При передачі основних засобів (ОЗ) іншому підприємству складається Акт приймання-передачі (внутрішнього переміщення) основних засобів (ф. № ОЗ-1), форма якого затверджена наказом Мінстату від 29.12.95 р. № 352.
Це універсальний первинний документ. Зазвичай його складання асоціюється із придбанням ОЗ і введенням їх в експлуатацію. Водночас використовують його і для виключення ОЗ із складу активів при передачі їх іншому підприємству (організації).
Проте ф. № ОЗ-1 не єдиний первинний документ, яким можна оформити вибуття ОЗ при їх продажу. Нещодавно Мінфін наказом від 13.09.16 р. № 818 (див. «БТ», 2016, № 45, с. 5) затвердив типові форми з обліку та списання ОЗ суб’єктами державного сектору. Мінфін дозволив застосовувати ці документи юридичними особами незалежно від їх організаційно-правових форм і форм власності, а також представництвами іноземних суб’єктів господарської діяльності.
Серед нових форм ви можете відшукати Акт приймання-передачі основних засобів. Він також застосовується для оформлення господарських операцій з передачі ОЗ покупцю у разі їх відчуження.
Акт складається обов’язково у двох примірниках (по одному примірнику для кожної сторони, що приймає та передає об’єкт ОЗ) комісією, призначеною розпорядженням (наказом) керівника суб’єкта державного сектору, яка передає ОЗ.
Тобто на сьогодні у звичайних підприємств є право вибору форми первинного документа, яким можна оформити продаж ОЗ, між «мінстатівською» та «мінфінівською» формами.
Якщо ж мова іде про сільгосппідприємства, то вони, крім вище згаданих форм первинних документів, при вибутті ОЗ можуть використовувати свої специфічні форми, затверджені наказом Мінагрополітики від 27.09.07 р. № 701.
Серед первинних документів, які можуть використовувати аграрії для оформлення вибуття ОЗ, — Акт приймання-передачі (внутрішнього переміщення) основних засобів (ф. № ОЗСГ-1). Цей документ, як і вищезгадані, застосовується як при надходженні ОЗ, так і у випадку виключення їх зі складу активів при передачі іншому підприємству (організації) за плату, без оплати та за договорами оренди.
Як бачимо, вибір первинних документів для оформлення операції з продажу ОЗ досить широкий. Лишилося лише визначитись, який вам більше підходить, і бажано прописати це у наказі про облікову політику.
Крім вищезгаданих первинних документів при вибутті основних засобів потрібно також скласти наказ про продаж ОЗ, який затверджується розпорядженням керівника підприємства. Річ у тім, що розпоряджатися майном (активами) підприємства може лише уповноважена на це засновником(ами) особа (зазвичай — директор).
Зауважимо. Покупцю потрібно буде зареєструвати придбаний транспортний засіб у сервісному центрі МВС. А для цього потрібно надати документи, що підтверджують правомірність його придбання. Перелік таких документів наведено в п. 8 Порядку № 1388*. А серед цих документів згадується ще й договір на їх придбання. Це може бути:
* Порядок державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів, затверджений постановою КМУ від 07.09.98 р. № 1388 у редакції постанови КМУ від 23.12.09 р. № 1371.
• договір, укладений на товарних біржах на зареєстрованих в уповноваженому органі МВС бланках;
• договір, оформлений безпосередньо в сервісних центрах МВС;
• нотаріально посвідчений договір купівлі-продажу (міни, поставки).