Кабмін затвердив Методику визначення середньоринкової вартості легкових авто для цілей сплати транспортного податку. Формулу для розрахунку середньоринкової вартості авто для цих цілей запозичили в п. 3 Порядку № 403*. Нагадаємо, цей Порядок розроблений для розрахунку ПДФО при продажу транспортного засобу.
Заразом коефіцієнти коригування ринкової ціни транспортних засобів залежно від строку експлуатації та пробігу (додатки 1 і 2 до Порядку № 403) адаптували так, щоб вони задовольняли і потребам розрахунку транспортного податку.
Формула розрахунку має такий вигляд:
Сср= Цн х (Г : 100) х (1 ± (Гк : 100)),
де Цн — ціна нового транспортного засобу в Україні;
Г — коефіцієнт коригування ринкової ціни транспортних засобів залежно від строку експлуатації згідно з додатком 1 до Порядку № 403;
Гк — коефіцієнт коригування ринкової ціни транспортних засобів залежно від пробігу згідно з додатком 2 до Порядку № 403.
Важливий момент: Кабмін інформує, що Мінекономрозвитку на своєму офіційному веб-сайті оновлюватиме інформацію про середньоринкову вартість автомобіля з урахуванням марки, моделі, року випуску, типу двигуна, об’єму циліндрів двигуна, типу коробки перемикання передач і пробігу. Очевидно, для обох цілей (транспортного податку та ПДФО) можна використовувати Методику розрахунку, розміщену на сайті Мінекономрозвитку (розділ «Траспортні засоби: розрахунок вартості»). Нагадаємо, саме цю Методику ми рекомендували використовувати для розрахунку транспортного податку при поданні декларації на 2016 рік (див. «БТ», 2016, № 7, с. 15).
Може виникнути ситуація, коли вартість автомобіля, розрахована за оновленою Методикою, відрізнятиметься від зазначеної вами в декларації. Очевидно, що у такому разі можуть з’явитися підстави для подання уточнюючої декларації на 2016 рік:
• автомобілі, нова вартість яких не дотягує до суми 1033500 грн., потрібно буде виключити з декларації;
• і, навпаки, автомобілі, які раніше не потрапили до декларації, але вартість яких тепер перевищує зазначену суму, потрібно додати.
У першому випадку проблем не має бути, адже ви зменшите суму податку.
А у другому, виходячи з формальних вимог ст. 50 ПКУ, уточнення податкових зобов’язань у бік збільшення має супроводжуватися нарахуванням самоштрафу. Безумовно, це є несправедливим, адже провини платника податків немає в такому порушенні. Поки не було Методики, платник податків не міг визначити вартість автомобіля для того, щоб з’ясувати: є він платником транспортного податку чи ні.
Дуже хочеться сподіватися, що контролери дозволять застосувати «безштрафний» механізм уточнення, передбачений для новопридбаного автомобіля. Тобто розпочати сплату цього податку з лютого ( п.п. 267.6.5 ПКУ), а уточнюючу декларацію подати протягом місяця з дати набуття чинності постановою, що коментується ( п.п. 267.6.4 ПКУ).
Якщо в результаті перерахунку середньоринкова вартість вашого автомобіля не перевищить межу у 1033500 грн. (у більший чи менший бік), то, на нашу думку, «уточненку» можна не подавати. Адже на суму податку це не вплине.
Сподіваємося, що контролери оперативно висловлять свою позицію з цього приводу.
Постанова діє з 19.02.16 р.