Умовний продаж при анулюванні ПДВ-реєстрації: підтверджуємо відсутність ПК

Децюра Сергій
Підприємство збирається залишити лави платників ПДВ з 01.01.16 р. «за власним бажанням» (обсяг оподатковуваних операцій за 12 місяців не дотягує до граничної межі у 1 млн грн.). Товарів і матеріалів на балансі немає, а от необоротних активів (НА) вдосталь. При цьому 90 % всіх НА — це господарські споруди, які були збудовані і введені в експлуатацію у 80-х роках минулого століття. Щодо таких споруд акти про введення в експлуатацію не збереглися. Як можна довести, що вони були збудовані до запровадження ПДВ, а тому не підлягають умовному продажу? І як взагалі в бухгалтерському обліку відображати такий умовний продаж?

Підприємству, яке вирішило залишити лави платників ПДВ, доведеться нарахувати податкові зобов’язання (ПЗ) щодо тих товарів/послуг та НА, які не були використані в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності, але під час придбання яких було відображено податковий кредит (ПК) ( п. 184.7 ПКУ).

Це означає, що умовний продаж не стосуватиметься тих НА, які було придбано у неплатників ПДВ, до реєстрації вас як платника ПДВ, або придбано чи збудовано до запровадження ПДВ.

Щоб не нараховувати ПЗ, вам бажано мати підтвердження того факту, що ці НА були оприбутковані на балансі без ПДВ.

Щоб підтвердити такий факт, підприємству підійдуть рахунки-фактури, накладні, договори на поставку НА з інформацією про надходження їх без ПДВ, акти про введення в експлуатацію, державні свідоцтва про право власності на такі об’єкти тощо.

Проте це не завжди можливо. Справа в тім, що деякі первинні документи до моменту анулювання ПДВ-реєстрації могли бути знищені на цілком законних підставах або втрачені. Якщо розглядати наш випадок, то первинні документи, а саме акти на введення в експлуатацію будівель та споруд, загубилися. Чому так сталося — сказати складно. Та оскільки на зламі століть відбулося багато пертурбацій, пов’язаних із частою зміною форм господарювання та приватизацією, то такі випадки не поодинокі.

На наш погляд, таким підтвердженням можуть бути:

• копія акта на введення в експлуатацію таких НА, отримана із архівів БТІ (якщо вони збереглися);

• копії фінансової звітності за періоди, коли підприємство ще не було платником ПДВ, а на його балансі вже перебували проблемні НА. Їх можна отримати в органах статистики.

Крім того, варто пам’ятати, що платник ПДВ не зобов’язаний доводити контролерам причину ненарахування «умовних» ПЗ. Цього ПКУ не вимагає. Тому якщо ви впевнені, що активи придбано без ПДВ, то можете навіть без такого підтвердження не нараховувати ПЗ. Річ у тім, що, коли податківці донарахують вам ПЗ з умовного продажу, ви можете оспорити таке донарахування. І тоді саме фіскали мають документально підтвердити проведені ними розрахунки (зокрема, навести перелік активів, щодо яких були донараховані ПЗ, і підтвердити те, що стосовно таких активів ПК формувався). А оскільки ви знаєте, що НА були придбані без ПДВ, то вам хвилюватися немає чого.

На ті НА, які були придбані з ПДВ, вам доведеться нарахувати ПЗ. Робити це доведеться в останньому звітному (податковому) періоді не пізніше дати анулювання реєстрації вас як платника ПДВ. При анулюванні ПДВ-реєстрації з 01.01.16 р. умовний продаж слід провести не пізніше 31.12.15 р.

При цьому нараховувати ПЗ при умовному продажу НА ви буде виходячи з незамортизованої частки таких будівель, тобто орієнтуючись на залишкову вартість НА (див. журнал «Вісник Міністерства доходів і зборів України», 2014, № 15, с. 73).

В бухобліку нарахування ПЗ відображається зазвичай по дебету субрахунку 949 «Інші витрати» і кредитом субрахунку 641/ПДВ. Детально про порядок здійснення умовного продажу при анулюванні читайте у «БТ», 2015, № 37, с. 33.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі