(066) 87-010-10 Передзвоніть менi
Перейти до номеру
  • № 50
  • № 49
  • № 48
  • № 47
  • № 46
  • № 45
  • № 44
? За допомогою цієї функції ви зможете швидко перейти до номеру, що вас цікавить
У цьому номері :
 
  • У обране
  • Друк
  • Шрифт
  • Колір фону
  • Коментарі 0
  • В розробці
13/24
Бухгалтерський тиждень
Бухгалтерський тиждень
Грудень , 2016/№ 51

«Новогодние игрушки, свечи и хлопушки…»: прикрашаємо приміщення до Нового року

Свято наближається… На Новий рік та Різдво Христове чекають усі — і діти, і дорослі. Усі сподіваються на чародійство, на якесь диво, на здійснення заповітних бажань. Останніми роками вже стало доброю традицією оздоблювати новорічною атрибутикою магазини, офіси, перукарні… І це правильно. Коли покупець потрапляє в атмосферу новорічного свята, у нього поліпшується настрій, йому хочеться наділити подарунками усіх своїх рідних і близьких. І тоді зростають обсяги продажів, тож у виграші всі — і покупці, і продавці. Сьогодні ми нагадаємо про облік витрат підприємства на новорічне прикрашання приміщень.

Прибрана ялиночка іграшками сяє…

Який Новий рік може обійтися без Діда Мороза, Снігуроньки, ялинки та гірлянд? Тепер навіть складно собі уявити магазини, супермаркети, підприємства сфери послуг без сяйва ялинкових вогнів у передноворічний період. Багато хто з суб’єктів ідуть далі, не обмежуючись тільки встановленням і прикрашанням ялинки. Вони запрошують «живих» героїв новорічної казки — Діда Мороза, Снігуроньку, Сніговика, Півня — символ нового 2017 року. Частенько підприємства обходяться своїми силами, вдягаючи у святковий костюм одного зі своїх працівників. Іноді вони підходять до цього питання ґрунтовніше, запрошуючи професійних акторів.

Головне питання для власника, який створює новорічну атмосферу в приміщеннях і на прилеглих територіях: чи можна пов’язати ці витрати з госпдіяльністю? Особливо це є актуальним для ПДВ-обліку.

З метою обліку розділяють прикрашання площ, які відвідують потенційні покупці та замовники (приміщення торгівлі та сфери послуг), і внутрішні приміщення підприємства (офіси, цехи тощо).

Торговельні приміщення. Тут зв’язок витрат з госпдіяльністю не викликає сумнівів, адже вони спрямовані на залучення потенційних покупців, заманюючи і мотивуючи покупця зайти й придбати річ саме тут, а не у конкурента. Підприємство тим самим збільшує свої обсяги продажів.

Більш того, можна сказати, що зараз витрати на новорічне прикрашання торговельних площ увійшли до розряду «обов’язкових». Вони так само неминучі, як, власне, і сам Новий рік. Госпсуб’єкти вимушені створювати атмосферу свята, щоб через сіру повсякденність не втратити клієнтів.

Такі операції слід розглядати як витрати на проведення рекламних заходів (витрати на збут).

Внутрішні приміщення. Тут ситуація складніша. Адже ми говоримо про приміщення, які використовуються виключно працівниками підприємства. Покупці (клієнти, замовники) такі приміщення не відвідують. Обґрунтувати зв’язок цих витрат з госпдіяльністю буде важко.

Водночас, на нашу думку, теоретично пов’язати такі витрати з госпдіяльністю можна. Хоча це й доведеться, найімовірніше, робити в суді. Скористатися можна позицією судів, яку вони обстоювали в часи, коли податковоприбуткові витрати також залежали від господарської спрямованості. Наприклад, підійдуть ухвали ВАдСУ від 03.12.09 р. у справі № К-29291/06, від 26.07.11 р. у справі № К/9991/2739/11, від 01.12.14 р. у справі № К/800/7690/14 (ср. 025069200). Останнє судове рішення можна використовувати, якщо податківці відмовляться визнавати ПК з ПДВ при оплаті послуг дизайнера з оформлення новорічної композиції. Хоча усі ці рішення ґрунтуються на одному й тому ж аргументі: необхідно довести, що витрати було здійснено з метою зацікавити клієнтів у співпраці з госпсуб’єктом або, наприклад, створити позитивний імідж підприємства під час переговорів або укладення угод. Тобто пов’язати встановлення новорічної атрибутики у виробничих приміщеннях з госпдіяльністю можна тільки тоді, коли в таких приміщеннях хоча б іноді з’являються ваші клієнти, і оздоблення приміщення допоможе під час переговорів або укладення угод. У такому разі витрати на прикрашання можна пов’язати з госпдіяльністю як частину рекламних заходів. Як бачимо, аргументація та сама, що й у випадку з прикрашанням торговельних приміщень: реклама свого продукту або підприємства.

Свято святом, та документи ніхто не скасовував…

Щоб усе було гарно не лише в приміщенні, а й в обліку, операції з новорічного прикрашання приміщень підприємства потрібно підтвердити документально:

1) підготувати наказ керівника про проведення цього заходу. У наказі варто:

• зазначити порядок, місце та строки проведення заходів;

• визначити особу, відповідальну за проведення новорічних заходів;

• зауважити, що такі заходи мають зв’язок з госпдіяльністю підприємства (наприклад, що вони проводяться як рекламна акція товарів та всієї торговельної точки з метою залучення покупців та збільшення обсягів продажів);

2) скласти кошторис витрат. У ньому необхідно навести детальний перелік витрат, які слід здійснити для досягнення бажаного ефекту;

3) запастися первинними документами (розрахунковими, платіжними, прибутковими тощо), які повинні підтверджувати витрати на прикрашання приміщень, заплановані в кошторисі.

Якщо новорічну атрибутику придбаває підзвітна особа, то вона за фактом виконання доручення складає Звіт про використання коштів, наданих на відрядження або під звіт, за формою, затвердженою наказом Мінфіну від 28.09.15 р. № 841 (у редакції наказу Мінфіну від 10.03.16 р. № 350). До нього додаються оригінали підтвердних документів.

Якщо ж для прикрашання залучалися сторонні (дизайнерські) організації, то всі понесені витрати також мають бути документально підтверджені актами приймання-передачі виконаних робіт та платіжними документами.

Після закінчення новорічних заходів відповідальна особа складає звіт про фактично понесені витрати та виконану роботу.

Не забуваємо й про «святковий» облік

Витрати на створення новорічної казки можуть варіюватися від копійчаних витрат до серйозних вкладень. Тут усе залежить від можливостей підприємства і, як кажуть, від фантазії.

Бухгалтерський облік. Тут усе залежить від строку корисного використання й вартості новорічної атрибутики. Так, її можна обліковувати у складі:

ОЗ на субрахунку 109 «Інші основні засоби» — якщо строк експлуатації більше 1 року, а вартість вища за вартісну межу, встановлену підприємством для розмежування ОЗ і МНМА*;

МНМА на субрахунку 112 «Малоцінні необоротні матеріальні активи» — якщо строк служби прикрас більше 1 року, а вартість не перевищує критерій малоцінності*;

* Зазвичай його встановлюють на податковому рівні, тобто в сумі 6000 грн. ( п.п. 14.1.138 ПКУ). Хоча, звичайно ж, бухобліковий поріг малоцінності можна прийняти і в іншій сумі.

запасів на рахунку 22 «Малоцінні та швидкозношувані предмети» або на субрахунку 209 «Інші матеріали» — якщо строк використання новорічної мішури менше року. Йдеться про паперові гірлянди, повітряні кульки, ялинкові іграшки, серпантин, хлопавки, сніжинки, дощик, конфетті тощо, а також про живі ялини/сосни, оскільки тривалість їх «життя» коротка.

Суми амортизації новорічного декору (як ОЗ, так і МНМА), а також витрати на його придбання для прикрашання фасадів і вітрин магазинів, торговельних залів, кафе, барів, ресторанів списуйте на рахунок 93 «Витрати на збут».

Витрати на прикрашання офісу відносьте на рахунок 92 «Адміністративні витрати».

Податок на прибуток. У податковоприбутковому обліку з 01.01.15 р. тримаємо рівняння на бухоблік ( п.п. 134.1.1 ПКУ). А там витрати на новорічну атрибутику безперешкодно потрапляють до витрат (одразу або поступово — через амортизацію), тобто зменшують об’єкт оподаткування податком на прибуток. Причому без оглядки на господарність здійснених витрат.

У малодохідних платників об’єкт оподаткування дорівнює бухгалтерському фінрезультату. І жодних коригувань на різниці, передбачені розд. III ПКУ. Ці щасливчики сміливо відносять до витрат будь-які «новорічно-прикрашальні» суми прямо або через амортизацію ОЗ і МНМА (у тому числі й невиробничих), а на податкові різниці не звертають уваги.

У високодохідних платників (з річним доходом більше 20 млн грн.) та у малодохідників, які вирішили добровільно коригувати бухгалтерський фінрезультат на податкові різниці, ситуація складніша. Якщо вони не обґрунтують господарську спрямованість новорічних ОЗ-прикрас, то не зможуть на їх вартість зменшити оподатковуваний прибуток (через амортизацію). За підсумками року високодохідники повинні відкоригувати бухгалтерський фінрезультат: збільшити його на бухгалтерську амортизацію та зменшити на податкову ( пп. 138.1, 138.2 ПКУ).

Інша річ — малоцінна новорічна мішура. Її вартість зменшить об’єкт оподаткування у будь-якому разі, незалежно від того, чи має вона господарське забарвлення.

І ще один важливий момент. Новорічна атрибутика виконує свої функції щонайбільше кілька місяців на рік, а решту часу зберігається в «скрині», тобто фактично простоює. Проте на період міжсезоння «новорічні» об’єкти ОЗ зовсім не обов’язково виводити з експлуатації та припиняти нараховувати на них амортизацію. Національні П(С)БО цього не вимагають, а § 55 МСБО 16 «Основні засоби» навіть, навпаки, підкреслює, що амортизацію не припиняють, коли актив не використовують, поки його не замортизують повністю. Отже, виводити чи не виводити «прикрашальні» об’єкти ОЗ з експлуатації, ви вирішуєте самі**.

** Детальніше про відображення в обліку операцій з ОЗ, що тимчасово простоюють, читайте у статті «Основні засоби тимчасово простоюють: що робити»? // «БТ», 2016, № 42-43, с. 17.

Щоправда, у податківців із цього приводу може бути зовсім інша думка. Наприклад, до 2015 року їм не подобалася амортизація ОЗ, які простоюють, а тепер вони проти амортизації ОЗ під час консервації (див., зокрема, лист ДФСУ від 12.03.16 р. № 5389/6/99-99-19-02-02-15).

І кілька слів про МНМА. З точки зору п.п. 14.1.138 ПКУ, це не ОЗ. І щодо них не повинні обчислюватися «амортизаційні» різниці. Відсутність різниць за МНМА підтверджують і податківці (див. листи ДФСУ від 05.02.16 р. № 2457/6/99-99-19-02-02-15, від 28.10.16 р. № 23357/6/99-99-15-02-02-15).

Ну а з прикрасами, вартість яких потрапила до витрат з рахунка 22 або з субрахунку 209, усе в повному ажурі — за ними податкових різниць немає.

ПДВ. Суми «вхідного» ПДВ, які підприємство сплатило (нарахувало) у складі вартості новорічних прикрас, потрапляють до ПК за першою з подій (отримання/оплата), але тільки за умови, що продавець зареєстрував ПН у ЄРПН.

Ви придбали елементи декору за готівку? Тоді знайте: відобразити ПК в цьому разі можна тільки після того, як керівник затвердить Звіт про використання коштів, виданих на відрядження або під звіт.

І ще врахуйте: для цілей відображення ПК за касовим чеком (чеками) приймати до розрахунку вартість товарів/послуг можна тільки в межах 200 грн. на день (без урахування ПДВ). Це «заслуга» п.п. «б» п. 201.11 ПКУ. Отже, максимальна сума ПДВ, яку за чеками можна віднести до ПК, становить не більше 40 грн. на день. Якщо ж купівля відбулася одним чеком і його загальна сума перевищує 240 грн., то в ПК за таким чеком не потрапить ані копійки.

Обов’язково постарайтеся підтвердити госпспрямованість витрат з купівлі новорічної атрибутики. Інакше відображений ПК доведеться компенсувати податковими зобов’язаннями з ПДВ на підставі п.п. «г» п. 198.5 ПКУ.

І для повноти картини розглянемо приклад обліку новорічних витрат.

Приклад. Для прикрашання торговельного залу та вітрини магазину підприємство придбало:

штучну ялинку вартістю 9450 грн. (у тому числі ПДВ 1575 грн.);

електричну гірлянду на суму 2400 грн. (у тому числі ПДВ 400 грн.);

ялинкові іграшки та новорічну мішуру (конфетті, серпантин, паперові гірлянди) на загальну суму 720 грн.

Іграшки та мішура придбані через підзвітну особу у неплатника ПДВ (аванс видано у сумі 800 грн., 80 грн. повернено).

Наведемо кореспонденцію рахунків для обліку прикрас.

Облік витрат на новорічне оздоблення

Зміст господарської операції

Бухгалтерський облік

Сума,

грн.

дебет

кредит

Активи, що входять до складу ОЗ (штучна ялина вартістю понад 6000 грн.)

1. Перераховано передоплату за штучну ялинку

371

311

9450

2. Відображено ПК з ПДВ (за наявності ПН, зареєстрованої в ЄРПН)

641/ПДВ

644/2

1575

3. Оприбутковано штучну ялинку

152

631

7875

4. Списано суму ПК з ПДВ

644/2

631

1575

5. Здійснено залік заборгованості

631

371

9450

6. Штучну ялинку встановлено в торговельному залі

109

152

7875

7. Нараховано амортизацію (щомісяця)

93(1)

131

131,25(2)

Активи, що належать до МНМА (електрична гірлянда вартістю до 6000 грн.)

1. Перераховано передоплату за електричну гірлянду

371

311

2400

2. Відображено ПК з ПДВ (за наявності ПН, зареєстрованої в ЄРПН)

641/ПДВ

644/2

400

3. Оприбутковано електричну гірлянду

153

631

2000

4. Списано суму ПК з ПДВ

644/2

631

400

5. Здійснено залік заборгованостей

631

371

2400

6. Електричну гірлянду встановлено в торговельному залі

112

153

2000

7. Нараховано амортизацію (100 % при введенні в експлуатацію)

93(1)

132

2000

Активи, що належать до МШП(3) (ялинкові іграшки та новорічна мішура, строк служби яких не перевищує 1 року)

1. Видано кошти під звіт для придбання ялинкових іграшок та новорічної мішури

372

301, 311

800

2. Оприбутковано ялинкові іграшки та новорічну мішуру, придбані у неплатника ПДВ

22

372

720

3. Залишок невикористаних коштів повернено в касу

301

372

80

4. Ялинкові іграшки та мішуру передано для прикрашання ялинки, встановленої в торговельному залі

93(1)

22

720

(1) Якщо підприємство прикрашає офіс для працівників, то витрати відображають на рахунку 92. При цьому якщо доступ до офісу мають тільки працівники підприємства, то довести господарність новорічних прикрас буде важко. Тому доведеться нарахувати «компенсуючі» податкові зобов’язання з ПДВ виходячи з ціни придбання товарів, а для необоротних активів — виходячи з їх балансової вартості ( п. 189.1, п.п. «г» п. 198.5 ПКУ).

(2) Амортизація нараховується прямолінійним методом впродовж очікуваного терміну експлуатації 5 років: 7875 : 5 : 12 = 131,25 грн./міс.

(3) Облік інших матеріалів на субрахунку 209 аналогічний.

Висновки

  • Витрати на прикрашання торговельних приміщень або приміщень сфери послуг (магазинів, перукарень, кафе, ресторанів тощо), тобто приміщень, які відвідують потенційні покупці та замовники, пов’язані з господарською діяльністю підприємства (як витрати на рекламу).
  • Витрати на оформлення внутрішніх приміщень (офісів, цехів тощо) можна пов’язати з госпдіяльністю тільки за умови, що до цих приміщень є доступ клієнтів і замовників (проводяться конференції, переговори, підписуються угоди). Інакше доведеться нарахувати «компенсуючі» ПДВ-зобов’язання за п.п. «г» п. 198.5 ПКУ.
  • Новорічна атрибутика вартістю понад 6000 грн. зі строком служби більше 1 року належить до об’єктів ОЗ. Об’єкти з меншою вартістю обліковуємо як МНМА, а недовговічні прикраси — у складі МШП або інших запасів.
  • Малодохідники вартість новорічної атрибутики включають до складу витрат і тим самим зменшують об’єкт оподаткування податком на прибуток, незважаючи на податкові різниці.
  • Високодохідники та малодохідники-добровольці за ОЗ-прикрасами ведуть бухгалтерський та податковий облік і коригують бухфінрезультат на «амортизаційні» різниці. Щодо МНМА та запасів різниці не виникають: їх вартість зменшує об’єкт оподаткування податком на прибуток без будь-яких обмежень.

Скорочення статті

ОЗ — основні засоби.

МНМА — малоцінні необоротні матеріальні активи.

МШП — малоцінні та швидкозношувані предмети.

ПК — податковий кредит з ПДВ.

ПН — податкова накладна.

ЄРПН — Єдиний реєстр податкових накладних.

новорічне прикрашання приміщень, облік витрат додати теги змінити теги
Додайте свої теги до статті
Розділіть мітки комами. Наприклад: бухгалтерія, форма, відсотки, ПДВ, квартальний звіт. Максимальна кількість 10.
або Закрити
Ваша оцінка врахована! Оцініть статтю :
  • Добре
  • Нормально
  • Погано
Поділитися:
Коментарі до статті