм клієнтам пропонує оформити перевезення не «стандартною» ТТН, а «експрес-накладною»* (п. 3.3 Договору).

* Ознайомитися з нею ви можете на офіційному сайті «Нової пошти», обравши шлях: Головна/Бізнес-клієнтам/Центр підтримки Клієнтів/Отримати відправлення/Де знайти номер експрес-накладної (ЕН)? або перейти за посиланням http://novaposhta.ua/nomer_en.

Вигадки «Нової пошти». Складає «експрес-накладну», як і належить, відправник. Однак заковика в тому, що вона не містить необхідних реквізитів, які вказуються у «стандартній» ТТН. Наприклад, в ній не відображається:

• вид транспорту, за допомогою якого буде здійснено перевезення;

• детальний перелік товарів, що перевозяться;

• П. І. Б. водія, його підпис;

• час навантаження, розвантаження, простоїв тощо.

Не знайшлося місця в «експрес-накладній» і ціні товару, що перевозився, і сумі ПДВ. Замість цих даних відправник вносить так звану «оголошену вартість». Тобто ту вартість товару, яку він зможе отримати як компенсацію за втрату вантажу при перевезенні (але не більше ніж його фактична вартість; п.п. 7.2.2 Договору).

Річ у тім, що послуги «Нової пош­ти» орієнтовані на кінцевого споживача.

По суті, споживачу пропонується своєрідний симбіоз поштових і експедиторських послуг (доставка «посилки» з відділення А до відділення Б). При цьому «поштовий експедитор» може за додаткову плату забрати «посилку» у відправника та доставити її «до дверей» одержувача. Він може навіть супровідні документи на товар після підпису одержувачем доставити відправнику (також за додаткову плату). Але суті це не змінює.

«Нова пошта» перекладає на постачальника і одержувача частину функцій, які виконує «класичний» експедитор за умовчанням. «Поштовий експедитор» фактично дистанціюється від товару, що перевозиться. Адже в «експрес-накладній» указують лише загальні дані про товар (кількість місць, вага, «оголошена вартість» і опис відправлення). Таких даних для некомерційних (побутових) цілей цілком достатньо.

Важливо. Для суб’єкта господарювання «експрес-накладна» може підтвердити лише факт отримання транспортних і супутніх послуг (та й то з деякою «натяжкою»). А факт приймання-передачі товарів, що перевозяться, повинен підтверджувати інший документ (товарна накладна).

 

Чи бути податковим витратам

Податківці часто виступають проти того, аби на підставі замінників ТТН, таких як «експрес-накладна», суб’єкти господарювання відносили витрати на перевезення до складу податкових.

Свою позицію вони засновують на тому, що застосування стандартної форми ТТН є обов’язковою вимогою для всіх суб’єктів господарської діяльності незалежно від форм власності.

І якщо цього документа немає, то при обчисленні об’єкта оподаткування платник податку не має підстав враховувати вартість таких послуг при формуванні собівартості придбаних (виготовлених) і реалізованих товарів, виконаних робіт, наданих послуг (лист № 11569). А отже, немає і податкових витрат.

Водночас податківці не проти включення до податкових витрат затрат на придбання товарів, доставка яких оформлена без ТТН (лист № 11569). Більше того, контролери визнали правомірність не лише витрат на купівлю «безТТНних» товарів, а й право на ПК за такими товарами — за наявності товарної та податкової накладних.

Ми вважаємо, що право на податкові витрати за «безТТНними» перевезеннями можна вибороти, але робити це, найімовірніше, доведеться в суді. При цьому можна використовувати такі аргументи:

1. ПКУ не містить прямої вимоги підтверджувати витрати за послуги перевезення виключно за допомогою ТТН.

До 01.01.15 р. п. 138.2 ПКУ говорив про те, що витрати включаються до складу податкових витрат на підставі первинних документів, що підтверджують здійснення платником витрат, обов’язковість ведення та зберігання яких передбачена правилами ведення бухобліку. Таким чином, у ньому йшлося про первинні документи. З 01.01.15 р. податкові витрати й зовсім визначатимемо за бухобліковими правилами.

2. Суди не розглядають Правила № 363 як такі, що встановлюють правила податкового обліку, а лише як такі, що встановлюють права, обов’язки та відповідальність власників автомобільного транс­порту (перевізників) (постанови ВАдСУ від 07.07.14 р. у справі № К/9991/15656/11, від 21.10.14 р. у справі № К/800/49091/13).

А отже, застосування саме ТТН для формування податкових витрат не є обов’язковим.

Однак звертатися до суду не обов’язково! Є альтернативний варіант. І його надає сама «Нова пошта».

За бажанням вантажовідправник (постачальник товару) може скористатися послугами «Нової пош­ти», оформивши ТТН установленого зразка. Щоб уникнути помилок і правильно заповнити типову форму № 1-ТН, можна скористатися підказками, розміщеними на офіційному сайті «Нової пошти». Для цього необхідно:

• або обрати шлях: Головна/Документи, які можуть знадобитися для зміни даних відправлення;

• або перейти за посиланням http://novaposhta.ua/documents_in_process.

На підставі отриманої ТТН і квитанцій про оплату послуг перевезення можете сміливо відображати витрати.

 

ПДВ-питання

Як ми з вами вже з’ясували, «Нова пошта» надає не просто послуги з перевезення, а транс­портно-експедиторські послуги. Для ПДВ-обліку це означає, що (п. 186.3 ПКУ, категорія 101.29.06 ЗІР ДФСУ):

• якщо такі послуги надаються резиденту, така операція підлягає обкладенню ПДВ на загальних підставах за ставкою 20 %;

• якщо послуги надаються нерезиденту, така операція не підпадає під об’єкт обкладення ПДВ.

У нашому випадку — це перший варіант.

А тому одержувач — платник ПДВ може скористатися своїм правом і включити суму «вхідного» ПДВ до складу ПК, якщо саме він є замовником експедиторських послуг, тобто лише у тому випадку, коли одержувач оплачуватиме перевезення товарів.

Для цього потрібно отримати від «Нової пошти» електронну ПН, зареєстровану в ЄРПН. Її складають за першою подією:

• або за датою оплати (як правило, оплата є першою подією);

• або за датою складання документа, що підтверджує факт надання експедиторських послуг (це дата вручення товарів одержувачу).

Щоб сформувати ПК за отриманими товарами, вам буде потрібна ПН, складена відправником і зареєстрована в ЄРПН. Її складає продавець за датою першої події:

• за датою відвантаження, вказаною у ТТН (якщо операція оформлена за допомогою ТТН), або за датою виписки витратної накладної (цей момент може збігтися з датою складання «експрес-накладної»);

• за датою отримання попередньої оплати від одержувача.

 

Висновки

  • Договір, що укладається з «Новою поштою», є договором транспортного експедирування. Безпечніше оформляти перевезення не «експрес-накладною», а за допомогою ТТН.

  • «Експрес-накладна» від «Нової пошти» може стати підтвердженням витрат на перевезення (не плутати з витратами на придбання товару). Але за це право доведеться поборотися.

  • «Вхідний» ПДВ за оплаченими послугами перевезення можна включити до ПК з ПДВ за наявності ПН, зареєстрованої в ЄРПН. «Вхідний» ПДВ за отриманими товарами підтверджує ПН, складена постачальником товарів (відправником) і зареєстрована в ЄРПН.

Документи та скорочення статті

Правила № 363 — Правила перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні, затверджені наказом Мінтрансу від 14.10.97 р. № 363.

Лист № 11569 — лист Міндоходів від 19.09.13 р. № 11569/6/99-99-22-01-03-15/1128 // «БТ», 2013, № 51 — 52, с. 5.

ЄРПН — Єдиний реєстр податкових накладних.

ПК — податковий кредит.

ПН — податкова накладна.

ТТН — товарно-транспортна накладна.

податковий кредит, ПДВ додати теги змінити теги
Додайте свої теги до статті
Розділіть мітки комами. Наприклад: бухгалтерія, форма, відсотки, ПДВ, квартальний звіт. Максимальна кількість 10.
або Закрити
Ваша оцінка врахована! Оцініть статтю :
  • Добре
  • Нормально
  • Погано
Поділитися:
Коментарі до статті