(066) 87-010-10
Переводимо бухгалтерів в ОНЛАЙН!
Перейти до номеру
  • № 17
  • № 16
  • № 15
  • № 14
  • № 13
  • № 12
  • № 11
? За допомогою цієї функції ви зможете швидко перейти до номеру, що вас цікавить
У цьому номері :
 
  • У обране
  • Друк
  • Шрифт
  • Колір фону
  • Коментарі 0
  • В розробці
18/27
Бухгалтерський тиждень
Бухгалтерський тиждень
Травень , 2015/№ 18-19

Субсидія за оновленою процедурою: light-версія

Час невблаганний. Тільки-но говорили про заплановані підвищення тарифів на житлово-комунальні послуги — вони вже на порозі. Здається, ще позавчора з екранів телевізорів Уряд пообіцяв компенсувати тягар комуналки субсидіями, а оновлено-спрощений порядок запрацював з 01.05.15 р. Та що там — упевнені, ви дістали з поштової скриньки бланки заяв і декларацій для надання субсидії. А там… ціла купа запитань із заповнення. Проблеми виникають і, власне, при оформленні субсидії. Де шукати правду? У цій статті! У ній ми зібрали субсидіарні топ-запитання і відповіли на них разом з експертом із соціальних питань.

Документи для оформлення субсидії

Основне ноу-хау, пов’язане з оформленням субсидії, — зменшення кількості документів, необхідних для її призначення. Тепер громадянин, щоб скористатися такою пільгою, має заповнити заяву про призначення житлової субсидії (додаток 1 до постанови № 106) і декларацію про доходи і витрати (додаток 2 до постанови № 106)*. До речі, кількість рядків у самих документах значно скоротилася — тепер кожен документ вміщується на одну сторінку. Та ви й самі все побачили, адже бланки документів розіслали поштою у квітні.

* Якщо правом на субсидію вирішить скористатися особа, яка орендує житло, їй ще треба подати договір найму (оренди) житла.

Подають заяву і декларацію до органу соцзахисту населення за місцем реєстрації найбільш прийнятним способом: відправляють поштою, особисто, через уповноважену особу виконавчого органу сільської (селищної) ради. І все. Органи соцзахисту населення не мають права вимагати додаткові документи. Спеціалісти вказаних органів самостійно звіряють відомості, відображені у заяві та декларації, із даними безпосередньо від ПФУ, ДФСУ тощо. Орган соцзахисту населення приймає рішення про призначення субсидії протягом 10 днів після отримання пакета документів (п. 13 Положення № 848). А коли особа дізнається, що вона користується субсидією? Після отримання повідомлення від органу соцзахисту населення, де відображається розмір плати за ЖКП, яку домогосподарство повинно сплачувати (так звана «обов’язкова плата»), та розмір субсидії окремо за кожним видом ЖКП.

Здається, ідеальний варіант для будь-якого користувача ЖКП: заповнив два документи, відправив і чекаєш субсидію. Але ми спробували заповнити документи, та нас спіткало розчарування. Із заявою більш менш можна справитися, з розд. I декларації також. А ось коли доходиш до розд. II і III декларації, виникає маса запитань. Отже, наш досвід і допомога — для вас, дорогі читачі.

 

У розд. II декларації йдеться про відображення відомостей про доходи, а у розд. III — про відображення витрат на придбання товарів (послуг, майна) вартістю більше 50000 грн. За який проміжок часу показувати отримані доходи та здійснені витрати?

Інформація щодо періоду часу розшифрована в інструкціях про порядок заповнення документів.

У розд. II декларації показуйте доходи усіх зареєстрованих у квартирі (будинку) осіб, отримані за попередній календарний рік. Отже, у разі звернення з травня 2015 року зазначайте доходи за 12 місяців 2014 року.

Але із цього правила є суттєвий виняток: особа може отримати субсидію на підставі доходів за 6 місяців, що передують місяцю звернення. Для цього, крім заяви і декларації, слід подати довідки про доходи всіх осіб, зареєстрованих у житловому приміщенні за вказані 6 місяців (п. 12 Положення № 848). У такому випадку при зверненні у травні 2015 року для отримання субсидіарної пільги у розд. II декларації відображайте доходи за листопад 2014 року — квітень 2015 року. Цей «бонус» у відображенні доходів слушний для осіб, у яких значно скоротилися розміри доходів у 2015 році у порівнянні з 2014 роком.

У розд. III декларації показуйте витрати на покупки вартістю більше 50000 грн., якщо вони здійснені протягом 12 місяців перед зверненням за призначенням житлової субсидії. Наприклад, разова купівля будинку (квартири, автомобіля) вартістю більше 50000 грн. Тож при зверненні за субсидією у травні 2015 році у цьому розділі показуйте згадані вище покупки, якщо факт їх придбання був здійснений у травні 2014 року — квітні 2015 року. Нюанс! Якщо субсидію надають на підставі доходів за 6 місяців, то у розд. III декларації все одно показують витрати на значні покупки, якщо вони мали місце протягом 12 місяців перед місяцем звернення для отримання такої пільги.

 

У розд. II декларації про доходи і витрати необхідно показати доходи кожного із зареєстрованих у квартирі (будинку). Де взяти відомості про такі доходи?

Дійсно, у названому розділі декларації необхідно відобразити отримані доходи. Але на практиці далеко не всі пам’ятають про їх точні суми (прямо до копійок). Що робити? Вихід тільки один — брати довідки про отримані доходи у джерела їх виплат.

Увага! У декларації прописуйте зарплату та інші доходи, з яких утримується ПДФО, але вказуйте суми за вирахуванням цього податку. При цьому, на жаль, усі інші утримання (ВЗ, ЄСВ) увійдуть до суми зарплати (інших доходів, з яких утримуються такі внески) для цілей отримання субсидії.

Дивіться, якщо особа отримує виключно зарплату, то найкращий спосіб для неї — звернутися до роботодавця із проханням надати довідку. Не забудьте попередити роботодавця, що вам необхідно отримати довідку, в якій буде відображена не тільки сума нарахованої зарплати, але й розмір утриманого з неї ПДФО.

Ви отримуєте не тільки зарплату, але й інші доходи? Що ж, про доходи і утриману з них суму ПДФО краще довідатися у податковій інспекції. Така можливість справді передбачена розд. Х Положення № 779. Щоб отримати таку інформацію, зверніться з паспортом до податкової інспекції за своїм місцем проживання, або за місцем отримання доходів, або за місцезнаходженням іншого об’єкта оподаткування. Далі заповніть заяву за формою, наведеною у додатку 13 до Положення № 779. До речі, отримати подібні відомості вправі й уповноважена особа платника податків, якщо надасть довіреність, засвідчену в нотаріальному порядку. Фіскали нададуть відомості із розбивкою доходів за кодами протягом 5 робочих днів із дати звернення.

За уточненням нарахованих сум за банківськими депозитами — звертайтеся до банківського відділення. Для достовірності даних про розмір пенсії ви можете звернутися до вашого управління Пенсійного фонду.

Пам’ятайте! Отримані довідки про доходи адресувати органу соцзахисту населення у загальному випадку не потрібно. Вони вам знадобляться виключно для заповнення декларації, якщо ви досконало не знаєте суми отриманих доходів.

 

Чи треба у складі доходів відображати одноразові виплати (наприклад, допомогу від профорганізації)?

Методика № 486 залишилася чинною. У ній перелічені доходи, які враховуються (п. 5) при визначенні сукупного доходу домогосподарства.

Так ось, згідно з цією Методикою до уваги беруть постійні, систематичні виплати. Отже, одноразові виплати, такі як допомога від профспілки, не відображайте у розд. II декларації.

 

Чи треба у розд. II декларації показувати отриману суму допомоги по вагітності та пологах?

Для відповіді на це запитання поглянемо на п. 5 Методики № 486. Цим пунктом передбачено, що у складі доходів необхідно враховувати суму допомоги у зв’язку з тимчасовою непрацездатністю без її розмежування на виплату за рахунок установи і соцстраху. Проводимо паралель і доходимо висновку, що сума допомоги по вагітності та пологах також повинна увійти до сукупного доходу, що обчислюють для цілей призначення субсидії. Отже, таку допомогу показуйте у розд. II декларації.

Ще декілька слів: не треба виділяти допомогу по вагітності та пологах в окремий вид доходу при заповненні розд. II декларації. Вона і справді виплачується за рахунок соцстраху. Проте безпосередньо працівниці таку допомогу нараховує роботодавець. Ось і маємо: суму допомоги по вагітності та пологах, як і суми лікарняних, треба відображати у складі доходів, виплачених роботодавцем.

Нюанс! Із суми такої допомоги не стягують ПДФО (але справляють ЄСВ). Зверніть увагу на цей момент при отриманні довідки від роботодавця або податкової інспекції. Тобто ви у складі зарплати фактично покажете нараховану суму допомоги по вагітності та пологах.

Будьте обачні! Трапляється, що сума допомоги по вагітності та пологах частково припадає на 2014 рік і частково — на 2015 рік. Зараз у розд. II декларації відображайте суму такої допомоги, що припадає саме на 2014 рік, якщо ви обрали цей період часу для відображення доходів. Про цей розподіл ви зможете довідатися саме у свого роботодавця.

 

У розд. II декларації відобразили не досить точну суму (наприклад, розходження між фактичним і відображеним доходом становить 10 грн.). Чи позначиться це на призначенні субсидії?

З 01.05.15 р. сума субсидії, перерахованої (виплаченої) надміру внаслідок свідомого подання громадянином документів з недостовірними відомостями або неповідомлення громадянином про зміни, що впливають на призначення субсидії, повертається ним у подвійному розмірі за вимогою органу, що призначив субсидію (п. 20 Положення № 848).

Така відповідальність змушує підійти до заповнення заяви і декларації з усією серйозністю. Але на практиці не виключені випадки, коли особа через незнання або неточності відображає суму доходу, що різниться буквально на кілька гривень від фактично отриманого. Наприклад, бухгалтер помилився при складанні довідки про доходи.

Чи вважати це приховуванням реальних доходів? На нашу думку — ні. Як діяти, якщо декларація з такими не досить точними доходами вже подана? Панікувати та бігти до органу соцзахисту населення не потрібно. Дивіться, спеціаліст вказаного органу призначить вам субсидію на підставі доходів, відображених у декларації. А вже потім запросить відомості від ДФСУ, ПФУ і на основі цих даних за необхідності відкоригує раніше призначену вам суму субсидії.

Наша порада: якщо у вас є сумніви стосовно точності сум доходів, які ви показуєте у декларації, то краще покажіть трохи завищену суму ваших статків. Таким чином ви убезпечите себе від підозри у навмисному приховуванні доходів, а подальші перерахування усе врегулюють. Проте краще для вас — відобразити достовірні відомості.

 

У квартирі фактично зареєстровані:

• пенсіонер Стеценко А. М. — сукупний розмір доходів складається виключно з пенсії і становить за 2014 рік 15605,76 грн.;

• працездатна особа Стеценко В. А. — загальна сума зарплати за 2014 рік (без ПДФО) становить 6603 грн.;

• працездатна особа Коваль М. А. — загальна сума зарплати за 2014 рік без ПДФО становить 33606,96 грн., сума відсотків за банківським депозитом за 2014 рік без ПДФО 3720 грн., сума аліментів, отримана на користь неповнолітньої дитини, за 2014 рік склала 14400 грн.;

• неповнолітня особа — студент коледжу Коваль І. Д. отримав за 2014 рік стипендію загальним розміром 6600 грн.

Як заповнити розд. II декларації?

Не будемо довго вас томити і одразу наведемо приклад заповнення розд. II декларації (див. с. 29).

Увага! На практиці трапляються випадки, коли серед зареєстрованих у житловому приміщенні є працездатні особи, які не навчаються у навчальних закладах / не проходять строкову військову службу. При цьому вони отримали протягом відповідного періоду дохід, менший від прожиткового мінімуму, установленого для працездатних осіб за такий період. У такому разі у розрахунок субсидії за кожний місяць зазначеного періоду включається місячний дохід на рівні прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб у відповідному періоді (п. 12 Положення № 848).

Таке правило працює при відображенні доходів Стеценка В. А. Його дохід за 2014 рік склав 6603 грн. (без ПДФО), що у перерахунку на один місяць менше, ніж розмір прожиткового мінімуму працездатної особи у 2014 року (1218 грн.). Ми вказали у розд. II декларації фактично отриманий дохід. У свою чергу, орган соцзахисту здійснить розрахунки для отримання субсидії виходячи з розміру прожиткового мінімуму для працездатної особи.

Приклад заповненого розд. II декларації

Прізвище, ініціали

Відомості про доходи

Вид доходу

Сума доходу без урахування податку з доходів фізичних осіб, гривень

Джерело доходу

Стеценко А. М.

Пенсія

15605,76

Управління ПФУ в Київському районі м. Харкова

Стеценко В. А.

Зарплата

6603,00

Товариство з обмеженою відповідальністю «Факел»

Коваль М. В.

Зарплата

33606,96

Товариство з обмеженою відповідальністю «Ромашка»

Коваль М. В.

Відсотки за банківським депозитом

3720,00

ПАТ КБ «Банк»

Коваль М. В.

Аліменти на дитину

14400,00

Коваль Д. С.

Коваль І. Д.

Стипендія

6600,00

Коледж управління та інформаційних технологій Харківського інституту управління

 

Фігаро тут, Фігаро там: коли адреса фактичного проживання не співпадає з місцем реєстрації

Без перебільшення, цей розділ нашої статті зацікавить багатьох читачів, адже окреслена ситуація трапляється на кожному кроці. Одразу виникає запитання: де врахувати доходи такої особи? Розкриваємо карти: першочерговим є місце реєстрації особи. Тобто дохід особи потрапляє до сукупного доходу домогосподарства саме за місцем його реєстрації, що вказана у паспорті. З 01.05.15 р. за місцем фактичного проживання враховують доходи громадян, які орендують квартиру (будинок) і в них є укладений договір про це (п. 13 Положення № 848).

 

Особа зареєстрована за однією адресою, але фактично проживає за іншою (договору про оренду житлового приміщення немає). Чи існує спосіб виключити її дохід із сукупного доходу домогосподарства за місцем реєстрації?

Особи, які зареєстровані у житловому приміщенні (будинку), але фактично в ньому не проживають, можуть не враховуватись при призначенні субсидій. Для цього повинні бути дотримані дві умови. По-перше, обсяг споживання води, газу, електроенергії в домогосподарстві повинен вимірюватися індивідуальними засобами обліку. По-друге, необхідне позитивне рішення комісії*. Для розгляду питання комісією необхідно зробити декілька кроків:

* Мається на увазі рішення районних, районних у містах Києві і Севастополі державних адміністрацій та виконавчих органів міських і районних рад або утворених ними комісій.

1) у заяві про призначення субсидії підкреслити «прошу розглянути мою заяву відповідними органами або утвореною ними комісією»;

2) надати органу соцзахисту документи, що підтверджують тимчасову відсутність осіб з числа зареєстрованих, зокрема, довідки, що підтверджують місце перебування особи в іншій адміністративно-територіальній одиниці у зв’язку з роботою, лікуванням, навчанням, довготривалим відрядженням, відбуванням покарання, довідки про оплату ЖКП в іншому житловому приміщенні (будинку);

3) забезпечити доступ до домогосподарства державного соціального інспектора органу соцзахисту для складання акта обстеження матеріально-побутових умов сім’ї.

 

Особовий рахунок зі сплати ЖКП у будинку відкрито на особу, яка зареєстрована в іншій квартирі. За якою адресою слід врахувати її дохід для обчислення субсидії?

Відповідь швидка і лаконічна: за місцем реєстрації особи. Натомість, якщо у будинку є зареєстровані у ньому особи, то їм може бути призначена субсидія, але вже на підставі рішення комісії.

П’ять цікавих субсидіарних моментів

Ми не могли оминути деякі важливі факти з приводу оформлення субсидій, які зараз на слуху.

Факт 1. Документи для призначення субсидії необхідно подати один раз. Вже на наступний період відомості, необхідні для призначення субсидії, органи соцстраху самостійно запитують у ДФС, ПФУ, фонду соцстраху, вищих навчальних закладів (п. 14 Положення № 848). Про прийняте рішення щодо призначення (непризначення) субсидії органи соцзахисту письмово інформуватимуть громадян протягом двох місяців з початку нового періоду.

Що це означає? Якщо ви користувалися субсидією у минулому періоді, то для її подовження вам не доведеться повторно звертатися до органів соцзахисту населення. Дія такої пільги продовжиться автоматично, якщо не з’являться перепони для її отримання (наприклад, значне підвищення доходів).

До речі, таке правило стосується і громадян, які отримували житлову субсидію протягом опалювального періоду 2014/2015 років. Таким особам субсидію на наступний період (з 01.05.15 р.) призначать без їх звернення на підставі раніше поданих документів. Тож окресленим громадянам пощастило — їм не потрібно заповнювати нові бланки заяви і декларації.

Факт 2. Як бачимо, сучасний механізм подання субсидій побудований на спрощеному підході до призначення такої пільги органами соцстраху. Але зростають вимоги і до отримувачів субсидій. Вони повинні повідомити орган соцзахисту населення про зміну відомостей, які впливають на отримання субсидії, у місячний термін (п. 14 Положення № 848).

Факт 3. Субсидія призначається на 12 місяців з місяця звернення за її призначенням (п. 14 Положення № 848). Тобто якщо особа подасть документи для отримання субсидії у травні 2015 року, то саме із цього місяця їй і нараховуватиметься субсидія. Якщо ви подали бланки заяви і декларації за новими формами у квітні 2015 року, то незважаючи на припис п. 14 Положення № 848, ви отримаєте право на субсидії тільки з 01.05.15 р. Причина: до цієї дати працює механізм надання субсидій, що діяв до набрання чинності поправками, які внесла постанова № 106. Звісно, затягувати із наданням пакета документів не бажано.

Факт 4. Соцнорми щодо користування житлом і соцнормативи стосовно використання комунальних послуг, які може покривати субсидія, залишаються незмінними (встановлені у пп. 1 і 3 постанови № 409).

Факт 5. Формула для розрахунку суми субсидії не змінюється (п. 1 постанови № 1156). Але з 01.05.15 р. там, де використовувалися показники доходів за 6 місяців, беруть до уваги доходи за 12 місяців попереднього календарного року (загальний випадок).

Висновки

  • У декларації для отримання субсидії відображайте доходи, отримані за 2014 рік, а витрати на придбання товарів, дорожчих 50 тис. грн., — за 12 місяців перед зверненням за призначенням субсидії.

  • Доходи особи для призначення субсидії враховують у складі доходу домогосподарства за місцем її реєстрації.

  • Щоб отримати субсидію за новим порядком, подайте заяву і декларацію у травні 2015 року.

Документи і скорочення статті

Постанова № 106 — постанова КМУ «Про удосконалення порядку надання житлових субсидій» від 28.02.15 р. № 106.

Постанова № 409 — постанова КМУ «Про встановлення державних соціальних стандартів у сфері житлово-комунального обслуговування» від 06.08.14 р. № 409.

Постанова № 1156 — постанова КМУ «Про новий розмір витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива у разі надання житлової субсидії» від 27.07.98 р. № 1156.

Положення № 779 — Положення про реєстрацію фізичних осіб у Державному реєстрі фізичних осіб — платників податків, затверджене наказом Міндоходів від 10.12.13 р. № 779.

Положення № 848 — Положення про порядок призначення та надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива, затверджене постановою КМУ від 21.10.95 р. № 848.

Методика № 486 — Методика обчислення сукупного доходу сім’ї для всіх видів соціальної допомоги, затверджена спільним наказом Мінпраці, Мінекономіки, Мінфіну, Держкомстату та Держкомітету молодіжної політики від 15.11.01 р. № 486/202/524/455/3370.

ВЗ — військовий збір.

ЖКП — житлово-комунальні послуги.

ЄСВ — єдиний внесок на загальнообов’язкове державне соціальне страхування.

ПДФО — податок на доходи фізичних осіб.

субсидія додати теги змінити теги
Додайте свої теги до статті
Розділіть мітки комами. Наприклад: бухгалтерія, форма, відсотки, ПДВ, квартальний звіт. Максимальна кількість 10.
або Закрити
Ваша оцінка врахована! Оцініть статтю :
  • Добре
  • Нормально
  • Погано
Поділитися:
Коментарі до статті