Теми статей
Обрати теми

Фінзвітність за I півріччя: фіскали та статистика чекають

Жиленко Катерина, податковий експерт, e.zhylenko@id.factor.ua
У бухгалтерів, як завжди, безліч справ. Одне лише електронне адміністрування ПДВ займає значну частину робочого часу. Однак у цій метушні не можна забувати про фінансову звітність за півріччя. До того ж на показниках бухобліку ґрунтується розрахунок податку на прибуток, тому до складання фінзвітності слід поставитися з особливою обережністю. Сьогодні ми нагадаємо основні моменти, пов’язані з поданням квартальної фінзвітності.

Куди подавати фінзвітність

Спочатку нагадаємо: фінзвітність за I квартал 2015 року до органів ДФС не довелося подавати майже нікому. Річ у тім, що нова редакція п. 57.1 ПКУ не містить дозволу на подання декларації з ПНП із фінзвітністю тими платниками ПНП, які сплачували авансові внески, але за підсумками I кварталу не отримали прибуток або отримали збитки. Про цю ситуацію ви можете прочитати у статті «Прибуткова» декларація: чи подавати за I квартал 2015 року?» // «БТ», 2015, № 16, с. 18.

Тепер же ситуація з фінзвітністю за I півріччя змінилася: декларацію з ПНП за півріччя (а потім за 3 квартали та рік) подають ті платники ПНП, які за підсумками 2014 року мали дохід понад 10 млн грн., але не отримали прибуток чи отримали збиток (не нараховували податкові зобов’язання та не мали бази для нарахування авансових внесків у 2015 році), а за підсумками I кварталу 2015 року отримали прибуток*. Ці прибутківці (за винятком суб’єктів мікропідприємництва і «нульовиків») разом із декларацією з ПНП за півріччя повинні подати податківцям і фінзвітність.

* Про правила та проблемні моменти піврічної декларації з ПНП поговоримо в наступному номері нашої газети.

Ну і звичайно, на забувайте про фінзвітність, яку подають до органів статистики. Далі в табл. 1 ви знайдете підказки, які допоможуть вам правильно та своєчасно подати фінзвітність до органів ДФС і статистики.

Таблиця 1. Куди подавати фінзвітність за I півріччя 2015 року

Суб’єкт господарювання

Порядок подання фінзвітності за півріччя 2015 року

до органів статистики

до органу ДПС

1. Суб’єкти мікропідприємництва(1) — юридичні особи

Х

Х

2. Юридичні особи — «нульовики» ( п. 16 підрозд. 4 розд. ХХ ПКУ(2))

Х

Х

3. Суб’єкти малого підприємництва — юрособи (за винятком зазначених у пп. 1 і 2 цієї таблиці)

Подають фінзвітність за П(С)БО 25 у складі форм № 1-м, № 2-м, «єдиноподатники» — у складі форм № 1-мс, № 2-мс не пізніше 25-го числа місяця, наступного за звітним кварталом, за I квартал — не пізніше 27.07.15 р.(3)

Х

4. Платники ПНП (за винятком зазначених у пп. 1, 2 і 3 цієї таблиці), які за підсумками 2014 року не отримали прибуток або отримали збиток (не нараховували податкові зобов’язання та не мали бази для нарахування авансових внесків у 2015 році), а за підсумками I кварталу 2015 року отримали прибуток ( абз. 8 п. 57.1 ПКУ)

Подають фінзвітність

Подають фінзвітність за НП(С)БО 1 у складі форм № 1, 2 не пізніше за 10.08.15 р.(4)

5. Інші юридичні особи, за винятком зазначених у пп. 1 — 4 цієї таблиці, зокрема платники єдиного податку

за НП(С)БО 1 у складі форм № 1, 2 не пізніше 27.07.15 р.

Х

(1) Про те, хто належить до суб’єктів мікропідприємництва, малого, середнього та великого підприємництва, ви можете довідатися з табл. 2 нижче.

(2) Наказом Мінфіну від 18.06.15 р. № 573 згадку про старе «місце проживання» пільги ( п. 154.6 ПКУ) прибрали з Порядку № 419 і серед тих, хто складає Спрощений фінансовий звіт СМП, залишили лише юросіб, які відповідно до ПКУ ведуть скорочений облік доходів і витрат, а це ЮРЄПи групи 3 ( п. 44.2 ПКУ).

(3) За загальними правилами фінзвітність потрібно подати не пізніше 25.07.15 р., але оскільки ця дата припадає на неробочий день (субота), то строк подання переноситься на перший після вихідного робочий день (п. 10 Порядку № 419), тобто на 27.07.15 р.

(4) Це підтверджують і податківці в консультації з категорії 102.20.02 ЗІР ДФСУ.

 

Таблиця 2. Класифікація суб’єктів підприємництва

Суб’єкт

Критерії(1)

1. Суб’єкти мікропідприємництва

Середньооблікова кількість працівників не перевищує 10 осіб(2)

річний доход не перевищує суму, еквівалентну 2 млн євро (31442032 грн.)(3)

2. Суб’єкти малого підприємництва (за винятком суб’єктів мікропідприємництва)

Середньооблікова кількість працівників не перевищує 50 осіб(2)

річний доход не перевищує суму, еквівалентну 10 млн євро (157210160 грн.)(3)

3. Суб’єкти великого підприємництва

Середньооблікова кількість працівників перевищує 250 осіб(2)

річний доход перевищує суму, еквівалентну 50 млн євро (786050800 грн.)(3)

4. Суб’єкти середнього підприємництва

Середньооблікова кількість працівників — від 50 до 250 осіб(2)

річний доход перевищує суму, еквівалентну 10 млн євро (157210160 грн.), але менше суми, що еквівалентна 50 млн євро (786050800 грн.)(3)

(1) Критерії віднесення суб’єктів підприємництва до певної категорії зазначені в  ч. 3 ст. 55 ГКУ. Детальніше про їх розрахунок читайте у «БТ», 2013, № 40, с. 15; 2014, № 3, с. 11.

(2) Середня кількість працівників підприємства за період визначається як сума таких показників (п. 3.1 Інструкції № 286):

середньооблікової кількості штатних працівників;

середньої кількості зовнішніх сумісників;

середньої кількості працюючих за цивільно-правовими договорами.

(3) Показник річного доходу визначають за даними бухобліку як суму оборотів за 2014 рік: Дт 70 — 74 — Кт 79. Середньорічний курс НБУ за 2014 рік дорівнює 15,721016 грн. за 1 євро. Детальніше про розрахунок цих критеріїв читайте у «БТ», 2013, № 40, с. 15.

 

Важливо: якщо за результатами II кварталу 2015 року підприємство перевищило обсяг доходу або кількість працівників, допустиму для СМП, то воно зобов’язане перейти на «великий» формат і подавати фінзвітність відповідно до НП(С)БО 1 «Загальні вимоги до фінансової звітності». Особливості такого переходу Мінфін роз’яснював у листі від 19.09.14 р. № 31-11410-08-10/24149 // «БТ», 2015, № 3, с. 7.

«Малюкам» на замітку: незважаючи на те, що суб’єкти мікропідприємництва квартальну фінзвітність до офіційних органів не подають, складати ж її вони зобов’язані ( ч. 7 ст. 11 Закону про бухоблік).

Особливість для зони АТО та Криму: якщо організація діяльності органів держстатистики припинена (порушена) у зв’язку з тимчасовою окупацією території та/або проведенням АТО, підприємства, розташовані на такій території, подають фінзвітність після відновлення звичайної діяльності цього органу або до відповідного органу в населених пунктах, на території яких він здійснює повноваження в повному обсязі (п. 2 Порядку № 419).

Загальні вимоги щодо заповнення фінзвітності

Основні приписи щодо заповнення фінзвітності полягають у такому:

1) фінзвітність можна подати особисто або надіслати поштою (п. 4 Порядку № 419). Також сучасні програми електронного «спілкування» з держорганами надають можливість надіслати фінзвітність фіскалам і до статистики в електронному вигляді;

2) датою подання є день фактичної передачі фінзвітності за призначенням, а у разі відправки її поштою — дата отримання адресатом, зазначена на штемпелі підприємства зв’язку, яке обслуговує адресата (п. 4 Порядку № 419);

3) загальні правила складання фінзвітності:

• фінзвітність заповнюють у гривнях (тисячах гривень), у тому числі й ті підприємства, які використовують МСФЗ (лист Мінфіну від 17.12.13 р. № 31-08410-07-10/36519). СМП заповнюють звітність у тисячах гривень з одним десятковим знаком (п. 1 розд. I П(С)БО 25 «Фінансовий звіт суб’єкта малого підприємництва», інші суб’єкти підприємницької діяльності (великі та середні) — у тисячах гривень без десяткових знаків. Виняток — розділ IV Звіту про фінансові результати (Звіту про сукупний доход) (Форма № 2), грошові показники якого наводяться у гривнях з копійками;

від’ємні значення (значення, що підлягають відніманню) наводять у формах фінзвітності в дужках (п. 5 розд. ІІ НП(С)БО 1);

згортати статті активів і зобов’язань, доходів і витрат (крім випадків, передбачених НП(С)БО) не можна (п. 3 розд. IV НП(С)БО 1, п. 6 розд. I П(С)БО 25);

• якщо за статтями немає інформації до розкриття (крім випадків, коли така інформація була в попередньому звітному періоді), то статті фінзвітності можна не наводити. Водночас можна включати додаткові статті, якщо вони відповідають таким критеріям: інформація є істотною та оцінка статті може бути достовірно визначена;

• фінзвітність повинні підписати керівник і бухгалтер підприємства ( ч. 1 ст. 11 Закону про бухоблік). Детальніше про це ви можете прочитати у «БТ», 2014, № 14, с. 36.

Штрафи за неподання фінзвітності

За неподання фінзвітності до органів статистики на посадових осіб підприємства можуть накласти адміністративний штраф за ст. 1863 КпАП у розмірі від 170 до 255 грн. Штрафують за цією статтею органи статистики ( ст. 2443 КпАП).

Із фінзвітністю до органів ДФС ситуація дещо інша. Фінзвітність не має статусу податкової декларації. За її неподання штраф за п. 120.1 ПКУ (170 грн.) не загрожує. Водночас за неподання фінзвітності посадовим особам підприємства загрожує адмінштраф, передбачений ст. 1642 КпАП, — від 136 до 255 грн.

Однак податківці не уповноважені складати протоколи за цією статтею (див. запитання 3 УПК № 1046 і консультацію з категорії 102.22 ЗІР ДФСУ. Це можуть робити тільки органи Держфінінспекції ( ст. 2341 КпАП) та й то лише стосовно підконтрольних їм установ (ч. 9 ст. 10 Закону № 2939).

Та все ж ігнорувати подання фінзвітності до податкової не слід. Майте на увазі! Неподання до органів ДФС протягом року фінзвітності може стати підставою для винесення судом рішення про припинення підприємства (ч. 2 ст. 38 Закону № 755).

Висновки

  • Фінзвітність за I півріччя 2015 року до органів ДФС подають (не пізніше 10.08.15 р.) тільки ті платники ПНП, які подають декларацію з ПНП за півріччя (за винятком суб’єктів мікропідприємництва і «нульовиков»).

  • Фінансову звітність за I півріччя 2015 року до органів статистики подають не пізніше 27.07.15 р.

  • Суб’єкти мікропідприємництва квартальну фінзвітність до офіційних органів не подають.

  • За неподання фінзвітності до органів статистики на посадовців підприємства можуть накласти адміністративний штраф за ст. 1863 КпАП у розмірі від 170 до 255 грн.

Документи та скорочення статті

Закон № 2939 — Закон України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» від 26.01.93 р. № 2939-XII.

Закон № 755 — Закон України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців» від 15.05.03 р. № 755-IV.

Порядок № 419 — Порядок подання фінансової звітності, затверджений постановою КМУ від 28.02.2000 р. № 419.

Інструкція № 286 — Інструкція зі статистики кількості працівників, затверджена наказом Держкомстату України від 28.09.05 р. № 286.

УПК № 1046 — Узагальнююча податкова консультація з питань забезпечення єдиного підходу до застосування штрафних санкцій, затверджена наказом ДПСУ від 22.11.12 р. № 1046.

СМП — суб’єкт малого підприємництва.

ПНП — податок на прибуток.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі